تازه های کتاب
تازه های کتاب

انقراض پلنگ ايراني در بازار کتاب! درود! به کلبه کتاب خوش آمديد! هفته ي گذشته از رياست محترم اداره ي ارشاد نيشابور خواستم که به انتقادات من درباره ي نمايشگاه هاي کتابي که مدت هاست در نيشابور برپا مي شود و از نظر من به هيچ عنوان کيفيت لازم را ندارد پاسخ بدهند. آقاي کرخي […]

انقراض پلنگ ايراني در بازار کتاب!

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد! هفته ي گذشته از رياست محترم اداره ي ارشاد نيشابور خواستم که به انتقادات من درباره ي نمايشگاه هاي کتابي که مدت هاست در نيشابور برپا مي شود و از نظر من به هيچ عنوان کيفيت لازم را ندارد پاسخ بدهند. آقاي کرخي که به تازگي طرح هاي نيشابور را هم براي نامزدي پايتخت کتاب ايران فرستاده اند پاسخ کوتاهي داده اند به اين شرح: «من تمام تلاشم را دارم مي کنم که بيشتراهالي فرهنگ و هنر راضي باشند و احساس آرامش کنند. دراين ميان حتما خطاهايي نيزدارم که اگر دوستانم متذکر شوند مي پذيرم. اميد که در ادامه ي راه با تکيه بر خرد جمعي و استفاده از نظرات کارشناسان اداره بتوانيم کم اشتباه ترين کارها را به مردم هديه کنيم.»

البته ما گفته بوديم صراحتا نظر بدهند اما پاسخ ديپلماتيک ايشان به سخنان آقاي عباس عراقچي، معاون بين الملل امور خارجه پس از نشست هاي هسته اي پهلو مي زند! به هرحال از همين جا ما هم آرزو مي کنيم با مديريت ايشان، فضاي رخوتناکي که سال ها بر فرهنگ و هنر نيشابور حاکم بود اندکي تغيير کند و شاهد جنب و جوش هاي بيشتر فرهنگي باشيم چرا که هنرمند يا اهالي فرهنگ و ارشاد وقتي تحرک نداشته باشند چاق مي شوند و چاقي براي سلامتي ضرر دارد. اين هم از پاسخ ديپلماتيک ما! برويم ببينيم در بازار کتاب چه خبر است… .

خيار و تقويت حافظه!

خبر خوب اين که پس از مدت ها رکود در بازار نشر، يک کتاب شعر منتشر شد و در کم تر از يک ماه به چاپ سوم رسيد. مجموعه شعرهاي سيد مهدي موسوي، با عنوان طولانيِ «انقراض پلنگ ايراني با افزايش بي رويه ي تعداد گوسفندان»، همان طور که از نامش برمي آيد پر است از گوشه و کنايه به اوضاع و احوال اين روزها. مهدي موسوي، شاعري است که حاشيه هاي زيادي هم داشته است و تا حالا بارها، کتاب هايش بدون دريافت مجوز مانده و سر از اينترنت در آورده اند. حالا اما در اين کتاب مي توانيد چندتايي هم شعر سانسورنشده ي او را بخوانيد که حتي يکي دو تا را يک خواننده ي جنجالي آن ور آب ها خوانده است اما با فضاي بازتر ارشادِ اين روزها، توانسته اند مجوز بگيرند. خوبي اين ماجرا اين است که حالا منتقدان بهتر مي توانند به نقد اثر بپردازند و شاعر هم بهتر مي تواند سروده هاي خود را محک بزند چرا که فضاي حاصل از توقيف و سانسور، هياهو و جنجال هايي به همراه دارد که گاه، خودِ اثر را به حاشيه مي برد. اين هم شعري از اين کتاب:

بترس! ظاهرا اين باغبان تبر دارد! / بترس! ديوار از راز ما خبر دارد / يکيش سمت تولد، يکيش سمت چه چيز؟!… / جهان مسخره ي ماست که دو در دارد / خيار را بخوري يا به خورد تو بدهند / براي تقويت حافظه اثر دارد!! / که اعتراف کني آن چه را نمي داني / که اعتراف کني: قورباغه پر دارد!! / خبر رسيد به دنيا که حال ما خوب است / ولي کلاغ خبرهاي بيشتر دارد / سکوت گاهي از اوقات از رضايت نيست / کسي که مي خندد چشم هاي تر دارد / تسلي ام نده! آن کس که ديده حادثه را / نمي شود که از اين گريه دست بردارد / شب است و گرگ زياد است توي خانه بمان! / قدم زدن وسط کوچه ها خطر دارد…

شوخي هاي شريعتي

هفته ي گذشته، دو تا دختر خانم دبيرستاني به کلبه کليدر آمدند و پرسيدند از شريعتي و فروغ فرخ زاد هم کتاب داريد؟ گفتم بله اين قفسه، آثار شريعتي است و اين هم ديوان شعرهاي فروغ. چند دقيقه اي کتاب ها را ورق زدند و بعد پرسيدند: ببخشيد پس جمله هاي طنزشون کجاست؟! با تعجب گفتم شريعتي و فروغ خيلي اهل طنز و اين ها نبودند. آن ها هم با تعجب پرسيدند پس اين جمله هاي خنده دار توي وايبر و توي اسمس ها از کجا اومدن؟! تازه فهميدم که ماجرا از کجا آب مي خورد! برايشان حکايت بي در و پيکربودن فضاي مجازي را توضيح دادم و گفتم که متاسفانه خيلي از مردم، بي توجه به اين شخصيت ها، جمله هاي بي ربطي را به نام آنان منتشر مي کنند و اگر مي خواهيد با آثار ادبي آشنا شويد بهتر است مستقيم به کتاب هايشان مراجعه کنيد. دو تا دختر خانم هم پس از تاييد حرف هاي من راهشان را کشيدند و رفتند!

پيچ و خمِ چاپ

قرار شد از اين پس در سايت کليدر (klidar.ir) آثار ادبي شما خوانندگان خيام نامه را که به صورت کتاب چاپ نشده اند درج کنيم و خبرش را هم اينجا بگذاريم. براي اين هفته اما نوشته اي از آقاي «هادي بکاييان» انتخاب کرده ايم که تاکنون دو ترجمه و يک تاليف از آثارشان منتشر شده است. ايشان در اين يادداشت، به چگونگي روند چاپ اين کتاب ها پرداخته اند و همچنين خبر از کتابي داده اند که در پيچ و خم چاپ مانده است و اميدوار به همت و ياري دوست داران فرهنگ و تاريخ نيشابور است. براي مطالعه ي حرف ها و درد دل هاي اين پژوهشگر تاريخ نيشابور به سايت کليدر سري بزنيد.

تازه هاي کتاب

اين هم گلچيني از تازه هاي بازار کتاب که در هفته ي گذشته به کلبه کتاب کليدر رسيده اند:

خيمه ات کاغذي است (قطعه هايي از مارگارت اتوود( با ترجمه ي پژمان طهرانيان را نشر مشکي با قيمت 4 هزار تومان منتشر کرده است. جلد دهم از مجموعه ي «پندراگن» که حسابي مورد توجه نوجوانان قرار گرفته است با نام «سربازان هالا» با ترجمه ي حسين شهرابي و با قيمت 28 هزارتومان توسط نشر تنديس به بازار آمد. «دژ» عنوان کتابي است از آنتوان دوسنت اگزوپري که انتشارات مجيد با ترجمه ي پرويز شهدي و با قيمت 22500 تومان منتشر کرده است. اين کتاب يادداشت‌هايي از نويسنده ي شازده کوچولو است درباره ي زندگي که آن‌ها را بدون هيچ ويرايشي در اواخر عمرش نوشته است. کتاب «اطلس چاکرا» که مدتي ناياب بود با قيمت 50 هزارتومان بازچاپ شده است. اين کتاب با مباحثي همچون چاکراها و ويژگي شخصيت، چاکرا و رشد و پرورش انسان و چاکراهاي هفتگانه همراه با يک لوح موسيقي مديتيشن منتشر شده است. از زيگموند فرويد کتابي با عنوان «روانکاوي و زندگي من به همراه توتم پرستي» توسط نشرجامي به بازار آمده است. توتم پرستيِ فرويد سال ها اجازه ي چاپ نداشت و گويا ناشر هم به دليل همين حساسيت ها آن را به شکل مستقل چاپ نکرده و حتي عنوانش را ريزتر بر روي جلد کتاب آورده است. «گل رز در سفر به ستاره ي شمالي»، عنوان کتابي از سيدعلي صالحي است که انتشارات نگاه منتشر کرده و قيمتش هم 12500 تومان است. از وين داير هم کتاب تازه اي با عنوان طولاني ِ «دگرگوني:عالمي ديگر،آدمي ديگر» (از جاه طلبي به معنا) منتشر شده است که بر خلاف نامش 104 صفحه بيشتر ندارد و قيمتش هم 8 هزار تومان است. «از ما دو نفر کدام يک غايب است؟» عنوان کتابي است از نشر نيماژ که به بررسي شعر معاصر فرانسه مي پردازد. خانم هنگامه هويدا ترجمه اش کرده و قيمتش هم 9500 تومان است. تا ديداري ديگر، تن درست باشيد و خوانا!

نویسنده :کلبه کتاب