غده بدخيم در پيکر سلامت شهرستان , قاتل اميد به زندگي در نيشابور، مهار مي شود؟!
غده بدخيم در پيکر سلامت شهرستان , قاتل اميد به زندگي در نيشابور، مهار مي شود؟!

سرطان، بيماري به ظاهر لاعلاجي که نام آن در ذهن شنونده مترادف نابودي و مرگ است و البته شيمي درماني، هزينه هاي سرسام آور درمان و دردکشيدن بيمار و رنج بي حساب اطرافيان، از نخستين مسايلي است که در ذهن افراد پس از شنيدن نام اين بيماري، متبادر مي شود. نيشابور داراي رتبه دوم سرطان […]

201583122283aسرطان، بيماري به ظاهر لاعلاجي که نام آن در ذهن شنونده مترادف نابودي و مرگ است و البته شيمي درماني، هزينه هاي سرسام آور درمان و دردکشيدن بيمار و رنج بي حساب اطرافيان، از نخستين مسايلي است که در ذهن افراد پس از شنيدن نام اين بيماري، متبادر مي شود.

نيشابور داراي رتبه دوم سرطان بعد از اردبيل در ايران است. بيماري اي که خود به عنوان سومين علت مرگ و مير در کشور شناخته مي شود. با اين حساب به نظر مي رسد ميزان شيوع سرطان در نيشابور از نُرم جهاني بالاتر است.

 

 

الهام صادقي – بنابر تعريف موسسه تحقيقات و درمان، سرطان بيماري است که در آن سلول هاي غير طبيعي به صورت کنترل نشده تکثير يافته و مي توانند بافت هاي مجاور را درگير کنند. سلول هاي سرطاني همچنين مي توانند از طريق جريان خون يا لنف به ساير نقاط بدن گسترش يابند.

معاون بهداشتي دانشکده علوم پزشکي نيشابور درروز جهاني سرطان، در 15بهمن ماه، از واقعيتي تلخ پرده برداشت و گفت: در 9ماه اول سال 94 در نيشابور 300 مورد جديد ابتلا به سرطان شناسايي شده که اين رقم نشان مي دهد  بيش از يک مورد سرطان، در روز  گريبان گير مردم نيشابور مي شود.

خودمراقبتي و اميد راه پيشگيري و درمان سرطان

به گفته دکتر محمد رضا تقوي، بيش ترين آمار سرطان در نيشابور مربوط به سرطان گوارش شامل معده، روده، کبد و… است.  هرچند اين آمار تنها مربوط به شناسايي بيماران سرطاني در نيشابور است و ممکن است برخي از شهروندان نيشابوري براي مثال در مشهد و تهران بيماري خود را ثبت کرده باشند.

وي افزود: بيماري هاي غير واگير که عامل مشخصي ندارند و به شدت در حال رشد هستند، روندي طولاني دارند، شروع اوليه مشخص نيست و عوامل بروز مختلفي دارند که يکي از اين بيماري ها که جمعيت جهاني را تحت تاثير قرار داده و کيفيت و اميد به زندگي را کم کرده، سرطان است.

تقوي همچنين افزود: بسياري از سرطان ها قابل درمان است و از طرفي بسياري از آن ها در صورتي که حواس مان به زندگي خود باشد و خود را در مقابل عوامل خطر محافظت کنيم قابل پيشگيري است.

معاون بهداشتي دانشکده در رابطه با مصرف نمک گفت: روزانه هر فرد ايراني 300گرم نان مصرف مي کند که 6 گرم نمک از طريق مصرف روزانه نان مي گيرد. در حالي که مصرف 5گرم نمک در روز براي بدن کافي است و اين مصرف بالا در حالي است که در طبخ ديگر غذاها هم از نمک استفاده مي شود و بر سر سفره ها هم نمک هست.

رئيس اداره مبارزه و پيشگيري از بيماري هاي دانشکده علوم پزشکي نيشابور هم گفت: متاسفانه در عرض 22 سال گذشته شاهد رشد 400 درصدي مبتلايان به سرطان و شناسايي افراد بيمار هستي. بيش ترين عامل اين افزايش بيماري مربوط به گسترش نظام کشوري ثبت سرطان و پوشش اطلاعاتي آن در ايران است.

دکتر محمد آذيني با بيان اين که انتظار مي‌رود بروز مرگ ناشي از سرطان درايران، در چند سال آينده، حدود 17 درصد افزايش پيدا کند، اظهار کرد: فراوان‌ترين سرطان‌ها در ايران در بخش مردان، معده، پروستات و مثانه و در بخش زنان، پستان، معده، روده بزرگ(کولون) و راست روده (رکتوم) است.

دکتر آذيني با اشاره به شعار امسال هفتهمقابله با سرطان، يعني؛«سرطان با خود مراقبتي و اميد قابل پيشگيري و درمان است»، تصريح کرد: وزارت بهداشت طي سال‌هاي اخير اطلاع‌رساني داشته اما به هدف نرسيديم چون تغيير رفتار نداشته‌ايم.

وي گروه هدف برنامه را عموم مردم به‌ويژه نوجوانان و جوانان، بيماران، سياست‌گذاران و مجريان حوزه سلامت دانست و افزود: عوامل پيشگيري از سرطان شامل اجتناب از مصرف دخانيات، رژيم غذايي سالم، فعاليت فيزيکي و پرهيز از چاقي، کاهش مواجهه با مواد سرطان ‌زاي شغلي و محيطي، آموزش سلامت مرتبط با رفتارهاي غير ايمن، عدم مصرف غذا و نوشيدني‌هاي داغ است.

وي همچنين ادامه داد: در سال 95 سرطان‌هاي پستان، گردن رحم، روده بزرگ و پروستات را با انجام غربالگري مي‌توان در مراحل اوليه تشخيص داد و درمان کرد.

امکانات درماني  و روش هاي درمان در نيشابور

دکتر تقوي در رابطه با درمان سرطان گفت: سرطان با چند روش قابل درمان است، درمان از طريق جراحي در صورتي که بيماري به موقع کشف شود و در صورتي که از مرحله ي جراحي بگذرد بسته به نوع سرطان از طريق راديوتراپي، شيمي درماني، سلول هاي بنيادي و درمان دارويي بيماري کنترل مي شود.

اين مسئول بهداشت و درمان شهرستان مي گويد: دسترسي به پزشک براي کسي که سرطان دارد هميشه فراهم است و برخي تخصص ها در بيمارستان هاي نيشابور مقيم هستند. مانند جراحي، داخلي، بيهوشي که در بيمارستان حضور فيزيکي در هر ساعت از شبانه روز دارند و برخي از متخصصين تا ساعت اداري کار مي کنند و عصرها و شب ها آماده اند كه در صورت نياز بيمار، با حضور در بيمارستان بيمار را ويزيت مي کنند.

به گفته وي نيشابور داراي پزشکاني در رشته هاي تخصص و فوق تخصصي شامل خون شناسي و سرطان، گوارش و… است و بخش شيمي درماني را در بيمارستان 22بهمن که 8تخت خوابه است، داريم و اما به همت يکي از خيرين نيشابور مبلغي در اختيار دانشکده علوم پزشکي نيشابور قرار گرفته که در ساختمان اورژانسي که در حال احداث است بخشي براي شيمي درماني در نظر گرفته شده است.

وي افزود: بعد از طرح تحول نظام سلامت در کشور، بيماري که به بيمارستان مراجعه مي کند ديگر نسخه به دست به دنبال دارو نيست و بيمارستان بايد تمامي امکانات دارويي و بستري را براي بيمار فراهم کند و اين امکان براي تمامي کساني که تحت پوشش بيمه پايه و سلامت هستند، فراهم است.

درمان هاي خانگي بدون تجويز!

دکتر تقوي در خصوص رايج شدن برخي از درمان ها براي هر نوع بيماري گفت: هر حرفي را بدون شواهد علمي نمي توانيم قبول کنيم. اين که گاهي اوقات روش هاي از طب هاي مکمل که بدون پشتوانه علمي تجويز مي شود قابل قبول نيست و اگر در مورد بيماري توصيه اي به شما بشود با متخصص مربوط به آن رشته بايد مشورت کرد. امروزه برخي درمان ها مثل يُد درماني و نمک درماني و… مطرح مي شوند که بايد ديد چه مواضع علمي اي دارند. ادعاهايي که مي شود تا زماني که مستندات تحقيقاتي و علمي نداشته باشد، نمي توان به آن ها استناد کرد. منکر همه ي داروهاي گياهي نيستيم کما اين که تاثير بسياري از داروهاي گياهي اثبات شده است و برخي پزشکان هم تجويز مي کنند.

براي نيشابور چه مي توان کرد؟

وي افزود: با توجه به پيشروي سرطان در اين عصر و به خصوص در نيشابور بايد مطالعات و پژوهش هاي پايه اي انجام بگيرد و علت بروز اين بيماري مخصوصا گوارش مشخص شود، مانند پژوهشي که در يکي از شهرهاي شمالي ايران انجام گرفت و مشخص شد علت سرطان هاي معده در آن جا رسم نوشيدن چاي داغ بعد از غذا بود.

در راستاي اين پژوهش ها بايد جهاد کشاورزي ميزان استفاده از سموم در محصولات کشاورزي را کنترل کند و با دادن آموزش هايي به کشاورزان و دهياران بکوشد که در حال حاضر هم انجام مي دهد و اداره دامپزشکي هم بر نوع نگهداري و تغذيه دام ها نظارت کند. چرا که مصرف سموم چه در توليد گياهي و چه در توليد مواد غذايي حيواني که از داروهاي نابه جا استفاده مي شود، مي توان از آن جلوگيري كرد.

آنچه در اين گزارش آمد، واقعيتي بود كه متاسفانه كم تر به آن توجه مي شود و آن اهميت به سلامت است، چيزي كه گاه براي يك خانواده تنها شعاري بيشتر نيست، جمله ي معروف «پيشگيري، بهتر از درمان» است. متاسفانه افراد و خانواده ها با تغذيه غيرسالم و عادات غذايي نادرست خود باعث صدمه به عزيزترين افراد خانواده و يا خودشان مي شوند، در حالي كه مي توان با حذف عادات نادرست و داشتن تغذيه سالم از بسياري از اين بيماري ها پيشگيري كنيم.

گسترش فست فودها  و غذاهاي آماده و فاصله گرفتن از سبک تغذيه اي سالم در نيشابور شايد يکي از عللي باشد که براي بسياري از بيماري ها و از جمله سرطان زمينه سازي مي کند.