قهرمان نيشابوري مچ اندازي آسيا:  چرا نيشابوردر حوزه مديريت ورزش اين قدر ضعيف عمل مي کند؟
قهرمان نيشابوري مچ اندازي آسيا:  چرا نيشابوردر حوزه مديريت ورزش اين قدر ضعيف عمل مي کند؟

گفت و گو:‌سيدهاشم مداح   مچ اندازي از جمله ورزش هايي است که با شرکت  دو ورزشکار انجام مي شود.  به اين ترتيب  که دو شرکت کننده کف دست را به هم قلاب کرده و آن را از آرنج خم مي کنند و هدف خواباندن دست حريف مي باشد . اين ورزش را مي توان […]

گفت و گو:سيدهاشم مداح

 

pc895c19cb15f27710ea1c76cb5808189f_811425_origمچ اندازي از جمله ورزش هايي است که با شرکت  دو ورزشکار انجام مي شود.  به اين ترتيب  که دو شرکت کننده کف دست را به هم قلاب کرده و آن را از آرنج خم مي کنند و هدف خواباندن دست حريف مي باشد . اين ورزش را مي توان با هر دو دست انجام داد و ورزشي کاملا ايراني است که در شاهنامه هم به آن اشاره شده است. در شهرمان نيشابور با تمامي کمبود امکانات قهرماناني همچون بهزاد خادمي پرورش يافته  است که عنوان قهرمان قهرمانان ايران  را در سال 88 کسب کرده و چهارمقام  دومي و سومي آسيا  ( مدال نقره و برنز ) را هم در کارنامه ورزشي خود به ثبت رسانده است .  با ايشان بيشتر آشنا مي شويم.

بهزاد خادمي متولد سال 1364است و از دوران تحصيلي ابتدايي  اين ورزش را دنبال کرده است . ايشان ابتدا در دبستان شهيد اماميان و مدرسه راهنمايي خيام  با  همکلاسي هاي خود به زور آزمايي مي پرداخت تا اين که در دوران خدمت سربازي و در پادگان شهيد هاشمي نژاد اولين قهرماني خود را دراين رشته  کسب نمود .وي در مسابقاتي که به مناسبت آزاد سازي خرمشهر و در بين بيش از هزار و هشتصد سرباز انجام شد  به مقام اول دست يافت و اولين جايزه خود را  که عبارت از ادامه خدمت در شهر نيشابور بود را  به دست آورد .

ايشان ضمن ورزش مچ اندازي در باشگاه هاي افشاريان و سلامت نيشابور به بدن سازي و پاور ليفتينگ نيز مي پرداخت . .در سال 87 و در مسابقات مچ اندازي باشگاه کاوه شرکت و به مقام اول شهرستان در وزن 85 کيلوگرم رسيد. پس از آن در مسابقات استاني در مشهد در سال 1387 دوباره مقام اول را تکرار کرد . سال بعد در دو  شهر اهواز و اروميه در رشته مچ اندازي به سه مدال طلا دست يافت و در نهايت براي تيم ملي انتخاب شد .

خادمي در طي سالهاي91-  88 مدال طلاي وزن 110 کيلوگرم کشور را در اختيار داشت. در سال 91 در مسابقات آسيايي قزاقستان و با تيم خراسان شرکت کرد و از بين حدود 33 ورزشکار شرکت کننده تنها اوبود که توانست در دو مسابقه دست چپ و راست دو مدال نقره و برنز را در وزن 110 کيلو کسب کند .لازم به ذکر است که اين سفر را با هزينه شخصي انجام داد و هيچ کمکي از سوي هيچ ارگاني به او نشد .

در سال 2012ميلادي و در شهر گرگان مقام دوم ايران را در وزن 110 کيلو کسب کرد و در همين مسابقات بود که مصدوم شد .حدود يکسال از مسابقات دور بود تا اينکه در سال 2014 در مسابقات مچ اندازي انتخابي جهان در تهران شرکت و باکسب مقام اول در وزن 110 کيلوگرم انتخاب و به دليل عدم تامين هزينه سفر از اعزام به کشور برزيل باز ماند .

خادمي هم اکنون در نيشابور با کمترين امکانات به آموزش حدود سي ورزشکار و قهرمان مشغول مي باشد .

وقتي از خاطرات دوران قهرمانيش پرسيديم او چنين گفت :در زمان ورود م به کشور قزاقستان که يکي از قوي ترين کشورهاي جهان در رشته ي مچ اندازي است با ديدن من با حالت تمسخر مي گفتند شما ورزشکار بدن سازي هستي! نه قهرمان مچ اندازي! من ابتدا جا خورده بودم اما در جريان مسابقات نشان دادم که قهرماني به ظاهر و هيکل نيست و جالب است که آپس از کسب مقام نايب قهرماني ،آن ها برايم جشن پيروزي گرفتند و مرا به قولي سورپرايز کردند .

از خاطرات تلخ من  اين است که در مسابقات المپياد محلات نيشابور که با هياهو و تبليغات زياد شروع شد بر طبق هماهنگي هاي انجام شده بين قهرمانان رشته هاي مختلف و مسئولين قرار شد که هزينه ي مسابقات از طرف مسئولين مربوطه پرداخت  شود . در آن زمان صادق هوشمند (عضو شوراي شهر ) و هماهنگ کننده مسابقات از طرف شهرداري  به ما قول هاي زيادي داد . اما پس از اتمام مسابقات اين قول ها عملي نشد و بنده مجبور شدم هزينه هاي داوري و…. را از جيب خودم پرداخت کنم و تا کنون هم کسي آن هزينه ها را  تقبل نکرده است . من در آن زمان با دعوت از قهرمان جهان قصد کمک و بهتر بر گزار شدن مسابقات را داشتم .که اين امر محقق نشد .براي من جالب است که پس از برگزاري مسابقات مسئولين مسابقات حتي به تماس هاي تلفني ما هم جواب نمي دادند .

خادمي پس از بيان خاطرات تلخ خود از مسابقات المپياد محلات نيشابور، افزود ، چرا بايد نيشابور با داشتن اين همه امکانات اقتصادي که دومين شهر استان از نظر درآمد ي مي باشد ، در حوزه مديريت ورزش اين قدر ضعيف عمل مي کند؟ ما مي توانيم با ريشه يابي اين  ضعفها و کاستي ها و از بين بردن اين مشکلات و معضلات ، با کمک هم ، راه را براي شکوفايي  استعداد هاي آينده  ورزشي شهرمان باز کنيم .، پس بياييد دراين راه همت کنيم.