رئيس کميسيون اصل 90 مجلس ششم در واکنش به اظهارات آيتالله يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره منشور حقوق شهروندي گفت: حتي اگر بيان حقوق شهروندي از سوي آقاي روحاني، براي انتخابات سال آينده هم باشد، مگر عيب و ايرادي دارد؟بخش عمدهاي از حقوق شهروندي، همان چيزي است که در قانون اساسي […]
رئيس کميسيون اصل 90 مجلس ششم در واکنش به اظهارات آيتالله يزدي رئيس جامعه مدرسين حوزه علميه قم درباره منشور حقوق شهروندي گفت: حتي اگر بيان حقوق شهروندي از سوي آقاي روحاني، براي انتخابات سال آينده هم باشد، مگر عيب و ايرادي دارد؟بخش عمدهاي از حقوق شهروندي، همان چيزي است که در قانون اساسي آمده است يادم هست آقاي يزدي در جايي گفته بود مفاد قانون اساسي، احکام شرعي است.
حسين انصاريراد رئيس کميسيون اصل 90 مجلس ششم شوراي اسلامي در گفتوگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري آنا، به اظهارنظر آيتالله محمد يزدي که گفته است «منشور حقوق شهروندي مغاير با قانون اساسي است و اين اقدام روحاني، نمايشي و انتخاباتي است»، واکنش نشان داد و تصريح کرد: متن حقوق شهروندي را از اول تا آخر نديدهام، بخشهايي را مطالعه کردهام؛ اما مصاحبه آقاي يزدي را از ابتدا تا انتها خواندهام و حرفهاي رئيسجمهوري را در روز رونمايي از منشور حقوق شهروندي هم شنيدم و هم در روزنامهها خواندم.
اين چهره سياسي اصلاحطلب در ادامه افزود: بخش عمدهاي از حقوق شهروندي، همان چيزي است که در قانون اساسي آمده و به آن اشاراتي شده است. به هر صورت طرح اين مسأله مبني بر اينکه تا چه اندازه به آن عمل شود و مورد اجرا قرار گيرد يا اينکه از آن حمايت شود؛ مباحثي است که در آينده مشخص خواهند شد.
وي با تأکيد بر اينکه «طرح حقوق شهروندي مطالبه ملت ايران است»، گفت: من نميخواهم کلمهاي را به کار ببرم تا برخي افراد از سخنان من ناراحت و آزرده خاطر شوند، اما اينکه بعضي ميگويند منشور حقوق شهروندي مغاير با قانون اساسي يا قوانين موضوعه است، وارد نيست. ضمن اينکه چنين اظهاراتي و چنين دعوايي به زمان حال اختصاص ندارد و از اول مشروطه وجود داشته است.
انصاريراد در اين باره توضيح داد: از اول مشروطه اين مباحث وجود داشته است. من نميخواهم از فردي نام ببرم، اما بعضي از مشايخ در آن زمان (مشروطه)، واژه «آزادي» را به کلمه «ملعونه آزادي» تعبير ميکردند. در حاليکه استبداد، شرک است و اينکه فردي در جايي و به هر اسمي، عنوان پادشاه، خليفه و… را داشته باشد، اما بخواهد بر خون، مال، جان و زندگي مردم تحکم کند؛ شرک به حساب ميآيد. در حاليکه قرآن مجيد و همه اديان الهي اين (شرک) را رد ميکنند.
وي در ادامه به آيه 64 سوره مبارکه آل عمران «يا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَبَينَکُم أَلّا نَعبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلا نُشرِکَ بِهِ شَيئًا وَلا يَتَّخِذَ بَعضُنا بَعضًا أَربابًا مِن دونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوا فَقولُوا اشهَدوا بِأَنّا مُسلِمونَ» اشاره کرد و افزود: اين آيه يعني: اي اهل کتاب و اي کساني که از پيغمبر صاحب کتاب مانند انجيل و تورات تبعيت ميکنيد، همه بياييد و بر کلمه (براي خدا شريک قائل نشويد) اتحاد و وحدت داشته باشيد و از همه مهمتر، هيچکس بر ديگري ارباب نباشد و هيچ انساني سلطه انسان ديگري را نپذيرد.
رئيس کميسيون اصل 90 مجلس ششم، با بيان اينکه «پذيرفتن سلطه انساني غير از خدا يا قبول سلطه انساني بر انسان ديگر عين شرک است»، گفت: قرآن مجيد برخي از يهوديان و مسيحيان را ملامت ميکند که چرا علماي خود را «مُطاع» قرار دادند يا از آنها «تبعيت مطلق» ميکنند. منظور من از مثالها، آيهها و عباراتي که به آنها اشاره کردم براي اين است که بگويم «چنين اظهاراتي» از آن زمان وجود داشته و تا الان نيز ادامه يافتهاند.
اين چهره سياسي اصلاحطلب، به يکي از فرمايشات امام راحل اشاره کرد و يادآور شد: بنيانگذار انقلاب اسلامي در پاسخ به نامه آقاي ناطقنوري در شهريور ماه سال 67 مينويسند «در جمهوري اسلامي جز در مواردي نادر که اسلام و حيثيت نظام در خطر باشد، آن هم با تشخيص موضوع از طرف کارشناسان دانا، هيچ کس نميتواند رأي خود را بر ديگري تحميل کند؛ و خدا آن روز را هم نياورد. من تمام سعي خود را مينمايم که با نسبت مطلبي به من، کسي مظلوم نگردد. من شما را هم فردي متدين، متعهد، مبارز و داراي هوش سياسي مي دانم. براي من شما و آقاي محتشمي فرقي ندارد».
انصاريراد، درباره قسمت ديگر اظهارات آيتالله يزدي درباره اينکه گفته است «رونمايي از منشور حقوق شهروندي، اقدام انتخاباتي رئيسجمهوري است»، تصريح کرد: حتي اگر بيان حقوق شهروندي از سوي آقاي روحاني، براي انتخابات سال آينده هم باشد، مگر عيب و ايرادي دارد؟ روحاني شايد بخواهد دور بعدي هم رئيسجمهور باشد و تا آنجايي که من اطلاع دارم اصلاحطلبان نيز قصد حمايت از ايشان را دارند و کانديداي اين طيف سياسي است. ضمن اينکه تأکيد بر حقوق شهروندي، تأکيد بر قانون اساسي به حساب ميآيد.
رئيس کميسيون اصل 90 مجلس ششم شوراي اسلامي با تأکيد بر اينکه «بخش عظيمي از حقوق شهروندي در قانون اساسي وجود دارد»، يادآور شد: به ياد دارم که آقاي يزدي در جايي گفته بود «مفاد قانون اساسي، احکام شرعي است» و من اين سخن را قبول دارم و درست هم هست. به عبارتي هيچ فتوايي نميتواند در برابر قانون اساسي قد عَلم کند مگر اينکه قانون اساسي را برحسب همان قوانين موجود تغيير دهند.
وي ادامه داد: گفتههاي رئيسجمهوري منطبق با قانون اساسي و مطالبات عمومي است و ضمنا با قوانين موضوعه هم در تعارض نيست. از طرفي قطعاً منشور حقوق شهروندي در مجلس شوراي اسلامي به تصويب ميرسد چرا که 160 نفر از نمايندگان از منشور نامبرده حمايت کردهاند. با اين حساب هيچ جاي بحثي درباره منشور حقوق شهروندي نيست، اما حقيقتاً نميدانم که چرا بعضي تاب چنين حرفهايي را ندارند.
انصاريراد در پاسخ به اين پرسش که «آيا بقيه دستگاهها از منشور حقوق شهروندي حمايت ميکنند و ميتوان گفت ضمانت اجرايي بر اين منشور به وجود خواهد آمد يا خير؟» واکنش نشان داد و گفت: مشکل در متن جامعه است. به عبارتي مشکل در قدرتي است که در مراکز مختلف وجود دارد و همانطور که گفتم اين اختلاف از اول مشروطه بوده و تاکنون هم ادامه پيدا کرده است. طبق قانون اساسي، آزادي حق مردم بوده و هيچکس نميتواند حتي با نام قانون اين آزادي را از مردم سلب کند.
اين چهره سياسي اصلاحطلب در پايان تأکيد کرد: اصل 56 قانون اساسي به آزادي انسانها اشاره دارد و ميگويد که خداوند انسان را بر سرنوشت اجتماعي خويش حاکم ساخته و اين، يک حق الهي است و هيچکس نميتواند حق الهي را از انسان سلب يا در اختيار گروه يا فرد خاصي قرار دهد. اين عهد، بر همه اصول قانون اساسي تقدم ذاتي دارد. از طرفي مبناي مشروعيت قانون اساسي، رأي مردم است و بدون رأي مردم، ما هيچ چيزي نداريم. مرجع تقليد زماني مرجع تقليد ميشود که مردم به آن رجوع و فتواهاي آن را قبول کنند. وليفقيه زماني وليفقيه ميشود که نمايندگان مردم (خبرگان) به سمت او باشند. بنابراين همه سمتها معلول رأي مردم هستند و هيچ مقامي در نظام جمهوري اسلامي نميتواند در تعارض با مردم باشد.