دیدبان
دیدبان

گاهی نوع برخورد ما از نوع برخورد رژیم گذشته هم بدتر بوده است ایسنا: علی مطهری: نباید کسی به صرف انتقاد به زندان بیفتد و از دانشگاه اخراج شود. گاهی نوع برخورد ما از نوع برخورد رژیم گذشته هم بدتر بوده، شهید مطهری در آن زمان به زندان رفت اما بعد از دوره زندان از […]

جمع-آوري-امضا-براي-تغيير-نام-و-نام-خانوادگي-علي-مطهري-1گاهی نوع برخورد ما از نوع برخورد رژیم گذشته هم بدتر بوده است

ایسنا: علی مطهری: نباید کسی به صرف انتقاد به زندان بیفتد و از دانشگاه اخراج شود. گاهی نوع برخورد ما از نوع برخورد رژیم گذشته هم بدتر بوده، شهید مطهری در آن زمان به زندان رفت اما بعد از دوره زندان از تدریس محروم نشد. علی مطهری از محدودیت‌هایی که پس از سال ۸۸ برای مطبوعات و فعالان سیاسی ایجاد شده انتقاد کرد و گفت: یکی از علل اینکه بر حل و فصل مسائل سال ٨٨ تاکید داریم مساله وحدت ملی است. زیرا معتقدیم جامعه نباید دو شقه باشد و نباید تفرقه و تشتت وجود داشته باشد. حسن روحانی، رئیس جمهور وظیفه سنگینی دارد چون مجری قانون اساسی است و حصر خانگی هم با اصول ۳۲ تا ۳۷ قانون اساسی مغایر است. بحث اضطرار هم مربوط به چند ماه اول است و از آن‌جا به بعد حصر غیرقانونی بوده است.

مطهری همچنین گفت: کسی ممکن است نظری خلاف رهبری داشته باشد و آن را اعلام کند اما این فرد را راحت نمی‌گذارند و اگر کسی نظر مخالف ایشان بدهد یا از ایشان انتقاد کند با او برخورد می‌کنند… این‌طور نیست که عنایت ویژه‌ای از طرف خداوند به انقلاب ما وجود داشته باشد ما که از انقلاب صدر اسلام مهمتر نداریم. آن انقلاب بعد از ۵۰ سال به جایی رسید که امت پیغمبر، فرزند پیغمبر را کشتند. پس تضمینی نیست که ما هر طوری که عمل کنیم انقلاب باقی بماند. او بر لزوم رعایت حقوق منتقدان تاکید کرد و گفت: وقتی ما مشکل انرژی هسته‌ای را با گفت‌وگو حل می کنیم و به نتیجه می‌رسانیم چطور نمی‌توانیم در داخل مسائل مورد اختلاف را حل کنیم؟ بعد از مذاکرات هسته‌ای وقت مناسبی برای پرداختن به سیاست داخلی و اصلاح نوع برخورد با مخالفان و منتقدان است.

 

اگر این انقلاب را با اندیشه و دیدگاه امام خمینی(ره) پیش می بردیم، قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم

جماران: آیت الله هاشمی رفسنجانی: اگر این انقلاب را با اندیشه و دیدگاه امام خمینی(ره) پیش می بردیم، قطعا در حال حاضر وضعیت بهتری داشتیم، اما من مایوس نیستم. بخواهیم یا نخواهیم جامعه ایران آگاه شده، جامعه‌ای که آگاه شد، سیاسی می‌شود و الان جامعه ما در سایه انقلاب اسلامی و کاری که امام راحل کرد، سیاسی است. کسانی که به فکر این هستند تا از مسیر انحراف افکار عمومی به اهداف خود برسند، اشتباه می‌کنند، چون جامعه آنها را نمی‌پذیرد و مهمترین استناد این شرایط، انتخابات سال ۹۲ است که در آن فضای سنگین امنیتی، مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند و با انتخاب خویش اعلام کردند که این هشت سال تجربه تلخ برای همه‌ی تاریخ ایران کافی است و اگر کسی می‌خواهد به خاطر قدرت در میدان باشد و رقبا را با بی اخلاقی‌ها بیرون کند، با سد محکم مردم روبه‌رو می‌شود که حرف‌های خود را با رأی می‌زنند. مطمئن باشید مردم ایران حتی در روستاهای دوردست فهمیده‌اند که چه کسانی با شعارهای مردم فریب به فکر ماندن در قدرت هستند و چه کسانی دلسوز انقلابند.

 

ايران مهندسي شده است و سر مهندس هم دارد و من نبايد دخالت کنم.

صدا: حجت الاسلام مسیح مهاجری در کتاب “آيت الله سيستاني و عراق جديد” نوشت:[در عراق با آیت الله سیستانی دیدار کردم.] به آيت الله سیستانی عرض کردم: ايران، گرفتار خرافات است و انحراف عقيده و سستي اعتقادات به دليل ميدان دار شدن افراد کم سواد و سودجو بيداد مي کند… آيت الله سيستاني مهلت ندادند و با روحيه اي آماده و البته مشتاق و مسلط نسبت به اين مقوله، شروع کردند به اظهارنظر و گفتند: شما خودتان اين وضع را به وجود آورده ايد. هي گفتيد آقاي بهاء الديني اين طور است و آن طور است. هي کرامات گفتيد. من خودم در قم بودم و اين چيزها را مي دانم و اين جا هم که هستم کتاب هاي زيادي مي خوانم و جمکران را آن طور بزرگ کرده ايد و منبري ها آن حرف ها را مي زنند. من منبرها را هم گوش مي کنم.

گفتم: و مداح ها… / گفتند: آنها را هم همين کارهاي شما اين طور کرده است. / گفتم: ما خودمان در مقابل آن دسته از منبري ها و مداح هايي که مطالب سست و نادرست و خرافاتي را به خورد مردم مي دهند قرار داريم و عليه آنها مقالات و مطالب زيادي نوشته ايم و انتظار ما از شما اين است که شما هم موضع گيري کنيد و به ما در اين زمينه کمک کنيد، چون موضع گيري شما خيلي اثر دارد. / گفتند: اينها را مي دانم و از قول من هم چيزهايي عليه اين ها گفته ايد و منتشر شده است، ولي من بناي دخالت در ايران را ندارم. ايران مهندسي شده است و سر مهندس هم دارد و من نبايد دخالت کنم.

 

نمی توان با روش های خشونت آمیز و مستبدانه مردم را مومن کرد؛ جنس دین با اجبار سازگار نیست.

جماران: حجت الاسلام سید محمدعلی ایازی: با بیان اینکه نمی توان با اجبار، روش های خشونت آمیز و مستبدانه مردم را مومن کرد؛ چراکه در این صورت نفاق ایجاد می شود، گفت: جنس دین با اجبار سازگار نیست، چون ایمان از جنس باور پیدا کردن است، از جنس دوست داشتن است. وقتی خداوند از پیامبرش که از همه کس بر وی عزیزتر و نزدیک تر است، حق جباری را می گیرد، دیگر مابقی جهان از مردم دیگر گرفته تا حکومت ها تا جمهوری اسلامی نیز تکلیف شان معلوم می شود که قطعا چنین حقی ندارند که مردم را در پذیرش دین اجبار کنند. هر چند خداوند جبار است اما پیامبرانش جبار نیستند چه برسد به دیگران. ایازی با طرح این پرسش که آیا بنا کردن جامعه دینی مستلزم این است که با غل و زنجیر مردم را مومن کنیم؟ گفت: قرآن کریم در آیه ای به صراحت می گوید خداوند راضی نیست مردم کافر شوند اما این بدان معنا نیست که خداوند می خواهد از طریق سلب اختیار انسان، او را مومن کند.

 

امام حسین(ع) چاقوکش و لات نمی خواهد /  عده ای نان ولایت را می خورند.

جماران: حجت الاسلام ناطق نوری: روزی به کسی که خود را ذاکر امام حسین(ع) می نامید گفتیم آیا تو با این همه بددهنی و فحش های بد که از دهانت بیرون می آید ذاکر امام حسین(ع) هستی؟ او پاسخ داد بالاخره امام حسین(ع) چهار تا لات و چاقوکش می خواهد؛ ما هم یکی از آنها! در حالی که امام حسین(ع) چاقوکش و لات نمی خواهد؛ ناطق نوری با قرائت این حدیث از امام صادق(ع) که می فرمایند « گروهى مى گویند که من امام آنها هستم . به خدا قسم که من امام آنها نیستم . خدا لعنتشان کند ، هر چه من پرده پوشى مى کنم ، آنان پرده درى مى کنند. من مى گویم: چنین و چنان، آنان مى گویند: مقصودش فلان و بهمان است. من در حقیقت امامِ کسى هستم که اطاعتم کند»، اظهار داشت: امروز در جامعه ما مقام معظم رهبری یک رهبر شجاع، آزاده، هوشمند و حاضر هستند؛ ایشان بارها گفته اند کسی از طرف من صحبت نکند و نگوید آقا فلان حرف را زده است؛ من اگر نظری دارم خودم می گویم؛ خودم زنده ام! آن وقت عده ای کاسه داغ تر از آش به عنوان پیروان ولی فقیه بلند می شوند و جامعه را متشنج می کنند. ولایت و امامت چوب هم دارد؛ یک عده قبل از انقلاب چوب دفاع از ولایت را خوردند؛ آنها زندان رفتند و شکنجه شدند الان هم مردانه ایستاده اند و عده ایشان هم از دنیا رفته اند. اما به تعبیر امام باقر(ع) عده ای نان ولایت را می خورند.

 

 

635828440452054108بخش اعظم اصولگرایان هم نسبت به ادامه حصر توجیه نیستند

بهار: علی شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت می گوید: رفع حصر، به‌عنوان یک مطالبه فراگیر ملی، فقط منحصر به اصلاح‌طلب‌ها نیست، بلکه بخش اعظمی از نیروهای اصول‌گرا هم توجیه نیستند که چرا این حصر ادامه پیدا می‌کند و فکر می‌کنند هزینه بی‌موردی به‌لحاظ حیثیتی و افکار عمومی به کشور تحمیل شده است. بخشی از اصول‌گرایان هم به‌دلیل تداوم حصر در رنج هستند، با اینکه ممکن است از نظر سیاسی با محصوران هم جهت نباشند، ولی توجیهی برای این حصر نمی‌بینند و با مرحوم عسگر اولادی هم نظر هستند؛ بنابراین مطالبه رفع حصر اختصاص به اصلاح‌طلب‌ها ندارد و اصول‌گراها، از جمله شاخص‌ترین آن‌ها مانند آقای علی مطهری و آقای روحانی و برخی از مراجع تقلید که در دسته‌بندی‌های اصلاح‌طلب و اصول‌گراها نمی‌گنجند، نسبت به تداوم حصر توجیه نیستند یا معترض هستند؛ بنابراین رفع حصر یک مطالبه ملی است، اما امکان ابراز آن با توجه به امنیتی قلمداد‌کردن آن وجود ندارد.

 

 

چرا در گفتار کسانی که دم از آمریکاستیزی می‌زنند یک کلمه در مورد آزادی شنیده نمی‌شود؟

ایسنا: زیباکلام:چه اصراری است که آمریکاستیزی و مرگ بر آمریکا مثل گذشته تکرار شود، یکی از کارکردهای آمریکا ستیزی ضدیت آن با توسعه سیاسی و جامعه مدنی بوده است، چرا در گفتار کسانی که دم از آمریکاستیزی می‌زنند یک کلمه در مورد آزادی و رفع حصر شنیده نمی‌شود. اتفاقا کسانی که صحبت از آمریکاستیزی می‌کنند ترس‌شان از  این است که مبادا فضای سیاسی باز شود، به نظر من آمریکاستیزی یکی از مهمترین ابزارهای سرکوب سیاسی در این 36 سال بوده است که فقط تیشه به ریشه منافع ملی ما زده است. وی با بیان اینکه من از دوستانی که دم از آمریکاستیزی می‌زنند سوال می‌کنم یک مورد به من نشان دهند که آمریکاستیزی نفعی برای جمهوری اسلامی داشته است، اما من در مقابل دو جین مورد می‌آورم که چگونه آمریکا ستیزی و مرگ بر آمریکا ضربه به منافع ملی و توسعه سیاسی ما زده است.

 

IMG16200506زمان نقد گذشته؛ ما مسئول فساد هستیم

اعتماد: مسعود پزشکیان: روزگاری گفتن از فساد اقتصادی و اداری در این کشور در چشم خیلی از منتقدان سیاسی چیزی جز «سیاه نمایی» نبود. آنها آنقدر چوب این «سیاه نمایی» را به نشانه تهدید بالای سر جامعه مدنی قرار دادند تا امروز دیگر هم فساد تبدیل به تلخ‌ترین واقعیت روشن کشور شده و هم گفتن از آن اعترافی است دیرهنگام. امروز دیگر همه می‌دانند که کشور تا گلو در فساد اداری و اقتصادی گیر کرده است. مسوولان و قوای مختلف و افراد صاحب تریبون و دارای نفوذ هر کدام طوری در موضع‌گیری‌های خود در این‌باره سخن می‌گویند که گویی فردی خارج از سیستم و در مقام یک ناظر به داوری موضوع فساد نشسته است. این شاید مخرب‌ترین قسمت داستان باشد. مسوولان و مقامات ما به‌طور معمول هر‌کدام سال‌ها و بلکه چند دهه سابقه حضور در مناصب قدرت و تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کشور را دارند. وقت آن است که مجموعه این افراد که نگارنده هم یکی از آنهاست بپذیریم این فسادی که هم‌اکنون به آن اعتراف می‌شود، حاصل و نتیجه مجموعه اقدامات و برنامه‌ها و فعالیت‌های خود ما است. در کشور ما خیلی وقت است که مهلت نقد فساد، گذشته است. امروز روز مسئولیت‌پذیری و مبارزه با آن است. مسئولیتی که اگر نپذیریم، هیچ آینده‌ای برای ما و فرزندان‌مان متصور نخواهد بود.

 

ماجرای تحقیقات محلی درباره حجاب دختر آیت‌الله نوری همدانی!

روزنو: آیت الله موسوی تبریزی گفت: قبلا فقط باید از مراجع چهارگانه در خصوص فردی استعلام گرفته می شد اما امروز برخی اعضای شورای نگهبان مطرح می کنند که باید از امنای محل هم استعلام شود، که این کار خلاف شرع و خلاف قانون است؛ گاهی مشاهده می کنیم که خانواده ای، همسایه دیوار به دیوار خود را نمی شناسد، حالا چگونه می خواهند تحقیقات محلی کنند؟ وی خاطرنشان کرد: همانگونه که بنده داماد آیت الله نوری همدانی هستم، برادر بنده آقا سیدمحسن موسوی تبریزی نیز داماد آیت الله نوری همدانی است، در دوره ای از انتخابات و پس از این که آقا سیدمحسن یکی دو دوره نماینده خبرگان بود، برای تأیید صلاحیت او به محله زندگی ایشان که در قم بود مراجعه کرده بودند و از همسایه او پرسیده بودند که آیا خانم ایشان حجاب ش را خوب رعایت می کند؟ این آدمی که این کار را کرده بود، آدم شورای نگهبان در قم بود؛ همین ها هستند که کشور ما را کوچک و عقب افتاده می کنند. این افراد یا نمی فهمند چه می کنند یا این که مصداق آن ضرب المثل هستند که به خاطر یک روسری، بازاری را به آتش می کشند.

 

مصداق جالب ابتذال از دیدگاه امام

خبرآنلاین: محمد هاشمی: در سال 64 یا 65 نمازجمعه را از رادیو پخش مستقیم می‌کردیم. معمولا قبل از ساعت دو نمازجمعه تمام می‌شد. در خبر ساعت دو در رادیو مفصل درباره نمازجمعه صحبت می‌کردیم. در تلویزیون ساعت هشت شب خبر بود و مفصل به آن می‌پرداختیم. وقتی امام با من کار داشت، می‌گفت و من می‌رفتم خدمتشان. آن روز هم من رفتم. داخل اتاق شدم، من سلام کردم، امام دستشان را بلند کردند و گفتند ابتذال را به اوج رسانده‌ای، خیلی جا خوردم، پرسیدم آقا چی را می‌فرمایید؟ فرمودند نمازجمعه را می‌گویم، پخش مستقیم می‌کنید، و بعدش در همه خبرها می‌گویید، مردم چه گناهی کرده‌اند؟ گفتم چشم آقا می‌روم و درستش می‌کنم.

 

روایت تکان‌دهنده‌ از زيرزمين تفتيش‌ عقايد

بهارنیوز: حجت الاسلام محسن غرویان در واکنش به برخی گزارش های منتشر شده در سایت های نزدیک به حلقه پرتو گفت: اگر لازم بدانم پرده از تهدیداتی که این گروه علیه من انجام دادند، برمی دارم. غرویان با بیان آنکه ماجرای زیرزمین تفتیش عقاید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اسفناک است، گفت: این افراد توبه نامه اجباري و تحميلي از جانب بنده را تنظیم کرده و منتشر کردند. وی افزود: اين اتاق كاملا به اتاق هايی كه ساواك در آن اقدام با بازجويي مي كرد شباهت داشت. در اين اتاق به هر فردي از اساتيد و طلاب كه مانند آنان فکر نمی کرد، فحاشی می شد و الفاظ رکیک به آن ها نسبت داده می شد. تمامی این مسائل در زمان دولت آقاي احمدي نژاد صورت می گرفت. غرویان در ادامه در تشریح این تهدیدات اظهار داشت: این آقایان می گفتند به قصد لطمه زدن به آبروي بنده، با همسر بنده تماس مي گيرند و به دروغ عنوان مي كنند كه بنده با خانم اجنبیه ای ارتباط داشته ام و يا تهديد به آتش زدن ماشين و يا بي احترامي به لباس و عمامه من و بي آبرو كردن بنده در مقابل مدرسه فيضه می کردند. همه این تهدیدات بدین منظور انجام می شد که من دست از مواضع سياسي و فكري خود بردارم. .

 

 

برجام مانع برگشت احمدی‌نژاد است

تسنیم: عباس عبدی: اگر بخواهیم به آقای احمدی‌نژاد به عنوان شخصیتی در سطح کلان نگاه کنیم، به نوعی ایشان رقیبی برای آقای روحانی است. من مطمئن هستم که احمدی‌نژاد هنوز زمینه فعالیت دارد. اما این زمینه از دو جهت با خطر مواجه است. اول اینکه ساخت قدرت به راحتی وی را نخواهد پذیرفت چون احمدی‌نژاد ضربه‌های سختی به ساخت قدرت زده و دیگر اجازه نمی‌دهند که بخواهد دوباره کارهای خطرناکش را تکرار کند. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از جامعه نسبت به دوران احمدی‌نژاد نوعی نفرت دارند یا حس می‌کنند که فریب خورده‌اند و روی این تفکر خودشان هم علیه وی فعال می‌شوند. ضمنا به این نکته توجه کنید که برجام مانع برگشت احمدی‌نژاد است. برجام یک اتفاق تاکتیکی نیست. برجام نه تنها مانع احمدی‌نژاد است بلکه مانع خیلی چیزها می‌شود. برجام دوپینگ روحانی نیست که پایان یافته باشد. برجام تازه شروع شده است.

 

حمايت مجدد رهبر انقلاب از دكتر ظريف

انتخاب: رهبر انقلاب: وزارت خارجه با توجه به اهداف و وظایف خود بخوبی فعال است و به‌خصوص در تجربه اخیر مذاکرات هسته‌ای، آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی، از سر گذراندند/ احساس قدرت و نشستن در مقابل 6 قدرت جهانی، دفاع از اهداف و تثبیت حضور و وجود خود به طرف های مقابل، از جمله نقاط قوت مذاکره کنندگان کشورمان در مذاکرات هسته‌ای بود.

 

تن فروشی برای تامین معیشت خانواده

شهروند با اشاره به آمار تازه درباره زنان تن فروش نوشته: براساس اطلاعات و آمارهای مطرح شده، بیشترین زنان تن‌فروش در رده سنی جوانان بوده و پیش از شروع تن‌فروشی، سابقه فرار از منزل در کارنامه‌شان دیده نمی‌شود. (٧٦‌درصد مصاحبه‌شوندگان در یک پژوهش دانشگاهی). بیشتر این افراد مسئولیت تامین مخارج چندین فرد را برعهده داشته‌ و البته برحسب فعالیت اقتصادی، ٢٢‌درصد مصاحبه‌شوندگان به فعالیتی به جز تن‌فروشی نیز اشتغال داشته‌اند اما در این میان ٨٠‌ درصد هیچ نوع شغل دیگری نداشته و مسئول تامین معاش خانواده بوده‌اند.

 

 

5300 میلیارد تومان عوارض صنعت بیمه کجا خرج شد؟

ریسک نیوز: صنعت بیمه در بین سال های ۸۴ تا ۹۴ بالغ بر ۵۳۰۰ میلیارد تومان عوارض به وزارت بهداشت و نیروی انتظامی پرداخت کرده است بدون آنکه گزارشات مقطعی شفافی از این دو نهاد دریافت کند. طبق قانون شرکت های بیمه موظف هستند ۱۰ درصد حق بیمه‌های شخص ثالث خود را به وزارت بهداشت و ۵ درصد را به نیروی انتظامی پرداخت کنند اما باید شفاف‌سازی شود که این ارقام در کجا هزینه می‌شود. زمانی که قانون گذاران مصوب کردند عوارضی حدود ۳۲ درصدی بر حق بیمه های تولیدی منظور کنند شاید پیش خود لبخند پیروزی مزمزه می کردند که اجازه نداده اند شرکت های بیمه سودهای آنچنانی به جیب بزنند غافل از اینکه همه این هزینه ها در نهایت از جیب مردم رفته و در عین حال چابکی را از شرکت های بیمه دور می کند.

 

.

 

 

سبک مدیریتی ضد توسعه در ایران

عصر ایران: بنا به اعلام رسمی در حال حاضر بیش از 440 هزار نفر به عنوان مدیر در دستگاه های اجرایی کشور اشتغال به کار دارند. این در حالی است که تعداد کارمندان کشور ژاپن با جمعیت 127 میلیونی جمعاً 300 هزار نفر است و ما در ایران با 75 میلیون جمعیت 1.5 برابر کل کارمندان ژاپن، فقط مدیر داریم! طبق آخرین آمارها، در حال حاضر در کشور حدود 3600 سازمان و دستگاه اجرایی، نزدیک به 4 میلیون کارمند حقوق بگیر و 4.5 میلیون نفر بازنشسته مستمری بگیر داریم.

 

 

 

واردات تکنولوژی از آمریکا اشکالی ندارد

ایلنا: سعید لیلاز با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص پرهیز از واردات کالاهای مصرفی، به خصوص از آمریکا، گفت: واردات بسیاری از کالاهای مصرفی از آمریکا به دلیل بعد مسافت، چندان به صرفه نیست. ایران، چه قبل و چه بعد از انقلاب، هیچگاه کالاهای مصرفی خاصی از آمریکا وارد نکرده است. فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص پرهیز از واردات کالاهای مصرفی از آمریکا در خصوص واردات توسط دولت است، نه بخش خصوصی. در ضمن این منع شامل واردات تکنولوژی نمی‌شود. تکنولوژی اگر در ثریا هم باشد، واردات آن اشکالی ندارد. این اقتصاددان اظهار داشت: اگر بخش خصوصی به این نتیجه برسد که واردات از آمریکا نسبت به اروپا و چین به صرفه‌تر است، فکر نمی‌کنم مسوولان ارشد نظام با آن مخالفتی داشته باشند. اولین شرط مبارزه با استکبار، کارآمدی اقتصاد ملی است. اگر اصل کارآیی را در واردات نادیده بگیریم و به جای آمریکا، کالاها را با قیمت گران‌تر و کیفیت پایین‌تر از سایر کشورها وارد کنیم، در واقع به نفع آمریکا عمل کرده‌ایم. قطعا نباید به خاطر مبارزه با استکبار به خودمان ضرر وارد کنیم.

 

لزوم تغییر نگرش ایرانیان نسبت به شغل

ایلنا: علی ربیعی وزیر کار درباره تغییر نگرش جوانان درباره شغل، به نادرست بودن نگرش مردم نسبت به اشتغال اشاره کرد و اظهارداشت: مردم ایران کاری را به عنوان شغل قبول دارند که استخدامی باشد. وزیر کار با بیان اینکه از مجموع ۳۰۰ هزار شغلی که سال گذشته ایجاد شد، ۱۰۰ هزار نفر از پذیرش شغل پیشنهادی سر باز زدند، تصریح کرد: علت این موضوع را نگرش آنان نسبت به شغل و کلاس کاری است.

 

 

 

مالیات به اندازه قاچاق!

ایرنا: رئیس سازمان تعزیرات حکومتی: در حالی سال گذشته شاهد ورود و خروج 22 میلیارد کالای قاچاق از ایران بوده‌ایم که این مقدار برابر با تمام نظام مالیاتی کشور است. به عنوان مثال نیاز بازار گوشی تلفن همراه ۱۴ میلیون دستگاه در سال برآورد شده که از این تعداد، ۲ میلیون دستگاه واردات رسمی و حدود یک میلیون دستگاه هم تولید داخل است و مابقی نیاز بازار به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.

 

 

کرکره‌ تلویزیون پایین کشیده شده است!

ایلنا: مهدی پاکدل بازیگر سرشناس سینما و تلویزیون انتقاد های تند و تیزی را درباره صدا و سیما مطرح کرد. این بازیگر گفت: به نظر من تلویزیون ورشکسته شده و همانند مغازه‌ای است که کرکره‌اش پایین کشیده شده است و از آن زیر یک عده‌ای می‌توانند داخل مغازه شوند. تلویزیون دیگر پول و شرایط لازم را ندارد و مردم هم به آن اعتماد ندارند. این بازیگر افزود: شکاف عمیقی بین مردم و رسانه ایجاد شده است. وقتی یک شبکه ماهواره‌ای با بیست و پنج نفر آدم می‌تواند در مقابل تمام شبکه‌های داخلی بایستد جای سؤال دارد. وی گفت: مردم ما به سریال‌های کشور همسایه بیشتر اعتماد می کنند؛ چرا که سریال‌های آن‌ها بیشتر شبیه زندگی‌هایشان است تا سریال‌های ما. در اینجا نمی‌توان حتی یک دعوای ساده خانوادگی را به این دلیل که می‌گویند مبادا فرهنگ‌سازی بد شود، نشان داد.

 

 

همین یک خبر کافی است! به خودمان بیاییم!

بهارنیوز: دکتر محسن رنانی: مهم نیست به چه علتی، مهم این است که یک دانش‌آموز دبستانی، یک نوجوان ده-یازده ساله خودکشی کرده است. این بدین معنی است که بچه‌های ما از همان کودکی پیر می‌شوند. خبر تکان دهنده بود: «خودکشی دانش آموز کلاس ششم ابتدایی». این حادثه در اشنویه در منطقه کرد نشین استان آذربایجان غربی رخ داده است. اخبار خیلی سربسته و مجمل بود. در مورد علت حادثه از فشار مدرسه برای کمک مالی (هدیه) به مدرسه و کمک ناچیز پدر و ناراحتی کودک از کم بودن میزان کمک، تا کنجکاوی کودکانه ناشی از دیدن فیلم‌های ماهواره‌ای، گفته شده بود. نمی دانیم حقیقت چیست اما می دانیم واقعیت چیست: یک کودک دبستانی خودکشی کرده است. و این خودش به اندازه یک دنیا پیام دارد. دیگر مهم نیست حقیقت مساله چیست. مهم این است که این کودک دیگر در میان ما نیست و مسئول این حادثه ما هستیم. ما که نه تنها سن روسپیگری را به ۱۳ سال کشانده‌ایم، سن اعتیاد را به ۱۲ سال کشانده‌ایم، سن کودکان کار را به شش سال کشانده‌ایم، بلکه اکنون سن خودکشی را هم به ده سال کشانده‌ایم. همین‌ها برای ارزیابی ماهیت هیاهوهای ما کافی است. همین‌ها برای زیر سوال بردن رسالت‌های جهانی ما کافی است. همین‌ها برای تخته کردن درب تمام صنایع اتمی و نظامی ما کافی است. همین ها برای زیر سوال رفتن هیمنه‌ی صدا و سیمای ما کافی است. همین‌ها برای ارزیابی ماهیت نظام آموزشی ما کافی است. همین پاییز جاری شنیدم برخی مدارس کردستان به علت نبودن بودجه برای تهیه سوخت، چند روز تعطیل بوده اند. همین یک خبر برای زیر سوال رفتن همه ادعاهای کشوری که دومین ذخایر گاز جهان را دارد و طبق سند چشم‌انداز بیست ساله‌اش می‌خواهد در ۱۴۰۴ از همه نظر نخستین کشور منطقه باشد، کافی است.

 

زمان اصلاح قانون «ممنوعیت به کارگیری ماهواره»؟

آفتاب یزد: تا 3 ماه دیگر قانون ممنوعیت به‌کارگیری تجهیزات دریافت از ماهواره 21 ساله می‌شود؛ قانونی که در زمان تصویبش کمتر پشت‌بامی ‌بساط تجهیزات دایره زنگی را بر دوش داشت اما با اجرای این قانون و در حالی که هر روز یک محله شاهد مراسم جمع‌آوری ماهواره از پشت‌بام‌هاست، طبق آمار ارائه شده (مربوط به سال 92) حدود 60 درصد مردم ماهواره تماشا می‌کنند و طبق مشاهدات؛ حداکثر فاصله زمانی بین جمع‌آوری ماهواره توسط نیروی انتظامی ‌و نصب دوباره آن یک روز است. از این رو، این قانون به اذعان کارشناسان و حتی نمایندگان مجلس، یک قانون شکست‌خورده است؛ هفته گذشته نیز یکی از مراجع تقلید استفاده مشروع از ماهواره را بی‌اشکال دانست. آیت الله وحید خراسانی در این زمینه گفته: استفاده مشروع با رعایت جهات شرعیّه، در صورتی که موجب ارتکاب خلاف شرع برای دیگران نشود، جایز است.

 

تلویزیون به جای پرداختن به مسئله ایدز، پفک نمکی تبلیغ می‌کند

آنا: رییس مرکز تحقیقات ایدز کشور گفت: تلویزیون به جای پرداختن به مسئله ایدز، پفک نمکی تبلیغ می‌کند؛ درحالی که امروزه ایرانی‌ها بیشتر از راه انتقال جنسی، ایدز می‌گیرند. در حالی از بیان اطلاعات در خصوص ایدز از سوی پزشکان در رسانه‌ها جلوگیری می‌شود که از لحاظ دینی و شرعی این کار هیچ مشکلی ندارد و حتی در رساله‌ مراجع در مورد روابط جنسی آموزش‌هایی داده شده و روحانیون در صدا و سیما درباره این موضوعات صحبت می‌کنند. بنابراین منع پخش برنامه پزشکی در خصوص ایدز ناشی از نگاه منفی مسئولان صدا و سیما است.

 

 

سرانه مطالعه در کشور چند دقیقه است!؟

ایسنا: در همایش ناشران استان اصفهان مطرح شد که سرانه مطالعه در کشور ایران 8 دقیقه است اما متأسفانه سه سال پیش به اشتباه این سرانه را 71 دقیقه اعلام کرده بودند که در مقابل فرانسه که 69 دقیقه بود بالاتر اعلام شد که به هیچ عنوان صحت نداشت.

 

 

مرگ بر آمریکا برای ما شغل و امنیت می‌آورد

تابناک: رییس ستاد برگزاری مراسم 13 آبان گفت: سیاست‌ها و توطئه‌های آمریکا و استکبارگران باعث ایجاد نا امنی و از بین رفتن شغل جوانان ما شده است و ما از طریق مقابله با استکبار شغل و امنیت برای خود ایجاد خواهیم کرد.

 

 

دفاعیات جالب بابک زنجانی در دادگاه

پویش: بابک زنجانی: اجازه نمی‌دهم شما به نفع خود بهره‌برداری کنید. مگر می‌شود هواپیمای ۱۵ میلیون دلاری من را ۳.۵ میلیون دلار، قالی گل ابریشم ۹۰۰ میلیون تومانی را ۱.۱ میلیون تومان و خانه من در خیابان فرشته به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان را ۱۴۲ میلیارد تومان بفروشید؟ گفته‌اند کارمند خانم داشتم و ماهی ۴۰۰۰ یورو یعنی ۱۶ میلیون تومان حقوق می‌گرفته، اولاً وی مدیر منطقه‌ای من در خارج از کشور بوده و پول را از جیبم داده‌ام، دوماً ما در نفت، مدیران شرکتی داریم که ماهی ۳۵۰ میلیون تومان حقوق می‌گیرند که آن هم از جیب دولت است.

 

 

 

تلگرام مانند فضله موش است!

فرارو: احمد آریایی نژاد گفت: آدم وقتی قصد دارد غذا بخورد نگاه می کند که آشغالی در آن نباشد و اگر فضله موش در آن باشد کل غذا را نمی خورد. حال اگر بعضی از قسمت های تلگرام مشکل دارد مانند همان فضله موش می ماند. چرا ما نباید برای غذای روح حساس باشیم؟ ما چرا باید در فضای دشمن بازی کنیم؟ لذا من با فیلترینگ تلگرام موافق هستم.

 

 

 

 

طنز

مرده شور برجام را ببرند

شهروند: شجاعی‌فرد‌‌‌ با نقل سخن یک نماینده مجلس که گفته برجام باعث شده که جک استراو به اصفهان برود، چند گفته دیگر را هم یادآوری کرده است:

– آقایون، تا کجا صبر کنیم شنبلیله گران شده، تره‌ها سفت شده و نمی‌شود خردشان کرد، جعفری قیافه شو رو شبیه گشنیز کرده، اینها نشانه ضعف برجامه، بعد آقایان میگن برد برد!

– متاسفانه شوفاژ ما که هر‌سال به خوبی گرم می‌کرد، امسال بر اثر مذاکرات مذبوحانه دولتمردان، اصلا گرم نمی کنه و به مدیرساختمان هم که میگیم، میگه پول شارژ رو ندادید. ما باید پول شارژ رو بدیم؟ پس دولت چیکاره است؟آب و برق كه هیچی، نباید حداقل یک شوفاژ مجانی برای ما فراهم کنه؟

– مرده‌شور این توافقنامه رو ببره که از وقتی اعلامش کردند ما یه جنس درست حسابی نکشیدیم، همه جگر مرغ، همه‌اش پلاستیک. حالم از این مملکت بهم میخوره… میخوام مهاجرت کنم برم افغانستان!

– الو؟ چرا آنتن نمیده اینجا! چرا صدات قطع و وصل میشه؟ برجامم و برجاممو برجامم، این بود برجامت؟

 

 

در باب نمایندگان خسته ما!

قانون: آیدین سیار سریع خبری نقل کرده و به تحلیل آن پرداخته. خبر این است که محمد‌‌صالح جوکار نمایند‌‌ه یزد‌‌ با اشاره به این که برخی نمایند‌‌گان به د‌‌لیل کهولت سن و کثرت کارهای نمایند‌‌گی از سر خستگی و فرسود‌‌گی گاهی د‌‌ر جلسات علنی خواب‌شان می‌برد‌‌ و تصاویری از آنها د‌‌ر رسانه‌ها منتشر می‌شود‌‌ گفت: انتشار چنین تصاویری مایه وهن مجلس است.

طنزنویس نوشته: ما هنوز نمی‌د‌‌انیم چرا برخی افراد‌‌ مسئله خواب نمایند‌‌گان را اینقد‌‌ر بزرگ می‌کنند‌‌. خب نمایند‌‌ه هم آد‌‌م است، خسته می‌شود‌‌. من قبلا عرض کرد‌‌ه‌ام آن د‌‌وازد‌‌ه نمایند‌‌ه عزیزی که به برجام رای ممتنع د‌‌اد‌‌ه‌اند‌‌ خسته‌اند‌‌. خسته از زند‌‌گی، خسته از بود‌‌ن‌ها، از آمد‌‌ن‌ها و رفتن‌ها … یک جور خستگی فلسفی د‌‌ارند‌‌! ماشاا… همینطور هم د‌‌ارند‌‌ زیاد‌‌ می‌شوند‌‌. انگار این خستگی هم مُسری است. حالا خبر می‌رسد‌‌ که گویی شد‌‌ت تکثیر به حد‌‌ی بود‌‌ه که د‌‌یروز اسماعیل کوثری نمایند‌‌ه تهران د‌‌ر تذکری گفته: یک سوم نمایند‌‌گان د‌‌ر رای گیری‌ها شرکت نکرد‌‌ه و رای نمی‌د‌‌هند‌‌ و اضافه کرد‌‌ه که «این د‌‌ر شأن مجلس نیست». رای گیری د‌‌ر مجلس سرنوشت یک مملکت را مشخص می‌کند‌‌ و طبیعتا آد‌‌م نباید‌‌ راجع به چیزی که اطلاع ند‌‌ارد‌‌ نظر بد‌‌هد‌‌!