کلبه کتاب
کلبه کتاب

آرمان سادگی در کافه اردیبهشت فروغ خراشادی یاران جان، درود! میزبان نخست شما در کلبه ی کتاب، مهشید میرمعزی ست با بیش از سی عنوان ترجمه از آلمانی به فارسی. مترجمی سخت کوش، برجسته و پویا که همکاری با نشریاتی چون بخارا، حیات نو، زنان، گلستانه، شرق، اعتماد ملی و برگزاری نشست ها و شب […]

5 (1)آرمان سادگی در کافه اردیبهشت

فروغ خراشادی

یاران جان، درود!

میزبان نخست شما در کلبه ی کتاب، مهشید میرمعزی ست با بیش از سی عنوان ترجمه از آلمانی به فارسی. مترجمی سخت کوش، برجسته و پویا که همکاری با نشریاتی چون بخارا، حیات نو، زنان، گلستانه، شرق، اعتماد ملی و برگزاری نشست ها و شب های ادبی بزرگان ادبیات آلمان را در کارنامه دارد.

میر معزی که دهه ی پنجم زندگی را سپری میکند، در زمینه های مختلفی چون روان شناسی، ادبیات کودکان، طنز، داستان و … فعالیت داشته است.

ترجمه ی اخیر او با عنوان ” کامو، آرمان سادگی” که دیماه ۱۳۹۴ از نشر ثالث منتشر شده است، ادای دینی ست که به مناسبت یکصدمین سال تولد آلبر کامو، در سال ۲۰۱۳ به قلم “ایریس رادیش” چاپ شده است. رادیش که جزو ده منتقد برجسته ی آلمانی ست، در سال۲۰۰۸، از سوی موسسه ی زبان آلمانی، جایزه ی رسانه های گروهی را برای فرهنگ زبان و در سال ۲۰۰۹ عنوان شوالیه ی هنر و ادبیات را از وزیر فرهنگ فرانسه دریافت کرده است.

در این کتاب، رادیش، جورچین کاملی از زندگی کامو ارائه می دهد؛ از تولد در الجزایر تا واپسین نفس های حیات در اروپا؛ واکاوی موشکافانه و بدیعی از سکوت ایستای مادر تا زایش نیمه ی تاریک وجودش.

رادیش در این اثر با دید متفاوتی به کاموی بیگانه از خویش و ساده با دیگران می پردازد و چنان جزئی نگری می کند که گویا کادر دوربین می بندد و میزانسن صحنه می چیند تا مخاطب، شاهد سریال ده قسمتی کتاب باشد!

من در کنار دریا بزرگ شدم و فقر به نظرم ارزشمند می آمد؛ سپس دریا را از دست دادم و از آن پس تمام آن زندگی مجلل به نظرم خاکستری و مصیبت، به نظرم تحمل ناپذیر می آمد. از آن زمان منتظرم، منتظر کشتی های بازگشت، منتظر خانه ی آب ها و چشم انتظار روزهای روشن…

پاداش فقر، یک مانور پرخطر روشنفکرانه ست؛ کامو این را می داند. او فلاکت ترحم برانگیز و دلتنگ کننده را در قبایلیه دیده است. او با افسانه های مسیحی درباره ی مردم فقیر، اما صادقی آشناست که از سوراخ سوزن به سختی به بهشت می روند…

سطرهای فوق، گزیده هایی از این کتاب، با شمارگان ۱۱۰۰ نسخه، به قیمت ۲۵۰۰۰ تومان در چاپ اول است.

 

کافه اردیبهشت5 (2)

و اما میزبان دیگر، نویسنده ی رمان عشقی- اجتماعی “کافه اردیبهشت” است. رمانی روان و پر کشش، که به زندگی دختری پس از والدینش می پردازد.

سارا خالوغلی که با این رمان، رتبه ی یک کتابهای پرفروش شهر کتاب را از آن خود کرده، دومین تجربه اش با نشر برکه ی خورشید را با موفقیت پشت سر گذاشته است. کتاب قبلی او از همین انتشارات، با عنوان “آخرین پل” با استقبال خوبی روبرو شد و حالا پس از یک سال، نامش با کافه اردیبهشت، به ویترین کتابفروشی ها باز گشته است. “آقاجون” عنوان قدیمی تری ست از همین نویسنده که با نشر ابر سفید به بازار کتاب عرضه شده بود.

کتاب کافه اردیبهشت با قیمت ۲۳۰۰۰ تومان و شمارگان ۱۰۰۰ نسخه در سال ۱۳۹۴ منتشر شده است.

در بخش هایی از کتاب می خوانیم:

با خود فکر کرد عشق درست مثل قهوه ترک در این قهوه جوش قدیمی باید نم نم و صبورانه جا بیافتد… پس چرا این هجوم عجیب احساسات مثل بوی اسپرسوی تلخ که تحت فشار سیستمی مکانیزه درست شده بود به نظرش اشتباه می آمد؟!

چرا نمی توانست همانقدر که به آرامش بخش بودن قهوه اش ایمان داشت، به این احساس تازه نیز مطمئن باشد؟ …

برای حسن ختام امروز، از شما دعوت می کنیم با کانال کلبه ی کتاب، همراه ما باشید: telegram.me/Teleklidar