چگونه کودکان باهوشي تربيت کنيم؟
چگونه کودکان باهوشي تربيت کنيم؟

الهه بهاری فرد                  رشد مغز يک کودک ناشي از تجربه و تمريناتي است که ذهن دريافت مي کند. حواس بينايي، شنوايي، لامسه، چشايي و بويايي تحريکات  مغز را که پيوندگاه (سيناپس) ناميده مي شود، برمي انگيزد و بيش از يک تريليون نيزسيناپس ايجاد مي کند. هرچقدر اين پيوستگي پيچيده ترباشد، کودک شما باهوش تر […]

الهه بهاری فرد       

       2b86109216db117988ef826715ce2555   رشد مغز يک کودک ناشي از تجربه و تمريناتي است که ذهن دريافت مي کند. حواس بينايي، شنوايي، لامسه، چشايي و بويايي تحريکات  مغز را که پيوندگاه (سيناپس) ناميده مي شود، برمي انگيزد و بيش از يک تريليون نيزسيناپس ايجاد مي کند. هرچقدر اين پيوستگي پيچيده ترباشد، کودک شما باهوش تر خواهد بود. زماني که شما کودکتان  را با تحريک اوليه و با يک دامنه گسترده از تجربيات آماده کنيد، شما مي توانيد به رشد ذهن او سرعت ببخشيد.

 

 

 

مراحل کمک به کودک

1- دانشمندان دريافته اند که کودکاني که مورد نوازش قرار نمي گيرند، با آن ها بازي نمي شود و مورد محبت و دوست داشتن قرار نميگيرند، مغز انها از رشد باز مي ماند. آن ها همچنين دريافته اند کودکاني که در آغوش گرفته نمي شوند و يا توجهي دريافت نمي کنند، در رشد کردن ناکام مي مانند و افسرده ميشوند و در نهايت مي ميرند. از طرفي مطالعات متعددي نشان داده اند که بغل کردن، تعامل و بازي کردن با کودک، تاثير شديدي در پيشرفت هوش او دارد.

ارتباط عشق و علاقه اي که بين شما و کودکتان و واکنش تن به تن با او شکل گرفته، پايه اي براي مهارت هاي فکري بيشتر او فراهم ميکند.

2- با کودک تان صحبت کنيد

گذشته از اين زمانيکه کودکتان صحبت ميکند به او گوش دهيد. اين کار تلاش آن ها را براي برقراري ارتباط و زبان تقويت مي کند. شما ميتوانيد براي کودکتان کتاب نيز بخوانيد. کتاب خواندن براي کودکتان را شروع کنيد حتي اگر او کلمات را درک نکند. اين کار شروع بزرگي در پيشرفت مهارت هاي زباني به او مي دهد. کودکاني که وقتي کوچکتر هستند براي آن ها کتاب خوانده مي شود به احتمال زياد در طول عمرشان به خواندن علاقه مند مي شوند در مدرسه عملکرد خوبي دارند و در زندگي بزرگسالي موفق ميشوند. خواندن کتاب يکي از مهمترين فعاليت هايي است که کودکان را باهوش مي کند.

3- کودک تان را در معرض چيزهايي که دو طرف مغزشان را بهبود مي بخشد قرار دهيد

نيم کره چپ در استدلال منطق و زبان عمل ميکند درحاليکه نيمکره راست خلاقيت و هنر را نشان ميدهد

4 – اجازه دهيد کودک تان بازي کند. زمانيکه کودکتان بازي مي کند او اساسي براي مهارت هاي فکري جسمي و عاطفي ايجاد مي کند. وقتي کودک شما با کودکان ديگر بازي مي کند او ياد مي گيرد که ايده ها ادراکات و احساسات خود را با ديگران در ميان بگذارد.

5 – کودک تان را تشويق کنيد تا ورزش کند

ورزش هاي جسماني نه تنها کودک شما را نيرومند ميکند بلکه کودک را  باهوش نيز ميسازد. ورزش جريان خون را به مغز افزايش ميدهد و سلول هاي مغزي جديدي بوجود مي اورد. ورزش براي هوشياري ذهني بزرگسالان مفيد است اما تاثير طولاني مدت در تقويت ذهن کودک شما دارد.

6-  موسيقي بخشي از زندگي کودک شما را تشکيل مي دهد. مطالعات نشان داده اند که گوش دادن به موسيقي ميتواند حافظه توجه انگيزه و يادگيري را بالا ببرد همچنين ميتواند استرسي را که براي کودک شما مضر است کاهش دهد. يادگيري نواختن يک الت موسيقي تاثيري بر تفکر مناسب مغز و استدلال زماني-فضايي که اساس رياضي انتزاعي را تشکيل ميدهد دارد. اگر ممکن است با نواختن پيانو شروع کنيد. پس از يادگيري به خواندن موسيقي و نواختن بيش از ده نوت به طور هم زمان براي کودکان آسانتر خواهد بود که هر ابزار موسيقي ديگر را ياد بگيرند. اما شروع موسيقي با آن ها در سنين پايين تر –هرنوع ابزار موسيقي که باشد-نکته مهمي است.

7 – زماني که شما کارهاي هوشمندانه انجام مي دهيد اجازه دهيد کودکتان آن را ببيند. کودکان با مدلسازي رفتاربزرگسالان ياد مي گيرند. اگر کودکان ببينند که شما مشغول کتاب خواندن نوشتن نواختن موسيقي يا انجام کارهاي خلاقانه هستيد آن ها از شما تقليد خواهند کرد و در طي اين جريان باهوش تر خواهند شد.

8-  اجازه دهيد کودک با بازي هاي هوشمند کامپيوتر بازي کند.

بهترين بازي هاي کامپيوتر در مورد حروف، رياضي، صداشناسي و انواع ديگر آموزش مي دهد. بازي کامپيوتري همچنين  هماهنگي دست و چشم را افزايش ميدهد و کودکان را براي تکنولوژي فردا آماده مي کند. مهمتر از اين، کودک اين موارد را در حيني که بازي مي کند ياد مي گيرد. يادگيري و لذت بردن هم زمان، بهترين راه براي کودک شماست که ياد بگيرد.

9 – کودک خود را به درستي تغذيه کنيد

دادن مواد غذايي مناسب جهت رشد کودک حائز اهميت است. رژيم غذايي غني از پروتئين(مانند تخم مرغ، ماهي، گوشت، حبوبات، پسته و بادام و . . . . ) توجه، آگاهي و تفکر آن ها را تقويت مي کند. کربوهيدرات ها به مغز کودک سوختي که در فکر کردن استفاده ميشود را مي دهند. . بهترين آن ها آن دسته اي است که از غلات و ميوه جات ناشي مي شود. کربوهيدرات هاي فراوري شده و شکر، تاثيرات نامناسبي روي دامنه ي توجه، قدرت تمرکز و ميزان فعاليت دارد. ويتامين ها و مواد معدني نيز حائز اهميت هستند.

10-  آن ها را به گردش ببريد.

بازديد از موزه و جاذبه هاي گردشگري، چند انتخاب مناسب هستند. زماني که کودکان به اندازه کافي بزرگ شدند آن ها را به مکان هاي آموزشي که هنوز بسيار هيجان انگيزند ببريد. بردن کودکان به سفرهاي خارجي مقرون به صرفه نيز يک انتخاب خوب است.

11- به کودکان خود نشان دهيد که آن ها ميتوانند با تمرين کردن و سخت کوشي بهبود يابند. در طي يک مطالعه محققين نشان دادند که آموزش دانش اموزان کلاس هفتمي که هوش آن ها تثبيت نشده اما انعطاف پذير است (و مي تواند در طي انجام کار سخت بهبود يابد. ) نتيجه ي يک فرايند رو به بالاي نمرات رياضي در دبيرستان است. www.wikihow.com