سنگنوردان نيشابوري عازم فتح ديوار چين
سنگنوردان نيشابوري عازم فتح ديوار چين

مهدي گلستاني– کسب 4 مدال جهاني و بيش از 10 مدال رنگارنگ آسيايي در سال هاي اخير به نيشابوري ها حق مي دهد که شهرشان را قطب سنگ نوردي کشور بدانند. حميدرضا توزندجاني و احسان اسرار ، صخره نوردان افتخارآفرين  نيشابوري هستند که اينک عنوان عضويت تيم ملي را يدک مي کشند. حميدرضا متولد 1365 […]

sangnavardمهدي گلستاني– کسب 4 مدال جهاني و بيش از 10 مدال رنگارنگ آسيايي در سال هاي اخير به نيشابوري ها حق مي دهد که شهرشان را قطب سنگ نوردي کشور بدانند. حميدرضا توزندجاني و احسان اسرار ، صخره نوردان افتخارآفرين  نيشابوري هستند که اينک عنوان عضويت تيم ملي را يدک مي کشند. حميدرضا متولد 1365 و احسان متولد 1377 هر دو در شهرستان نيشابور  هستند و عضو تيم ملي سنگ نوردي ايران. به بهانه حضور اين دو همشهري جوان موفق در اردوي تيم ملي و حضورشان در مسابقات جهاني چين پاي صحبت شان نشستيم تا با اين دو قهرمان و شرايط اين روزهاي شان بيش تر آشنا شويم.

توزندجاني که شانزده سال فعاليت حرفه اي صخره نوردي را در کارنامه اش دارد، چهارده سال است که عضو تيم ملي است. کسب  50 مدال کشوري درسنگ نوردي، سه مدال آسيايي، دو مدال  قهرماني بين المللي مستر کاپ، دو مدال طلا ي سنگ نوردي آتش نشان هاي جهان، کسب مدال کشوري امداد و نجات و دو مدال نقره ي بدنسازي در سطح شهرستان از افتخرات اوست.

اسرار هم با وجود جواني،  قهرماني آسيا، مقام چهارم جهان در رده نوجوانان و قهرماني و نايب قهرماني کشور را در کارنامه اش ثبت کرده که براي يک جوان دهه هفتادي، نويد آينده درخشان تر را مي دهد.

اين دو درباره اين که مدت است، سنگنوردي مي کنند، به «خيام نامه» مي گويند:

توزندجاني : از سال 1379 در گرايش سرعت فعاليت مي کنم و حدود چهارده سال است که عضو تيم ملي هستم.

اسرار : از سال 1391 در گرايش سرعت  فعاليت مي کنم و دو سال است که عضو تيم ملي هستم .

گفتني است که توزند جاني  ورزش را با رشته  در ابتدا بدنسازي آغاز کرده  مي کردم و در اين رشته هم در سطح شهرستان داراي دو مدال نقره است. اما احسان اسرار به خبرنگار ما مي گويد: در زمان دانش آموزي امادگي جسماني کار مي کردم و هميشه هم نفر اول مي شدم.

هنوز مشغول تحصيل هستيد؟

توزندجاني : 8 سال پيش ديپلم گرفتم و  باتوجه به شاغل شدن از ادامه تحصيل در مقطع دانشگاهي انصراف دادم.

اسرار: با توجه به سهميه که  فدراسيون سنگ نوردي  براي قهرمانان اين رشته در نظر گرفته است از بهمن ماه در دانشگاه شهيد بهشتي در رشته تربيت بدني قرار هست ادامه تحصيل دهم.

به کار خاصي شاغل هستيد؟

توزندجاني : بنده در استخدام سازمان آتش نشاني،بخش امداد و نجات شهرستان نيشابور  هستم.

اسرار :  خير

محيط کارتان تاثيري بر فعاليت ورزشي تان داشته است؟

توزندجاني: ارتباط نزديک  امداد و نجات و سنگ نوردي که هردو نياز به آمادگي جسماني بالا دارد، باعث افزايش آمادگي بدني من در اين سال ها در سطح اول سنگ نوردي کشور بوده است.

اسرار :  خب از  نقش دبيران ورزشي در طول تحصيلم و هدايت و انگيزه آنها نمي توان غافل شد،کمک هاي دبيران در رسيدن به اين جايگاه بسيار چشم گير بوده است.

اين دو قهرمان ورزشي جوان شهرمان درباره دلايل و انگيزه هاي خود از پيوستن به اين رشته گفتند:

توزنده جاني مي گويد: آشنايي من با اين رشته به واسطه پسر دايي ام آقاي برات زاده بود، که از بهترين سنگ نوردان ايران و داراي عنوان در گرايش سر طناب  بوده است. با توجه به بالا بودن امادگي جسماني در همان سال اول توانستم قهرماني استان و سومي آسيا را کسب کنم.

اسرار  اما دليل علاقه اش را به اين رشته چنين توضيح مي دهد: حدود پنج سال پيش در گروه هاي کوهنوردي فعاليت داشتم که به توصيه پيشکسوتان اين رشته به سمت سنگ نوردي سوق پيدا کردم. در يک سانحه متاسفانه هر دو پام شکست و مدتي از اين ورزش دور ماندم، اما پس از بهبود به سراغ جناب توزندجاني رفتم و خواستم من را به شاگردي قبول کنند با

چه شد که در اين ورزش شما رشته سرعت را انتخاب کرديد؟

توزند جاني: ابتدا با گرايش سرطناب کار خودم را آغاز کردم اما به دليل داشتن آمادگي جسماني و سرعت  بالا  گرايش سرعت را انتخاب کردم.

اسرار : به علت سختي رشته ي سرعت ابتدا در گرايش سر طناب کار کردم و با توجه به علاقه ام به حرکت هاي سرعتي و انفجاري و امادگي جسماني ام گرايش سرعت رو انتخاب کردم.

گلايه هاي هر دو ورزشکار و قهرمان ملي پوش از مسئولان و سکانداران ورزش شهرستان بسيار شبيه ديگر ورزشکاران نيشابوري، و شايد اغلب جوانان ورزشکار است.

توزندجاني در اين زمينه اعتقاد دارد که اگر واقع بينانه به قضيه نگاه کنيم، نه امکانات و نه شرايط مالي در شان و درخور قهرمانان اين رشته در سطح آسيايي و جهاني نيست. البته مي توانيم بگوييم سطح فعاليت سنگنوردان شهرستان حتي فراتر از امکانات کشوري است و کسب ده مدال کشوري و چهار مدال آسيايي از ابتداي امسال توسط سنگنوردان نيشابوري مويد اين است.

اسرار  هم با بيان اين که تا کنون حمايت يا توجهي از سوي مسئولين نديده مي گويد: امکانات خاصي هم در اختيار نداشته ايم. البته يک سري قول هايي داده شده است که اميدوارم به زودي در جهت پيشرفت اين ورزش در شهرستان محقق شود.

گله ها البته تنها به مسئولان شهرستاني خلاصه نمي شود، اين دو معتقدند که در سطح کشور هم شرايط براي گرايش بيش تر جوانان به ورزش چندان فراهم نيست؛

توزندجاني مي گويد: نقش حمايتي در سطح کشوري را بايد از طرف فدراسيون کوهنوردي و صعودهاي ورزشي باشدکه متاسفانه حمايت مالي صورت نمي گيرد و بزرگترين ايرادي که مي شود از آن ها گرفت عدم اعزام سنگنوردان به مسابقات برون مرزي است.

اسرار  هم اظهار مي کند: کمک و حمايتي صورت نمي گيرد و ما براي اعزام بايد هزينه ها را شخصي پرداخت کنيم و اميدوارم با توجه به اضافه شدن سنگنوردي به المپيک 2020 ژاپن اين ورزش  مورد توجه مسئولين امر قرار بگيرد .

اما آخرين خبرها از حضور اين دو ورزشکار در مسابقات جهاني چين هم براي خوانندگان جالب است:

توزنده جاني : در حال حاضر دو دوره مسابقات جهاني در  چين برگزار مي شود که دوره اول آن به پايان رسيده است. من از شش ماه قبل تمرينات خود را آغاز کرده ام اما در دو هفته گذشته کسالت داشتم و براي مدتي از تمرينات دور بودم و اين مسئله باعث افت سطح آمادگي م شد.

اسرار: بنده در 18 آبانماه به همراه تيم ملي جوانان عازم  مسا بقات جهاني چين خواهم شد براي همين الان روزانه به مدت پنج ساعت تمرينات تخصصي انجام مي دهم.

توزندجاني درباره نحوه اعزام خود به مسابقات مي گويد:  با هزينه هاي شخصي اعزام شده ام و جا دارد از مساعدت و همکاري مسئولين سازمان آتش نشاني و همکاران م که نقش حمايتي ويژه اي در اين سال ها داشته اند قدرداني کنم. اکنون هم  با مبلغ پنج ميليون توماني که از طريق سازمان و با کمک هاي همکاران م جمع آوري شده بود به اين مسابقات اعزام شده ام.

اسرار مي گويد: بزرگترين مشوق ورزشي ام پدر و مادرم بوده اند و جا داره از اين دو به عنوان حامي مالي و معنوي تشکر کنم.

در مورد رکورد ايران در رشته سرعت نکنه مهمي هم وجود دارد:

اسرار مي گويد: رکوردار حال حاضر ايران و اسيا با 6 ثانيه و 45 صدم ثانيه  در رده ي جوان در اختيار من است. کسي که رکورد آسيا را هم شکسته است.

بهترين خاطره ورزشي اين دو سنگ نورد شايسته چيست؟

توزندجاني : در سال 90 با قهرماني در مسابقات بين المللي مستر کاپ که سه نفر برتر رنکينگ سنگنودري جهان  حضور داشتند رقم خورد.

اسرار : قهرماني در سال 94 قهرماني کشور در همدان.

بعنوان آخرين سؤال : درخواست ، پيشنهاد ، انتظار يا انتقاد خاصي از متوليان ورزشي کشور داريد؟ (هيئت کوهنوردي شهرستان ، اداره ورزش و جوانان شهرتان ، فدراسيون کوهنوردي ،  سازمان ورزش و جوانان کشور)؟

توزندجاني : با توجه به کسب بيش از 14 مدال کشوري و اسيايي از ابتداي امسال توسط سنگنوردان نيشابوري و پتانسيل بالايي که ما در اين ورزش داريم، داشتن سالن  تخصصي سنگ نوردي را حق مسلم سنگنوردان شهرم مي دانم و اگر اين شرايط مهيا شود در آينده بسيار نزديک  سنگنوردان نيشابوري مي توانند فاتح سکوهاي جهاني باشند.

اسرار : همين چند شب پيش مشغول تمرين در مجموعه ورزشي تختي بودم که ناگهان پرژکتور ها خاموش شد،خواهش و تمناي من براي روشن شدن و ادامه تمرينم اثر بخش نبود. از مسئولين اداره ي تربيت بدني خواهشمندم به دور از نامه نگاري هاي طولاني همکاري لازم را براي استفاده از همين امکانات کم با ورزشکاران داشته باشند.

سخن آخر ورزشکاران مدال آور شهرمان هم شنيدني است:

توزندجاني: با توجه به اين که بنده در اين سال ها  ساعت هاي زيادي را درگير تمرينات و مسابقات بودم و نتوانستم آن طور که بايد و شايد در کنار همسرم و فرزندم باشم، اما به خاطر نقش حمايتي شان در همه شرايط از آنها سپاسگزارم.

اسرار: هر چه که دارم از پروردگارم و دعاي خير پدر و مادرم هست.و جا دارد از زحمات جناب بکاوولي رياست دبيرستان البرز و تمامي معلمين خودم  تشکر و قدرداني کنم.