پياده روهاي بي خبر  جمع آوري دکه هاي توزيع نشريات چرا و چگونه؟
پياده روهاي بي خبر  جمع آوري دکه هاي توزيع نشريات چرا و چگونه؟

  ساعت 8 صبح  يک شنبه بيست و دوم شهريور ماه کساني که به عادت ديرينه براي خريد روزنامه يا مجله معهودشان رهسپار يکي از قديمي ترين جايگاه هاي سنتي توزيع روزنامه در نيشابوردر نزديکي فلکه ي ايران شده بودند، مشاهده کردند که در ابتداي کوچه مهديه اثري از دکه اي که سي سال است […]

 

7ساعت 8 صبح  يک شنبه بيست و دوم شهريور ماه کساني که به عادت ديرينه براي خريد روزنامه يا مجله معهودشان رهسپار يکي از قديمي ترين جايگاه هاي سنتي توزيع روزنامه در نيشابوردر نزديکي فلکه ي ايران شده بودند، مشاهده کردند که در ابتداي کوچه مهديه اثري از دکه اي که سي سال است از آن روزنامه مي خرند، نيست.

مدت هاي مديدي است زمزمه هايي مبني بر جمع آوري دکه هاي روزنامه فروشي يا اصلاح آن ها در نيشابور به گوش مي رسد. هر چند اين دکه ها در همه شهرهاي بزرگ و حتي در تمام دنيا با اصلاح شکلي و محتوايي خود هنوز هم به فعاليت خود ادامه مي دهند و نقش مهمي در توزيع محصولات فرهنگي ونشريات   دارند اما در کشور و به ويِژه شهر  ما به نظر مي رسد برخي به بهانه ي زيبا سازي؛ سعي در پاک کردن صورت مسئله و حذف دکه ها از چرخه ي توزيع فرهنگ دارند.

به بهانه ي جمع آوري يکي از قديمي ترين دکه هاي توزيع نشريه در نيشابور به همت شهرداري     گزارش کوتاهي در اين خصوص تهيه که تقديم مي شود .

جوادي صاحب اين کيوسک که دکه داري را از گذشتگان خود به ارث برده است در اين خصوص به خبرنگار ما گفت: سي سال است که اين دکه را از شهرداري اجاره مي کنيم و آخرين بار نيز قرارداد خود را تا تيرماه 1395 تمديد نموديم و چک هاي مربوط به اجاره بها را نيز به مسئولين مربوطه تحويل داده ايم.

جوادي با اشاره به اين که در ماه هاي اخير علي رغم انعقاد قرارداد، چند بار شهرداري براي جمع آوري دکه به ما اخطار داده است، گفت: علاوه بر انعقاد قرارداد رسمي؛ شهرداري از ما خواسته بود دکه ي جديدي با ويژگي هاي مورد تاييد آنان بسازيم  و به همين سبب با صرف هزينه ي سنگيني مبادرت به ساخت دکه ي جديد نموديم.وي با بيان اين که شورا نيزمصوب نموده است تا پايان قرارداد ما به کار خود ادامه دهيم افزود: متاسفانه علي رغم همه ي اين موارد روز يک شنبه دکه ي ما جمع آوري شد.

نکته ي مهم ديگري که در اين خصوص مي توان به آن اشاره نمود بلاتکليفي چندين نفر دروضعيت جديد است. اين دکه علاوه بر اين که ممر درآمد دو خانواده به صورت مستقيم بوده است، چندين نفر نيز با همکاري در توزيع نشريات براي خود درآمدي کسب مي نمودند که اين درآمد را از دست داده اند.

مسئولين شهرداري بايد پاسخ دهند که علي رغم انعقاد قرارداد، تحميل هزينه هاي سنگين براي ساخت دکه ي جديد به مستاجرين و مصوبه ي شوراي شهر و حواشي اجتماعي و اقتصادي؛ علت جمع آوري اين دکه ها چيست؟

براي اطلاع از چرايي و چگونگي اين اقدام و تکميل گزارش خود با شهردار وسايرمسئولين در شهرداري تماس گرفتيم که متاسفانه نتيجه اي حاصل نشد. معاون خدمات شهري شهردار نيشابور با عذر حضور در جلسه، خيام نامه را تا دقايقي قبل از ارسال به چاپخانه منتظر پاسخ گذاشت، اما تا نيم روز پنجشنبه گذشته خبري از پاسخ وي نشد. پاسخ به سوالاتي نظير اين که: چگونه اصلاح مبلمان شهري تنها شامل حال يکي از دکه ها، و از قضا يکي از پرفروش ترين ها، شده است؟ و با حذف اين دکه ها، بر فرض نياز به تغيير سيما معابر، گزينه جايگزين براي آن چيست؟ آيا نيشابور قرار است تجربه اي متفاوت از همه جاي دنيا داشته باشد؟