نوشتن در تاريکي
نوشتن در تاريکي

درود به کلبه کتاب خوش آمديد! يک زمان هايي هست که دل آدم سخت مي گيرد. يکي از بهترين راهکارها براي اين مواقع کتاب خواندن است. يکي از کتاب هايي که در روزهاي تلخ به کمک من آمدند «راهنماي کهکشان براي اتواستاپ زن ها» بود. اين اسم عجيب، عنوان کتابي است از داگلاس آدامز که […]

درود

به کلبه کتاب خوش آمديد! يک زمان هايي هست که دل آدم سخت مي گيرد. يکي از بهترين راهکارها براي اين مواقع کتاب خواندن است. يکي از کتاب هايي که در روزهاي تلخ به کمک من آمدند «راهنماي کهکشان براي اتواستاپ زن ها» بود. اين اسم عجيب، عنوان کتابي است از داگلاس آدامز که با ترجمه ي آرش سرکوهي منتشر شده است. کتابي که حدود 30 سال پيش در آمريکا به دليل طنز خاص و شوخي هاي علمي و فلسفي اش حسابي پرطرفدار شد. فضاي داستاني عجيب و غريب کتاب که در همان آغاز با نابودي سياره ي زمين همراه است حسابي از اين دنيا دورت مي کند و به عالمي پا مي گذاري که مي تواني زمان و جزئيات اعصاب خردکن زندگي روزمره را براي لحظاتي به فراموشي بسپاري. ظاهرا قرار است موجودات کهکشاني، يک اتوبان فضايي بزنند و اتفاقا «زمين»، توي طرح افتاده و بايد از سر راه بردارندش! درست در همين لحظات بناست خانه ي «آرتور دنت»، قهرمان داستان به دستور شوراي شهر براي احداث يک بزرگراه بين شهري تخريب شود! از لحظات دلنشين کتاب، يکي بخشي است که فرمانرواي کهکشاني براي مجازات خاطيان، آنان را مجبور مي کند به شعرهايش گوش دهند. عذابي که متهمان، مرگ را به آن ترجيح مي دهند. (اميدوارم به شاعراني که خواننده ي اين مطلب هستند برنخورد!) صحنه ي باشکوه ديگري که  به يادماندني است وقتي است که قهرمانان داستان در يک سفينه ي فضايي آماده ي مرگ و نابودي هستند و زير لب ترانه اي را زمزمه مي کنند. مترجم کتاب در اينجا زيرکي کرده و متن ترانه ي «مرا ببوس» را جايگزين ترانه ي اصلي مي کند! (البته شعر اصلي هم در پاورقي آمده است.) اگر با اين توضيحات به خواندن کتاب علاقمند شديد بد نيست بدانيد اين کتاب در 206 صفحه و با قيمت 14000 تومان توسط نشر چشمه منتشر شده است.

ابر سياه

پس از مدت ها کتاب تازه اي از يک مولف نيشابوري به بازار آمده است. يک کتاب کودک که 12 صفحه دارد و با تصاوير رنگي همراه است. «ابر سياه» عنوان داستاني است که روح الله چمبري نوشته و انتشارات غذاي روح مشهد منتشرش کرده است. آقاي چمبري که پيش از اين در سال 1382 مجموعه اي از شعرهايش را در کتابي به نام «گلستانه» منتشر کرده بود حالا اين داستان را براي گروه هاي سني دبستاني به ويترين کتاب فروشي ها فرستاده است. ماجراي يک ابر سياه غمگين که ابرهاي سفيد تحويلش نمي گيرند اما… . بد نيست چند سطري از اين کتاب را با هم بخوانيم:

«اي ابر سياه زير پايت را نگاه کن در اين شهر بزرگ پادشاهي ظالم زندگي مي کند. اي ابر سياه، تگرگ هايي به محکمي سنگ ببار و قصر را بر سر شاه و نوکرانش خراب کن. اگر انسان ها در دل ديگران کلبه اي کوچک داشته باشند بهتر از اين است که با ظلم و ستم قصري بزرگ و زيبا به يادگار بگذارند.»

اين کتاب در قطع خشتي منتشر شده، تصاويرش کار خانم فهيمه حقيقي است و قيمتش هم 2500 تومان است.

کانال کتاب!

به دليل محدوديتي که در اين ستون خيام نامه داريم ناچاريم از بسياري از خبرهاي دنياي کتاب در هفته ي گذشته چشم پوشي کنيم. اما شما مي توانيد با عضويت در کانال تلگرام کلبه کتاب کليدر به نشاني: telegram.me/teleklidar همه روزه از تازه ترين خبرهاي کتاب و خبرهاي ادبي و فرهنگي نيشابور باخبر شويد. فهرست پرفروش ترين کتاب هاي پايتخت را نيز هر هفته درج مي کنيم. اما برويم و فهرستي از تازه ترين کتاب هاي اين روزها را با هم مرور کنيم:

 تازه هاي کتاب

نشر ثالث دو کتاب براي فيلم دوستان منتشر کرده است. «اسطوره مهر» کتابي درباره ي زندگي و سينماي سوسن تسليمي و «غريبه بزرگ» درباره ي زندگي و آثار بهرام بيضايي. اولي به کوشش «بي تا ملکوتي» در 390 صفحه و با قيمت 28000 تومان و دومي به سعي «محمد عبدي» در 314 صفحه و با قيمت 22000 تومان منتشر شده اند. انتشارات دنياي کتاب رساله هاي افلاطون را با ترجمه ي محمود صناعي منتشر کرده است. «گاردن پارتي» از کاترين منسفيلد با ترجمه ي نرگس انتخابي کتاب تازه اي است که نشر ماهي در 212 صفحه و قيمت 16000 تومان به ويترين کتاب فروشي ها فرستاده است. انتشارات نگاه، کتاب «شوخي هاي کيهاني» از ايتالو کالوينو را با ترجمه ي فرزام پروا منتشر کرده است. «هنر زندگي» که به آداب معاشرت در ايران و جهان مي پردازد توسط خانم مونيکا ارفع منتشر شده که استقبال خوبي هم در پي داشته است. اين کتاب 176 صفحه اي 9000 تومان قيمت دارد. «تو اينجا نيستي اما» دفتري از شعرهاي شيرکو بي کس است که مختار شکر پور ترجمه کرده و انتشارات نگاه در 88 صفحه منتشر کرده است. نمايش نامه ي «نوشتن در تاريکي» از محمد يعقوبي (که خشکسالي و دروغ اش همچنان پرطرفدار است) 90 صفحه دارد و نشر اختران منتشرش کرده است. براي نمايش نامه دوستان، کتاب «غرب غم زده» ي مارتين مک دونا را هم داريم که بهرنگ رجبي ترجمه کرده است. «تفکرات تنهايي» روسو، «ماه و آتش» چزاره پاوزه، «جنگل بزرگ» ويليام فاکنر و « کتاب فروش خيابان ادوارد براون» محسن پوررمضاني هم ديگر تازه هاي دنياي نشر در هفته ي گذشته بوده اند. با شعري از کتاب «عشق با صداي بلند» از شاعر اهل سوريه، «نزار قباني» با ترجمه ي احمد پوري تا ديداري ديگر به شما بدرود مي گويم:

عشق با صدای بلندچه وطني است اين

که کنار مي گذارد

راز چشمان زن را

رمز عشق را

از دروس مدرسه.

اين چه وطني است

که مي جنگد با ابر با باران.

پرونده مي سازد براي سينه زن

بازجويي مي کند از گل سرخ.

شوخی های کیهانی

تفکرات تنهایی

غریبه بزرگ

نوشتن در تاریکی