گذري بر هفت وادي عشق و سلوک در جشن پاييزه ي کتاب ( کلبه کتاب )
گذري بر هفت وادي عشق و سلوک در جشن پاييزه ي کتاب ( کلبه کتاب )

مهسا باوفا مطلب اين هفته را با يک کتاب تازه ي نيشابوري آغاز مي کنيم که مراسم رونمايي اش در نمايشگاه کتاب با استقبال خوب حاضرين برگزار شد و بعدهم چند کتاب ديگر را با هم مرور مي کنيم. اما در همين ابتدا يک خبر خوب اين که طرح کشوري «پاييزه ي کتاب» چندروزي است […]


مهسا باوفا

مطلب اين هفته را با يک کتاب تازه ي نيشابوري آغاز مي کنيم که مراسم رونمايي اش در نمايشگاه کتاب با استقبال خوب حاضرين برگزار شد و بعدهم چند کتاب ديگر را با هم مرور مي کنيم. اما در همين ابتدا يک خبر خوب اين که طرح کشوري «پاييزه ي کتاب» چندروزي است در تعدادي از کتابفروشي هاي شهرستان آغاز شده است و علاقمندان مي توانند با ارائه ي کد ملي از تخفيف 20درصدي استفاده کنند. مطمئن باشيد در همين کتابفروشي هاي شهرمان کتاب هاي خوبي وجود دارد که در نمايشگاه کتاب هيچ خبري از آن ها نبود. از ما گفتن!

6-2هفت وادي عشق و سلوک

«هفت وادي عشق و سلوک» عنوان يک کتاب دوجلدي قطور در 1758 صفحه از مولف نيشابوري، «عليرضا خطيب زاده» است که انتشارات معتبر بهجت تهران آن را منتشر کرده است. بهتر است جزئيات اين کتاب را به نقل از مولف بخوانيم:

«اين اثر شرح و تفسيرِ منطق الطيرِ عطار نيست، بلکه «هفت وادي» از او وام گرفته شده و به شکل آزاد به شرح و تفسير و تحليلِ وادي ها پرداخته شده و نظرات شيخ به شکل گسترده در کنارِ نظراتِ ديگرعارفان مورد استفاده قرار گرفته شده است. گزينش هايي که قبل از شروع کار انجام گرفته شده بود در طي کارگسترده تر شد خصوصاً اين که تعداد عارفاني که به کار پيوسته بودند رو به افزايش نهاده بود و به اجبار بسياري از گزينشِ نظرات اين بزرگان در حين کار صورت مي گرفت و نقل و شرح مي شد. اين کار به اين دليل انجام شد که مجموعه اي نسبتاً کامل از نظرات عارفانِ طرازِ اول در مورد موضوعاتِ گوناگوني که مطرح مي شود در اختيار خوانندگان قرار گرفته باشد. در اين کتاب، گاه اشعاري در وادي هاي مختلف تکرار شده است. اين کار به اين خاطر بوده است که ابيات از ژرفاي معنايي شگرفي برخوردار بوده که در هر وادي با نشان و شرحِ نوي از آن ها روبرو مي شويم که اين امر توانسته روشنگر زواياي تاريک آن موضوع گردد و در موارد نادري هم جهت يادآوري ذکر شده است.»

*** هفت وادي عشق و سلوک (2جلدي)/ نويسنده: عليرضا خطيب زاده/ ناشر: بهجت/ قطع: وزيري/ نوع جلد:  زرکوب/ تعداد صفحات:  1758/ قيمت:  150هزار تومان

6-3 اعتماد به نفس سريع

شما هميشه دوست داريد که در کار، مسائل خانوادگي، حتي روابط دوستانه ، يا هر جنبه ي ديگر از زندگي خود، اعتماد به نفس لازم را داشته باشيد و براي هر چيزي که مي خواهيد بدست آوريد و هر کاري که مي خواهيد در زندگي انجام دهيد، اعتماد به نفس داشته باشيد. دکتر پل مکنا يکي از پيشگامان هيپنوتيزم در جهان و يکي از موفق ترين نويسندگان بريتانيا به حساب مي آيد. او در اين کتاب، از رموز تسلط بر احساس سخن گفته است به طوري که شما را قادر مي سازد با آرامش بيشتري نسبت به قبل به فعاليت بپردازيد. در اين کتاب ياد خواهيد گرفت که چگونه کليد خاموش کردن ترس و انزوا را به کار اندازيد و در خود اعتماد به نفس و انگيزه را فقط براي چند لحظه ايجاد کنيد. قبل از پايان اين کتاب رفتار شما رو به بهبودي خواهد رفت.

چند سطر از کتاب (ص84): قانون طلايي اين کتاب اين است که :«پيرامون هر چيزي که تمرين مي کنيد، همان خواهيد شد» و تنها فقط چهار مورد وجود دارد که بايد تمرين کنيد تا مبدل به يک شخص با اعتماد به نفس شويد.

  1. مثل افراد با اعتماد به نفس کامل، صحبت کنيد.
  2. تصاوير مثبت و بزرگ را در ذهن خود مجسم کنيد.
  3. وضعيت بدن خود را در حالت اعتماد به نفس کامل قرار دهيد.
  4. در طي روز حداقل يک ريسک بکنيد.

***اعتماد به نفس سريع/ نويسنده: پل مکنا/ انتشارات: سيماي دانش/ قيمت: 10000تومان

 

6-1والدن

«من به سرنوشتم تا مغز استخوان عشق مي ورزم». اين جمله از «هنري ديويد ثورو» نويسنده کتاب «والدن» است و هيچ عبارتي بهتر از اين نمي تواند معرف او باشد. او در يادداشتهاي روزانه پرحجمش ، ردي از زندگي روزمره و هر انديشه، مشاهده و ماجراجويي کوچک را ثبت مي کرد؛ از ميان آن يادداشت ها بود که بعدها مواد شاهکار خويش را بيرون کشيد. جالب است که بدانيد اين کتاب در سال 1849 به هزينه خود او درهزار نسخه منتشر شد و تا چند سال کمتر از سيصد نسخه آن فروش رفت.

چند سطر از کتاب: (ص 93): در انتظار نه فقط طلوع و سحر، که اگر ممکن باشد خود طبيعت بودن! چه بسيار صبحگاهان، تابستان و زمستان که پيش از بيدار شدنِ هرهمسايه اي در پي کارهاي خود بودم. بدون شک بسياري از همشهريانم مرا به هنگام بازگشت از اين مشغله ملاقات کرده اند: مزرعه داراني که در گرگ و ميش سحر به سوي بوستون راه مي افتادند، يا هيزم شکناني که به سرکارخود مي رفتند. درست است که من هرگز کمک چنداني به طلوع خورشيد نکرده ام اما ترديد نکنيد که صِرف حضور در رويداد آن بالاترين اهميت را دارد.

***والدن/ نويسنده:هنري ديويد ثورو/ انتشارات: روزنه/ قيمت: 29500تومان

 

6-4کتاب ترديد

بابک احمدي از پيشگامان نقد مدرنيته در ايران است. او در معرفي بسياري از دانشمندان و فيلسوفان غربي بسيار تلاش کرده و توانسته نسلي از جوانان علاقه مند به فلسفه را با انديشه هاي مدرن و پسامدرن آشنا کند. وي بيش از بيست کتاب مفصل نوشته است و شش کتاب هم ترجمه کرده که اغلب آنها در حوزه فلسفه هستند، خيلي از مفاهيم مطروحه در کتاب هايش حاصل خواندن انديشه هاي انديشمندان و فلاسفه غرب هستند. اما او در نوشته هايش تنها کلام را به کلام برنگردانده بلکه سعي در تبيين و تاويل آن کلام براي خواننده ايراني کرده است، اين دليلي است که ميان کتابهاي او با کتاب هاي ترجمه شده ديگران فاصله ايجاد مي شود.

بخشي از کتاب( ص 143): شک آوري پيش ازهرجا، بايد در قلمرو فلسفه رخ دهد: فيلسوفان ديگر نبايد مفاهيم را همچون ارمغان هايي از گذشتگان بپذيرند، و تنها به تميز کردن و برق انداختن آن ها بپردازند، بل نخست بايد آن ها را ايجاد کنند، بيافرينند، معرفي کنند، و بقبولانند…، تاکنون ما به طور کلي مفاهيم ديگران را چون جهيزيه ي معرکه اي قبول داشتيم که گويي از سرزمين جادويي به ما رسيده است. اما مفاهيم، ميراث پرت ترين و احمق ترين، و نيزهوشمند ترين پيشينيان ما هستند. اين حس پارسا منشانه ي مانسبت به آنچه در خود مي يابيم شايد بخشي ازعامل اخلاقي اي باشد که در دانش وجود دارد….

*** کتاب ترديد/ نويسنده: بابک احمدي/ انتشارات: مرکز/ قيمت: 15900تومان