مرگ سينماي ناب و آوانگارد ( کلبه کتاب )
مرگ سينماي ناب و آوانگارد ( کلبه کتاب )

ريحانه مهرباني با سلام و وقت بخير! به بخش معرفي کتاب خوش آمديد. کلبه کتاب اين هفته با معرفي دو کتاب از موضاعات جذاب و خواندني فلسفه و سينما در خدمت شما دوست داران و علاقمندان کتاب است و بعد هم فهرستي از چند کتاب تر و تازه ي هفته ي گذشته را با هم […]

ريحانه مهرباني

با سلام و وقت بخير! به بخش معرفي کتاب خوش آمديد. کلبه کتاب اين هفته با معرفي دو کتاب از موضاعات جذاب و خواندني فلسفه و سينما در خدمت شما دوست داران و علاقمندان کتاب است و بعد هم فهرستي از چند کتاب تر و تازه ي هفته ي گذشته را با هم مرور مي کنيم.

6-7فلسفه ي تراژدي

فيلسوفان همواره شيفته ي تراژدي بوده اند. کتاب «فلسفه ي تراژدي» تلاشي است براي به دست دادن گزارشي دو هزار و پانصد ساله از حرف هايي که فيلسوفان در مورد تراژدي براي گفتن داشته اند. اين کتاب در پي آن است که دست کم نقشه اي نسبتا جامع از گفته هاي فلاسفه ي غرب از افلاطون و ارسطو گرفته تا نيچه، کامو و ژيژک به دست دهد. همچنين به منظور جمع بندي هر چه بهتر، نويسنده در انتهاي هر فصل تلاش کرده تا فيلسوفان مورد بحث را به بوته ي نقد بکشاند. در بخشي از کتاب در پاسخ به سوال «چرا تراژدي به طور خاص؟» آمده است:

«چرا تراژدي «والاترين» شکل هنر، هنر در «والاترين توان» اش است؟ اگر فرض کنيم «شلينگ» حق دارد که مي گويد وظيفه ي بخصوص هنر (دست کم هنري که درگير محوري ترين مسئله ي عقلاني-روحاني بشريتِ پسا- نيوتني است) آن است که در قلب ضرورت غور کند و با اين حال کشف کند آزادي انسان حي و حاضر است، چرا فقط تراژدي است که مي تواند اين وظيفه را برآورده سازد؟ استراتژي شلينگ براي آن که بتواند به اين نتيجه برسد عبارت است از مردود دانستن همه ي رقباي ممکن ديگر، گرچه اين که او به هنرهاي غير ادبي، به خصوص موسيقي و هنرهاي بصري، نپرداخته و آن ها را رقيبان ممکن تراژدي ندانسته ممکن است غفلتي جدي به نظر آيد، اما به نظر من روشن خواهد شد که استدلال او به طور ضمني با اين شکل هاي هنر نيز دست و پنجه نرم مي کند.»

*** فلسفه ي تراژدي/ جوليان يانگ، حسن اميري آرا / نشر ققنوس/ 29000 تومان

6-1مکتب هاي سينمايي

کتاب «مکتب هاي سينمايي» تنها کتاب موجود با اين عنوان و محتوي و اين جمعيت است که در بازار نشر کتاب ايران و نشر سينمايي است. اگرچه نويسنده مدعي است که علت استقبال از اين کتاب در چاپ اول تنها يگانه بودن آن نيست بلکه سخن هايي نو و تحليل هايي نيز داشته که توجه به آن را اعتبار بخشيده است. مخاطب اين اثر دانشجويان رشته ي سينما، علاقمندان سينما و هنر و همچنين داوطلبان ورود به رشته هاي هنري است. سياق اين کتاب بر اين است که نخست زمينه ها  و بسترهاي اجتماعي و سياسي و تاريخي و فرهنگي و فلسفي در شکل گيري آن مکتب در هر فصل آورده مي شود و سپس با رويکرد بر زمينه هاي پيدايش هنري آن مکتب سينمايي در هنرهاي ديگر و چگونگي تاثير رشته هاي هنري زمينه ساز بر آن مکتب سينمايي، مختصات و ويژگي هاي مشترک فرمي و محتوايي هر کدام پيوست و فهرست شود و سپس نمونه هايي شاخص از فيلم ها و فيلم سازان هر مکتب، به همراه مختصر داستاني از هر فيلم آورده مي شود؛ و در نهايت در پايان هر فصل، دلايل و عوامل سقوط و افول و سرانجامِ آن مکتب گفته مي شود. مطالب اين کتاب همچنين با تصاوير و عکس هايي که نمايي از فيلم ها را نشان مي دهد همراه شده اند.

قسمتي از متن کتاب که در انتهاي معرفي مکتب سوررئاليست آمده بدين قرار است:

«تعداد فيلم هاي سوررئاليستي که ساخته شدند بسيار اندک بود: از يک سو هزينه ي توليد و ساخت فيلم بالا بود و از سويي ديگر، با ورود صدا به سينما و ناطق شدن فيلم ها، استقبال از فيلم هاي سوررئاليستي و ديگر فيلم هاي پيشرو و هنري رو به کاهش رفت، چرا که ورود صدا به سينما، همراه خود الزاماتي هم چون حضور قصه و روايت داستاني و در نتيجه واقع گرايي در فيلم ها را در پي داشت. اين يعني مرگ تمام فيلم هايي که اولويت را به تصوير و بازي هاي تصويري مي دادند: نه تنها سينماي سوررئاليستي، بلکه سينماي ناب و آوانگارد نيز دچار چنين مرگي شدند.»

***مکتب هاي سينمايي/ غلامرضا معدني پور/ انتشارات کتاب آبان/ 18000 تومان

اين هم چند کتاب تازه ي هفته ي گذشته:

سينماي اگزيستانسياليستي/ ويليام سي.پامرلو/ نصراله مرادياني/ بيدگل/  250,000ريال6-5

ردپاي شيطان/ جي.کي.رولينگ/ ويدا اسلاميه/ تنديس/  470,000ريال

بهترين شکل ممکن/ مجموعه داستان/مصطفي مستور/ چشمه/ قيمت  95,000ريال

6-2

دوئل (مجموعه داستان هاي کوتاه(/ ماريو بارگاس يوسا/ زهرا رهباني/ گل آذين/ قيمت  100,000ريال

 

6-6

 

پپ گوارديولا (پيروزي به عبارت ديگر( / گيلم بالاگه/ حسين گازر/ کوله پشتي/ قيمت  270,000ريال

 

6-3

پشت کوچه هاي ابر/ عرفان نظرآهاري/ به نشر/ قيمت  180,000ريال

 

6-4

 

پخمه/ عزيز نسين/ رضا همراه/ نيماژ/ قيمت  180,000ريال

6-8