دعوای فرمانداری و میراث‌فرهنگی بر سر ایجاد خیابان در باغ «امین‌الاسلامی» بالا گرفت
دعوای فرمانداری و میراث‌فرهنگی بر سر ایجاد خیابان در باغ «امین‌الاسلامی» بالا گرفت
میراث‌فرهنگی استان خواستار توقف عملیات ایجاد سواره رو در باغ امین الاسلامی شد

🔷 پیش از ظهر جمعه ۱۸ آذر ماه، دو‌ معاون اداره کل میراث‌فرهنگی خراسان رضوی به همراه فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان با حضور در محل باغ امین الاسلامی نیشابور تلاش کرده‌اند مانع از اجرای پروژه سواره‌رو و توقف عملیات اجرایی آن شوند اما فرماندار نیشابور از آن‌ها خواسته محل را ترک کنند.

🔹به گزارش خبرنگار «خیام‌نامه» فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی و معاونان میراث استان، خودرو یگان حفاظت را در محل ورودی باغ امین‌الاسلامی قرار داده‌اند تا مانع از ورود ماشین‌آلات شهرداری شود اما ابوطالب جوان، فرماندار، بلافاصله با حضور در محل ضمن حمایت از عملیات اجرایی شهرداری، از عوامل میراث فرهنگی خواست که محل را ترک کنند.

🔹به گزارش خبرنگار «خیام‌نامه»، فرماندار نیشابور پس از این‌که متوجه توقف پروژه توسط میراث فرهنگی استان و بسته شدن مسیر توسط خودرو میراث شد، دستور داد سریعاً در برای جابه‌جایی این ماشین با لودر و انتقال به پارکینگ اقدام شود.

🔹 وی خطاب به زمانی معاون اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی درباره شروع عملیات اجرایی بدون هماهنگی با میراث فرهنگی گفت: شهر صاحب دارد و شما اگر صحبتی دارید باید در فرمانداری حضور یابید، نه اینکه اینجا راه را ببندید.

🔹فرماندار تاکید کرد: اگر تخلفی انجام داده‌ایم شکایت کنید و راه قانونی را بروید، اما اجازه نمی‌دهم مسیر بسته شود.

🔹 در همین حال، زهره‌وندی سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان در خصوص احداث مسیر سواره رو در وسط باغ امین الاسلامی به «خیام‌نامه» گفت: هم بنا و هم محیط اطراف این باغ در فهرست آثار ملی و میراث فرهنگی به ثبت رسیده و جزو ثروت ملی و حقوق مردم نیشابور به حساب می‌آید.

🔹وی افزود: این حریم مراحل قانونی را جهت نگهداری میراث طی کرده و طبق قانون، هرگونه دخل و تصرف در عرصه های تاریخی بدون مجوز و بدون رعایت ضوابط قانونی، خلاف است و باید جلوی کار گرفته شود.

🔹به اعتقاد وی، تبدیل مسیر پیاده‌رو به یک مسیر سواره رو، باید مطابق طرح تفصیلیِ مصوب باشد و هیچ ضابطه‌ای تایید نمی‌کند که یک نفر سرِخود کاری خلاف طرح تفصیلی بکند.

🔹زهره‌وند تاکید کرد: ما پیگیری خواهیم کرد، فضای عرصه ۱۳۰۰ متر و حریم باغ ۸ هزار متر می باشد و باید این کار متوقف شود.

🔹 زمانی، دیگر معاون مدیرکل میراث استان هم به «خیام‌نامه» گفت: ایجاد این مسیر باید مراحل قانونی را طی کند و در صورت نیاز طرح تفصیلی بازنگری شود.

🔹وی اضافه کرد: متاسفانه این عمل در زمانی صورت گرفت که مدیر کل میراث فرهنگی در استان حضور نداشت.

⚠️کپی و نشر مطالب، تنها با ذکر منبع مجاز می باشد.

  • نویسنده : مسعود ميرادي
  • منبع خبر : خیام نامه