مهدی کاکلی     گزينش دکتر بتول فخراسلام از پندهاي شاهنامه منتشر شد
مهدی کاکلی     گزينش دکتر بتول فخراسلام از پندهاي شاهنامه منتشر شد

  درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. يک همشهري جوان و پرانرژي داريم به نام آقاي رضا آريايي. ايشان دانشجوي رشته ي رهبري ارکستر هستند و در اواخر سال 1393 هم موفق شدند مقام اول فستيوال آهنگسازي بين‌دانشگاهي و بين‌المللي را به دست آورند. آقاي آريايي مدتي قبل کتابي را با عنوان «تئوري موسيقي» براي […]

 

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. يک همشهري جوان و پرانرژي داريم به نام آقاي رضا آريايي. ايشان دانشجوي رشته ي رهبري ارکستر هستند و در اواخر سال 1393 هم موفق شدند مقام اول فستيوال آهنگسازي بين‌دانشگاهي و بين‌المللي را به دست آورند. آقاي آريايي مدتي قبل کتابي را با عنوان «تئوري موسيقي» براي انتشار به نشر شادياخ سپردند که بنده پيگير روند اداري تهيه ي فيپا و مجوز انتشار آن هستم. به طور طبيعي، اداره کل ارشاد مشهد بايد مجوز چنين کتاب هايي را که کاملا علمي بوده و مورد مميزي دار هم ندارند خيلي سريع صادر کند. اما اکنون بيش تر از دو هفته است که بارها و بارها با واحد چاپ و نشر مشهد تماس گرفته ام ولي آن ها به شيوه اي فرساينده پاسکاري نموده و امروز و فردا مي کنند. حتي چندين بار براي مدت طولاني هيچ کس پاسخگوي تلفن هم نبوده و اعتراض به مقامات بالاتر هم بي نتيجه بوده است. جالب است اداره اي که بايد الگوي خدمات رساني آنلاين و اينترنتي باشد به شيوه اي کاملا سنتي عمل نموده و حتي براي ارسال يک نامه به موسسات انتشاراتي هم کوتاهي مي کند و مي گويند تشريف بياوريد حضوري دريافت کنيد. اين مقدمه را در ادامه ي ماجراي مميزي که هفته ي قبل صحبت شد آوردم تا ببينيد چگونه امور فرهنگي يک مملکت اينچنين در پيچ و خم کاغذبازي هاي بيهوده ي اداري گرفتار مي شود و گاه، انتشار ساده ي يک کتاب چقدر پيچيده مي شود. وقتي ادارات و نهادهايي که وظيفه شان خدمت رساني است خودشان سد راه مي شوند چه بايد کرد؟

پيام هاي شاهنامه

2 (1)همچون هفته ي پيش، اين هفته هم کتابي تازه از يک همشهري نيشابوري داريم که متولد نيشابور نيست! خانم دکتر بتول فخراسلام  متولد 15 فروردين 1352 در مشهد است. ايشان از سال 1379 تاکنون عضو هيأت علمي  دانشگاه آزاد نيشابور و استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي است. از همين رو با افتخار، اين استاد شاهنامه پژوه را که شاهنامه را عاشقانه دوست دارد همشهري خود مي دانيم و گزارش انتشار کتاب تازه اي از ايشان را به نقل از آقاي وحيد لساني که دانشجوي ايشان در مقطع کارشناسي ارشد هستند تقديم شما مي کنيم.

وحيد لساني: دومين کتاب دکتر فخراسلام با عنوان «پند و پيام هاي شاهنامه فردوسي» اين هفته به بازار آمد. اين کتاب به طور تخصصي و تنها براي اهالي شعر و ادب نگاشته نشده است، بلکه مخاطب آن عموم مردم اند. کتاب «پند و پيام هاي شاهنامه فردوسي» بيش تر براي آشنايي نسل جوان با شاهنامه و مؤلفه هاي هويت و فرهنگ ايراني به زباني ساده نوشته شده است. با توجه به رويکرد جامعه ي جوان و قهرمانان خيالي بيگانه و ناآگاهي از قهرمانان واقعي ايران زمين و سوگيري به خودباختگي و از خودبيگانگي، مهم ترين هدف نويسنده، آشنايي و آشتي جوانان به طور خاص و ايرانيان به طور عام با هويت ملي و فرهنگي خود است. در اين کتاب به گونه اي کوتاه دوره هاي شاهان و کارکردها و رخدادهاي روزگارشان، پيشينه ي پند و پيام ها و بيت هاي پندآميز شاهنامه ي سترگ به ترتيب الفبا آمده است که براي علاقه مندان به مشاعره هم فايده اي در بر داشته باشد. گفتني  است به زودي از اين نويسنده کتابي ديگر با همين مضمون و درباره ي پند و پيام هاي مثنوي مولوي راهي بازار مي شود.

اما خوب است چندتايي از پندهاي شاهنامه را از اين کتاب با هم بخوانيم:

پزشک تو پندست و دارو خرد

مگر آز تاج از دلت بسترد

پشيمان نشد هرکه نيکي گزيد

که بد، آب دانش نيارد مزيد

جز از نيک نامي و فرهنگ و داد

ز کردار گيتي مگيريد ياد

جز از راستي هرکه جويد ز دين

بَرو باد نفرين بي آفرين

فروتن بود شه که دانا بود

به دانش بزرگ و توانا بود

فروتر بود هرکه دارد خرد

سپهرش همي در خرد پرورد

اين را هم اضافه کنيم که «پند و پيام هاي شاهنامه فردوسي» در 156 صفحه ي قطع رقعي به کوشش انتشارات سخن گستر منتشر شده است. قيمت اين کتاب 8500 تومان است که مي توانيد از کلبه کتاب کليدر تهيه اش کنيد.

دريغا پاييز

خب پاييز که به قول مهدي اخوان ثالث، پادشاه فصل هاست از راه رسيد. اين هفته دو قطعه از شعرهاي «بيژن نجدي» را برگزيده ام يکي براي پاييز و ديگري براي آغاز مدرسه ها:

درخت

شعرش را روي پاييز مي نويسد

پاييز

شعرش را روي درخت

من بر پاييز نوشته ام

بر درختان افتاده

دريغا من…

دريغا پاييز…

دريغا درخت…

***

گچ و تخته هاي سياه

گچ و ناخن هاي سفيد

گچ و هراس دختران کلاس

هنگام نوشتن «عشق»

که ياران فراموش کردند عشق

«واقعيت روياي من است»/ مجموعه اشعار بيژن نجدي/ نشر مرکز/ 358صفحه/ 19500 تومان

 

2 (2)