مسابقه ي نرمي پا
مسابقه ي نرمي پا

  فتحعلي شاه قاجار به دشواري هاي سياسي و اقتصادي کشور،وضع نابسامان مردم و فقر و بيماري آنها نمي انديشيد اما در حوزه زن و فعاليت هاي حرم سرايي، فتحعلي شاه آدم نسبتا مبتکري بود وکلاه سرش نمي رفت. زماني او با تعدادي از زنان حرم مشغول گشت وگذار در بازار شهر بود ، چشمش […]

 

فتحعلي شاه قاجار به دشواري هاي سياسي و اقتصادي کشور،وضع نابسامان مردم و فقر و بيماري آنها نمي انديشيد اما در حوزه زن و فعاليت هاي حرم سرايي، فتحعلي شاه آدم نسبتا مبتکري بود وکلاه سرش نمي رفت.

زماني او با تعدادي از زنان حرم مشغول گشت وگذار در بازار شهر بود ، چشمش به مغازه پارچه فروشي افتاد  و با مشاهده ي پارچه هاي لطيف ابريشمي ابتکار برگزاري يک مسابقه هيجان انگيز به وسوسه اش انداخت و تصميم گرفت نرمي و لطافت ابريشم رو با نرمي تن زنان حرم سراي خود مقاسيه کند.

گفته شده به امر فتحعلي شاه زنان و دختران زيبا رو از سراسر کشوربه حرمخانه فتحعليشاه خوانده مي شدند تا طي مراسمي در اين مسابقه شرکت کنند.آنان به فراخور « نرم تني» و زيبا رويي ، جوايزي دريافت مي کردند و اين مسابقه سالي يک بار برگزار مي شد و نحوه برگزاري و اجراي آن به اين شکل بود که در تالار بسيار بزرگ ،کف پوشي پهن مي کردند و روي اين کف پوش ها ابريشم هاي بسياري مي ريختند و شرکت کنندگان بايد در حضور شاه روي ابريشم مي غلتيدند. البته قبل ازاين مسابقه روي ابريشم غلتيدن،کار به شيوه ديگري انجام مي گرفت.بدان معني که دختران و زنان زيبا رو مي بايد روي کف پوش ابريشم راه مي رفتند.اگر در اين ميان ذرات ابريشم به کف پاي آنان نمي چسبيد حکايت از نرمي و لطافت پاي آنان داشته است و درپايان مسابقه از دست شاه ايران زمين جوايز ارزنده اي دريافت مي کردند.

منبع: ر.ک : عبدالله مستوفي ، تاريخ اداري و اجتماعي ايران يا شرح زندگاني من،جلد اول ،صفحه 30