رییس پلیس راهنمایی و رانندگی  شهرستان نیشابور در آستانه سفر های نوروزی  به تحلیل تصادفات و حوادث رانندگی تعطیلات نوروز سال97 و توصیه هایی برای تعطیلات ‍ پیش رو پرداخت. سرهنگ 2 جواد حقدادی بیان داشت: با نگاهی به مهم‌ترین علل وقوع حوادث رانندگی در طرح نوروزی سال گذشته نشان می‌دهد که عامل انسانی و […]

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی  شهرستان نیشابور در آستانه سفر های نوروزی  به تحلیل تصادفات و حوادث رانندگی تعطیلات نوروز سال97 و توصیه هایی برای تعطیلات ‍ پیش رو پرداخت. سرهنگ 2 جواد حقدادی بیان داشت: با نگاهی به مهم‌ترین علل وقوع حوادث رانندگی در طرح نوروزی سال گذشته نشان می‌دهد که عامل انسانی و اقداماتی کاملا قابل پیشگیری، باعث وقوع این حوادث مرگبار شده است.

برابر آمار های موجود ، در طرح نوروزی سال 97 که از 25 اسفندماه سال 96 آغاز شده و تا 15 فروردین ماه 97 ادامه داشت، 1057تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، چندین برابر جانباختگان نیز افراد دچار معلولیت یا صدمات جدی جانی شدند و این درحالی است که به‌راحتی می‌شد از وقوع چنین تصادفاتی جلوگیری کرد، تصادفاتی که عامل انسانی نقش پررنگی در وقوع آن‌ها داشته است.حال این که  درصدی بالایی از این تصادفات قابل پیشگیری بود، ببینید یک راننده بی‌توجه می‌تواند چه ضرری به دیگران بزند و علاوه بر خودش جان سرنشینان خودروی خود و دیگر خودروها را به خطر بیاندازد. در بسیاری از این موارد به‌راحتی امکان جلوگیری از وقوع تصادفات وجود داشت، اگر راننده قبل از حرکت، خواب‌ و استراحت کافی داشته باشد و به ازای حداکثر هر دو ساعت رانندگی نیز دست‌کم یک ربع در حاشیه امن راه توقف و استراحت کند، آن وقت آمار مواردی چون خستگی و خواب آلودگی راننده به صفر می‌رسید.

حقدادی ادامه داد:‌ همچنین اگر راننده توجه کافی به مسیر مقابل داشته باشد و دیگر سرنشینان نیز این موضوع را به وی یادآوری کنند، آن وقت بیشترین دلیل وقوع حوادث رانندگی عدم توجه به جلو نبود، مواردی چون تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ هم جزو مواردی است که خود فرد باید نسبت به رعایت آن حساس باشد و در عین حال همکاران من در پلیس راه نیز با استفاده از تجهیرات مدرن همچون دوربین‌های ثبت میانگین سرعت و حضور در جاده‌ها نسبت به برخورد با این تخلفات اقدام خواهند کرد.

رییس پلیس راهنمای و رانندگی شهرستان  نیشابور افزود : از 25 اسفند امسال نیز تا 17 فروردین 98 طرح ترافیک نوروزی 98 با هماهنگی تمام دستگاه‌های امدادی و خدماتی با محوریت پلیس راهنمایی و رانندگی برگزار خواهد شد. در نوروز 97، 85 درصد تصادفات منجر به فوت و جرح مربوط به سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب‌آلودگی بود.

سرهنگ  حقدادی ادامه داد: هموطنان سفر را از مبدا تا مقصد مدنظر قرار بدهند و فقط مانند برخی از رانندگان به مقصد فکر نکنند، در سال گذشته علت 38 درصد از تصادفات جرحی و فوتی، خستگی و خواب‌آلودگی راننده بوده است. پلیس راهور ناجا با سازمان راهداری و تمام افرادی که  درباره مسائل جاده‌ای متولی هستند به این توافق رسیده که درباره رفع مشکلات 3 هزار و 400 نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری و دو هزار نقطه ‌برون‌شهری قدم بردارد.

 

سرهنگ حقدادی متذکر شد: حدود 60 درصد از تصادفات فوتی در تصادفات نوروز 97 در سی کیلومتری شهرها رخ داد بنابراین رانندگان در 30 کیلومتری شهرها به دلیل تردد بیش‌تر، وجود روستاها کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و رفت و آمد موتورسیکلت ها و عابران پیاده باید دقت بیشتری داشته باشد.

 

وی افزود: تعداد رانندگان حادثه‌ساز و پرخطر در نوروز گذشته بسیار کم بوده و امسال نیز طبق آمار 5 هزار تصادف منجر به فوت رخ داد؛ بنابراین اگر این پنج هزار را تقسیم بر دو کنیم، نصف مقصر و نصف غیر مقصر هستند.

 

رییس پلیس راهور  نیشابور گفت: پلیس برای کنترل رفتار رانندگان پرخطر با قوه‌قضاییه هماهنگ کرده که علاوه بر اعمال قانون،  این افراد را در تعطیلات از سفر بازدارد تا برای آرامش خود اعضای خانواده آنها و سایر رانندگانی که قانونمند در سطح جاده ها تردد می‌کنند مشکلی ایجاد نشود.

حال در آستانه سال  جدید و تعطیلات نوروزی  و شروع سفرهای نوروزی و سیزده‌بدر، باید دید که رانندگان چقدر با رعایت قوانین و اصول پیشگیرانه پایان خوبی برای سفرهای نوروزی خود و خانواده‌شان رقم خواهند زد.

دایره آموزش و فرهنگ ترافیک ‍‍‍‍‍‍‍ پلیس راهنمایی و رانندگی   فرماندهی انتظامی شهرستان نیشابور