گفتگو با محمد تهرانچي پيشکسوت ورزش باستاني نيشابور
گفتگو با محمد تهرانچي پيشکسوت ورزش باستاني نيشابور

گفتگو با محمد تهرانچي پيشکسوت ورزش باستاني نيشابور رئيس هيئت بايد انتخابي باشد نه انتصابي همه ي ما به نقش تربيت بدني يا همان ورزش و امور جوانان واقف هستيم ولي ظاهرا تنها چيزي که در اداره ي ورزش و جوانان نيشابورديده نمي شود جوانان و مسايل مربوط به آنان است . تاکنون در خصوص […]

گفتگو با محمد تهرانچي پيشکسوت ورزش باستاني نيشابور

رئيس هيئت بايد انتخابي باشد نه انتصابي

همه ي ما به نقش تربيت بدني يا همان ورزش و امور جوانان واقف هستيم ولي ظاهرا تنها چيزي که در اداره ي ورزش و جوانان نيشابورديده نمي شود جوانان و مسايل مربوط به آنان است . تاکنون در خصوص مسائل اين حوزه سراغ افراد گوناگون رفته ايم و گزارش هايي هم تهيه کرده ايم؛ وجه مشترک اکثر اين گزارش ها، نارضايتي از وضع موجود به دليل آنچه رفتارها و تصميمات مدير اين اداره ي تاثير گذار مي باشد. اميني مدير اين اداره که وابستگي خود به يک نماينده ي قدر قدرت را انکار نمي کند و گويا اين وابستگي حاشيه ي امن جدي براي وي ايجاد کرده و اعتماد به نفس اش را بالا برده است، در طول دوران نسبتا طولاني مديريت خود با برخي رفتارهاي آمرانه و تصميمات خود محورانه! از انتصابي نمودن روساي هيئت ها، بسياري از افراد موثر، استخوان خردکرده و مدير در ورزش شهرستان و در هيئت هايي چون کشتي،باستاني، کوهنوردي و… را به دلايل نامشخص و به ويژه عدم وابستگي به صاحبان قدرت به حاشيه رانده و نارضايتي و نابساماني هاي گسترده اي را در اين حوزه ايجاد نموده است. متاسفانه علي رغم همه ي انتقادات اهالي ورزش به اين اداره، آنها به دليل برخي ملاحظات شخصي از طرح علني برخي روندهاي نادرست خودداري مي نمايند که اميدواريم اين عزيزان همکاري نزديک تري با ما در جهت شفاف سازي برخي اين اشکالات داشته باشند. در مجموع چنين مي توان گفت: براي شهري که مملو از قهرمان و پهلوان بوده و البته هست وضع کنوني ورزش بسيار دردناک است.

با توجه به اعتراضات و انتقادات گوناگون ورزشکاران رشته باستاني، اين بار براي بيان برخي از آن همه! سراغ محمد تهرانچي متولد 1313، از پيشکسوتان اين رشته و نويسنده ي کتاب پيشينه ي ورزش نيشابور،سيري در ورزش زورخانه اي رفتيم تا در مورد ورزش باستاني شهرستان ومشکلات وتنگناهاي آن با ايشان گفتگو نماييم.

-آقاي تهرانچي لطفا بيشتر از خودتان بگوييد؟

حدود 70 سال است که همراه ورزش باستاني هستم و با بزرگان اين رشته عجين بوده ام و پدرم هم جزو بزرگان اين ورزش بوده است و به اتفاق ايشان در 5 سالگي در دومين زورخانه اي که نيشابور به دست پهلوان اميدوار ساخته شد شروع به فعاليت کرده ام ، روي هم رفته من با ورزش همراه و هم قدم بوده ام وامروز هم با کمک دوستان در آخرين رده سني صاحب امتياز زنگ و ضرب هستم . در سال 1390 تا اواسط 1391 با اصرار دوستان، سمت رئيس هيئت ورزشهاي باستاني نيشابور را پذيرفتم و با کمک ايشان تا حدودي که توانستم انجام وظيفه کردم وسپس به علت پاره اي از مشکلات از اين کار صرف نظر کرده ام چراکه شرايط با خط و مشي و روحيات من و دوستان همخواني نداشت .

هدف شما از نگارش کتاب پيشينه ي ورزش نيشابور چه بود؟

از آنجا که بازنشسته ي آموزش و پرورش هستم تلاش کردم تا در بحث ورزش هم خدمتي ماندگار به شهر داشته باشم. اين کتاب را براي شهرم و احترام به دوستداران ورزش نوشته ام. در اين کتاب از اولين زورخانه اي که در نيشابور تاسيس شده تا نام و نشان قهرمانان و پهلوانان و نام آوراني که به نحوي در ورزش باستاني اين شهر نقش ايفا کرده اند ،ذکري به ميان آمده است. البته نمي گويم اين کتاب داراي نقص نيست ، ولي ديگران مي توانند از اين کتاب استفاده کنند و کتاب هاي بهتري در رابطه با ورزش نيشابور بنويسند. با نگاشتن اين کتاب خواستم راهي براي حرکت ديگران باز نمايم.

درتاليف کتاب کسي به بنده کمک نکرده و من مطالب مربوط به صد سال پيش را جمع آوري کرده ام که در اين رابطه از پدرم، استاد حاج ولي زرگر و پهلوان اميدوار و برخي ديگر دوستان کمک گرفتم و عکسها هم همين طوربه دست من رسيده است روي اين کتاب سه سال کار شده است . البته مشکلاتي دارد که مي توان در آينده آن را رفع کرد.

در جلسه رونمايي از کتاب دوستان خيلي صحبت کردند و براي من مايه سرافرازي بود خدا خيرشان بدهد ولي به عنوان گله مندي بايد بگويم که متاسفانه تربيت بدني هيچ اقدامي نکرد من از آقاي اميني به عنوان يک دوست بسيار گله مندم.ايشان هيچ قدمي براي کتابي که من سه سال براي آن که مربوط به ورزش اين شهر است زحمت کشيدم، برنداشته اند .وقتي ايشان همکاري نکنند از ديگرا ن توقعي نيست.

– ورزش باستاني ايراني ترين ورزش رايج در ايران و از جمله در نيشابور است. حال و روز امروز اين ورزش در شهرمان چگونه است؟

نيشابور از ديرباز سرزمين دلاوريها و پهلواني ها بود.ابرمردهايي در اين شهر در صحنه ي جنگ آوريها و مبارزات قهرماني و پهلواني ظهور کرده اند که تاريخ هيچ گاه آنها را فراموش نمي کند .اگر بگوييم نيشابور مهد و پايگاه ورزش باستاني در کشور بوده سخني به گزاف نگفته ايم. امروز جوانان در اين شهر تاريخي همه گونه استعداد خود را در رشته هاي مختلف ورزشي و علمي از خود به ظهور رسانيده اند و ما شاهد اين نام آوري هستيم .در مورد ورزش تربيت بدني شهرستان که متولي امور ورزش مي باشد بايد با از تجربيات بزرگان و پيش کسوتان در هر رشته ي ورزشي استفاده نمود و با همراهي و دلگرمي و صميميت بيشتر آنها را از گوشه و کنار جمع آوري نمود.ضمن احترام به شخصيت همه ي کساني که در عرصه در ورزش شهرستان و هيئت هاي ورزشي زحمت کشيده اند و يا مي کشند در خصوص ورزش باستاني نيشابور بايدگفت که ورزش يک اصول مديريتي مي خواهد. مسئول هيئت بايد تحصيلاتي حداقل ديپلم و بالاترداشته باشدو داراي ديد اجتماعي بالابوده و محبوب ورزشکاران باشد و نسبت به ورزش مورد نظر آگاهي کامل داشته باشد. رييس هيئت بايد انتخابي باشد نه انتصابي! گاهي فردي را مي گذارند که ورزشکاران شايد ناراضي باشند. البته براي رئيس فرق نمي کند چه بقيه خوششان بيايد و يا نه ؛ براي انتخاب رييس هيئت بايد از بزرگان و مرشدها و پهلوانان دعوت شود . نماينده اي هم از تربيت بدني حضور باشد تا انتخابات برگزار شود. زمان من آقاي بازافکن بود که بسيار مرد شايسته اي در امور خود بود.

رئيس هيئت در حال حاضر آقاي زردي است که البته انسان شريفي است و خدمات شاياني به ورزش باستاني انجام داده اند ولي بايد گفت اولا بر خلاف رويه در اصل ايشان انتصابي هستند يعني آقاي اميني ايشان را منصوب کرده ا ند و هيچ کس هم در انتخاب ايشان دخالتي نداشت . دوم اين که ايشان در مشهد ساکن مي باشند،چگونه مي توانند به صورت خيلي کيفي بر ورزش باستاني نيشابورنظارت مستمرداشته باشند مسلما اين امر بر ورزش باستاني نيشابورتاثير گذارخواهد بود. . خودشان آمدند نشستند و تصميم گرفتند. حالا هم بايد ببينيم که اقاي زردي در اين دوسال چکار کرده است .

در نيشابور بسيار جوانان زبده داريم که در کشور و جهان مقام دارند، اما کسي به آنها بها نمي دهد، ورزش ما مثل بار کج است که در جاي خود قرار ندارد. بچه هاي ما در تمام ورزش ها مستعدند و بايد کسي باشد که برنامه، مديريت و همت داشته باشد تا به نتيجه برسد. مثلا ما مراسم گلريزاني داشتيم که متاسفانه الان دارد رنگ مي بازد و اينها به دليل عدم مديريت در ورزش شهر است.

-نقش ورزش و امور جوانان در رشد ورزش هاي زورخانه اي چگونه است ؟

ورزش باستاني يک ورزش ملي و ميهني است اگر ما ادعا کنيم ورزش باستاني از نيشابور شروع شده ادعايمان نابجا نيست، چون اين نيشابور بود که محل تاخت و تاز بوده است و از هر جا يي که حمله به نيشابور مي شد، اين مردم بودند که از خودشان مي خواستند دفاع کنند. ورزش باستاني که ورزشي است در جهت تقويت جسم و روح انسان . وسايل و ادوات ورزشي که در ورزش باستاني به کار مي رود،هرکدام در گذشته يک وسيله جنگي محسوب مي شد.ولي مهمترين مسائل زورخانه اي،ازقبيل سنت هايي مثل احترام به بزرگتر،احترام به کوچکتر،سفره داري و تمام صفات انساني که سرجمع شود جزو ورزش باستاني است . اداره ي ورزش بايد نقش و جايگاه ورزش باستاني را به رسميت بشناسد و به رشد آن کمک کند.

-راه جذب جوانان به اين ورزش چيست؟

بايد اين ورزش را از پايه شروع کنيم مثلا از مدرسه و دبيرستان تعدادي از بچه ها به نوبت بيايند ورزش کنند يا حد اقل با آن آشنا شوند، تا کم کم اين ورزش همگاني شود.با اين ورزش مي توان جوانمردي و مروت را نيز ترويج نمود.

نویسنده :سید مسعود موسوی تبار