رضا زرگرانی  در روزگاری که محافل علمی و پزشکی به دنبال به کارگیری هنر در آموزش، پیشگیری و حتی پررنگ کردن آن در پیشگیری و درمان نارسایی هایی و آلام موجود در زندگی بشر هستند، پیوند هنر و سلامت، یکی از راه هایی است که وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برای اجتماعی کردن […]

رضا زرگرانی

 در روزگاری که محافل علمی و پزشکی به دنبال به کارگیری هنر در آموزش، پیشگیری و حتی پررنگ کردن آن در پیشگیری و درمان نارسایی هایی و آلام موجود در زندگی بشر هستند، پیوند هنر و سلامت، یکی از راه هایی است که وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی نیشابور برای اجتماعی کردن سلامت در پیش گرفته اند.

تدبیری که در صورت موفقیت، می تواند باعث توجه همه آحاد جامعه به حوزه سلامت شود.

دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، در سال گذشته و به عنوان یکی از اقدامات عملی خود، برای اولین بار «مدرسه ی هنر و سلامت» را در این شهرستان ایجاد کرد تا علاقه مندان به هنر بتوانند با بهره گیری از استادان و مربیان باتجربه، در زمینه ی گسترش سلامت فعالیت کنند.

این مدرسه که دوره ی اول آن بصورت فشرده طی ده روز برگزار شد، در روز سه شنبه 24 تیر ماه شاهد مراسم اختتامیه خود با حضور مسئولان علوم پزشکی و اساتید این دانشگاه و مدرسان مدرسه بود. مراسمی که حسن ختام فعالیت هنرجویان حوزه سلامت در دوره اول بود.

فضای منحرف شدن کاملا فراهم است

هلالی یکی از مدرسان این مدرسه در مراسم اختتامیه با ابراز خرسندی و بیان این عقیده که کارگاه 10روزه ما برابر یک کارگاه 6 ماه تا یک ساله نیز بازده داشته گفت: در عین حال این بازدهی با امکانات بسیار کم اتفاق افتاده است.

حمیدرضا هلالی افزود: در دوره ای که فضا برای منحرف شدن کودکان و نوجوانان ما  کاملا فراهم است این بچه ها راه هنر را پیش گرفته اند.

احمد شریف نژاد دبیر کارگروه «توسعه دانش هنر و سلامت» در گفت و گو با ما درباره نحوه برپایی این مدرسه و اهداف و نتایج آن سخن گفت.

ماموریت وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

شریف نژاد درباره ی فلسفه ایجاد این کارگروه تخصصی به «خیام نامه» گفت: وزارت بهداشت یک ماموریت به دانشگاه علوم پزشکی نیشابور داده تحت عنوان توسعه دانش هنر و سلامت. البته دانشگاه های مشهد، بجنورد و بیرجند نیز با ما همکاری می کنند، اما محوریت اصلی آن، علوم پزشکی نیشابور است.

وی افزود: باتوجه به این که ایده اصلی توسعه دانش و سلامت را علوم پزشکی نیشابور داده و با توجه به پیشینه هنری نیشابور، این ماموریت به ما داده شده است.

یاری گرفتن از هنرهای هفت گانه

شریف نژاد ادامه داد: ما میخواهیم از هنرهای هفت گانه در جهت ترویج سلامت استفاده کنیم و ذهن جامعه ایران علاقه ی زیادی به هنر برای یادگیری و آموزش دارد. در دوره اول مدرسه از گرافیک و انیمیشن سازی برای این امر استفاده کرده ایم.

دبیر کارگروه «توسعه دانش هنر و سلامت»، در پاسخ به خبرنگار خیام نامه که پرسیده بود: «آیا پرونده کارگاه های گرافیک و انیمیشن سازی بسته شد؟» گفت : نه؛ این طور نیست. این دوره ی مقدماتی کارگاه های آموزش گرافیک بوده و در آینده بسیار نزدیک کارگاه های آموزش پیشرفته را برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: در کارگاه بعدی از تمام هنرجویانی که در دوره ی اول شرکت کرده و توانسته اند گواهی دریافت کنند، دعوت خواهیم کرد. وی اذعان کرد: افراد حاضر در کارگاه همگی جزو افراد مستعد بوده اند.

مدرسه ی رایگان هنر و سلامت

شریف نژاد خاطر نشان کرد: این کارگاه ها با وجود هزینه های بسار بالایی که برای ما داشته، به صورت رایگان برگزار شد تا تمام افراد مستعد و علاقه مند بتوانند حضور یابند. دبیر کارگروه در پاسخ به خیام نامه گفت: هزینه ی این مدرسه ده روزه برای دانشگاه علوم پزشکی حدود 20 میلیون تومان بوده است.

شریف نژاد درباره ی تعامل این کارگروه با اداره آموزش و پرورش گفت: تعامل ما زیاد چشمگیر نبود، اما این اداره در بین دانش آموزان خود، استعداد های عرصه گرافیک را که توانسته بودند در مسابقات مقام بیاورند به ما معرفی نمود.

شریف نژاد درباره مربیان این مدرسه گفت: ما از اساتید برجسته ی دانشگاه های هنر و علوم پزشکی استفاده کردیم تا مفاهیم هنر و سلامت را در کنار هم آموزش دهیم.

محدودیت سنی برای حضور در مدرسه نداریم

دبیرکارگروه درباره سن شرکت کنندگان این مدرسه گفت شرکت کنندگان ما از 15 سال تا 35 سال سن داشتند که یک زوج دانشجوی کارشناسی ارشد گرافیک هم در این کلاس ها شرکت کرده بودند.

در همین حال شریف نژاد اعلام کرد: خوشبختانه، دکتر لطفی رییس دانشکده فنی و حرفه ای به ما قول داده اند سه طرح برگزیده این مدرسه تبدیل به محصول انیمیشنی گردد.

در این همایش، حکم های حضور هنر جویان در این مدرسه توسط مسئولان برگزاری به آنان اهدا شد
توضیحات استاد گرافیک

استاد گرافیک این مدرسه هم در گفت و گو با خبرنگار خیام نامه به نکاتی در باره نخستین تجربه برپایی این دوره اشاره کرد.

مهدی بشاورد، استاد با تجربه گرافیک گفت: ابتدا قرار بود در این کلاس ها 50 نفر از استان های خراسان رضوی ، شمالی  جنوبی شرکت نمایند. اما به دلیل عدم آمادگی لازم از طرف دانشگاه های خراسان شمالی و جنوبی  این مدرسه محدود به نیشابور شد.

وی افزود: 35 نفر از علاقه مندان و مستعدان زمینه گرافیک ثبت نام شدند که بعد از جلسه دوم 10 نفر به دلیل اینکه دانش گرافیک سختی های خاص خود را دارد انصراف دادند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در مبحث کاراکتر ها حدود 900 کاراکتر در این مدرسه خلق شد و در سایر بخش های علم گرافیک نیز همین طور و به اعتقاد من یک کار چندماهه در ده روز انجام شد. گفتنی است که این دوره «مدرسه هنر و سلامت» به مدت ده روز پیاپی از 8 صبح تا 1 بعد از ظهر به صورت فشرده برگزار شد.