زیاد خواندن یا درست خواندن؛ مسئله این است! هر چه به زمان برگزاری کنکور سراسری نزدیکتر می شویم نگرانی و اضطراب دانش آموزان افزایش پیدا می کند و شاید بتوان گفت این اتفاق در میان همه ی دانش آموزان رایج است. اما در این میان موفقیت نصیب دانش آموزانی می شود که بتوانند استرس و […]

زیاد خواندن یا درست خواندن؛ مسئله این است!

هر چه به زمان برگزاری کنکور سراسری نزدیکتر می شویم نگرانی و اضطراب دانش آموزان افزایش پیدا می کند و شاید بتوان گفت این اتفاق در میان همه ی دانش آموزان رایج است. اما در این میان موفقیت نصیب دانش آموزانی می شود که بتوانند استرس و اضطراب ناشی از امتحان را کنترل نمایند . در این مقاله به راه های کسب آرامش واستفاده ی حداکثری از فرصت باقیمانده می پردازیم .

-1-ایام باقیمانده را به جمع بندی و مرور مطالب آموخته شده اختصاص دهید لذا به هیچ عنوان به فکر مطالعه منابع مطالعاتی جدید نباشید .

-2-والدین در کنار فرزندان شان ضمن ابرازهمدلی ،آرامش روحی و روانی آنان را فراهم نمایند .

-3-سئوالات سالهای گذشته کنکور را در صحنه بازسازی شده ی روز کنکورپاسخ دهید.داشتن آرامش و مدیریت زمان رمز موفقیت است(جواب ها را در پاسخ نامه ای شبیه کنکوربا مداد نرم پر کنید.)

-4-دانش آموزان عزیز توجه داشته باشند که ساعات مطالعاتی خود رادر این ایام تغییرندهند بلکه نحوه ی مطالعه خود را تغییر دهند(به جای خواندن مطالب جدید ، مرور مطالب خوانده شده و انجام تست های استاندارد توصیه می شود.)

-5-داشتن برنامه های تفریحی از جمله رفتن به پارک ، سینما ،استخرشنا و پیاده روی در دامن طبیعت و حتی مسافرت کوتاه مدت در خلال برنامه ی مطالعاتی می تواند از بار روانی آزمون کنکور بکاهد .

-6  اگر درهنگام مرور مطالب گذشته متوجه شدید که هر آنچه خوانده اید فراموش نموده اید نگران نباشید چرا که بسیاری از مطالب آموخته شده در جلسه ی کنکور توسط حافظه ی بلند مدت فرا خوانده می شوند پس لزومی ندارد دوباره به یادگیری مطالبی که احساس می کنید فراموش شده اند بپردازید .

-7-شب قبل از امتحان خواب راحتی داشته باشید زود تر از شب های گذشته بخوابید و سحرخیز باشید. صبحانه مفصلی را میل نموده و ضمن توکل به خدا با آرامش و روحیه شاداب تری در جلسه آزمون حاضر شوید .

-8-صبح قبل از امتحان با دوستان خود در خصوص نمونه ی سوالات و پاسخ دهی به آنها صحبت نکنید چرا که اگر پاسخ سوالی را ندانید سازمان روحی و روانی شما مختل می شود .

-9-با وضو حاضر شدن در جلسه آزمون و توکل بر خدا آرامش روحی خاصی را به شما می دهد .

-10-دانش آموزان موفق در کنکور کسانی نیستند که زیاد خوانده باشند بلکه کسانی هستند که درست خوانده باشند  . لذا تجربه نشان داده برخی از دانش آموزان از حیث منابع مطالعاتی و میزان مطالعه کم نگذاشته اند بلکه روز آزمون با نوعی تشویش ،نگرانی و دلواپسی در جلسه حاضر می شوند که این آفت موفقیت است.