پاي شاعر باز هم به قونيه کشيد
پاي شاعر باز هم به قونيه کشيد

سحر سوقندي/ «بچرخ و قونيه را آفتابگردان کن»، عنوان کتاب جديدي از  سعيد رضادوست، همشهري جوان و انديشه ورز ماست، که به زودي راهي بازار کتاب خواهد شد. کتاب جديد سعيد رضادوست ، که بازهم ردپايي از قونيه و مولانا را در عنوان خود دارد ، طي روزهايي نزديک و تقريبا در اواسط پاييز 95، […]

11سحر سوقندي/ «بچرخ و قونيه را آفتابگردان کن»، عنوان کتاب جديدي از  سعيد رضادوست، همشهري جوان و انديشه ورز ماست، که به زودي راهي بازار کتاب خواهد شد.

کتاب جديد سعيد رضادوست ، که بازهم ردپايي از قونيه و مولانا را در عنوان خود دارد ، طي روزهايي نزديک و تقريبا در اواسط پاييز 95، توسط نشر معتبر «نگاه معاصر» به چاپ و انتشار خواهد رسيد.

«بچرخ و قونيه را آفتابگردان کن»  به گفته ي شاعرش، مانند مجموعه ي  پيشين با بينشي اجتماعي و ملهِم از آموزه هاي مکتب مولانا سروده شده  است، البتّه با پرداختن به گونه اي روشن و خاص تر به موضوعاتِ اجتماعي.

کتاب اول رضادوست به نام «به قونيه بکشانيم پاي تهران را»  که نخستين مجموعه غزل او براي انتشار بود و اشعار آن  مربوط به سال هاي 1381 تا 1392 مي باشد، پيش از اين توسط نشر مشکي و با مقدّمه ي استاد محمّدعلي موحد درسال 1394 به چاپ و انتشار رسيده است.

مدت زمان زيادي از چاپ اين کتاب نگذشته است که پس از 9 ماه به چاپ دوم رسيد. در چاپ دو کتابِ نخستِ اين شاعر، نکته اي که اهمّيّت دارد اين است که تيراژ آن ها واقعي است و اقدام به کتاب سازي نشده است. همچنين گرافيک و شيوه ي چاپ کتاب در استانداردي بسيار خوب قرار دارد که حاکي از احترام پديدآورنده اثر به مخاطب است.

محتواي  غزليّات اين کتاب همچون ديگر نوشته هاي اين شاعر  تحت تأثير انديشه ي عرفان خراساني و بينش اجتماعي-سياسي بود . نکته ي جالب توجه اين کتاب نگاهي از زاويه ي  اجتماعي به  غزل هاي عاشقانه است.

مقدمه « محمدعلي موحد» استاد نام اور ادبيات ايران براين کتاب، مهرمحکمي است براي تاييد کار شاعر.

از مراسم رونمايي مجموعه «به قونيه بکشانيم…»، که در نيشابور بار اول به همت اداره فرنگ و ارشاد نيشابور، هفته نامه «خيام نامه» و کلبه کتاب کليدردر سالن «اديب» اداره ارشاد نيشابور برگزارشد،  باتوجه به اين که اطلاع رساني چنداني در مورد آن نشده بود، به لطف و شور مردم شعردوست شهرمان استقبال بسيار خوبي صورت گرفت.

وقتي از شاعر اين مجموعه دليل اين تاخير در چاپ کتاب را پس از سال ها شاعري مي پرسيم، اين گونه مي گويد:

« من نگاهم به شعر تحت تأثير آموزه هاي مولانا و ديگر محتواگرايان است. تا سخني براي گفتن نداشته باشي نبايد پا به عرصه عمومي بذاري.

چاپ هر کتاب، يکي از دو ادّعا را با خودش به همراه داره :

1- اين مطلب وجود نداشته و من براي نخستين بار اين مطلب را عرضه کرده ام.

2- اين مطلب وجود داشته و من نوعِ بهتري از اون را ارائه کردم.

اگر اين دو مدّعا بدون پاسخ باشد در چاپ يک اثر، بيهوده کاري شده.

تلاش من اين بوده که تا حدود زيادي از پس اين دو مدّعا بربيايم. نهايت اين که «آن خشت بود که پُر توان زد.»

از سعيد رضادوست قبل ازاين کتابي با نام «قصّه غريب آمد و گوينده هم» که «پژوهشي درباره ي داستان هاي تک بيتي در مثنويِ شريف» مي باشد به چاپ رسيده که  با استقبالي  فراتر از انتظار مواجه شده است.

طبق گفته ي نويسنده، در اين کتاب  ايده اي مطرح شده است  که در سنّت مولوي پژوهي تا به حال به آن پرداخته نشده است. آخرين خبري که از استقبال درباره ي اين کتاب در دست داريم، سه سخنرانيِ سروش دبّاغ در تورنتو (کانادا) در تحليلِ اين کتاب است.

اين کتاب هم توسّط نشر مشکي و در مهر 1394 به مناسبت روزِ جهاني مولانا عرضه شد و در آستانه ي چاپ دوم قرار دارد.

سعيد  رضادوست متولد 26 اردي بهشت 1364 در نيشابور و دانش آموخته ي کارشناسي ارشد حقوق دانشگاه علامه طباطبايي و از همکاران هميشگي هنر و ادبيات در «خيام نامه» است  که سال هايي نيز از مکتب استاد محمّد يگانه در موسيقي شمال خراسان بهره گرفته است. وي شعر و ادبيات را به صورت  تخصصي  از سال 1381 آغاز کرد. همچنين به دليل علاقه ي فراوان به شاعر بزرگ «مولانا جلال الدين بلخي»  در زمينه مولوي پژوهي از سال هاي دور تا کنون فعاليت داشته است