الهه بهاری فرد- تعطیلی چندین ساله اعزام حجاج به کشور عربستان در سال های میانه دهه 60 خورشیدی و در پی رفتار خشونت آمیز پلیس سعودی با حجاج شرکت کننده در مراسم «برائت از مشرکان» باعث شده است که زمان انتظار برای اعزام افراد مستطیع و داوطلب این سفر مذهبی به بیش از 10 سال […]

الهه بهاری فرد- تعطیلی چندین ساله اعزام حجاج به کشور عربستان در سال های میانه دهه 60 خورشیدی و در پی رفتار خشونت آمیز پلیس سعودی با حجاج شرکت کننده در مراسم «برائت از مشرکان» باعث شده است که زمان انتظار برای اعزام افراد مستطیع و داوطلب این سفر مذهبی به بیش از 10 سال برسد.

امسال هم مانند چند سال اخیر، کاروان های حج تمتع، صدها تن از همشهریان را از نیشابور به این سفر مذهبی رهسپار کرده اند. روند بازگشت حجاج از 27 مردادماه آغاز و تا میانه شهریورماه ادامه خواهد یافت.

خیام نامه برای اطلاع از چند و چون اعزام حجاج نیشابوری در سال 1398، هزینه های این سفر و تعداد حاجیان همشهری با یکی مدیران قدیمی کاروان حج و زیارت گفت و گو کرده است.

غلامرضا گلچین، صبح روز چهارشنبه به خبرنگار «خیام نامه» گفت: امسال پنج کاروان از نیشابور در قالب ۴ کاروان ۱۶۰ نفره و یک کاروان ۱۳۵ نفره اعزام شدند که به این ترتیب در مجموع ۷۷۵ نفراز نیشابوری ها راهی خانه خدا شدند.

این مدیر پیشکسوت کاروان های حج و زیارت نیشابور در خصوص هزینه ی تمام شده ی حج امسال افزود: هزینه حج امسال جدا از نرخ فیش از ۲۳ میلیون تا حدود ۲۷ میلیون تومان بود، که تفاوت آن به هتل هایی که حجاج در آن اقامت خواهند کرد، بستگی دارد.

به گفته این منبع آگاه، از بین کاروان های امسال، ۲ کاروان ۲۳ میلیونی، ۲ کاروان ۲۵ میلیونی و یک کاروان ۲۷ میلیونی بودند.

مدیرعامل «مجمع خیرین دانشگاه نیشابور» در ادامه می گوید: در سال ۱۳۶۶ و در پی کشتار حجاج در مکه توسط نظامیان عربستان که ۲۷۵ تن از حجاج ایرانی به دلیل تظاهرات و شعارهای سیاسی موسوم به «اعلام برائت از مشرکین» در طول مناسک حج واجب به شهادت رسیدند، روابط ایران و عربستان متشنج و تیره شد و به دستور امام (ره) سفر به حج تعطیل شد، تا این که در مذاکراتی بین دو کشور، پس از چند سال اولین ثبت نام ها از اوایل دهه هفتاد آغاز شد و آخرین ثبت نام از سال ۸۳ تا اواخر سال ۸۶ صورت گرفت؛ به طوری که به دلیل ثبت نام بسیار زیاد و افزایش تعهدات، دولت ناچار شد سایت ثبت نام را ببندد.

این مدیر پیشکسوت کاروان های زیارتی تصریح کرد: سهمیه حج مطابق با قواعد سازمان همکاری های کنفرانس اسلامی متناسب با جمعیت هر کشور تعیین می شود که نسبت آن یک نفر به ازای هر هزار نفر است.

با این حساب سهم ایران از حج حدود ۸۰ هزار حاجی می شود که با این وجود در دوسال اخیر، ایران موفق شد حدود ۸۶ هزار زائر را به حج اعزام کند.

گلچین افزود: کسانی که امسال به حج رفتند، همان افرادی هستند که تا سال ۸۶ ثبت نام کرده بودند و این آمار آن قدر زیاد است که ۱۰ تا ۱۱ سال دیگر طول می کشد این ثبت نامی ها حج خود را به جا آورند.

گلچین همچنین درخصوص قیمت فیش آزاد بیان کرد: کسی که اصلا فیش نداشته باشد، یعنی تا سال ۸۶ ثبت نام نکرده باشد، باید یک فیش یک میلیونی آن دوره را ۲۳ میلیون بخرد و هزینه ی ما به التفاوت کاروان را نیز بپردازد.

گلچین در پایان در پاسخ به خبرنگار «خیام نامه» در خصوص تاثیر افزایش قیمت دلار بر هزینه های زائران و قیمت کنونی ریال عربستان گفت: افزایش قیمت دلار تاثیر مستقیمی بر افزایش هزینه هایی از جمله اقامت در کشور میزبان حج داشته و ارز عربستان از این افزایش تاثیر پذیرفته است، به این ترتیب به نظر می رسد خرید از بازارهای عربستان کاهش یابد. به گفته وی هم اکنون و در آغاز موسم مناسک حج، قیمت هر ریال عربستان، سه هزار و۶۰۰ تومان است.

البته هزینه سفر حج، بنا به برخی رسوم از جمله دادن ولیمه و استقبال و… منحصر به موارد پیش گفته نیست و علاوه بر قیمت حدود 20 تا 23 میلیونی فیش سفر و هزینه معمول کاروان سفر حج (که به گفته یک کارشناس، برای هر حاجی با تمام هزینه ها از جمله قربانی، لباس احرام، و غیره حدود ۲۰ میلیون تا ۲۵ میلیون تومان برآورد می شود)، رقمی در حدود 10 تا 15 میلیون تومان هم برای مراسم استقبال و مهمانی بازگشت به هزینه های 40 تا 50میلیونی مناسک حاجیان اضافه می شود.

نیشابور در سال 1394 با 52 کشته در حادثه منا، یکی از شهرهایی بود که بیش ترین شهروندانش را در آن حادثه از دست داد. «خیام نامه» برای همه حاجیان، به ویژه همشهریان مان در این سفر عبادی، تندرستی و کامیابی آرزو می کند.