گفتگو با هنرمندان صنايع دستي نيشابور
گفتگو با هنرمندان صنايع دستي نيشابور

گفتگو با هنرمندان صنايع دستي نيشابور تنها با امکانات شخصي، خود را سرپا نگه داشته ايم هنرهاي سنتي و صنايع دستي ايران زمين نشان دهنده ويژگي ها و ميراث هنري و سنتي مردم ما مي باشد.صنايع دستي به رشته ها ي هنري گفته مي شود که تمام يا قسمتي از مراحل توليد آن توسط دست […]

گفتگو با هنرمندان صنايع دستي نيشابور

تنها با امکانات شخصي، خود را سرپا نگه داشته ايم

هنرهاي سنتي و صنايع دستي ايران زمين نشان دهنده ويژگي ها و ميراث هنري و سنتي مردم ما مي باشد.صنايع دستي به رشته ها ي هنري گفته مي شود که تمام يا قسمتي از مراحل توليد آن توسط دست انجام مي گيرد.به عبارتي دقيق تر جزيي از فرهنگ ملي کشور و يادگار ارزشمند نياکان ما محسوب مي شود.هويت پذيري نسل کنوني با اتکا به ميراث گذشتگان امکان پذير مي باشد.بدين علت است که با يد در توسعه صنايع دستي کوششي دو چندان نمود .اما اين که چقدر در اين راه موفق بوده ا يم را بايد از مردم و مسئولين پرسيد.در حاشيه نمايشگاه صنايع دستي در محل اداره ارشاد اسلامي شهرمان فرصتي پيش آمد که با سه تن از هنرمندان صنايع دستي، خانمها کج کلاه،گلشني واسحاقي به گفتگو بنشينيم.

لطفا درباره رشته هنري خود و علت جذب شدن به توليد صنايع دستي توضيحاتي ارايه بفرماييد؟

من کج کلاه هستم متولد سال63 نيشابور در رشته تابلو سازي با ساقه گندم ، معرق چوب ، پتينه کاري ، معرق منبت و ….فعاليت مي کنم.و علت علاقه ام آرامشي است که در اين رشته هاي هنري به آن رسيده ام.

گلشني هستم متولد سال 63 نيشابور کارم را با مجسمه سازي با خمير شروع کردم و سپس با کسب مجوز صنايع دستي(مشاغل خانگي) در رشته هاي فوق به کارم ادامه مي دهم.و علت علاقه ام به اين رشته تشويق پدر و مادر و همچنين نياز به کار هنري مي باشد.

منهم اسحقي متولد سال72نيشابور و فوق ديپلم رشته قلمزني از دانشگاه ملي و دارنده مقامهاي کشوري در رشنه معرق چوب هستم و به علت علاقه به کار با چوب جذب رشته معرق چوب شدم.

استادان شما چه کساني بودند؟

در نيشابور خانمها عزيزي و مراتي و شاد و در تهران استاد فرزان (طراحي و هندسه)استاد تابع منش (جواهرسازي) استاد حيدري (قلمزني) استاد بردبار (قلمزني)

آيا مي شود رشته هاي اصلي صنايع دستي را نام برد؟

بله :اما تنوع اين رشته ها بقدري زياد است که نام بردن از آنها را سخت مي کند به هرحال مهمترين صنايع دستي ايران عبارتند از : نساجي سنتي»بافته هاي داري و زير انداز»پوشاک سنتي»رودوزي هاي سنتي»چاپ هاي سنتي»سفال سراميک و کاشي سنتي»صنايع دستي مستظرفه»هنرهاي دستي وابسته به معماري»صنايع دستي چوبي»صنايع دستي فلزي»قطب نما سازي «ساخت اسطرلاب»صنايع دستي سنگي و آبگينه.

با اين همه تنوع در اين زمينه چرا کشور ما از بيکاري رنج مي برد؟

اين سوال را بايد از مسئولين مربوطه پرسيد ،چراکه با داشتن چنين توان قدرتمندي در کشور در استفاده از اين پتانسيل غفلت مي شود. ما نمي دانيم به چه دليل از ظرفيت اشتغال زايي صنايع دستي استفاده بهينه نمي شود اميدواريم متوليان امر به خود آيند و به فکر نجات هنرهاي سنتي از خطر نابودي باشند.تا نسل کنوني بتواند از مواهب آن بهره مند شود.

خب از مشکلات اين بخش بگوييد؟

مشکل اصلي ما فعلا بازار فروش اين محصولات مي باشد. دوم عدم آشنايي مردم با صنايع دستي . سوم عدم حمايت ارگانهاي دولتي. چهارم واردات بي رويه اجناس چيني و اخيرا استفاده بي رويه از نکنولوژي ليزر

چه پيشنهاداتي براي رفع اين معضلات داريد؟

اگر مسئولين امکانات آموزشي و تبليغاتي در اختيار هنرمندان بخش صنايع دستي قرار دهند سبب آشنايي بيشتر مردم با فرهنگ و هنر اصيل و بومي شد ه و اين کار باعث استقبال از توليدات اين بخش مي شود .ضمنا برپايي نمايشگاه در شهرها ي مختلف کشور به فروش اين محصولات کمک خواهد کرد همچنين ارزش افزوده توليدات صنايع دستي به قدري ا ست که سرمايه گذاري در آين بخش را توجيه پذير مي کند.

آيا کار در رشته هاي هنري و صنايع دستي اثر خاصي روي شخصيت انسان دارد؟

صد در صد ما در اين چند سالي که به اين شغل مشغول بوده ايم آثار هنر هاي دستي را در روحيات خود حس کرده ايم از جمله نسبت به دنياي اطراف خود حساس تر شده و ديد باز تري پيدا کرده و در نهايت به آرامش خاصي رسيده ايم.

توليدات شما هم اکنون چه محصولاتي را شامل مي شود ؟

در حال حاضر توليدات ما عبارتند از تابلوهاي معرق چوب»ساقه گندم»مشبک»معرق منبت»پتينه»دکوپاژ»سوخت نگار»مجسمه سازي»قلمزني چوب و مس»قلاب بافي»عروسک سازي»و…

چه درخواستي از مسئولين داريد؟

در شهرستان ها بخش صنايع دستي از هيچ امکاناتي بر خوردار نيست لذا ما در مراجعه به ادارات و ارگانها هيچ گونه کمک و راهنمايي دريافت نکرده و تنها با امکانات شخصي خود را سرپا نگهداشته ايم و دقيقا نمي دانيم براي توسعه کار بايد به کجا مراجعه کنيم.

آيا به آينده فعاليت در رشته هاي هنرهاي سنتي و صنايع دستي اميدوار هستيد؟

دقيقا نمي دانيم آينده چه مي شود ولي اميدواريم با کمک خالق يکتا و هوشياري مسئولين «صنايع دستي «که هميشه مايه افتخار براي مملکت بوده به شکوفايي و رشد بالنده برسد. براي رسيدن به آن روز دعا مي کنيم.فعلا عشق و علاقه به اين کار مارا زنده نگه داشته است.

آيا از توليد صنايع دستي در ديگر نقاط جهان اطلاعاتي داريد؟

آگاهي از وضعيت ديگر نقاط دنيا همان است که از طريق اينترنت به ما مي رسد اما مسلم است از ما وضعيت بهتري دارند مثلا کشور هند از پيشرفت زيادي در اين زمينه برخوردار است. در هر صورت دنياي امروز به نقش پر رنگ صنايع دستي در اقتصاد .و فرهنگ پي برده و سرمايه گذاري فراواني در اين رشته نموده است بايد از آنها درس گرفت و تحرکي در اين زمينه ايجاد نمود.

در خاتمه اگر مطلب خاصي هست بفرماييد

با توجه به اينکه نيشابور يگي از مراکز مهم صنايع دستي کشور مخصوصا سفال و لعاب بوده و هم اکنون از آن جلال و شکوه چيزي باقي نمانده است اگر غفلت مسئولين ادامه يابد و مردم بي تفاوت و بي مسئوليت بمانند دير نيست که شيرازه ي جامعه شهري از هم پاشيده و به مردمي وابسته و دنباله رو تبديل شويم.پس بياييد دست به دست هم دهيم و با همکاري و اتحاد شهرمان را از غبار بي مسئوليتي و بي تفاوتي برهانيم و با پاسداري از فرهنگ و هنرسنتي و اصيل اين ابر شهر تاريخي به آن روح و جان تازه اي ببخشيم.ضمنا از شما تشکر مي کنيم که صداي ما را به مسئولين مي رسانيد.

نویسنده :هاشم مداح