با افتتاح نمايندگي گمرک در شهرک صنعتي خيام:  نيشابور به «بندر خشک» تبديل مي شود
با افتتاح نمايندگي گمرک در شهرک صنعتي خيام:  نيشابور به «بندر خشک» تبديل مي شود

    داود فرهادي- گمرک شهرک صنعتي خيام با حضور استاندار خراسان رضوي، فرماندار ويژه نيشابور و جمعي از مسئولين استاني و شهرستاني افتتاح شد. در اين مراسم که ساعت 9 صبح روز شنبه 18 ارديبهشت در شهرک صنعتي خيام با حضور مقامات سياسي استان و راضيه عليرضايي (مدير کل صنعت و معدن خراسان رضوي) […]

 

4

 

داود فرهادي- گمرک شهرک صنعتي خيام با حضور استاندار خراسان رضوي، فرماندار ويژه نيشابور و جمعي از مسئولين استاني و شهرستاني افتتاح شد.

در اين مراسم که ساعت 9 صبح روز شنبه 18 ارديبهشت در شهرک صنعتي خيام با حضور مقامات سياسي استان و راضيه عليرضايي (مدير کل صنعت و معدن خراسان رضوي) انجام پذيرفت عاطفي، ناظر گمرکات خراسان رضوي، بزرگترين ساختار گمرکي در کل کشور را متعلق به خراسان رضوي دانست و گفت : در ثبت اظهارنامه گمرکي، خراسان رضوي رتبه يک را دارد و اميدواريم در سال جاري با راه اندازي گمرک شهرک صنعتي خيام افزايش بيشتري در صادرات داشته باشيم.

او اظهار داشت: اميدواريم در سال 95 بتوانيم 3000 کاميون صادراتي از اين شهرک به خارج از کشور ارسال نمائيم. امروز شاهد اهداي نيابت گمرکي به پست نيشابور هستيم تا همشهريان نيشابوري لزومي به مسافرت به مشهد براي ارسال محموله هاي پستي خارجي نداشته باشند. ناظر گمرکات خراسان رضوي، ويژگي‌هاي گمرک شهرک صنعتي خيام را دارا بودن قدرتمندترين سيستم فناوري کشور، سامانه جامع گمرکي (24 ساعته و بدون مراجعه به دفتر حضوري به گمرک) و صادرات بيشتر نسبت به ساير دفاتر و همچنين پنجره واحد (که شامل ارسال محموله هاي کشاورزي، صنعتي، خوراکي مي‌شود) دانست و  گفت: اميدواريم با راه اندازي ايستگاه قطار باري هاشم آباد شاهد ورود محموله هاي ريلي نيز به اين شهرک صنعتي از سمت شهرهاي اصفهان، تهران و ديگر شهرها باشيم.

فرماندار نيشابور نيز در سخنان کوتاهي ضمن تبريک گشايش گمرک در نيشابور گفت: در سال اقتصاد مقاومتي اميدواريم بتوانيم با افزايش صادرات شاهد خودکفائي بيشتر باشيم.

مظفري همچنين خواستار توجه بيشتر استان به شهرستان نيشابور شد و تلويحا به استاندار چنين گفت: نيشابور نبايد تنها تبديل به کاهنده حجم ترافيک مشهد گردد. ظرفيت نيشابور براي تبديل شدن به بندر خشک زياد است و اميدواريم بزودي شاهد گمرک ريلي در اين شهر باشيم.

مديرعامل شرکت شهرک صنعتي خيام نيز با بيان اينکه گمرک مهم ترين مجري مقررات تجارت خارجي و بين الملل است، گفت: ضرورت استقرار گمرک با توجه به ظرفيت ها و قابليت هاي فراوان شهرستان نيشابور از مدتها قبل احساس مي شد تا به عنوان پل پيوند توليد و تجارت و حلقه تکميلي اين ظرفيت ها عمل کند.

امين تابعي افزود: در دو سال گذشته پيگيري هاي متعددي در خصوص استقرار گمرک در شهرستان نيشابور با توجه به ميزان بالاي صادرات شهرستان صورت گرفته است.

در پايان مراسم با بريدن نوار قرمز رنگ توسط رشيديان استاندار خراسان رضوي به طور رسمي گمرک شهرک صنعتي خيام نيشابور آغاز به کار کرد.

همچنين اهداي نيابت پست خارجي شهرستان نيشابور از طرف استاندار به رئيس اداره پست خراسان رضوي ابلاغ گرديد.

در حاشيه اين مراسم اولين محموله صادراتي شرکت ايران شرق به مقصد کشورهاي عراق و افغانستان ارسال گرديد. ضمنا رانندگان کاميون‌هاي ورودي به شهرک، گلايه‌هائي در رابطه با کرايه پايين مسيرهاي خروجي از خراسان رضوي به ساير نقاط کشور داشتند که خواستار انعکاس آن در رسانه ها و پيگيري مسئولين بودند.

* بندر خشک: گمرکاتي است که در آن ورود و خروج محموله‌ها از طريق خطوط راه آهن انجام مي‌پذيرد و جابجائي کانتينرها مانند گمرکات بندري مي‌باشد.