دیدبان
دیدبان

برای چه پای صندوق آرا بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم؟ ایرنا: دکتر حسن روحانی: افراط از فکر آغاز می‌شود، از مشت و چماق شروع نمی‌شود، از مغز شروع می‌شود. برخی اندیشه و فکر افراطی دارند و هزار متاسفانه گاهی به نام دین، افراطی می‌اندیشند و دین را افراطی تبیین می‌کنند. برخی‌ها فقط راه افراط […]

برای چه پای صندوق آرا بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم؟

ایرنا: دکتر حسن روحانی: افراط از فکر آغاز می‌شود، از مشت و چماق شروع نمی‌شود، از مغز شروع می‌شود. برخی اندیشه و فکر افراطی دارند و هزار متاسفانه گاهی به نام دین، افراطی می‌اندیشند و دین را افراطی تبیین می‌کنند. برخی‌ها فقط راه افراط بلدند. احساس می‌کنم اگر در برخی امور درست نیندیشیم، ممکن است جامعه را مأیوس کنیم و عده‌ای بگویند برای چه پای صندوق آرا بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم؟ گاهی انتخاب سخت می‌شود و آنچه شما می‌خواهید نیست. گاهی در یک فروشگاه برای خرید لباس فرزندتان آنچه را ایده‌آل‌تان است پیدا نمی‌کنید، اما برای جلوگیری از سرما خوردگی فرزندان خود حتی لباسی را که با ایده آل شما هماهنگ نیست خریداری می‌کنید. بدانید اگر در انتخابات هم حضور نیابید، فرزند و جامعه ما دچار مشکل می‌شود، پس همان طور که به ناچار از فروشگاه لباسی خریداری می‌کنید، ولو دلخواه شما نباشد، حضور در انتخابات هم کاری لازم است و ما در هر شرایط باید هفتم اسفند پای صندوق انتخابات برویم. می‌دانیم اگر برویم نفع کمی به دست می‌آوریم و اگر نرویم، قطعاً ضرر می‌کنیم. پس بین نفع کم و ضرر قطعی، ما نفع کم را انتخاب می‌کنیم.

 

از قرآن و امام عزیز صبوری در مقابل تخریب‌ها را آموختم

بهارنیوز: آیت الله هاشمی رفسنجانی: از قرآن کریم آموختم که در مقابل توهین‌ها و تخریب‌ها به مخاطبان، سلام نمایم و از امام عزیز وقتی آن همه توهین‌ها و تخریب‌ها را دید و چشید، آموختم که در راه دفاع از اسلام و همچنین افکاری که به آن اعتقاد و ایمان داریم، باید صبور بود. برخی توهین و تهمت را صلاح خویش برای پیروزی در انتخابات می‌دانند. به توهین‌کنندگان سلام کنیم که بهترین ادب و هم بهترین تنبیه است.

 

1764چشم ها را باید شست!

نامه نیوز: علی مطهری: در این سی سال گذشته نتوانستیم یک هماهنگی درستی بین وجود احزاب و اصل ولایت فقیه درست کنیم. گاهی وجود یک حزب را نوعی عرض اندام در مقابل اصل ولایت فقیه تلقی کرده اند در حالی که این ها نگاه درستی نیست. از اول یک نگاه بدی نسبت به اصلاح طلب ها وجود داشت که هنوز هم هست. ما آن ها را منحرفان و حتی گاهی دشمن تلقی می کنیم. اصلاح طلب ها  را نقطه مقابل انقلاب می دانیم، در حالی که واقعا اینگونه نیست. ببینید الان استاد دانشگاهی نامه ای به نهاد حکومتی بدهد و اعتراض کند  یا نامه ای را امضا کند همین امضا مستمسکی می شود که شما چه حقی داشته اید نظر دهید و بعد هم اخراج!  ما از این کارها کرده ایم متاسفانه. من برخی مواقع احساس می کنم باید به عنوان نماینده مردم یک حرف را بگویم، ممکن است خلاف سیاست نظام باشد اما بیان می کنم.

 

 

روحانيونی که با انقلاب دارای منافعی شدند، باید هم از سخنان هاشمی ناراحت شوند!

خبرآنلاین: حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی: سخنان آیت‌الله هاشمی سخنانی درست، پخته و سنجیده‌ بود. در واقع نوعی یادآوری به مسئولان بود که بدانند چه کسی آن ها را با این نقطه رسانده است. نمی‌خواهم کسی را رنجیده خاطر کنم ولی افراد زیادی را می‌شناسم که اگر انقلاب نشده بود امروز هیچ چیزی نداشتند، هیچ اعتباري نداشتند، این ها مرد کار نبودند، برخی از روحانيون هم بودند که مرد منبر و سخنرانی نبودند، ولی چون انقلاب برپاشد بود، داراي اعتبار و منافعي شدند. این افراد قطعا باید از این سخنان آیت الله هاشمی ناراحت شوند.

شورای نگهبان می گوید فقیه بودن را ما باید تشخیص دهیم عيبي ندارد شما هم تشخيص دهيد ولي در آنجايي كه نظر مراجع مسلم پيش می‌آيد نظر خود را مقدم نپنداريد، كه اين لطمه زدن به اعتبار حوزه و روش اصيل دروس و بحث حوزوي است. اعضای شورای نگهبان می گویند ما باید مجتهد بودن را تشخیص دهیم ولی این درست نیست، اصلا چه کسی اجتهاد خود شما را تایید کرده است؟ مگر اجتهاد شما را علمای دیگر تایید نکردند؟ پس برای کاندیداهای خبرگان هم می توان اجتهاد را از طریق علما اثبات کرد.

 

نفوذی با حزب الله ی ترین قیافه جلو می آید!

ایسنا: غلامحسین کرباسچی: این فرمایش رهبری را از جان و دل می پذیرم که پروژه نفوذ بزرگترین ضربه را به جمهوری اسلامی می زند، این نفوذ همان نفوذی است که تلاش می کند این عناصر توانمند را در باور جامعه سست کند. نفوذی نمی گوید من کارگزارم بلکه او با حزب الله ی ترین قیافه جلو می آید. نفوذی از ارزشمندترین سمبل جهاد و شهادت استفاده می کند و به گردن می اندازد و در راهپیمایی شرکت می کند و بعد هم آبروی کشور را با فساد اقتصادی می برد و فرار می کند و از کشور خارج می شود . این نفوذ است. یکی از آقایان به ما می گفت شما مراقب باشید در جمع هایتان ساختار شکنی نکنید. من گفتم ما همه عمرمان را برای این ساختار گذاشته ایم. گفتم وقتی هنوز پدر و مادر شما با هم آشنا نشده بودند ما در زندان شاه شکنجه می شدیم. برای تاسیس این حکومت و برای به وجود آوردن یک حکومت مردمی اسلامی مبارزه می کردیم. حالا چه کسی می گوید ساختار شکنی نکنید؟! چه کسی ساختار شکن است؟! این حرف ها چیست که در هر مقطع سیاسی به یک باره بولد می شود. ما ساختار شکن نبوده و نیستیم و نخواهیم بود. برای این نظام دلسوزترین آدم ها در مجموعه هایی هستند که به آنها به عنوان منتقد نگاه می شود. انتقاد بزرگترین خدمت است. امام معصوم فرموده است بهترین دوستان کسانی هستند که عیوب من را می گویند، نه عده ای چاپلوس و متملق که شعار تو خالی می دهند و زیر پای ما را خالی می کنند.

گاهی صرفا به عنوان حرف تبلیغاتی سیاسی این حرف ها را بیان می کنند اما گاهی به عنوان یک مسئول در کشور حرف می زنید. باید به تبعات این حرف ها توجه داشت. برای آیت الله هاشمی که 80 سال از عمرش را برای اسلام و ولایت فقیه گذاشته است حرف بی جا بیان می کنند. من 8 ساله بودم که پای سخنرانی آقای هاشمی می رفتم و موفق ترین سخنران در دوره سال های 41 و 42 ایشان بود که از انقلاب دفاع می کرد. حالا آقای هاشمی از انقلاب برگشته است؟ حالا هاشمی از امام جدا شده است؟ این چه برخوردی است؟ کدام ملت و کشور و انقلابی با نیروهای خود اینگونه عمل می کند. آن هم نیروهایی در این سطح که در سطح بین المللی به عنوان نیروهای سیاسی توانمند و انقلابی و اسلامی شناخته شده اند.

 

در یک کلام اگر نظام ما اسلامی نبود در کدامیک از این امور عقب تر از امروز بودیم؟

پویش: نامه صادق زيباكلام به پدر دامادش، دكتر احمد توكلي: سی و هفت سال از انقلاب اسلامی و عملکرد شورای نگهبان می گذرد، همانگونه که مستحضرید، روسای جمهور گذشته که از فیلتر شورای نگهبان گذشته اند امروز آنها را یا از سران فتنه می دانیم، یا از فساد اقتصادی خود و خانواده شان صحبت می کنیم، یا بی تدبیری و عدم تمکین در برابر قانون آنها بر همه آشکار است. اگر این تعداد انگشت شمار دارای صلاحیت امروز اینگونه اند پس وای به حال رد صلاحیت شدگان و وای به حال مردمان جامعه اسلامی. که الناس علی دین ملوکهم. عملکرد اجرایی این به اصطلاح تایید صلاحیت شدگان آیا جایی برای دفاع از عملکرد شورای نگهبان باقی می گزارد؟ فروش بیش از هفتصد میلیارد دلار نفت طی هشت سال و در خاتمه رشد اقتصادی منفی شش درصدی و بدهی بیش از پانصد و چهل هزار میلیارد تومانی نتیجه عملکرد یکی از نخبگان تایید صلاحیت شده شورای نگهبان این نظام است. فکر می کنید اگر از جدول اعداد تصادفی رییس جمهور انتخاب شده بود، نتیجه فاجعه بارتر از این بود؟، انصافا من چنین فکر نمی کنم.

عملکرد اقتصادی دولت های بعد از انقلاب نظام اسلامی را چطور ارزیابی میکنید، یکبار انصاف داشته اید که بگوئید عملکرد اقتصادی دولت اصلاحات بر اساس آمار رشد اقتصادی بانک مرکزی و مرکز آمار، موفق ترین عملکرد اقتصادی دولت های بعد از انقلاب بوده است. همان دولتی که رئیسش امروز ممنوع التصویر است، و قطعا شورای نگهبان پشیمان از تایید صلاحیتش. حرف برای گفتن زیاد است، اما در یک کلام عملکرد کدام بخش از نظام اسلامی که مدیران ارشد اجرایی و قانونگذار آن از فیلتر شورای نگهبان گذشته اند، در چه حوزه ای قابل دفاع است؟ فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، مذهبی…. ؟. در یک کلام اگر نظام ما اسلامی نبود در کدامیک از این امور عقب تر از امروز بودیم؟ درد را از هر طرف بخوانی درد است. منتظر پاسخ جنابعالی هستم، جناب آقای توکلی.

 

 

واکنش امام(ره) به رد صلاحیت‌ها در مجلس دوم و سوم

ایلنا: آیت‌الله سیدحسین موسوی تبریزی: اگر مشکلاتی در طول این سال‌ها دیده‌ایم؛ بخاطر ضعف مدیریت‌هاست که این ضعف مدیریت موجب خالی شدن صحنه از حضور مردم می‌شود. یکی از این مشکلات مربوط به انتخابات است، طبق قانون هرکس اسلام و قانون اساسی را قبول داشته باشد می‌تواند در انتخابات شرکت کند. در مجلس اول، مجاهدین خلق زمانی در انتخابات شرکت کردند که هنوز اسلحه به دست داشتند؛ اگرچه افرادی مثل رجوی رای نیاوردند، در تبریز نیز رقیب من موسی خیابانی بود. آنها که مسلمان بودند و قانون اساسی را قبول داشتند و حق شرکت در انتخابات را نیز داشتند. زمان حیات امام وقتی در دوره‌های دوم و سوم مجلس برخی را رد کردند امام ایستاد و آنها را برگرداند.

 

 

21در این سال‌ها رفته‌رفته فضای سیاسی کشور بسته و بسته‌تر شده است

ایلنا: مسعود پزشکیان در  تحلیل وضعیت سیاسی کشور در حدود چهار دهه اخیر و میزان آزادی در شئون مختلف اجتماعی، گفت: در این سال‌ها رفته‌رفته فضای سیاسی کشور بسته و بسته‌تر شده و می‌توانیم این رویکرد را در همین بحث تایید صلاحیت‌ها نیز مشاهده کنیم. روند تایید صلاحیت‌ها از مجلس نخست تا امروز تغییرات بسیاری داشته و درحالی که اوائل انقلاب از همه سلائق در مجلس حضور داشتند، ‌ امروز فضا به شکل دیگری است. به هرحال محدود شدن فضا تا حدودی در کاهش قدرت مجلس در طول این ۳۷ سال نقش داشته و هر چه محدودیت‌های بیشتری در مسیر انتخاب مردم اعمال شده، وزانت نمایندگان مجلس کاهش یافته ‌است.

 

 

به یک مجلس با میانه روی بیشتر و تندروی کمتر بیاندیشیم

اتحاد ملت: حميدرضا جلايي پور: برخوردی که با اصلاح طلبان در قبل از انتخابات و موضوع ردصلاحیت ها صورت گرفت باعث نمی شود آنها عقب بنشینند و حضور حداقلی در انتخابات داشته باشند. چنانکه در سال ۹۲ وقتی شناسنامه انقلاب (آقای هاشمی) را رد کردند انتظار داشتند اصلاح طلبان گیج شده و خانه نشین شوند، اما اصلاح طلبان راهبرد مشارکت فعال در پیش گرفتند و در واقع استارت برجام در سال ۹۲ زده شد و البته با کاری که خود مردم کردند و ناامیدی را با رأی خود تبدیل به امید کردند. اکنون اصلاح طلبان به یک مجلس با میانه روی بیشتر و تندروی کمتر می اندیشند و این هدف اصلاح طلبان است که اگر این هدف تامین شود به رغم اینکه اصلاح طلبان حذف شوند امر مبارکی است چون تشکیل چنین مجلسی می تواند در کنار دولت آقای روحانی توسعه این کشور را به پیش ببرد.

توجه کنید که اکسیر دست اصلاح طلبان است و آن اکسیر خدمت صادقانه بیست ساله اصلاح طلبان در کشور است که باعث شده در جامعه ایران سرمایه اخلاقی پیدا کنند و به همین دلیل وقتی در سه روز پایانی انتخابات سال ۹۲ عنوان می کنند به روحانی رای بدهید آن اتفاق روی می دهد. اصلاح طلبان با لیست کامل در انتخابات شرکت خواهند کرد. یعنی هم در انتخابات مجلس و هم انتخابات خبرگان چه در شهرهای بزرگ و چه کوچک با لیست کامل حضور خواهند یافت.

 

 

با نامزدهای موجود هم می توان مجلسی هم سو با دولت تشکیل داد

ایرنا: دبیر کل حزب اراده ملت ایران: در صورت مشارکت بالای مردم در انتخابات آینده با نامزدهای موجود هم می توان مجلسی همسو با دولت تشکیل داد تا در شرایط پساتحریم، وضع اقتصادی مردم به سرعت بهبود یابد. مهم ترین اولویت کشور در دوران پساتحریم ایجاد رونق اقتصادی و اشتغال است. وی با بیان این که مجلس آتی باید بیشتر از قانون گذاری به امر نظارت بپردازد، تصریح کرد: به اندازه کافی قانون وجود دارد و وقت اجرای آن رسیده است. نمایندگان مجلس آینده بهتر است مقررات زدایی را نیز در دستور کار خود قرار دهند چرا که در بخش صادرات و واردات، سرمایه گذاری، تولید و … قوانین دست و پاگیر زیادی داریم که با ایجاد کلافی سردرگم مشکلات زیادی را برای مردم و مجریان قانون به وجود آورده است.

 

نگذاریم سردمداران افراط‌گرایی وارد مجلس شوند

ندای ایرانیان: فیض‌الله عرب‌سرخی: ما از ابتدا گفتیم که می‌خواهیم مجلسی داشته باشیم که سردمداران افراط‌گرا و تندرو در آن جایی نداشته باشند و باز هم بر همین استراتژی و خط‌مشی تأکید می‌کنیم. مسیر اصلاح‌طلبی مسیر اصلاح و روشن گری است و باز هم همین مسیر امتداد پیدا خواهد کرد چه در مجلس شورای اسلامی و چه در مجلس خبرگان مردم حضور پیدا می‌کنند و به سردمداران تفکری که راهی جز حذف و بسته کردن و محدودیت و تنش و تشنج نمی‌شناسند، رأی نخواهند داد. شرایط چیزی را که به ما دیکته می‌کند این است که بیشتر از آنکه فکر کنیم چه کسی وارد مجلس یا خبرگان می‌شود به این فکر کنیم که چه کسی وارد مجلس و خبرگان نشود.

 

علیرغم شرایط نامطلوب، اصلاح‌طلبان فعالانه در انتخابات فعال هستند

بهارنیوز: حجت‌الاسلام خامنه‌ای: اکثریت قاطع این ملت که باید همواره رونق‌بخش مناطق انتخاباتی در کشور باشند، از معرفی کاندیداهای درجه یک و مورد نظر خود محرومند، ولی در عین حال به دلیل وابستگی جدی به انقلاب و شرایط انقلاب در سطح جهانی همه دوستان و برادران و خواهران وابسته به اصلاحات گفته‌اند به هر حال در انتخابات شرکت خواهند کرد؛ هرچند شرایط انتخاب مطابق موازین عدالت نبوده و نیست.

 

هدفشان ناامید کردن ماست، ناامیدشان می‌کنیم

ایلنا: مهدی مقدری: مجموعه نهادهای رقیب اعم از احزاب، طیف‌های متعدد داخلی و پشتیبانان آنها بر اساس نظرسنجی‌های اخیر دریافتند که شکستشان در انتخابات پیشِ رو حتمی است؛ از این روز به دنبال دوپینگ سیاسی‌اند. عقلانیتِ حاکم در جناح اصلاحات سبب اتحاد و ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان شده است و بر مبنای این وحدت کلمه، آنهایی که برای ناامید کردن ما نقشه می‌کشند را ناامید خواهیم ساخت.

 

غلبه گفتمان اصلاح طلبی امروز فراتر از احزاب است

ایلنا: آذر منصوري: با اینکه اکثریت نیروهای شناخته شده اصلاح طلب رد صلاحیت شده اند یا عدم احراز خورده اند، اما در بین کاندیداهای دیگر نیز نیروهایی هستند که گرایش به اصلاح طلبی دارند و چنانچه مورد حمایت اصلاح طلبان قرار بگیرند، احتمال رأی آوریشان بسیار زیاد است. در همه ادوار مجلس لزوما چهره های شناخته شده نیستند که رای آور هستند بلکه نوعاٌ حمایت ها احزاب و اشخاص حقیقی در رأی آوری این افراد موثر خواهد بود. این خود زمینه چرخش نخبگان را نیز در کشور فراهم می کند. فراموش نکنیم اصلاح طلبان با توجه به انتخابات ۹۲ تجربه ذی قیمتی در اختیار دارند. معرفی چهره های جدید برای لیست های انتخاباتی به اعتقاد من نه به معنی تغییر ایده است نه تغییر شعار و نه تغییر راهبرد، بلکه این یک تاکتیک است. تاکتیکی که اتفاقا برای تداوم گفتمان اصلاح طلبی در فضای سیاسی ایران بکار گرفته می شود.

 

مشارکت حداکثری؛ مطلوبترین گزینه

فاطمه راکعی: باید توجه کرد اکثریت مردم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که دولت برای پیشبرد اهداف و برنامه‌های خود، نیازمند مجلسی است که در چارچوب منافع و مصالح کشور، یاور قوه مجریه باشد. برنامه‌های دولت، جز پیمودن راه‌های توسعه در هر زمینه‌ای از اقتصادی گرفته تا روابط بین‌المللی چیز دیگری نیست. ولی در این مسیر، نیازمند همراهی است نه سنگ‌اندازی. فراموش نکرده‌ایم که در موضوع برجام، چگونه برخی نمایندگان تندرو مجلس کمر همت به تخریب دولت بستند و علیه این رخداد ملی سنگ‌اندازی کردند و با انگیزه‌های جناحی و حتی فردی کوشیدند تا مذاکرات را از ریل موفقیت خارج کنند. اما در نهایت شد آنچه که باید می‌شد. حال اگر مجلسی بدون حضور پرشمار تندروها شکل بگیرد، لطمات چنین آسیب‌رسانی‌هایی در موارد مشابه، به حداقل خواهد رسید.

 

 

دقت کنیم که از شعار «جمهوری اسلامی» فاصله نگیریم

ایلنا: رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس: مردم تا حدود بسیاری پایبند انقلاب هستند، اما ما در طول این سی‌وچند سال برای مردم کار چندانی نکردیم و آن‌چنان که شایسته این ملت بوده، عمل نکردیم. ما در کشورمان از استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی برخورداریم و در این خصوص وضعیت بسیار خوبی در میان کشورهای جهان داریم. در برخی از مقاطع و موارد در تحقق شعار آزادی نیز موفق بودیم، اما در بعضی اوقات نیز باتوجه به شرایط خاص حاکم بر کشور مجبور به رفتار انقباضی شدیم. باید دقت کنیم که از شعار «جمهوری اسلامی» فاصله نگیریم و نگرانی دلسوزان انقلاب این است که در رابطه جمهوریت نظام کم‌توجهی شود و فضای سیاسی کشور به سوی تک‌قطبی شدن برود و نتوانیم آن‌چنان که باید خواسته امام(ره) را درخصوص جمهوریت نظام محقق سازیم.

 

رانت یعنی پخش گسترده خبر نامزد نشدن شما درصداوسیما یا کاندیداشدن سیدحسن؟

روزنامه جمهوری اسلامی در مقاله ای به سخنان باهنر واکنش نشان داد و نوشت: رانت یعنی: صدا و سیما در اختیار برنامه من، سخنرانی من، افتتاح طرح توسط من، پوشش اخبار فتوحات و حماسه آفرینی من، در سازمان ملل و ونزوئلا و بورکینافاسو و جیبوتی و…  رانت یعنی: خبر شرکت نکردن فلان آقای نماینده بعد از بیست و هفت سال شرکت در انتخابات و مجلس برای صدا وسیما به اندازه شرکت کردن تمام نامزدها و شرکت ندادن برخی از آنها مهمتر و جذاب‌تر است! برادر عزیز، فرزند امام خمینی(ره) تنها خواسته‌اش این است که او نیز بتواند مانند خیل فراوانی از انسان ها که سوار بر کشتی پدرش به ساحل نجات رسیدند سوار برکشتی شود و یا اگر سوار شد او را پیاده نکنند. با او نیز مانند دیگران رفتار شود نه بیشتر و نه کمتر. آیا این خواسته رانت ویژه است؟

 

آیا برای صداوسیما چیزی به نام وجهه و اعتبار معنی دارد؟

ایران: هفته گذشته بنا به اعلام قبلی قرار بود سخنان رئیس جمهوری کشورمان در دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» از شبکه خبر پخش شود ولی صدا و سیما از پخش آن سرباز زد. براستی آیا صادر کنندگان دستور سانسور چنین رویداد ملی و تاریخی، به عواقب کار خود اندیشیده‌اند؟ آیا چیزی به نام وجهه و اعتبار نزد آنها معنا دارد؟

 

خوشحالی مردم و نگرانی دلواپسان

مردم سالاری:سرمقاله: اين روزها دلواپسان، سازهاي جديد را کوک کرده‌اند. همان کساني که در زمان مذاکرات هسته‌اي مدعي بودند مذاکرات به نتيجه نمي‌رسد و تحريم‌ها لغو نمي‌شود، پس از توافق هسته‌اي و لغو تحريم‌ها، حالا هر روز دل نگران موضوع تازه‌اي مي‌شوند. دليل دلواپسي هميشگي اين دلواپسان چندان مبهم نيست اما آنچه مبهم است اين است که چرا وقتي آقاي خاوري در راس بانک ملي نشسته بود و بعد با سه هزار ميليارد تخلف مالي، از کشور فرار کرد هيچکدام از آنها دلواپس نشدند؟ وقتي آقاي بابک زنجاني خود را بسيجي اقتصادي مي‌ناميد و بعد تخلفاتش رو شد، هيچکدامشان دلشان نگران نشد؟ وقتي دوستانشان به بهانه دور زدن تحريم‌ها، کالاهاي مورد نياز مردم و تجهيزات مورد نياز کشور را با چند برابر قيمت واقعي وارد کشور مي‌کردند و سودش را مي‌بردند و پول مردم را صرف شعارهاي سياسي خود مي‌کردند، چرا يادشان نبود ابراز دلواپسي کنند؟

 

از نظر من اصولگرایی مرده است!

تابناک: محمود احمدی نژاد: عده ای به اسم اصولگرا دور هم نشسته اند و به خودشان سهمیه می دهند و انتظار دارند مردم هم به آنها رای دهند در حالی که حداکثر از این فهرست ۳۰ نفره، ۷ تا ۸ نفر بیشتر به مجلس راه پیدا نخواهند کرد. احمدی نژاد افزود: با اینکه اصلاح طلب ها و اغلب رقبای جدی اصولگرایان رد صلاحیت شده و از گردونه انتخابات حذف شده اند، اما همین افراد درجه سه اصلاح طلب و طرفدار دولت هم، اصولگرایان را کاملا شکست خواهند داد. احمدی نژاد با بیان اینکه این ها اصولگرایی را خراب کرده اند، گفت: آنها نه شعار دارند و نه برنامه. از نظر من اصولگرایی مرده است و باید خون تازه ای در جریان حامی انقلاب دمیده شود.

 

اینکه بگویند سفر رئیس جمهور خنجر به اقتصاد مقاومتی بود، ظلم به رهبری است

ایرنا: جهانگیری معاون اول رئیس جمهور: در کشور دو دسته از مسئولین حضور دارند.  عده‌ای مسئولیت‌شان حل و فصل امور مردم است و عده‌ای دیگر مسئولیت‌شان نق زدن و چوب لای چرخ گذاشتن است. دسته دوم همواره از خوشحالی مردم ناراحت می‌شوند. این افراد زمان مذاکرات می‌گفتند مگر می‌شود که مذاکرات را به نتیجه رساند و آمریکا تحریم‌ها را بردارد؟

 

 

بیایید کاری کنیم اینقدر برای ما جوک نسازند!

عصرایران:  وزیر صنعت با تاکید بر لزوم تغییر چهره صنعت خودروی کشور و نوآوری و طراحی خودرو اظهار داشت: باید چهره خودروی کشور از اینکه علیه ما جوک بسازند، برگردد و همه به تولید و استفاده از خودروهای داخلی افتخار کنیم. وی خطاب به خودروسازان گفت: باید در زمینه خدمات پس از فروش کار کنید، درست است که بخش خصوصی متولی این کار است، اما نمی‌شود تابلوی شما وجود داشته باشد، ولی روش کار با روش شما متفاوت باشد.

 

 

خطرناک‌ترین کار در شرایط پساتحریم

ایران: مسعود نیلی، مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور: خطرناک‌ترین کار در شرایط پساتحریم، دامن زدن به مطالبات مردم و شکل دادن به خواست‌های رفاهی کوتاه مدت است. البته در این شکی نیست که باید دستاوردهای رفاهی بهبود شرایط برای مردم ملموس باشد، اما اگر مهاری بر آن نزنیم معلوم نیست چه می شود؟ اگر فضای کشور به سمت دامن زدن به مطالبات حرکت کند سیاست‌ها به جای حل مشکلات اساسی و اصلاح ساختارها، به سمت کاربست سیاست‌های رفاهی کوتاه مدت سوق پیدا می‌کند. مثلث پسابرجام، انتظارات مردم و کاهش قیمت نفت اگر با دامن زدن فضای رسمی رسانه‌ای به مطالبات، به مربع تبدیل شود بسیار خطرناک خواهد بود.

 

 

 

خاطره و افسانه ای از کتاب

شهروند: این روزها کتاب خریدن به هیچ رو آسان نیست. قیمت‌ها خیلی بالاست. چند روز پیش رفتم انقلاب «تاریخ فلسفه» برتراند راسل ٧٥‌ هزار تومان، دو جلد کتاب «سرمایه» مارکس ١٢٥‌هزار تومان، یک جورهایی کتاب دارد برای قشر کارگر و کارمند به کالایی سخت دست نایافتنی در‌می‌آید. دست کم این است که باید با برنامه‌ریزی به سراغ آن رفت. مثلا باید روزه گرفت! این آموزگار در ادامه مقاله خود افزوده: مثلا در فرانسه متوسط قیمت کتاب ١١ یورو است -برابر قیمت یک بلیت سینما در پاریس. اما در آن کشور یک آموزگار در ماه چیزی حدود ٣٥٠٠ یورو حقوق می‌گیرد. یعنی یک آموزگار با کل حقوق ماهانه‌اش می‌تواند بیش از ٣٠٠ جلد کتاب با قیمت میانگین کتاب بخرد. اما اگر در این‌جا قیمت میانگین کتاب را ٢٠ هزار تومان هم بگیریم، من با همه‌ حقوق ماهانه‌ام حدود ٧٠ کتاب می‌توانم بخرم.!

 

 

برهمگان مبارک‌باد

اعتماد: علی میرفتاح به مناسبت سالگرد انقلاب نوشت: در هر امری پیشرفت کرده باشیم و قوی شده باشیم در جشن گرفتن و شادی کردن حسابی عقبیم، بلکه بدسلیقه و ناوارد و بی‌تجربه‌ایم. ٣٦سال است که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما هیچ بلد نیستیم چنان‌که شایسته این اتفاق است جشن بگیریم و به قول روابط‌عمومی‌ها سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را گرامی بداریم. مدرسه‌ها، شرکت‌ها، ادارات، تلویزیون، ارشاد و هرجای دیگری که دلش می‌خواهد کاری بکند، جز اینکه روزنامه‌های آن ایام را عین رخت روی بند پهن کند و چهارتا سرود خجسته‌باد پخش کند و نصف پیاده‌رو را اشغال کند کار دیگری بلد نیست و چیز دیگری هم به ذهنش نمی‌رسد. جشن‌های ادارات دولتی را تا به حال دیده‌اید؟ کلمه «فاجعه» نمی‌تواند معنی واقعی این جشن‌ها را بیان کند. قصد جسارت به روابط‌عمومی‌ها را ندارم. آنها به دلایلی از نوآوری می‌ترسند و به صرافت پیگیری ایده‌های نو نمی‌افتند و اصلا خلاقیت و نوآوری را از دستور کار خود حذف می‌کنند تا به دست خود ضریب ماندگاری‌شان را پایین نیاورند. اکثر مدیران به تجربه دریافته‌اند که اگر کار خاصی نکنند و صرفا برنامه‌های تکراری و روتین خود را پیش ببرند به مصلحت کاری‌شان نزدیک‌تر است.

 

 

طنز:

مگر خودمان آمبولانس هوایی نداشتیم؟

ایران: آیدین سیارسریع: معاونت وزارت بهداشت از دستاوردهای سفر خود به ایتالیا گفته است و گفته قرار شده که ایتالیایی‌ها در ایران دو بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی و یک بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی بسازند. برای بنده به عنوان یک دلواپس چند سؤال به وجود می‌آید: اولاً اولویت مردم ما بیمارستان است؟ چرا از ایتالیا هواپیما خریداری نشد؟ آیا ساخت بیمارستان توسط ایتالیایی‌ها در ایران اشتغال زایی برای جوانان ایتالیایی نیست؟ در حالی که خواهرزاده ما مهندس عمران و بیکار است. چرا با ایتالیایی‌ها قرارداد ساخت کارخانه ماکارونی نبستند؟ جایگاه گرسنگان در این دولت کجاست؟ بیمارستان در اولویت بود یا وارد کردن دسته بیل؟ آیا کارگر دسته بیل نمی‌خواهد؟ وزارت کار چه کار می‌کند؟ البته این همه ماجرا نیست. وزارت بهداشت زمینه دوم همکاری ایران با ایتالیا و فرانسه را در حوزه آمبولانس هوایی عنوان کرده است. هواپیمای ایرباس کم بود، آمبولانس هوایی هم اضافه شد. آیا آمبولانس هوایی اولویت این مردم است؟ چند درصد از مردم توان استفاده از آمبولانس هوایی را دارند؟ آیا استفاده از آمبولانس هوایی برای مردم خطرناک نیست؟ یک وقت خدای نکرده یکی پول بیمارستان نداشته باشد، به جای اینکه با وانت او را به جایی منتقل کرده و بیندازیم مجبوریم با هلی کوپتر او را تا جایی ببریم و بیندازیم. خب بیمار پوره سیب زمینی می‌شود از آن بالا به زمین بیفتد. در دولت گذشته که ارز دارو به واردات اقلام دیگری اختصاص داده می‌شد بیمار خودش بدون نیاز به هلی کوپتر و این مسائل به پرواز در می‌آمد و خودش را نجات می‌داد. البته روحش این کار را انجام می‌داد. مهم هم روح است. جسم چه اهمیتی دارد؟

 

صلاح‌طلب‌ها و ما گلابی‌ها

شرق: پوریا عالمی:‌ یکی از استرس‌های ما انتخابات مجلس است. نه… نه… فکر نکنید ما استرس داریم که اتفاقی بیفتد. اصلا و ابدا. به جان عالمی ما یک لحظه هم ذهنمان به این سمت نمی‌رود. بله. تنها استرس ما این است که یک‌موقع – خدا را چه دیدی- زد و مجلس عوض شد و دیگر اصولگراها و دلواپس‌ها و حساس‌ها و پدران سِلفی با احمدی‌نژاد رفتند و همه از دم اصلاح‌طلب شدند! یعنی اصولا اصولگراهای مجلس در این دوره یک‌طوری حرف می‌زنند که انگار همین الان همراه ای‌تی از فضا آمده‌اند و نمی‌دانند چطوری شده که الان کشور این‌طوری شده.

کار به کجا کشیده که اساتیدی که انتخابات‌به‌انتخابات با لبخند قشنگه وارد کارزار می‌شوند و توی آلبوم عکسشان می‌گردند ببینند آخرین‌بار کی عکس با … گرفتند، الان شدند عکس صفحه اول روزنامه‌ها. اصلاح‌طلب؟ نه بابا. شوخی نکنیم. صلاح‌طلب هستند. یعنی صلاح کار و مملکت خویش را خوب بلدند. مثل ما گلابی‌ها نیستند و توی میوه‌ها برای خودشان بروبیایی در حد موز دارند. موز هم که می‌دانید میوه انتخاباتی است، یعنی ما هرجا رفتیم مجلس خواستگاری روی میز حتما موز گذاشتند. ولی هرجا رفتیم بیمارستان دیدیم دست مردم یا گلابی است یا کمپوتش که این نشان می‌دهد گلابی میوه مردمی است و موز میوه انتخاباتی.

 

 

دوران خوش نامزدی

قانون: آید‌‌‌‌‌ین سیارسریع: به کوری چشم بدخواهان و زورگویان بین المللی و استکبار جهانی و همین‌طور جناح آسیب دیده کشورمان بالاخره خدا خواست تا سلبریتی ما طنزنویس‌ها هم به میادین برگردد. آقای احمدی نژاد در خلال پاسخ کوتاه خود از آنجایی که علاقه خاصی به ازدواج و وصلت دادن دارد و کلا آدم دست به خیری است جوانان را تشویق به ازدواج می‌کند. ایشان در دوره ریاست خودش هم همین‌طور با خنده و شوخی مام میهن را شوهر داده بود و نشان داده بود در امر ازدواج با هیچ‌کسی شوخی ندارد، حتی با مام میهن. امروز هم سعی می‌کند با بیان این دغدغه‌ها در قالب مزاح و مطایبه از سیاست به سمت مسائل اجتماعی برود. برای همین می‌گوید: «نامزدی خوب است». یعنی نامزدی دوران شیرینی است مخصوصا با تورم و بیکاری و رکود بسیار می‌چسبد. «نامزدها هم در دوران نامزدی همدیگر را دوست داشته باشند هم بعد از ازدواج». واقعا جملات آنقدر سنگین است که حتی ما هم که متخصص در امور احمدی نژاد هستیم از تفسیر آنها عاجزیم. احتمالا طعنه‌ای به اصولگرایان می‌زند که احمدی نژاد را در دوران نامزدی دوست داشتند ولی در زندگی مشترک وقتی رفت و آمدهای مشکوک لولو و مشایی را به خانه دیدند دیگر احمدی نژاد را دوست نداشتند. بیایید همگی نامزد شویم و هم در دوره نامزدی و هم بعد از ازدواج همدیگر را دوست داشته باشیم تا احمدی نژاد دوباره دست به کار نشده! ‌