عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: هيچ اطلاعي از فرايند تاييد صلاحيت هاي خبرگان ندارم
عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: هيچ اطلاعي از فرايند تاييد صلاحيت هاي خبرگان ندارم

نجات الله ابراهيميان سخنگوي شوراي نگهبان و عضو اين شورا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در پاسخ به اين سوال که آخرين اخبار درباره صلاحيت هاي داوطلبان خبرگان رهبري چيست؟ افزود: بنابر يک تلقي علمي که به نظر اين جانب موافق با صريح اصل 99 قانون اساسي، تفسير آن و قانون […]

2300435نجات الله ابراهيميان سخنگوي شوراي نگهبان و عضو اين شورا روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا در پاسخ به اين سوال که آخرين اخبار درباره صلاحيت هاي داوطلبان خبرگان رهبري چيست؟ افزود: بنابر يک تلقي علمي که به نظر اين جانب موافق با صريح اصل 99 قانون اساسي، تفسير آن و قانون و آيين نامه اجرايي انتخابات مجلس خبرگان مي باشد، همانگونه که در انتخابات مجلس شوراي اسلامي و تصميمات هيات اجرايي نظارت استصوابي دارند، در انتخابات خبرگان نيز بايد بر تصميمات 6 فقيه که جايگاهشان هيات اجرايي انتخابات مجلس خبرگان است، نظارت استصوابي داشته باشد.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان با بيان اين که در قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبري هم اين موضوع تصريح شده است، اظهار داشت: در عمل زمينه اين نظارت توسط دبير محترم شوراي نگهبان هنوز فراهم نشده است.

ابراهيميان اضافه کرد: منتظرم تا زمينه اين نظارت فراهم شود تا پس از اطلاع از فرايند و چگونگي احراز صلاحيت ها، اظهار نظر کنم.

وي تصريح کرد: علتي که تاکنون درباره انتخابات مجلس خبرگان اظهار نظر نکردم اين است که هنوز اين نظارت استصوابي توسط دبير محترم شورا فراهم نشده است و اگر ان شاء الله در آينده ايشان زمينه طرح موضوع و بررسي شيوه احراز صلاحيت ها را در جمع 12 نفره مشخص کردند، من هم اطلاعات به ميزاني که بدانم در اختيار رسانه ها قرار خواهم داد.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان در پاسخ به اين سوال که از 6 فقيه تنها سه نفر مي توانند نسبت به بررسي پرونده هاي داوطلبان خبرگان رهبري در استان تهران اقدام کنند، آيا اين مساله اختلالي در راي اکثريت ايجاد نخواهد کرد؟ گفت: به عنوان عضو اين شورا هيچ اطلاعي از کم و کيف مساله بررسي صلاحيت هاي خبرگان رهبري ندارم.

ابراهيميان در پاسخ به اين سوال که شما در گفت و گوي قبلي اعلام کرده بوديد که درباره نظارت استصوابي، از دبير شوراي نگهبان هم پايبندترم، افزود: تصور مي کنم التزام عملي من در مورد نظارت استصوابي در تمام انتخابات من جمله انتخابات خبرگان بيشتر از سايرين است.

وي اضافه کرد:گرچه اين نظارت بايد داراي آيين ويژه اي باشد که فرصت دفاع براي داوطلبان در آن به نحو کافي طراحي شده باشد و اجراي آن اقناع عمومي را نيز به دنبال داشته باشد.

وي درباره بررسي 147 داوطلبي که در شوراي نگهبان رد صلاحيت شده اند، نيز گفت: با توجه به محدوديت زماني که براي بررسي اعتراض ها در اختيار داريم لازم است اولا دلايل رد صلاحيت اين تعداد از داوطلبان مجلس شوراي اسلامي توسط معاونت انتخابات شوراي نگهبان به آن ها اعلام شود.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان ادامه داد: ثانيا مي بايست فرصت استماع نظرات و اخذ دفاعيات آن ها فراهم شود تا بتوانيم تصميم گيري کنيم اما هنوز دبير محترم شوراي نگهبان در اين باره جلسه اي تشکيل نداده اند.

ابراهيميان تصريح کرد: حتي گذشت يک روز هم مي تواند فرصت دفاع داوطلبان را از آن ها سلب کند.

اسامي نهايي داوطلبان مجلس خبرگان رهبري امروز توسط وزارت کشور به فرمانداري ها، حوزه هاي انتخابيه اعلام تا نسبت به انتشار آگهي اسامي نامزدهاي پنجمين دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبري اقدام کنند.

انتخابات اين دوره مجلس خبرگان رهبري همزمان با دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي در هفتم اسفندماه سال جاري برگزار خواهد شد.