مدير جهاد کشاورزي نيشابور:  مازاد برداشت 103 ميليون متر مکعبي آب بايد به صفر برسد
مدير جهاد کشاورزي نيشابور:  مازاد برداشت 103 ميليون متر مکعبي آب بايد به صفر برسد

  پرداخت مطالبات فروشندگان گندم از هفته آينده آغاز مي شود احسان سليماني- نشست خبري رئيس و معاونان جهاد کشاورزي نيشابور با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. رئيس اداره جهاد کشاورزي روز چهارشنبه دراين  نشست خبري اظهار کرد: نيشابور جزو 29 شهر نمونه کشاورزي در استان است که در سال گذشته براساس 78 […]

 


پرداخت مطالبات فروشندگان گندم از هفته آينده آغاز مي شود

احسان سليماني- نشست خبري رئيس و معاونان جهاد کشاورزي نيشابور با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

Full page fax printرئيس اداره جهاد کشاورزي روز چهارشنبه دراين  نشست خبري اظهار کرد: نيشابور جزو 29 شهر نمونه کشاورزي در استان است که در سال گذشته براساس 78 شاخص اداري، مالي، فني، آمورشي و اجرايي در خراسان رضوي رتبه اول را کسب کرد.

محمدعلي فرهمند در اين نشست خبري در خصوص سوال خبرنگار خيام نامه مبني بر پيگيري مصوبات همايش ملي آب که حدود 15 ماه از برگزاري آن در نيشابور مي گذرد، گفت: بخشي از  مصوبات همايش ملي آب و همچنين توافق بين مالکان چاه‌ها و مديريت جهاد کشاورزي و امور منابع آب اجرايي شده و نيشابور به‌عنوان پايلوت مديريت منابع آبي کشور انتخاب شده است. بخشي از اين مصوبات نيز در دراز مدت و با همکاري کشاورزان محقق مي شود چرا که ما در بسياري موارد نمي توانيم کشاورز را ملزم کنيم و تنها مي توانيم از طرح هاي تشويقي استفاده کنيم. برخي از مصوبات همايش آب نيز نياز به اقدامات در سطح کشوري دارد که از توان ما خارج مي باشد.

وي گفت: تا امروز ميزان خريد گندم امسال از کشاورزان نيشابوري به بيش از 30 هزار تن رسيده که پيش بيني مي شود به 34 هزار تن هم برسد و اين در حالي است که ميزان خريد سال گذشته به 24 هزار تن رسيد و اين نشان از افزايش 40 درصدي خريد گندم مي‌دهد.

وي با بيان اين که اگر دولت وارد خريد تضميني نشود بازار، گندم را از کشاورز به قيمت کمتري مي‌خرد و اين قشر متضرر مي‌شوند، بيان کرد: به‌عنوان مدافع کشاورزان پيگير مشکلات خريد گندم‌کاران هستيم و اين يک مشکل کشوري است که سازمان غله کشور به‌دنبال  حل مشکل هستند. البته بايد در نظر داشت طبيعتا منابع مالي دولت نيز محدود است.

فرهمند تصريح کرد: متاسفانه چون توليد در بخش کشاورزي سنتي است و به روش علمي نيست فاصله زيادي بين عملکرد رايج و عملکرد بايري وجود دارد که مي‌توان به توليد سه و نيم تن گندم در هکتار در حالت سنتي و توليد هشت تن در مزارع مکانيزه نيشابور اشاره کرد که اين روند بايد تغيير کرده و بهره‌وري افزايش يابد.

وي افزود: تا سوم تيرماه کساني که گندم تحويل داده‌اند پول خود را دريافت کرده‌اند و پرداخت به باقي افراد نيز از هفته آينده شروع مي شود و تا پايان شهريور ادامه دارد.

فرهمند گفت: زمين هاي کشاورزي شهرستان به 33 پهنه تقسيم شده که در هر يک از آنها يک کارشناس مسئول وظيفه انتقال دانش به مزرعه، سياست‌ هاي جهاد به پهنه‌ ها، رساندن مشکلات آنها به مديران و کارشناسان جهاد و دريافت جواب از جهاد و انتقال به پهنه‌ ها را بر عهده دارد.

وي با اين که طرح عملياتي کردن اجراي نصب کنتورهاي حجمي بر روي چاه‌هاي کشاورزي نيشابور را اجرايي کرده ايم، گفت: از سيزدهم خردادماه گذشته اين پروژه را شروع کرديم که مشخص شد از هزار و 118 حلقه چاه آب کشاورزي شهرستان 750 حلقه از منابع زيرزميني مازاد بر پروانه آب استحصال مي‌کند که برنامه اين است طي سه سال آينده مازاد برداشت 103 ميليون مترمکعب به صفر برسد.

مدير جهاد کشاورزي نيشابور با اشاره به اينکه ضريب حفاظت از اراضي کشاورزي شهرستان از ده درصد سال 91 به 90 درصد  در سال جاري رسيده است، افزود: به عبارت ديگر آن زمان به‌خاطر کمبود نيرو و عدم هم‌افزايي ساير نيروهاي ضابط قضايي مي‌توانستيم از هر ده مورد تخلف جلو يکي از آنها را بگيريم ولي الان از هر ده مورد 9 فقره تخلف را شناسايي و پيگيري مي‌کنيم.

فرهمند در پايان گفت: کار احداث ميدان احشام (دام) براي انتقال چهارشنبه بازار و تغيير رويکرد سنتي به مدرن و ايجاد زيرساخت‌هاي بهداشتي و رفاهي و پارکينگ توسط اتحاديه تامين نياز دامداران نيشابور در فاصله هفت کيلومتري کشتارگاه جديد در محور نيشابور- سبزوار از دو ماه آينده آغاز مي‌شود.