دمي با رئيس دانشکده هنر نيشابور
دمي با رئيس دانشکده هنر نيشابور

گفت و گو: سيدهاشم مداح اولين مرکز آموزش رشته هاي هنري در ايران و به شيوه نوين توسط کمال الملک و در سال 1295 هجري شمسي راه اندازي شد . اين مرکز مدرسه صنايع مستظرفه نام داشت که در محل عمارت حوضخانه واقع در باغ نگارستان (تهران ) قرارداشت .در اين مدرسه  رشته هاي نقاشي […]

گفت و گو: سيدهاشم مداح

اولين مرکز آموزش رشته هاي هنري در ايران و به شيوه نوين توسط کمال الملک و در سال 1295 هجري شمسي راه اندازي شد . اين مرکز مدرسه صنايع مستظرفه نام داشت که در محل عمارت حوضخانه واقع در باغ نگارستان (تهران ) قرارداشت .در اين مدرسه  رشته هاي نقاشي «منبت»موزاييک»و قالي بافي آموزش داده مي شد .. پس از وفات کمال الملک اين مدرسه به دو هنرستان هنرهاي سنتي و هنرستان کمال الملک تقسيم شد و هر کدام جداگانه به فعاليت خود ادامه داد ..ادر شهرمان نيشابور اولين مرکز آموزش عالي هنر با نام  دانشکده هنر و در سال 87 با نيت آموزش رشته هاي هنري به علاقمندان و زير نظر دانشگاه فردوسي مشهد افتتاح شد ..در گفتگو با رييس اين دانشکده دکتر آرمان يعقوب پور از وضعيت فعلي اين دانشکده جويا شديم ايشان به سوالات ما اين گونه پاسخ داد .

دکتراي پژوهش هنر و نقاش

آرمان يعقوب پور

هنرباعث  صداقت در بيان احساس مي شود

9هدف ار راه اندازي دانشکده ي هنر در شهرمان چه بوده است ؟

در ابتدا قرار بود يک دانشگاه هنر در شرق کشور تاسيس شود که به دليل بافت فرهنگي- هنري و سابقه  ي تاريخي نيشابور اين شهر براي اين منظور انتخاب شد. دانشکده ي هنر در سال  87 و زير نظر دانشگاه فردوسي مشهد راه اندازي مي شود . و در آن زمان در  دو رشته  ي نقاشي و گرافيک دانشجو مي بذيرد ..بر اثر مرور زمان و بي توجهي مسولين وقت آن هدف بلند پروازانه رنگ مي بازد و در نهايت اين دانشکده بر اثر تصميمات شتاب زده  ي مسولين محلي در دانشکاه تازه تاسيس نيشابور ادغام مي گردد .

در حال حاضر در اين دانشکده چه رشته هاي هنري تدريس مي شود ؟

هم اکنون دانشکده با جذب حدود سيصد دانشجو به فعاليت خود ادامه مي دهد که اين دانشجويان در رشته هاي نقاشي «گرافيک و مجسمه سازي (در مقطع کارشناسي ) و رشته هاي پژوهش هنر و تصوير سازي (در مقطع کارشناسي ارشد ) به تحصيل اشتغال دارند .

آيا با مشکل خاصي هم روبرو هستيد ؟

مشکل اصلي ما اين است که براي جذب استاد و هييت علمي مطرح که اکثرا ساکن نيشابور نيستند و به صورت مدعو از تهران و شهرهاي ديگر به اينجا  مي آيند امکانات اسکان و جاي اقامت نداريم و از طرفي نبودن فرودگاه در اين شهر باعث بروز مشکلات و سرگرداني براي استادان شده است.از طرف ديگر بنده چند سال است که کوشش مي کنم رشته ي  موسيقي را به رشته هاي هنري دانشکده اضافه کنم که اين امر مهم براثرعدم همکاري مسولين ميسر نشده است و من دليل آن را نمي دانم .

لطفا درباره رشته هنري خودتان هم توضيحاتي بدهيد ؟

من از کودکي با رشته نقاشي الفتي ديرينه داشته ام و معتقدم نقاشي از هنرهاي پايه به حساب مي آيد . کار حرفه اي من در نقاشي از زمان ورود و به دانشگاه هنر تهران شروع شد . در طول سالهاي بعد و  با شرکت دربيش از  شصت نمايشگاه نقاشي انفرادي و گروهي داخلي و خارجي (کشورهاي امريکا «فرانسه و انگليس ) کار هنري را ادامه دادم .

شيوه هنري و سبک خاص شما در رشته نقاشي کدام است ؟

سبک نقاشي من منظره پردازي به شيوه مينيماليسم  مي باشد که عبارت است از ساده نگاري و حذف ظواهر اضافي اثر و در نهايت رسيدن به يک هنر بالايش يافته. ا ين شيوه ي هنري حدود شصت سال است که در دنياي معاصر  مطرح بوده که در رشته  معماري نمود بيشتري يافته است .

اگر مقايسه اي بين هنرامروز  ايران و جهان معاصر بشود به چه نتيجه اي مي رسيم ؟

هنر ايراني هيچ چيز از هنر اروپا يي و هنر جهاني کم ندارد .تنها تفاوت در نگرش مسولين به هنر مي باشد در آنجا متوليان امر به هنرمند و مقوله ي هنر بهاي زيادي  مي دهند و در اينجا …

در آنجا تمامي فعاليتهاي  مربوط  به بربايي نمايشگاه و عرضه  ي اثر هنري به مخاطب توسط گالري هاي هنري انجام مي شود و اثر هنري نيز تضمين فروش دارد اما در اينجا خود هنرمند تمامي کارها را از گرفتن مجوز و… بايد انجام بدهد و در نهايت هيچ تضميني براي فروش اثرش  نيز وجود ندارد  در يک جمله آنجا هنر و هنرمند جايگاه واقعي خود را پيدا کرده است .و ما اينجا هنوز درشناخت رشته هاي هنري  مشکل داريم .

اصولا آموزش رشته هاي مختلف هنري چه اثري بر زندگي مردم دارد؟

هنر و زيبايي شناسي بخش جدايي ناپذير وجود انسان است  ،حذف هنر از جامعه ي انساني امکان بذير نيست .اصولا  مي شود احساسات  انسانها را از آنان گرفت ؟

تنها مساله تفاوت برداشت و تعريف آدمها از ماهيت هنر  مي باشد و گر نه  زورمندان هم هنر را براي استفاده هاي خاص مي پذيرند …بس دعواي اصلي بر سر حذف هنر از عرصه اجتماع نيست بلکه استفاده و بهره برداري از آن مسله ساز شده و باعث سوء تفاهم شده است .. اما مرور زمان نشان داده مردم از ديدن و شنيدن آثار  مختلف هنري لذت مي برند و بنده به اين نتيجه رسيده ام که هنرباعث  صداقت در بيان احساس مي شود.

 ارتباط دانشکده ي هنر با ديگر دواير و سازمانهاي دولتي  را  چگونه مي بينيد ؟

کار اصلي ما آموزش رشته هاي هنري است ديگران  بايد سراغ ما بيايند ولي در هر صورت جلسات عديده اي با شهرداري و  اداره ي ارشاد اسلامي در خصوص زيبا سازي شهري داشته ايم. ضمنا در برگزاري چند جشنواره هنري با ديگر سازمانها همکاري مستمر داشته ايم . استادان و دانشجويان ما در امر زيبا سازي شهر فعاليتهاي زيادي داشته اند اما در شهرهاي کوچک مانند نيشابور به دليل کمبود بودجه فعاليتها نمود چنداني ندارد ولي آثار هنري خلق شده توسط هنرمندان دانشکده ي هنر در مرکز استان (مشهد ) کاملا مشهود است .

دانشجويان دانشکده ي هنر نيشابور تا کنون چه افتخاراتي کسب کرده اند ؟

بسياري از فارغ اتحصيلان ما هم اکنون از هنرمندان حرفه اي در سطح کشور محسوب مي شوند و در بسياري از جشنواره هاي هنري کشوري و حتي بين المللي افتخار آفريني کرده اند .همچنين بسياري از استادان  ما هم در عرصه بين المللي آثار درخشاني ارايه نموده اند مانند آقايان  قره باغي و نجيبي (مجسمه سازي) مهردادصدقي (تصوير سازي) سيد علي سيداني (نقاشي) رزم خواه (نقاشي )و…

براي ارتقا سطح خدمات ارايه شده در دانشکده چه اهدافي در نظر گرفته شده است ؟

ارتقا سطح کيفي آموزشي دانشکده هدف اول و اصلي ماست گام بعدي جذب هيت علمي مطرح و شاخص مي باشد .از ديگر اهداف ما اضافه کردن رشته ي  موسيقي به رشته هاي هنري موجود دانشکده مي باشد که تا کنون به دلايلي عملي نشده است .

و سخن پاياني

با تشکر از شما و نشريه خيام نامه …..»سخن آخر من اين است که در دانشکده هنر به روي تمامي علاقمندان باز است و من اميدوارم روزي برسد که همانطور که نرده ها و حصار ها از دور فضاهاي سبز و پارک ها جمع آوري شد فاصله ها و دوري مردم و دانشگاه هم از بين برود .