هيماليانوردي که پرچم نيشابور را در قله لنين بالا برد . رکورد صعود  به چهار قله بالاي 7000 متر جهان در يک سال به نام نوروزي
هيماليانوردي که پرچم نيشابور را در قله لنين بالا برد . رکورد صعود  به چهار قله بالاي 7000 متر جهان در يک سال به نام نوروزي

علي رضا نوروزي پديده  کوهنوردي  نيشابور  با صعود به قله لنين رکورد صعود 4 قله کمونيزم، کورژنفسکايا، خانتانگري و لنين را شکست. عليرضا نوروزي که پروژه قلل 7000 متري را از سال گذشته آغاز کرده‌، سال گذشته با صعود انفرادي قلل کمونيزم و کورژنفسکايا و امسال با صعود قلل خانتانگري و لنين تنها ايراني است […]

26علي رضا نوروزي پديده  کوهنوردي  نيشابور  با صعود به قله لنين رکورد صعود 4 قله کمونيزم، کورژنفسکايا، خانتانگري و لنين را شکست.

عليرضا نوروزي که پروژه قلل 7000 متري را از سال گذشته آغاز کرده‌، سال گذشته با صعود انفرادي قلل کمونيزم و کورژنفسکايا و امسال با صعود قلل خانتانگري و لنين تنها ايراني است که طي مدت زمان اندک يک ‌ساله 4 قله 7000 منطقه پامير را به اتمام رسانده‌است.

محمد ابراهيم اميني  افزود: «لنين» نخستين قله 7000 متري بوده كه در شوروي سابق در سال 1871 كشف گرديد و به نام كاشف آن كنستانتين كافمن نامگذاري شد و بعدها در سال 1928 بعد از انقلاب روسيه و نخستين رهبر اتحاد کمونيستي شوروي به نام ولاديمير لنين تغيير نام داد. ابتدا اين گونه تصور مي شد كه لنين بلندترين قله منطقه باشد، تا زماني كه قله كمونيزم (7495 متر) واقع در 60 مايلي جنوب غربي آن در سال 1933 صعود گرديد كه ارتفاع آن 300 متر از قله لنين بيشتر بود.

بنا بر اعلام اداره ورزش و جوانان شهرستان اين کوهنورد  با توجه به شرايط نامساعد قله پوبدا (پنجمين قله اين پروژه) از نظر بارش هاي نامنظم و سنگين نتوانست در برنامه زمان‌بندي اعلام شده صعودبه روي قله پوبدا را به سرانجام برساند.

مراسم استقبال وتجليل ازاين  هيماليانورد نيشابوري با حضور مسئولين ، ورزشکاران ومردم نيشابور روز چهارشنبه 3مرداد 95 ساعت 30/17 عصر در محل فرهنگسراي وکيلي نيشابور برگزار شد.

گفتني است «لنين» نام قله اي در ارتفاعات پامير و جزء 5 قله مرتفع آنجا است.کمونيزم، کورژنفسکايا، پوبدا و خانتانگيري نام 4 قله ديگر آن منطقه است که قله 7134 متري لنين در جنوب کشور قرقيزستان و در نزديکي مرز تاجيکستان واقع شده، يخچال هاي عظيم اين کوه بسيار شهرت داشته و يکي از منابع مهم آبي آن منطقه است.