بازنگری، محدوده میراثی، طرح جامع گردشگری و منطقه نمونه گردشگری نیشابور
بازنگری، محدوده میراثی، طرح جامع گردشگری و منطقه نمونه گردشگری نیشابور

🔹مدیر اداره کل میراث فرهنگی شهرستان نیشابور در جمع خبرنگاران از پیگیری جهت ثبت عرصه تاریخی نیشابور خبر داد و گفت: یک و نیم میلیارد تومان بابت طرح مطالعاتی بازنگری محدوده میراثی شهر نیشابور در سفر وزیر میراث به شهرستان مصوب شده و بنا گردیده طرح جامع گردشگری که سال ۸۳ آماده شده بود مورد […]

🔹مدیر اداره کل میراث فرهنگی شهرستان نیشابور در جمع خبرنگاران از پیگیری جهت ثبت عرصه تاریخی نیشابور خبر داد و گفت: یک و نیم میلیارد تومان بابت طرح مطالعاتی بازنگری محدوده میراثی شهر نیشابور در سفر وزیر میراث به شهرستان مصوب شده و بنا گردیده طرح جامع گردشگری که سال ۸۳ آماده شده بود مورد بازنگری قرار گیرد.
همچنین منطقه بین المللی نمونه گردشگری نیشابور توسط هیئت دولت چند سال پیش مصوب شد ولی مورد پیگیری قرار نگرفت و از وزیر احیای آن را خواستار شدیم.

🔹به گزارش« خیام نامه» سعید داغستانی از درخواست جهت رسیدگی به آرامگاه «بکتاش ولی» به عنوان مکانی مناسب جهت جذب گردشگر خبر داد و در خصوص ایجاد پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه شمال که متعلق به نیشابور بوده، اظهار داشت: مصوبه این پایگاه متعلق به نیشابور می‌باشد، اما متاسفانه دوستان مشهد این عنوان و پایگاه را از نیشابور از محل مصوبه برده و در مشهد اقدام می‌کنند، حتی آن پایگاه پس از اینکه به مشهد هم رفت تعطیل شد. لذا ما درخواست انتقال آن به نیشابور و راه‌اندازی پژوهشگاه را از وزیر میراث داشتیم.

🔹وی در پاسخ به خبرنگاری پیرامون احداث استخر عمیق کشاورزی در منطقه کهن‌دژ که جزو مناطق میراثی بوده و اگر اینگونه است به دیگر مردم ناتوان اجازه ساخت و ساز بدهید، گفت: در این ۴۵ هزار هکتاری که شهر تاریخی نیشابور است، حتی اگر ما موافقت کنیم، شما به عنوان مطالبه نباید این اجازه را بدهید تا ما مجوز ساخت و ساز را روی شهر تاریخی صادر کنیم.

🔹داغستانی افزود: اولاً ما به عنوان مجموعه میراث فرهنگی متولی این موضوع نیستیم. حتی اگر ما اجازه بدهیم، بحث این نیست که هر کس هر جایی دوست داشته باشد بتواند مسکن درست کند، لذا مربوط به موضوعات طرح هادی و اداره مسکن و شهرسازی می‌شود. لذا اصلاً موضوعیت ندارد که ما از وزیر درخواست زمین جهت ساخت و ساز کنیم.

🔹وی تاکید کرد: موضوعات میراث فرهنگی قانون است، یک دستورالعمل و مصوبه نیست.

🔹مدیر اداره میراث فرهنگی نیشابور گفت: در مورد استخر باید بگویم، استخرها چند مدل هستند بعضیها خاکریزی می‌کنند و خاک را از محل دیگری آوره و خاکریزی می‌کنند، بسیاری از اوقات بر روی عرصه هایی که مربوط به حوزه میراث است، میراث فرهنگی شکایت می‌کند، اما قاضی مربوطه تشخیص می‌دهد این موضوع بلامانع است، ما هم به واسطه همین شرایط بیشتر از این توانمان نمی‌رسد، جلوگیری کنیم.

🔹وی اظهار داشت: از این شخص هم در دادگاه شکایت شد و قاضی مربوطه رای به برائت این شخص داد.

⚠️کپی و نشر مطالب، تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

🔸مشروح این گزارش را در شماره ۵۲۳ خیام نامه از کیوسک های مطبوعات بخواهید.

 

با خیام نامه در اینستاگرام نیز همراه شوید:
https://instagram.com/khayyamnameh.ir
فیس بوک:
https://www.facebook.com/khayyamnameh.news

  • نویسنده : مسعود ميرادي