مهارت مقابله با استرس
مهارت مقابله با استرس

  بخش سوم و پاياني دوستان خوبم سلام.پس از آشنايي با استرس، انواع آن و اثرات جسمي و رواني استرس در بخش اول و دوم اين نوشتار، اکنون به معرفي عواملي مي پردازم که مي توانند استرس توليد نمايند. 1- عوامل جسماني: هرگونه عفونت، سوختگي، تب و به طور کلي بيماري فرد را در شرايط […]

 

بخش سوم و پاياني

دوستان خوبم سلام.پس از آشنايي با استرس، انواع آن و اثرات جسمي و رواني استرس در بخش اول و دوم اين نوشتار، اکنون به معرفي عواملي مي پردازم که مي توانند استرس توليد نمايند.

1- عوامل جسماني:

هرگونه عفونت، سوختگي، تب و به طور کلي بيماري فرد را در شرايط استرس قرار مي دهد.درر اين حالت بدن با يک تغيير که همان بيماري است رو به رو شده و بايد با اين بيماري بجنگد و دوباره بدن را به حال تعادل برگرداند.

2- رقابت:

رقابت براي کسب نمره بالا با هم کلاسي ها و يا رقابت با افراد فاميل در هر زمينه اي استرس توليد مي کند.ما انسان ها اسب مسابقه نيستيم که با ديگران رقابت نماييم و زندگي هم ميدان مسابقه نيست.شرايط هر فردي با فرد ديگر فرق دارد، بنابراين در شرايط يکساني قرار نداريم که بتوانيم با يکديگر رقابت کنيم.هر کسي بايد براي حل مشکلات تلاش نمايد و خودش را با خودش مقايسه کند نه ديگران.

3- شخصيت:

يکي از مهمترين منابع استرس نوع شخصيت افراد است.افرادي که داراي سبک شخصيت «الف» هستند بيشتر در معرض بيماري قلبي مي باشند.اين افراد به شدت به زمان حساس هستند و مي خواهند در حداقل زمان حداکثر کار را انجام دهند.عصباني و ستيزه جو بوده و مشکلات خود را به ديگران نسبت مي دهند. بسيار کمال گرا بوده و انتظارات زيادي از خود دارند به استراحت و آرامش خود توجهي ندارند و دچار احساس گناه و عذاب وجدان مي شوند. در مقابل افراد با سبک شخصيتي «ب» انسان هايي خونسرد سازگارانه با مشکلات روبرو مي شوند.شخصيت الف بر خلاف فشارزيادي که به جسم و روان خود وارد مي کند موفقيت کمتري در مقايسه با شخصيت ب دارد.

4- باورها و انتظارات:

بعضي از استرس ها از باورها و انتظار ما از زندگي و اطرافيان ناشي مي شود.فشارهايي ناشي از زندگي امروزي براي داشتن مدرک تحصيلي بالا و امکانات مدرن باعث مي شود افرادد فشار خانه و زندگي مرفه، ماشين مدل بالا و امکانات مدرن باعث مي شود افراد فشار زيادي تحمل کنند.افرادي که روابط اجتماعي سالمي دارند و از معاشرت خود راضي هستند کمتر تحت تاثير استرس قرار مي گيرند.

همه افراد با استرس روبرو مي شوند، زندگي بدون استرس يعني «مرگ» .

آنچه مهم است برخورد هرکس با استرس هاي موجود در زندگي است. گاهي بايد استرس را از بين برد، گاهي مي توان آن را کاهش داد و در مواردي بايد آن را تحمل کرد.مشورت کردن، مطالعه، دعا و نيايش، توکل، صدقه دادن، بخشش و گذشت از جمله راهکارهاي کاستن از فشارهاي جسماني و رواني است.

با توجه به اينکه استرس جنبه هاي بدني و رواني دارد، براي مقاومت در برابر آن و کاهش زيان هاي ناشي از استرس بايد به مراقبت هاي جسماني و رواني توجه ويژه اي داشت.

بنابراين ضروري است فعاليت هاي زير را انجام دهيد:

– به اندازه کافي بخوابيد و استراحت نماييد.

– مراقب تغذيه خود باشيد.مصرف غذاهاي کم چرب، کم نمک، سالم و طبيعي.

– زماني را براي اوقات فراغت در نظر بگيريد.چند شيفت کار عواقب بدي دارد.

– سعي کنيد ديدگاه مثبت به زندگي داشته باشيد.

– در زندگي يک برنامه ريزي مشخص و روشن داشته باشيد.

– ارتباط اجتماعي و معاشرت هاي خود را افزايش دهيد.

– اهداف مشخص و روشن براي خود تعيين کنيد.

– انتظارات خود را از زندگي کاهش دهيد.

– اعتقادات مذهبي و معنوي خود را رشد دهيد.

عبداله سیرجانی