کشاورز نمونه کشور در سه دهه پيش از خاطراتش مي گويد
کشاورز نمونه کشور در سه دهه پيش از خاطراتش مي گويد

شواهد تاريخي نشان مي دهدکه ايران جزو اولين کشورهاي  دنياست که کشاورزي و زراعت وپرورش دام در آن آغازشده است .با وجود اين که مشکل اساسي سرزمين ايران در طول تاريخ مسئله توزيع بوده است.اما با نگاهي به آمار توليدات کشاورزي در جهان، کشور ما هنوز هم در رده قابل قبولي قرار داريم . مثلا […]

%d9%85%d8%af%d8%a7%d8%ad1شواهد تاريخي نشان مي دهدکه ايران جزو اولين کشورهاي  دنياست که کشاورزي و زراعت وپرورش دام در آن آغازشده است .با وجود اين که مشکل اساسي سرزمين ايران در طول تاريخ مسئله توزيع بوده است.اما با نگاهي به آمار توليدات کشاورزي در جهان، کشور ما هنوز هم در رده قابل قبولي قرار داريم . مثلا در توليد محصول  خيار مقام دوم؛ بادام مقام چهارم، سيب مقام پنجم، گيلاس و انجير مقام سوم وپسته مقام اول جهاني را در اختيار داريم

شهر مان  نيشابور نيز از اين نظر وضعيت نسبتا خوبي دارد هم اکنون حدود 76 نوع محصول کشاورزي درنيشابور توليد مي شود که ما در توليد 47 محصول رده اول تا سوم استان را در اختيار داريم.

به همين بهانه به ديدار حاج علي اکبر زراعتي همشهري گرامي و کشاورز نمونه ي کشور در سال 62 رفتيم که خلاصه اي از اين ديدار  تقديم شما عزيزان مي شود.

علي اکبرزراعتي فعاليت هاي کشاورزي و باغداري را از يازده سالگي، در سال 1332 به همراه خانواده ي پدري در اراضي فرحبخش و قسمت شمالي کال منوچهري که هم منزل مسکوني و هم باغ ايشان در آن جا واقع بود، در کنار پدر آغاز کرد.

به گفته او در آن زمان تمام کارهاي کشاورزي با دست و کمک حيوانات و به شيوه سنتي انجام مي گرفت.

آب کشاورزي هم از قنات فرحبخش که در آن زمان حدود دوازده اينچ آب دهي  داشت و در استخر بزرگي ذخيره مي گرديد، تامين مي شد.

زراعتي مي گويد: در آن زمان برق وجود نداشت و قنات فرحبخش پس از چند سال فعاليت بالاخره در سال 1346 خشک شد و خانواده زراعتي مجبور شدند دو سال بعد و با حفر يک حلقه چاه عميق به کشاورزي خود ادامه دهند.

وي يادآوري مي کند: کشاورزي سنتي ما تا سال 46 ادامه داشت تا اين که دراين سال با ورود يک دستگاه تراکتور به مزرعه، حال و روز کشاورزي مان تغيير يافت و کم کم توليدات فزوني گرفت و کار ما توسعه يافت و به تدريج با خريد و اجاره ملک به کشاورزاني موفق و فعال تبديل شديم.

زراعتي مي گويد: ضمنا در آن سال ها گندم را براي آرد کردن به يک آسياب آبي در روستاي مير آباد مي بردند و در شهر هم دو آسياب آبي موجود بود.

در قبل از انقلاب ودر زمان اجراي اصلاحات ارضي  صدمه اي به کار کشاورزي آنها وارد شد، اما اين مساله بعدها جبران گرديد. فعاليت هاي کشاورزي خانواده زراعتي با در اختيار داشتن دو تراکتور روماني و يک کمپرسي سه تن دوچ  تا زمان وقوع انقلاب ادامه يافت.

در سال هاي بعد از انقلاب و در سال 63 هيئت هفت نفره شهرستان از حاج علي اکبر دعوت مي کنند تابا شرکت در جلسه ي مشترکي با کارشناسان اين هيئت حضور يابد و به سئوالات کارشناسان آنها درباره ميزان توليدات  گندم ،جو و چغندر مزرعه ي خود پاسخ دهد.

وي در اين نشست ميزان توليدات مزرعه خود را درهکتار به اين شرح اعلام مي کند . گندم پنج تن ،جوچهارونيم تن و چغندرشصت و پنج تن .

جواب  وي ، گروه کارشناس چهار نفره را قانع نمي کند و اورا به دروغ گويي در اين مورد متهم مي نمايند. حاج علي اکبر هاج و واج و با تاکيد بر اين که از کارخانه قند استعلام کنيد جلسه را ترک مي کند .

حدود يک هفته از اين ملاقات مي گذرد که شخصي به او  مي گويد تو کشاورز نمونه ي کشور شده اي و لامعي ريس اداره کشاورزي آن زمان هم به ديدارايشان مي آيد و اين خبر مسرت بخش را به او مي دهد و از وي مي خواهد خود را به ساختمان اصلي وزارت کشاورزي در تهران معرفي کند.

حاج علي اکبر که هنوز از برخورد گروه کارشناسي ناراحت است باور نمي کند. اما رئيس اداره اورا قانع مي کند که خبر درست است. لذا ايشان با اتومبيل شخصي عازم تهران و ساختمان اصلي وزارت مي شود . در آنجا با استقبال خوبي مواجه شده و با ديگر کشاورزان نمونه ي کشور و مسئولين وقت آشنا مي شود و جايزه ي خود را که بليط سفر به سوريه بوده است دريافت مي کند .

حاج علي اکبر زراعتي در کنارکار کشاورزي فعال مذهبي نيز مي باشد. وي از خادمان هيئت صاحب الزماني نيز مي باشد و نخستين سنگ بناي اين تکيه و هيات که در سال 1310 گذاشته شده است، حضور مستمر و فعالي داشته است. او هيات امناي اوليه را چنين معرفي مي کند: حاج صادق زراعتي (پدر)، مرشد حسن کاوياني و  حاج احمد کاوياني

آخرين فعاليت هاي وي در زمينه ي کشاورزي خريد و فعال کردن زمين هاي کشاورزي  حسين آباد کمال (محل زندگي کمال الملک) مي باشد که مدت ها رها شده بود.

او هم اکنون عضو هيات امناي هيات صاحب الزماني مي باشد و براين باور است که هر چه دارد از سايه ي سر و الطاف خاصه ي امام زمان مي باشد .او در مورد فعاليت هاي هيات صاحب الزماني نيشابور مي گويد که اين هيات علاوه بر مراسم عزاداري سالار شهيدان در ماه هاي  محرم و صفر در طول سال نيز دعاي توسل ودعاي کميل را نيز برگزار مي کند.