گفتگو با يکي از پيشکسوتان کوهنوردي نيشابور
گفتگو با يکي از پيشکسوتان کوهنوردي نيشابور

گفت و گو: سيدهاشم مداح کوهنوردي يعني: آشنايي با سختي ها و راه مبارزه با آنها معمولا يک گروه کوه نوردي  مردم نهاد (سمن)  با اهداف ورزشي و تحت نظارت فدراسيون کوهنوردي کشور  و هيأت کوهنوردي استان فعاليت مي کند .در شهرمان نيشابور حدود سي گروه و باشگاه کوه نوردي فعال هستند . و علاقه […]

گفت و گو: سيدهاشم مداح

کوهنوردي يعني: آشنايي با سختي ها و راه مبارزه با آنها

معمولا يک گروه کوه نوردي  مردم نهاد (سمن)  با اهداف ورزشي و تحت نظارت فدراسيون کوهنوردي کشور  و هيأت کوهنوردي استان فعاليت مي کند .در شهرمان نيشابور حدود سي گروه و باشگاه کوه نوردي فعال هستند . و علاقه مندان مي توانند با مراجعه و ثبت نام در يکي از اين باشگاه ها و گروه ها از اين ورزش مفرح لذت ببرند . چندي پيش ديدار ي داشتيم با «صامر ابراهيم پور» کوه نورد و يکي از قديمي ترين اعضاي هيأت کوهنوردي نيشابور و از ايشان سوالاتي در باره چند و چون اين ورزش پرسيديم که خلاصه ي  اين نشست تقديم شما عزيزان مي گردد.

صامرابراهيم پور در خصوص چگونگي ورود خود به اين ورزش گفت: ورزش  کوهنوردي را از سالهاي کودکي ونوجواني آغاز کردم  اولين برنامه ي  کوه پيمايي ام مسير غار ادهم بود که به همراهي محمد بلبلي وعليرضا آهويي انجام شد . مسيرهاي بعدي عبارت بودند  از «کوه پيمايي در ارتفاعات درود – مسير رودخانه ميرآباد  و  صعود به قله کان مس ( برف ريز ) در زمستان  با همراهي  اصغر سيد آبادي  .

درآن دوران با تجربه ي کم و نداشتن تجهيزات کافي صعود مي کرديم . حتي هنگام بر گشت از کوه  جاده ها خاکي بود وسيله نقليه نبود و ما بيشتر اوقات مسير را تا شهر پياده طي مي کرديم. اين روند تا زمان خدمت سربازي ادامه يافت تا اين که در دوران خدمت و زمان مرخصي و در يک کوه پيمايي گرفتار سيل بوژان شديم که اگر هشياري حسن وطني يکي از اعضاي وقت هيأت کوهنوردي نبود معلوم نبود سرنوشت ما چه مي شد.

.در همان دوره بود که من با هيأت کوهنوردي شهرمان آشنا شدم درآن زمان افرادي همچون آقايان کمالي ، دادفر ،حسين زاده  و عابدين زاده فعاليت مي کردند که جناب دادفر به رياست هيأت انتخاب شد ه بود.

من در آن زمان با کمک و استفاده از تجربيات  ديگر اعضا و کلاس هاي آموزشي  صعودهايم را  با اعضاي هيأت کوهنوردي شهر  شروع کردم .و مهمترين فعاليت هاي ما در آن دوران عبارت بود از صعود به قله هاي : دماوند ،علم کوه ، دنا، سهند، سبلان ، اشترانکوه ، آرارات (ترکيه ) ، لنين (قرقيزستان )و…

در دوره ي  رياست آقاي دادفر مهمترين کار هيأت کوهنوردي شهرستان ساخت جان پناه براي صعود به قله بينالود بود که درهنگام  ساخت اين جان پناه يک  فروند بال گرد سقوط کرد و يک نفر هم جان باخت .

در سالهاي 68 به بعد جوان گرايي در هيأت شروع گرديد و يک هسته جوان بيست و چند نفره که من هم يکي از آنان بودم تشکيل شد افرادي همچون شادروان سعيد اميني ثاني  ،رضا فتحي ، رضا گنجي، امين الرعايا ،صادقي ، نيک منش ، فتح آبادي وبوستان ازنيروها و  يادگارهاي آن دوران هستند .ضمنا در همان دوره هيأت کوهنوردي بانوان هم به رياست خانم نيکويي تشکيل شد .

در حال حاضر رياست هيأت کوهنوردي شهرمان را جناب بوستان در اختيار دارد و فعاليتهاي ورزشي و کوهنوردي و کوه پيمايي توسط گروه هاي کوهنوردي و باشگاه هاي موجود انجام مي شود .اهم وظايف هيأت نظارت بر اين گروهها «تهيه  ي برخي تجهيزات کوهنوردي ، هماهنگي هاي صعود  براي گروه هاي خارج از شهرستان ، احداث ديواره مصنوعي وفعاليت هايي اينچنيني  مي باشد.

صامر ابراهيم پور هم اکنون علاوه بر فعاليت در هيأت کوهنوردي و فعاليتهاي ورزشي به فروش لوازم کوهنوردي نيز اشتغال دارد .او از ورزش کوهنوردي چيزهاي زيادي آموخته که برخي از آنها را چنين بر مي شمارد :آينده نگري ،آشنايي با سختي ها و راه مبارزه با آنها ، فراز و نشيب در زندگي و…

ايشان لذت بخش ترين لحظات زندگي  يک کوهنورد را زماني مي داند که به کمک ديگران شتافته و با کمک فکري و عاطفي به او موجبات صعود گروهي را فراهم مي کند . تلخ ترين خاطره اي که او به ياد مي آورد زماني است که قهرمان شهرمان زنده ياد سعيد اميني را در غار پراو کرمانشاه از دست دادند .

صامر ابراهيم پور در مقام يک ورزشکار با تجربه  و مربي کار کشته مي گويد:در حال حاضر مشکل اصلي ورزش کوهنوردي در ايران عدم بوشش بيمه است که اين مساله در کشور هاي خارجي حل شده اما در کشور ما هنوز لاينحل مانده است .در حادثه اي که اخيرا براي يکي از ورزشکاران شهرمان بيش آمده همه زير سوال هستند اگر پوشش بيمه اي  برقرار شود و هماهنگي بيشتر بين ارگانها ي مسئول  صورت گيرد در آينده ما شاهد اين حوادث مرگبار نخواهيم بود .به اميد آن روز .