هراس از شکست در انتخابات مجلس و مايه گذاشتن از بسيج
هراس از شکست در انتخابات مجلس و مايه گذاشتن از بسيج

دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي در روز جمعه 7 اسفند 94 برگزار خواهد شد هر چند که در نگاهي، جريان هاي سياسي ايران تعريف چندان مشخصي ندارند اما باز هم موضع گيري هاي مشخصي از سوي دو جناح فکري موجود، در قبال انتخابات قابل تشخيص است. اصول گرايان که پس از انتخابات رياست جمهوري گذشته […]

دهمين انتخابات مجلس شوراي اسلامي در روز جمعه 7 اسفند 94 برگزار خواهد شد

85_dd88هر چند که در نگاهي، جريان هاي سياسي ايران تعريف چندان مشخصي ندارند اما باز هم موضع گيري هاي مشخصي از سوي دو جناح فکري موجود، در قبال انتخابات قابل تشخيص است.

اصول گرايان که پس از انتخابات رياست جمهوري گذشته و از دست دادن تسلط همه جانبه خود بر مسندهاي حکومتي کشور، اينک جايگاه اجتماعي خود را، به ويژه پس از به ثمر رسيدن مذاکرات هسته اي، به شدت در خطر ديده اند، در تلاش هستند به هر نحوي که شده، جايگاه از دست رفته خود را باز يابند.

بر همين اساس با اين که به ظاهر، هنوز تا زمان آغاز رسمي تبليغات انتخاباتي مجلس در 29 بهمن ماه فرصت باقي است، اما اقتدارگرايان تمام توان خود را صرف از ميدان به در بردن اصلاح طلبان و شريک سياسي آنها، يعني اعتدال گرايان، کرده اند.

آيت الله موحدي کرماني، دبيرکل جامعه روحانيت مبارز، در خطبه هاي نماز جمعه 29 آبان ماه گفت: «بسيجيان حواس شان جمع باشد! نکند مجلسي مانند مجلس ششم بر سر کار بيايد که خون به دل رهبر انقلاب کردند… بسيج بايد جريان‌ها را خوب بشناسد و به مردم معرفي کند.»

اين برداشت از کارکرد يک نيروي ذاتا نظامي، آن هم در چهارچوب يک نظام مردم سالار قابل درک نيست.

جدا از اين مطلب که هزينه کردن از جايگاه رهبري، براي مقاصد جناحي اصول گرايان، امري روزمره و عادي شده است، اين سخن وي به عنوان دبير کل يکي از گروه هاي بزرگ و شاخص اصول گرايي، مي تواند از يک سو زنگ خطري بزرگ براي نگاه دموکراتيک به انقلاب اسلامي و انتخابات  و از سويي نشان دهنده اضطراب آنها از نتيجه انتخابات پيش روي مجلس باشد.

امام خميني، بنيانگذار جمهوري اسلامي  همواره نسبت به خطر هاي عظيم ورود قواي مسلح به مسائل انتخاباتي و مسائل سياسي و جناحي هشدار داده و گروه گرايي نيروهاي مسلح و ورود آنها را به احزاب و دستجات سياسي بر خلاف رسالت آنان که پاسداري از تماميت ارضي، منافع ملي و کيان کشور است دانسته است. (وبسايت موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني)

حميد انصاري؛ قائم‌ مقام موسسه تنظيم و نشر آثار حضرت امام خميني، در اظهار نظري در همين رابطه از ايشان نقل مي کند:  (شما نيروهاي مسلح) اگر وارد (سياست) بشويد، بالاخره به هم خواهيد زد خودتان را و بالاخره در مقابل هم خواهيد ايستاد و نظام را به هم خواهيد زد و اسلام را تضعيف خواهيد كرد.

گذشته از همه اين ها، مصادره بسيج به عنوان يک نيروي مردمي و متعلق به آحاد ملت با هررنگ و تعلق سياسي، و در واقع سو استفاده از احساسات بسيجيان و دلبستگي آنان به نظام، هرچند ممکن است به پيروزي کوتاه مدت يک جريان سياسي کمک کند، اما هزينه هاي آن در بلند مدت براي کشور و نظام، بنا به تجارب گذشته کاري ناپسند و دور از عقلانيت به حساب مي آيد.

لذا اگر اظهار نظر آقاي موحدي کرماني درباره  ترغيب و تحريک بسيج به عنوان يک نيروي نظامي، براي جلوگيري از ورود يک جريان سياسي به انتخابات مجلس، غير قانوني و خطري براي ماهيت جمهوري اسلامي و همدلي ملت و دولت ارزيابي شود، سخني به گزاف نيست.

البته اين راهبرد انتخاباتي اصول گرايان، روشي تازه و بديع نيست و نمونه هايي از آن در گذشته بارها مشاهده شده است. اين جريان فکري، از نفوذ خود بر بسيج براي پيروزي در انتخابات، نه به عنوان آخرين حربه که به عنوان در دسترس ترين گزينه ممکن بهره مي برد. اين مساله با توجه به جايگاه نسبتا ضعيف آنها در ميان افکار اجتماعي و هراس از شکست در يک رقابت عادلانه و قانوني، مساله چندان عجيبي هم نيست.

در حالي که اصلاح طلبان و اعتدال گرايان، پس از تجربه موفق اتحاد در انتخابات رياست جمهوري، به آرامي و البته با برنامه مشخص، مهياي شرکت در انتخابات مي شوند، چنين اظهار نظرهايي، چيزي جز عيان شدن هراس اصول گرايان از شکست سنگين در انتخابات پيش رو نيست.

در کنار قيل و قال انتخاباتي اصول گرايان، استراتژي ائتلاف اصلاح طلبي– اعتدال گرايي، رصد کردن عاقلانه و هوشمندانه شرايط نامزدهاي موجود و رايزني با آنها و ترغيب گزينه هايي است که به دلايل مختلف فعلا تمايلي به حضور به عنوان کانديداي مجلس ندارند. اين استراتژي باعث خواهد شد از يک طرف با بررسي همه جانبه شرايط، ضريب موفقيت در انتخابات را بالا ببرند و از طرفي زمينه ظهور و حضور چهره هاي جديد، در قالب يک فرآيند عقلاني، فراهم شود.

آرامش اصلاح طلبان و هراس اصول گرايان، توصيف روشني از اتفاقات سياسي اين روزها است و به نظر نگارنده اظهار نظرهاي اين روزهاي شخصيت ها و گروه ها بر اساس همين ديدگاه قابل بررسي و تحليل است.

در نوشته هاي آتي، مصداق هاي به روز و  بيشتري از موضع گيري ها و تحولات را، حول محور اين تحليل بررسي خواهيم کرد.