دیدبان
دیدبان

در مسئله حصر دغدغه بزرگان را رفع می کنیم انصاف نیوز: رییس دولت اصلاحات در جمع فرهنگیان و معلمان گفت: کسانی که در حصر و حبس هستند اگر بیایند بیرون نمی‏‌خواهند انتقام‌گیری کنند اما جامعه ما آرام می‏‌شود و رو به سوی آینده خواهد داشت. ممکن است در مورد رفع حصر یا بازتر شدن فضای […]

در مسئله حصر دغدغه بزرگان را رفع می کنیم

انصاف نیوز: رییس دولت اصلاحات در جمع فرهنگیان و معلمان گفت: کسانی که در حصر و حبس هستند اگر بیایند بیرون نمی‏‌خواهند انتقام‌گیری کنند اما جامعه ما آرام می‏‌شود و رو به سوی آینده خواهد داشت. ممکن است در مورد رفع حصر یا بازتر شدن فضای سیاسی بزرگان دغدغه‌ها و نگرانی‏‌هایی داشته باشند، ما باید برویم و این نگرانی‌ها را گوش بدهیم و صحبت کنیم و به رفع آنها کمک کنیم. کسانی به نام اصول گرایی مساله‌‏ی حذف و بداخلاقی و تنگ نظری را در جامعه حاکم کرده‌اند. بی‌تردید و بدون تعارف از آزادی مردم و آزادی رای مردم دفاع می‏‌کنیم. امام می‏‌گویند میزان رای ملت است رهبری هم رأی مردم را حق‌الناس می‌دانند. باید به سوی حل مسائل برویم اگرچه ممکن است ساختارشکنان و کسانی که ضد اصل نظام هستند از بعضی شعارها سوءاستفاده کنند اما این موجب نمی شود که به امنیّت نگاه سخت افزاری بشود. ما از سال ۸۸ هم اعلام کردیم تعامل با حکومت، با مردم، با دیگران با حفظ هویت. نه آن طرف باید حاضر بشود که شما برای تعامل هویت را از دست بدهید و نه این طرف باید بگوید حفظ هویت من مستلزم تعامل نکردن است. نه! تعامل می‏کنیم.

 

حصر تمام شود محصورين براي تقويت نظام هر كاري مي‌كنند

اعتماد: ابراهیم اصغرزاده: قانون براي محصورين آنقدر اهميت دارد كه وقتي صندوق راي را براي آقاي كروبي پس از اتمام راي‌گيري سراسري مي‌برند، ايشان اعلام مي‌كند كه ديگر حاضر نيستم راي بدهم. وقتي به او مي‌گويند چرا؟ در پاسخ مي‌گويد: چون مهلت انتخابات تمام شده و اين راي دادن، تقلبي است. اما پيش از اين و با توجه به اينكه در حصر است اعلام كرده كه من چون ساختار سياسي را قبول دارم، راي مي‌دهم. ترديد نكنيد محصورين عزيز پس از پايان حصر در راستاي حمايت و تقويت وضعيت موجود و ساختار نظام هر كاري از دست‌شان برآيد انجام خواهند داد. اين موضوع درباره رييس دولت اصلاحات و آقاي هاشمي‌رفسنجاني هم صدق مي‌كند. روش اصلاح‌طلبانه يعني نقد وضعيت موجود. رييس دولت اصلاحات هم مظهر تقيد به مرام اصلاح‌طلبي است. اصلاح‌طلبي، اصلاحات وضع موجود بدون به‌هم‌ريختن ساختار نظام است.

 

خاتمی، میرحسین و کروبی ممنوع التصویر نیستند به شرطی که به آنها تهمت بزنید و توهین کنید!

انصاف نیوز: سایت یکی از نهادها، عکس سیدمحمد خاتمی و میرحسین موسوی را با همراه بدگویی از آنها منتشر کرده است. در حالی که رسانه ها به دلیل محافظه کاری از انتشار عکس خاتمی و موسوی و کروبی امتناع می کنند، سایت اصولگرای نسیم آنلاین در متنی که مصاحبه با یک کارگردان است، عکس های میرحسین موسوی که نخست وزیر دوران دفاع مقدس بوده و خاتمی که وزیر ارشاد و رییس تبلیغات جنگ بوده را به راحتی منتشر کرده است. این سایت و رسانه های همسوی آن سال هاست به صورتی یک طرفه علیه اصلاح طلبان نظراتی را منتشر می کنند.

 

امام(ره) فرمودند که نباید نگران باشیم برخی مقدس‌مآب‌های احمق نسبت به ما چه نگاهی دارند

بهارنيوز: حجت‌الاسلام احمد مازنی نماینده اصلاح طلب تهران: افرادی که به گروه‌های فشار معروف هستند، هر جایی شلوغ می‌کنند. من فکر می‌کنم افکار عمومی حق دارد که احساس کند، جای دیگری یک خیانت بزرگ در حال اتفاق افتادن است که سر مردم را به موضوعی گرم می‌کنند. امام(ره) اولین کسی بودند که اجازه دادند، اجرای زنده موسیقی در حضورشان انجام شود. بعضی شاگردان امام(ره) نامه‌ای به ایشان نوشتند و نسبت به بعضی فیلم‌ها، سریال‌ها و برخی برنامه‌های موسیقی انتقاد کردند، امام(ره) نه‌تنها آن موارد را تأیید کردند، بلکه در جواب گفتند، نباید نگران باشیم برخی مقدس‌مآب‌های احمق نسبت به ما چه نگاه و تعبیری دارند.

 

برخورد با بیان تفکرات مذهبی ریشه در دگم‌اندیشی‌های قرون وسطی دارد

بهارنيوز: آیت‌الله هاشمی: طرح مباحث علمی، عادی است و آنچه برای بعضی ها مشکل درست می‌کند، بیان تفکرات مذهبی است که برخی از متولیان و دیگران با آن برخورد می‌کنند که البته این گونه برخوردها ریشه در دگم اندیشی‌های  قرون وسطی دارد. اصل مهم اسلام در آزاداندیشی «لا اکراه فی الدین» است که ابعاد و مقوله های فراوانی را شامل می‌شود. چنان باید باب گفتگو باز باشد که مردم برای توضیح و یا نقد آن وارد شوند و کسی برای بیان تفکرات خویش واهمه نداشته باشد و یا دچار خودسانسوری نشود.

 

403048_813گفتمان اصلاحات گفتمان عبور از فرد است چه با میل خود آن فرد باشد چه نباشد

شرق: محمدرضا عارف در پاسخ به سوالی در ارتباط با تحمیلی بودن کنارگیری به نفع آقای روحانی در انتخابات 92 گفت: تصمیمات گاهی خیلی راحت است و گاهی خیلی سخت. بین من و آقای روحانی بالاخره یک نفر باید می‌ماند یک‌نفر هم می‌رفت. فراموش نکنیم گفتمان اصلاحات گفتمان فردمحور نیست، بلکه گفتمان عبور از فرد است چه با میل خود آن فرد باشد چه نباشد. گفتمان اصلاحات اساسا نباید روی هیچ فردی متمرکز شود، بنابراین وظیفه من هم در آن شرایط آن بود تا به عنوان یک اصلاح طلب به این تصمیم و خواست عمومی اصلاحات کمک کنم. حالا کمک کردن گاهی ایستادن است، گاهی کنار کشیدن. در آن برهه به نظرم با کنار رفتنم تصمیم عقلانی و به موقعی گرفتم.

 

مردم چه گناهی کردند که نظاره گر دعواهای حیدری و نعمتی آقایان باشند؟

ایلنا: محمدرضا عارف: با کمال شرمندگی باید بگویم در مقطع فعلی فساد در کشور وضعیت نگران کننده ای پیدا کرده است. عده‌ای به جای حل ریشه‌ای مشکلات کشور دائماً در حال متهم کردن رقیب سیاسی خود هستند. مردم چه گناهی کردند که نظاره گر دعواهای حیدری و نعمتی آقایان باشند؟ مردم به مسئولان و نمایندگان رأی دادند تا به مشکلات اساسی آنها رسیدگی شود نه آنکه شاهد دعواهای بی حاصل سیاسی باشند.

 

تن ستارخان خیلی وقت است که به لرزه افتاده است

جماران: پزشکیان نایب‌رییس مجلس 16-5-1-164425img16200506: کسی خائن است که از شفافیت می‌ترسد. اگر شفافیت وجود داشت، نمی‌شد فردا یک نفر را گرفت که ۲ میلیارد و ٨٠٠ میلیون یورو خورده باشد. صداوسیما چند بچه را گذاشته درباره سیاست و اقتصاد کشور نظر بدهند. این توهین به شعور جامعه است و با همین مدل کارشناسی‌ها فساد و رانت و تورم ایجاد می‌شود. پزشکیان با انتقاد از سیاسی‌کاری منتقدان اجرای FATF گفت: اصلا اگر نمی‌خواهید اعلام کنید که کلاً با خارج ارتباط نداشته باشیم، ولی چرا در داخل پول‌های ما شفاف نیست؟ چرا قضیه را سیاسی می‌کنید و به دولت حمله می‌کنید؟ کسانی که می‌خواهند کشور را بفروشند، معلوم است که باید از شفافیت بترسند، هم حقوق می‌گیرند، هم می‌خورند، هم مالیات نمی‌دهند. می‌گویند تن ستارخان را در قبر به لرزه انداختی؛ تن ستارخان خیلی وقت است که به لرزه افتاده است! چون مملکت را ما گرفته‌ایم و جوانان را بیکار نگه داشتیم، بازار را خراب کردیم! قراربود کشور را بسازیم، به جوانان کار بدهیم، فساد و فحشا را جمع کنیم، رشوه و رانت و قاچاق در کشور نباشد، ولی هست.

 

 

1638820_308پاسخ كرباسچي به اظهارات اخير احمد توكلي

بهارنيوز: بخشي از متن جوابيه: باید بدانید که در آن پرونده کل شهرداری تهران شخم زده شد ولی اتهام ادعایی شما مبنی بر پایه‌گذاری فساد اقتصادی وجود نداشت. حجم فساد ادعا شده از بخشش‌هاي اخير از سوي سازمان بازرسي کل کشور معادل 2200 ميليارد تومان برآورد شده، در حالی که کل بودجه دوران 10 ساله شهرداری بنده فقط 1000 میلیارد تومان بوده است. آقای توکلی آدرس اشتباه ندهند، زیرا اين كه امروز چنين گردابي از فساد جامعه را احاطه کرده، مربوط به همان دوره‌اي از شهرداری است كه ايشان به اقرار خودشان اولين نفري بودند كه از احمدي‌نژاد حمايت كردند. در زمانه‌اي كه مرتضوي نامه پوزش‌خواهي مي‌نويسد، حيف است كه فرد محترمي چون ايشان از اين امكان خود را محروم نمايند. فساد فقط مالی نیست، فساد زبانی و اتهام‌زنی شاید بدتر هم باشد.

 

 

ریشه فساد اقتصادی، نبود شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات است

اعتماد: کسری نوری: برکسی پوشیده نیست که ریشه فساد اقتصادی در ایران، نبود شفافیت است. در نبود شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات، جریان‌های انحصاری که عموما تکیه بر برخی کانون‌های قدرت دارند، میدان وسیعی برای جولان پیدا می‌کنند که نتیجه‌اش جز فساد گسترده نیست. متاسفانه در تمام این سال‌ها به دلیل برداشت نادرست از مفهوم آزادی، هرگاه سخن از این موهبت بزرگ به میان آمد عده‌ای به عمد یا از سر نادانی، آزادی را بی‌بند و باری و توطئه معنا کردند، در حالی که فراتر از پاره‌ای مجادلات مبتذل، مراد از آزادی، مفاهیمی متعالی‌تر و کاربردی‌تر برای حفظ سلامت و پویایی جامعه بود.

 

فساد اقتصادی در ایران از فساد سیاسی تغذیه می کند

اعتماد: دکتر حمیدرضا جلائی پور (جامعه شناس): چرا مبارزه با فساد اقتصادی در ایران خوب به پیش نمی رود؟ چون فساد اقتصادی در ایران از فساد سیاسی تغذیه می کند. تا در ایران تبعیض ساختاری (خصوصا تبعیض از نوع سیاسی اش) هست، حاملان اجرای تبعیض سیاسی خودشان  یا اطرافیانشان حق  اقتصادی خود را بر می دارند. که این می شود همان فساد اقتصادی. و چون فساد اقتصادی با قدرت گره خورده مبارزه با آن درجا می زند.

 

همین مصلحت نگری هاست که مانع رفع فساد می شود

‍نسیم بیداری: سعید حجاریان: آقای احمد توکلی اگر می خواهد کاری در زمینه جلوگیری از فساد بکند، واقعا ریشه یابی کند که چرا وضع چنین شده است؟ چه اتفاقی افتاده که این قدر فساد در همه ارکان ریشه دوانده است؟ بی تردید او به سیاست خواهد رسید. البته وقتی ایشان به ریشه فساد در سیاست رسید، ترجیح می دهد سکوت کند با این استدلال که ممکن است نظام‌ تضعیف شود و به مصلحت نیست! همین مصلحت نگری هاست که مانع رفع فساد می شود.

 

چرا احمدي‌نژاد بتواند اما سید محمد خاتمی نتواند؟

بهارنیوز: 19 سال از خرداد 76 مي‌گذرد، در این قریب بیست سال، طیف سیاسی طرفدار خاتمی نه تنها از وی رویگردان نشدند، بلکه به عنوان زعیم خود همواره از او حرف شنیدند و مطیع سیاست هایش بودند. جامعه طرفدار خاتمی با یکبار «تکرار» او لیست ناامید اصلاح‌طلبان را با حداکثر امید راهی بهارستان کردند. در مقابل اما رییس‌جمهور سابق با سلام و صلوات اصولگرایی راهی پاستور شد، هر لقب و افتخاری بود در هشت سال حضورش از سوی رسانه‌هاي حامی نثارش کردند. هاله‌ها برایش کشیدند و معجزه‌ها لقبش دادند اما ماه عسل احمدی‌نژاد و اصولگرایان چندان طول نکشید و چهار سال بعد، محمود احمدی‌نژاد از عرش معجزه به فرش انحراف سقوط کرد و از چشم اصولگرایان افتاد. در جامعه ایران هم نزدیکترین اشخاص به وی با کمترین رای و اقبال مردمی مواجه شدند. بنابراین از این منظر اگر منصافانه قضاوت شود محمد خاتمی اصلح تر است برای حضور مجدد.

 

 

دلواپسان می‌گویند سرمایه‌گذاری خارجی یعنی کفر!

ایلنا: غلامرضا تاجگردون رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:{با اشاره به پیش بینی رشد اقتصادی هشت درصدی در برنامه ششم}  آوردن حداقل ۶۰-۷۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی الزام برنامه است و ما باید شرایط را برای هر دولتی که روی کار باشد فراهم کنیم. وقتی دلواپسان فقط با دادن یک مجوز وام ۵ میلیارد دلاری چنین فریاد وااسلاما سر می‌دهند فکر می‌کنید می‌شود حرف چند صد میلیارد دلاری را جا انداخت؟ طوری صحبت می‌کنند که گویی سرمایه‌گذاری خارجی یعنی کفر. کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند بیکاری جوانان را فقط روی کاغذ می‌بینند. اگر قبول نداریم در چهار طرف ایران تابلوی ورودممنوع سرمایه را بزنیم ولی به مردم هم بگوییم سطح ما همین است و نمی‌توانیم برای شما و فرزندانتان کار خاصی کنیم.

 

پس از هفت سال سعيد مرتضوي با نوشتن نامه از مسووليت خود در كهريزک ابراز پشيمانی كرد

اعتماد: گفت‌و‌گوي با خانواده‌هاي ‌سه قرباني كهريزك. خانواده كامراني: نمي‌پذيريم. خانواده‌ جوادي‌فر: نامه را نخوانده‌ايم. خانواده روح‌الاميني: حرف مان را در دادگاه مي‌زنيم. ٧ سال بايد مي‌گذشت تا از آن واقعه به «جنايت» تعبير كند. ٧ سال بايد مي‌گذشت تا در كنار نام قربانيان كهريزك، واژه «شهيد» را به زبان بياورد و ٧ سال بايد مي‌گذشت تا انتظار غروبي را بكشد كه پايان‌بخش گناهان او باشد…

 

مرتضوی شرایط قبول توبه را به جای آورد

ایسنا: سعید حجاریان: آقای مرتضوی در این نامه از کشته‌شدگان حوادث بازداشتگاه کهریزک به عنوان شهید یاد کرد، نفس استفاده از واژه شهید، از سوی او به منزله اقرارش بر به وقوع پیوستن آن جنایت هولناک است. در نهایت او به دست داشتن در این حادثه اقرار کرده  و مقصر محسوب می‌شود، اما  قبلا اعلام کرده‌ بود از ماجرای کهریزک خبر نداشته است. اگر از عذرخواهی مرتضوی توبه تعبیر شود، باید از او انتظار اجرای شرایط قبول توبه را مطابق آنچه در اسلام آمده است داشته باشیم. او اول باید قول بدهد که دیگر آن گناهان را تکرار نکند، دوم باید آن‌ها را جبران کند. در گام سوم بر اساس شرایط توبه از گناه، هر آنچیزی که از آن فسادها به دست آورده را باید پس دهد.

 

 

واکنش خواهر یک قربانی کهریزک به نامه مرتضوی

فرارو: خواهر  محمد کامرانی -یکی از شهداي بازداشتگاه کهریزک- خطاب به مرتضوی می‌گوید: عذرخواهی شما درمان ناله‌های جانسوز مادرم و بغض‌های پدرم نیست. آنها برای فرزند عزیزشان آرزوهای بزرگی داشتند اما شما با حکم خود همه آن آرزوها را نابود کردید. هنگامی که عزیزان ما در راه رسیدن به کهریزک بودند به محض رسیدن به بهشت زهرا چشم‌بندهایشان را باز می‌کنند و از آن‌ها می‌پرسند که «می‌دانید اینجا کجاست؟ اینجا همان‌جایی است که تا چند وقت دیگر شما هم راهی اینجا می‌شوید.» حال شما چه‌طور می‌توانید بگویید که عمدی در کار نبوده؟ اگر عمدی در کار نبوده چرا عزیزان ما در سوله‌های بازداشتگاه نگهداری می‌شدند.اگر عمدی در کار نبوده چرا هتک حرمت شدند؟ این شکنجه‌ها مگر می‌شود برنامه‌ریزی‌شده نباشد؟ راستی ماجرای مننژیت را خاطرتان هست؟ آیا همه این گزارش‌ها غیرعمد و ناخواسته بوده است؟ ای‌کاش شما از جریان کهریزک درس عبرتی بگیرید و تضمینی باشد برای تکرار نشدن چنین فجایعی، نه این‌که بیشتر به‌خاطر طلب بخشش باشد.

 

عذرخواهی برای جنایات کهریزک کافی نیست

جماران: بهروز بنیادی عضو فراکسیون امید و نماینده مردم کاشمر در مجلس دهم در واکنش به عذرخواهی سعید مرتضوی این گونه نوشت: این خبر، فی نفسه خبری امیدوارکننده و نویدبخش است. این که بالأخره مسؤولان ما دریافته اند که در برابر مردم ملزم به رعایت ادب و پاسخگویی هستند. اما واقعیت فراتر از این است. جنایاتی که در کهریزک و نیز ستم هایی که در حق بازداشت شدگان وقایع ٨٨ به ناروا رفته است چیزی نیست که با یک عذرخواهی ساده به انجام برسد. مبادا این عذرخواهی، قبل از آن که عذرخواهی باشد، یک دهن کجی به قانون و مردم تشنه اجرای عدالت باشد. در روزنامه ها بسیار خواندیم که ایشان در ایام محاکمه به همراه محافظ و بعضا مسلح در دادگاه حاضر می شدند. حال مردم حق دارند که پس از شنیدن آن اخبار و دیدن آن رفتارها در این عذرخواهی تردید کنند! آرزو می کنیم این عذرخواهی، از سر توبه و پشیمانی حقیقی باشد و نه به عنوان دلخوش کنک برای مردم.

 

به یاد کاشف ریمیل!

بهارنیوز: یادداشت دکتر حمیدرضا جلائی پور در مورد سطح سواد سعید مرتضوی: بعد از جنایت کوی دانشگاه و برای بستن روزنامه نشاط از من و شمس الواعظین خودش مدت شش ساعت در دادگاه بازجویی می کرد. در جریان این بازجویی من را کشید کنار و به من گفت جلائی پور تو برادر شهیدی و جبهه بودی از این شمس الواعظین فاصله بگیر. گفتم چرا؟  دهنشو آورد در گوشم و گفت چون « جاسوسه». گفتم مستند شما چیست؟ گفت تو خبر نداری! گفتم مگر چیه؟ گفت: ای آدم ساده این شمس « ریمیل» داره! گفتم ریمیل که وسیله آرایشه خانوم ها است چه ربطی به جاسوسی داره؟ گفت ای آدم ساده و در دام افتاده « ریمیل» تو کامپیوترش بوده! به بیان دیگر  این قاضی بسته شدن ده ها روزنامه و نشریات فرق بین «ریمیل» و «ایمیل » را نمی دانست. یک ربع طول کشید تا براش توضیح دادم «ایمیل » وسیله جاسوسی نیست و آخر هم نفهمید! و یک سال و نیم زندان به شمس الواعظین داد.

 

به نقش رئیس‌جمهور وقت در فاجعه کهریزک رسیدگی می‌شود؟

فرارو: واکنش روزنامه جمهوری‌اسلامی به عذرخواهی مرتضوی: بعد از 7سال؟ در این سال‌ها چه بر وابستگان این قربانیان گذشته است؟ پاسخگوی لطمات جانکاه جسمی و روحی آنان کیست؟… و تازه از کجا معلوم این گونه خطاها برای افراد دیگری انجام نشده باشد؟… رئیس جمهوری که در زمان مسئولیت او و بخاطر رفتارهای تحریک‌آمیز و مناظره‌های از قبل طراحی شده او در صدا وسیما به امواج فتنه دامن زده شد در این میان چه نقشی دارد و همچنین حامیان سینه چاک او؟… سال88 عده‌ای به اتهام فتنه‌گری سرکوب و مجازات شدند، گروهی همچون این سه عزیز بی‌گناه قربانی گشتند و خون آن‌ها هدر رفت و….عده‌ای هم بخاطر خوش خدمتی به امتیازات فراوانی دست یافتند. آیا مرجعی هست که بعد از اعترافات دادستان وقت این پرونده بزرگ و پیچیده را مورد بازرسی مجدد و همه جانبه قرار دهد و از نظام جمهوری اسلامی این ننگ داخلی و خارجی که دستمایه شیطنت‌های دشمنان گردید را پاک نماید؟ این اعتراف دیر هنگام و تکان دهنده به هر منظور و هدفی که صورت گرفته باشد، ذره‌ای از گناه و مسئولیت عاملان و آمران امر نمی‌کاهد. باید صبر کرد و دید پشت این پرده چه رازهای پنهان دیگری نهفته است.

 

یک سوال بی جواب!

بهارنیوز: محمدمهدی تندگویان، عضو شورای شهر تهران: گر حکم شود که مست گیرند / در شهر هر آنکه هست گیرند. از دید مردمی که نگران معشیت و زندگی روزمره ی خودشون هستن، الان دو قشر منفور در اجتماع ایجاد شده: ۱- صاحبان فیش های نجومی ۲- مالکان املاک نجومی. فقط یک سوال این مردم بی جواب مونده: چرا سایت های آنها فیلتر شد و سایت های اینها نه؟!

 

فشارها و محدودیت های ایجاد شده اخیر در جامعه بخاطر چیست؟

جماران: چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری محدودیت‌های زیادی برای مردم در زمینه‌های مختلف ایجاد کرده‌اند، مانند: محدودیت و ممنوعیت ها در اجرای کنسرت و موسیقی: افزایش حمله به جشن‌های شخصی مردم و دستگیری آنان؛ علنی‌تر شدن ممنوعیت دوچرخه سواری زنان! ناکارآمد نشان دادن سیاست های مسالمت جویانه دولت با جهان خصوصا موضوع توافق هسته ای و القای این که برجام هم مشکلات اقتصادی را برطرف نکرد و… علت تمام این اقدامات عجیب و غیر عادی، ناامید کردن قشر معروف خاکستری برای شرکت پرشور در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو است تا با کاهش درصد مشارکت، موفق به رئیس‌جمهور کردن فردی مشابه سعید جلیلی شوند.

 

پيغمبر هم نبايد بت بشود

بهارنیوز: شهید بهشتی: {و اذ اخذ الله میثاق النبیین} خدا از پیغمبرها پیمان گرفت که من به شما کتاب و حکمت می دهم شما با این سرمایه در میان خلق می روید، اما یادتان باشد که نمی روید دستگاه بسته متحجر محدود قفس مانند مرید و مرادی درست کنید. می روید آدم روشن، آدمی دارای بینش وسیع، آدمی پیوسته به خدا بسازید نه آدمی پیوسته به خودتان. کتاب و حکمتی که به شما می دهم، این سرمایه بزرگ برای این نیست که شما خودتان میان خلق خدا بت بشوید. پیغمبر هم نباید بت بشود، هیچ پیغمبری./کتاب پیامبری از نگاه دیگر، شهید بهشتی./ ص266

 

تکلیف ما در برابر استاندارهای بین المللی

آرمان: صادق زیباکلام: اگر انتظار داریم، استانداردهای بین‌المللی در مورد ایران اجرایی شود که انتظار معقولی است باید در عین حال برخی از استانداردهای بین‌المللی را بپذیریم. اما اگر می‌خواهیم از سیستم مالی دنیا استفاده کنیم، باید برای استانداردهای بین‌المللی از جمله FATF، ارزش قائل شویم. در حال حاضر ۱۹۸ کشور، پذیرفته‌اند که توصیه‌های گروه اقدام مالی را اجرا کنند. بنابراین تعداد کشورهایی که با گروه ویژه اقدام مالی همکاری می‌کنند از تعداد دولت‌های عضو سازمان ملل متحد (۱۹۳ عضو) نیز بیشتر است.

 

انتظار ندارم مدرسه، بچه‌ام را نمازخوان باربیاورد

ایلنا: علیرضا پناهیان در شبکه اول تلویزیون: من اگر بچه خود را به مدرسه می‌فرستم انتظار ندارم آن را نمازخوان بار بیاورد، بلکه باید آنها [او را] به انسان اهل دقت، منظم و سخت‌کوش تبدیل کنند، بنده نماز را خود به او آموزش می دهم… حتی نیازی نیست که شعارهای ایدئولوژی[ک] به او یاد دهد. وظیفه داریم برای این که زندگی راحتی داشته باشیم، جهان را بسازیم و نجات دهیم. ما زمانی دنبال یک ساعت از رادیو بودیم تا جهان را متحول کنیم، حال کل شبکه‌های صداوسیما ۲۴ ساعته در اختیار ما قرار گرفته…

 

 

امین حیایی دیگر جلوی مردم نمی‌ایستد!

ایلنا: امین حیایی، بازیگر سینما در برنامه هفت گفت: فیلمی را بازی کردم که شاید برخی مردم دوست نداشتند ازجمله «قلاده‌های طلا» . برخی گمان کنند که این فیلم به اوج محبوبیت من ضربه زد. بعد از «قلاده‌های طلا» مرا در سینما بایکوت کردند، الان در چنین شرایطی به خاطر تبعاتش دیگر حاضر به بازی در چنین فیلمی نیستم. ترجیح می‌دهم جلوی برخی مردم و همکارانم نایستم.

 

 

از نظر پلیسی و قانونی نیز همان برگ سبز حکم سند مالکیت را دارد و کفایت می‌کند.

ایرنا: وزیر کشور با اشاره به اختلاف نظر پیش آمده بین کانون سردفترداران و نیروی انتظامی درباره ثبت و انتقال سند مالکیت خودروها افزود: هیچ فردی برای اموال منقول خود اعم از یخچال و تلویزیون به اداره ثبت مراجعه نمی‌کند. همان برگ سبزی که پلیس صادر می‌کند، حکم سند مالکیت را دارد و شهروندان بر طبق قانون اختیار دارند برای ثبت مالکیت خودروی خریداری شده به اداره ثبت مراجعه کنند. وی با اشاره به اینکه در اجرای قانون هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، افزود: اختلاف نظر به وجود آمده کاملا سوء‌تفاهم است. قانونگذار حد و اختیار مالک را مشخص کرده و بنده اعلام می‌کنم از نظر پلیسی و قانونی نیز همان برگ سبز حکم سند مالکیت را دارد و کفایت می‌کند.

 

دم شما مردم گرم!

بهارنیوز: باران کوثری بعد از دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن: خیلی خوشحال هستم که ما خانه سینما داریم و درش همچنان باز است. می گویند امسال یکی از پر مخاطب ترین سال های سینمای ایران بوده است و در همین سال هنرمندان ما مورد هجمه و توهین های ناروا و بی شرمانه بسیاری بودند. اما حضور مردم به ما دلگرمی می دهد. پشت ما سینماگران به شما مردم گرم است. دم همه گرم.

 

 

مردم خودشان ماهواره را خاموش کردند

تابناک: علی جنتی در جشن روز ملی سینما: به همه کسانی که ناراحت هستند از جمله ائمه جمعه، روحانیون و نمایندگان مجلس می‌گویم که سینمای ایران پرچم مقابله با تهاجم فرهنگی را بالا گرفته. امروز افتخارمی‌کنیم که مردم و جوانان خودشان ماهواره‌ها را خاموش می‌کنند و شب‌ها جلوی سینما برای دیدن آثار ایرانی صف می‌كشند.

 

 

واقعیت ماجرای شهرداری چه بود؟!

انتخاب: یادداشت کنایه آمیز وحید اشتری، مسئول سابق سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در مورد ماجرای املاک شهرداری: حقیر شخصا تلفن دست گرفتم به چند نفر از سرشناس های لیست املاک شهرداری زنگ زدم. از جمله نزدیکان آقای… که گفتن ملک هروی متعلق به خیریه مادر است آقای آژینی گفتند موسسه فرهنگی است و برادر … هم که به دوستان گفتن ما اونجا تو ملک ولنجک سینه می زنیم و حسینیه اش کردیم. با این حساب ظاهرا کل ماجرا یه طرحی بوده که آقای قالیباف ایده اش رو زدن برای گسترش عزاداری در فرشته و الهیه و نیاوران و سایر محله های بالاشهر!

 

 

سوالی از دایره دلواپسی های امام جمعه مشهد

انصاف نیوز: چرا امام جمعه ی مشهد در طول سالیان طولانی هیچ اشاره ای به عدم وجود شفافیت لازم در مجموعه ی آستان قدس و شرکت های های زیر مجموعه آن نداشته اند؟ ایشان که خود را ملزم می داند نسبت به هر مساله ی مرتبط و غیر مرتبطی از منبر رسول الله و در حریم امام رضا(ع) اظهار نظر کند پس چرا تا کنون در مقابل قراردادهای کلان عمرانی آستان قدس با یکی از بزرگترین بدهکاران بانکی کشور در پروژه ی مشهد مال و تخریب گسترده ی باغات آستان قدس و تغییر کاربری آنها برای پروژه ی جهان مال سکوت کرده است؟ آیا فعالیت پنج ساله ی شرکت پدیده به صورت غیرقانونی و به باد دادن سرمایه های مردم ایشان را نگران نکرده است؟

 

اصل دعوا بر شکل دینداری است

جماران: تقی آزاد ارمکی، جامعه‌شناس: متولدین دهۀ ۱۳۷۰ از حیث دینداری فرق چندانی با نسل‌های قبل ندارند و آن‌چه که کاهش دینداری در نسل جوان جامعۀ ایران تلقی می‌شود، در اصل عبور این نسل از سبک زندگی سنتی است. نسل جوان ایران امروز، پای‌بند به دین حداقلی است و اصل دعوا بر سر سبک زندگی دینی در ایران امروز، دعوایی بر سر “شکل دینداری” است؛ دعوایی که ناشی از یکی گرفته شدن دین و سنت از سوی روشنفکران و روحانیان و جامعه‌شناسان است.

 

خبر كوتاه:

ایرنا: محسن صفایی فراهانی: اگر هیچ تحریمی هم نمی شدیم به خاطر رتبه ی بدمان در پولشویی، باز هیچ بانک بزرگی در دنیا حاضر به همکاری با ما نبود.

مهر: رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران: در ایران تقریبا در هر سال ۴ هزار خودکشی اتفاق می افتد. اهواز، همدان، مسجد سلیمان، دره شهر ایلام و از شهرهایی هستند که میزان خودکشی در آنها بالاست.

اعتماد: صحبت هاي جنجالي رضا عطاران: بعد از اتفاقاتي كه براي جشن حافظ افتاد براي پوشيدن پيرهن قرمز مردد بودم/ از برخي دوستان بيشتر از خدا مي ترسيم چون خدا خيلي جاها مي گذرد اما دوستان به ما فحش ناموس مي دهند!

انتخاب: رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان با اعلام اینکه پنج میلیون مطلقه در کشور داریم، گفت: بحران ازدواج هر سال شدیدتر می‌شود. وجود ۱۱ میلیون جوان مجرد و حدود ۵ میلیون مطلقه از مشکلات جامعه است.

مهر: رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی از وجود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زن سرپرست خانواده و بیش از یک‌میلیون و ۱۰۰ هزار نفر زن مجرد که جدا زندگی می‌کنند در کشور خبر داد.

 

طنز:

من عامل حمله به سفارت بودم

شهروند: آیدین سیارسریع: من نمی دانم چرا بعد از این همه مدت مسئولین ما هماهنگ نشده اند. یعنی من دلم برای مهاجمان به سفارت عربستان کباب است. یک مسئول می گوید اینها سازماندهی شده بودند. یکی دیگر می گوید این ها خودسر بودند و داشتند از کنار سفارت رد می شدند که یهو گفتن اِاِ! سفارت! بریم توش. دوست عزیز دیگری می آید و می گوید اینها سلطنت طلب بودند. امروز هم که آقای امیرعبداللهیان معاون سابق وزارت خارجه می گوید در حمله به سفارت عربستان عناصر خارجی دست داشتند. یعنی خود عوامل حمله به سفارت هم گیج شده اند و الان ازشان بپرسی شما دقیقا به کجا وصل بودید؟ پس سرشان را می خارانند و می گویند: والا خودمونم نفهمیدیم. فکر کنیم از خارج دستور می گرفتیم، شاید داخل … هر جور صلاحه!

 

دلواپسی ها از اف ا تی اف

شهروند: مهرشاد مرتضوی: بزرگان آسمان پهناور دلواپسی درباره قرارداد اف ا تی اف اظهارنظر کرده و آن را فاجعه خواندند و فریاد «وا اف.ای.تی.افا» سر دادند. به سراغ این عزیزان رفتیم تا علت بد بودن این قرارداد را بدانیم: ک. ق از مشهد گفته FATF با MPT حرف مشابه دارد و MPT همان PMD است. وای بر ما! وای بر وزارت خارجه! وای بر برجام! کلا وایبر! (فریاد می‌کشد و از کادر خارج می‌شود) ر.پ هم از تهران گفته: حرف F ششمین حرف زبان انگلیسی است که در ابتدا و انتهای این کلمه قرار گرفته و آشکارا فراماسونری از چشم سیاهِ A که از وسط یک مثلث به ما نگاه می‌کند می‌ریزه! م. د از جلوی لباسشویی گفته: چرا باید عده‌ای خارجی بر پولشویی در کشور ما نظارت کنند؟ خودمان شستن بلد نیستیم؟ پودرهای ما املاح خشن اسیدی روان (خار) دارد؟ بهشان بفرمایید وقتی شما درخواست آب داشتید، ما همه چیز را لب تشت می‌شستیم!

 

برزیل آماده باش، ما داریم می آییم

شهروند: آیدین سیارسریع: علاقه ی ملت ما به کشور برزیل در طی اعصار واقعا جالب و قابل توجه است. به طوری که اعلام كرده اند که رییس کمیسیون برنامه و بودجه و طیبه سیاوشی و فاطمه ذوالقدر به نمایندگی از اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس برای مسابقات پارالمپیک به برزیل سفر می کنند. بنده سوالم اینجاست که اصولا همراهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با کاروان پارالمپیک کشور چه دستاوردهایی می تواند به همراه داشته باشد!؟ مثلا ایشان تشریف می برند بین ورزشکاران ما در برزیل چه می گویند؟ توصیه می کنند که پول هاتون رو بی حساب خرج نکنین و برای زندگی برنامه داشته باشید؟ یا مثلا حساب می کنند اگر ورزشکار طلا بگیرد و با جایزه نقدی بگذارد بانک چقدر سود می دهد!؟ حالا این برنامه و بودجه به کنار، آن دوستان کمیسیون فرهنگی را کجای دلمان بگذاریم؟ دوست عزیز اصلاح طلبی که از کمیسیون فرهنگی پا میشی میری برزیل، اونجا به جز «تفاوت فرهنگی» چه چیز فرهنگی ای برای کشف و شهود وجود دارد؟ والا ما که نفهمیدیم. احتمالا وقتی این عزیزان از سفر بر می گردند و از آنها پرسیده می شود که خب، دستاورد شما چه بوده در این سفر؟ سرشان را به نشانه تاسف تکان می دهند و می گویند: «آقا از ما کاری ساخته نیست! وضع فرهنگی برزیل خراب تر از این حرفاست.» واقعا اینها پیش خودشان چه فکری کرده اند؟ فکر کرده اند حمید رسایی اند که بتوانند با یک سفر فنلاند کل اسکاندیناوری را به راه راست هدایت کنند؟ همان کسی که شایعه سفرش به برزیل هم لرزه بر اندام برزیلی های فاسق انداخت (منظور سامبا نیست، یعنی ترسیدند) و باعث شد در طول جام جهانی 2014 دست از تفاوت فرهنگی بردارند و به فرهنگ ما نزدیک شوند؟ خانم ها و آقایان نماینده! آیا بهتر نیست اول به وضع فرهنگی خودمان برسیم بعد به فکر برزیل و پارالمپیک باشیم؟ (این جمله آخر را با لحن گزارشگرهای بیست و سی بخوانید، غذا را قشنگ هضم می کند!)