گفتگو با قهرمان، مربي و داور کاراته ي نيشابور:  دختران ما دراوج تنهايي! قهرمان مي شوند
گفتگو با قهرمان، مربي و داور کاراته ي نيشابور:  دختران ما دراوج تنهايي! قهرمان مي شوند

  گفت و گو سید هاشم مداح 1342 وارد سرزمين ايران شد . بنيانگذار آن در کشور فرهاد وارسته نام داشت. اولين کسي است که در ميهن ما موفق به اخذ کمربند مشکي گرديد، مرتضي کاتوزيان بود . کاراته در سبکهاي : کان ذن ريو – شوتوکان وادوريو در ايران گسترش يافت و فدراسيون کاراته […]

 

5گفت و گو سید هاشم مداح

1342 وارد سرزمين ايران شد . بنيانگذار آن در کشور فرهاد وارسته نام داشت. اولين کسي است که در ميهن ما موفق به اخذ کمربند مشکي گرديد، مرتضي کاتوزيان بود . کاراته در سبکهاي : کان ذن ريو – شوتوکان وادوريو در ايران گسترش يافت و فدراسيون کاراته کشور نيز در سال 53 شکل گرفت. در اين ورزش آقايان و خانم ها هردو فعال هستند. اما ورزش بانوان در کشور ما داستان ديگري دارد و موانع و محدوديت هاي آن را همگان مي دانند. با تمامي اين اوصاف خانم هاي ورزشکاري هستند که با وجود تمامي اين موانع موفق شده اند مدارج ترقي و قهرماني را طي کنند و افتخار آفريني کنند. کمبود امکانات ورزشي براي بانوان در شهرستان ها بارزتر است و تلاش مضاعف مسئولين را مي طلبد. ميهمان اين هفته ديدار با همشهري خانم مهناز يغما ليسانس روانشناسي «قهرمان و مربي» ورزش رزمي  کاراته مي باشد که از وضعيت اين ورزش در شهرمان با ما سخن گفت. خلاصه اين ديدار تقديم شما علاقمندان مي گردد.

هنر رزمي کاراته در سال مهناز يغما از سن هيجده سالگي و از دبيرستان شاهرخي ورزش را شروع کرد. ابتدا در رشته ووشو به فعاليت پرداخت اما پس از مدتي جذب ورزش رزمي کاراته شد . در سال 1376، با معرفي يکي از آشنايان نزد استاد غازي به آموزش  کاراته سبک شوتوکان پرداخت . در آن زمان به علت کمبود امکانات در شهر  با يک گروه پنج نفره از بانوان ورزشکار تمرينات را شروع کرد .تمامي مراحل اخذ کمربند در يک دوره ي حدودهيجده ماهه زير نظر استاد غازي انجام شد. اين مراحل عبارتند از :کمربند زرد – نارنجي- سبز – آبي – بنفش – قهوهاي و مشکي. ايشان پس از کسب کمربند مشکي براي گذراندن  مدارج بالاتر و اخذ مدرک حکم به مرکز استان و هيئت کاراته مشهد  معرفي و حکم هاي خود را از فدراسيون کاراته ايران  دريافت کرد .

اولين مقام قهرماني مهناز يغما در سال 80 در مسابقات استاني در مشهد در رتبه اول کاتاي  استان بدست آمد که  اين مقام تا سالها در اختيار وي قرار داشت . کسب مقام دوم کاتاي کشور  در سال 82، مقام دوم کوميته استان  و مقام سوم کوميته دانشجويان کشور نيز  بخش ديگري از افتخارات ورزشي او محسوب مي شوند .

خانم يغما از سال 85 ايشان وارد عرصه مربيگري شد. ايشان در محل باشگاه توانير به آموزش بانوان علاقمند به ورزش کاراته مشغول شد. او با آموزش سه هنر جو مربي گري خود را آغاز و به تدريج توانست استعدادهاي جوان ورزش کاراته شهرستان را شناسايي و به نتيجه برساند. کسب مقام هاي متعدد توسط شاگردان ثمره ي ده سال  مربيگري  ايشان است. از جمله اين ورزشکاران مي توان به: هانيه خرمکي – زهره نصرآبادي – کبري بازوبندي اشاره نمود که همگي عضو تيم کاراته بانوان استان هستند و در مسابقات کشوري نيز حضوري قوي  دارند .

از ديگر قهرمانان باشگاه ايشان مي توان به صبا سادات مير انوري ( مقام اول کاتاي کشور – مقام اول کاتاي آسيا – مقام سوم کوميته آسيا ) و مهناز حسن زاده ( مقام اول کوميته کشور ) اشاره نمودکه در نهايت مهناز حسن زاده به عضويت تيم ملي ناشنوايان کشور در آمد ه است و قرار است که به مسابقات المپيک اعزام شود .

علاوه بر مربي گري خانم  يغما در سال 82 نيز وارد جرگه داوران مسابقات کاراته شد و ايشان در حال حاضر موفق شده آخرين مرحله  داوري  ملي را نيز طي کند.

در باره مشکلات ورزش قهرماني بانوان  در شهرمان خانم يغما معتقد است : معضل اصلي ما در حال حاضر مشکل مالي مي باشد  که با کمال تاسف گريبان ورزش قهر ماني را گرفته است .هم اکنون قهرمان ملي شهرمان که در آستانه ورود به مسابقات المپيک است از طرف هيچ ارگان و مسئولي حمايت نشده و تا کنون نيز  با هزينه شخصي موفق به کسب اين  مقامات شده است .اميد و تقاضاي من از مسئولين اين است که به کمک ما بيايند و قهرمانان نامي شهرمان را تنها نگذارند و از آنان حمايت و پشتيباني کنند .زيرا  اين سرمايه هاي انساني و افتخار آفرين قادرند در صورت حمايت کافي افتخار بيافرينند و سکوهاي جهاني را فتح کنند و براي شهر و سرزمين مان مايه مباهات و افتخار  گردند .به اميد آن روز .