مینا سلیمانیان سردبیر وبگاه نجومی گنبد مینا درود به علاقه‌مندان شهر نجوم، زين پس در اين ستون با اخبار و مقالات نجومي با شما هستيم. دانش ستاره‌شناسي قدمتي ديرينه ميان مردمان دارد و در دهه‌‌هاي اخير، انسان‌ها پيشرفت قابل توجهي در پاسخ دادن به سوال‌هايي داشته‌اند که قرن‌ها ذهنشان را مشغول نگاه داشته بود. قرن‌ها […]

مینا سلیمانیان

سردبیر وبگاه نجومی گنبد مینا

درود به علاقه‌مندان شهر نجوم، زين پس در اين ستون با اخبار و مقالات نجومي با شما هستيم. دانش ستاره‌شناسي قدمتي ديرينه ميان مردمان دارد و در دهه‌‌هاي اخير، انسان‌ها پيشرفت قابل توجهي در پاسخ دادن به سوال‌هايي داشته‌اند که قرن‌ها ذهنشان را مشغول نگاه داشته بود. قرن‌ها پيش، زماني که انسان ابزاري نداشت تا بتواند قدرت ديد خود را افزايش دهد و از آن براي اکتشافات بيشتر استفاده کند، يا زماني که هنوز توضيحي براي آن‌چه در آسمان مي‌ديد نداشت، زندگي و احوال خود را وابسته به آسمان مي‌ديد. آن‌ها تغيير شکل ماه را مشاهده مي‌کردند، گروه‌هايي از ستارگان را به شکلي خاص مي‌ديدند و گاهي نورهاي تاباني را مشاهده مي‌کردند که براي مدتي در آسمان پديدار مي‌شدند. پيشينيان از اين مشاهدات برداشت‌هاي متفاوتي مي‌کردند و اين برداشت‌ها ممکن بود طي قرون متفاوت تغيير اندکي بکنند. احوال خود، ازدواج، جنگ، و سعد و نحس بودن امور را بسته به اين نورها، اشکال و اجرام آسماني مي‌ديدند و بنا بر آن‌ها تصميم‌گيري مي‌کردند. آن‌ها باور داشتند که با رسم نمودار اجرامي که هنگام تولد يک نفر در آسمان ديده شده است و با تحليل آن مي‌توان از آينده و سرنوشت آن فرد آگاه شد. نجوم و طالع‌بيني در آن زمان شاخه‌هاي جدا از هم نبودند. بايد توجه داشت که اخترگويي(Astrology)، طالع‌بيني(Divinition) و فال(Fortunetelling) هرکدام حوزه‌هايي متفاوت را شامل مي‌شوند و يک‌سان نيستند.

با به‌کارگيري تلسکوپ به‌وسيله گاليله به‌عنوان ابزاري براي مشاهده‌ي آسمان و همچنين رصدهاي دقيقِ دانشمنداني ديگر در سراسر جهان، انسان پاسخ بسياري از پرسش‌هاي خود را گرفت. گرچه همان ابتدا پشت پا زدن به تمام باورها و اعتقادات پيشين و پذيرفتن اينکه سياره‌ي زمين مرکز عالم نيست بسيار مشکل بود و انسان‌هايي جان خود را براي اثبات اين حقيقت به جهان از دست دادند، اما در نهايت چشم انسان به روي اين حقيقت باز شد. با پيشرفت دانش بشري و درک عللِ بروز وقايع آسماني و کشف ماهيت نورهايي که در آسمان مشاهده مي‌شد، انسان‌ها باور خود را به اخترگويي و طالع‌بيني از دست دادند. قابل به ذکر است که در حال حاضر گروه‌هايي وجود دارند که روي اين شاخه‌ها تحقيقات و بررسي‌هاي کاملي انجام مي‌دهند اما همان‌طور که خود مي‌دانيم، اخترگويي ديگر مانند گذشته نقش زيادي در زندگي انسان ندارد.

وقايع نجومي اين هفته

تربيع اول ماه- دوشنبه 30 شهريور، در ساعت 13:29 تربيع اول ماه رخ مي‌دهد. تربيع اول ماه يعني زماني که نيمه راست ماه نوراني است بهترين موقع براي رصد ماه با دوربين دوچشمي يا تلسکوپ مي‌باشد.

اعتدال پاييزي- دوشنبه يکم مهر ماه، ساعت 11:51 آغاز پاييز در نيمکره شمالي است. اعتدال پاييزي يکي از دو اعتدالي است که طي سال روي مي‌دهد.

از حالا براي ماه‌گرفتي کاملِ اَبَرماه که در هفته‌هاي آينده روي مي‌دهد آماده شويد. اطلاعات بيشتر درباره اين رخداد را در شماره‌هاي بعدي برايتان خواهيم آورد.

آب در مريخ

محققان اظهار داشته‌اند:« قطعات عظيمي از يخ زير سطح مريخ، ميان استوا و قطب شمال آن کشف شده است و اندازه‌شان به بزرگي مجموع دو ايالت کاليفرنيا و تگزاس در آمريکا مي‌باشد». مريخ در حال حاضر خشک و سرد است اما شواهد زيادي وجود دارند که نشان مي‌دهند رودها، رودخانه‌ها و درياها زماني سطح سياره‌ي سرخ را پوشانده بوده‌اند. قطعات يخي کشف شده احتمالا ده‌ها ميليون سال قدمت دارند و يادگاري از آب و هواي قديمي مريخ هستند.

جستجوي حيات در زحل

ناسا در حال برنامه‌ريزي براي پرتاب کاوشگر خود تا اواخر سال 2021 به سوي قمر سياره‌ي زحل، انسلادوس است. تصور مي‌شود اين قمر اقيانوس‌هايي از آب مايع زير پوسته‌ي يخي خود داشته باشد. بسياري از اخترزيست‌شناسان اهميت زيادي براي انسلادوس، قمر زحل و اروپا قمر مشتري قائل هستند چرا که اين دو محتمل‌ترين گزينه‌هاي موجود در منظومه‌ي خورشيدي براي داشتن حيات هستند.

عکس هفته

در روزهاي گذشته تصويري از يک «قاشق معلق» که توسط مريخ‌نورد «کنجکاوي» به زمين ارسال شده بود غوغايي در اينترنت به پا کرد. اين مريخ‌نورد روز 8 شهريور در هزار و هشتاد و نهمين روزي که روي اين سياره به سر مي‌برد تصويري را ثبت کرد که سوژه‌ي آن شکلي شبيه به قاشق داشت که حتي سايه‌ي آن نيز روي سطح مريخ افتاده بود. ناسا بعدا اعلام کرد که اين تنها يک سنگ است که باد آن را بدين شکل در آورده است و متاسفانه از وسايل آشپزخانه‌ي مريخ‌نشينان نمي‌باشد!

براي خواندن مطالب نجومي بيشتر به www.gonbademina.com سر بزنيد و از طريق اين آدرس ايميل با ما در ارتباط باشيد:

info@gonbademina.com