اضطراب و امتحان
اضطراب و امتحان

اضطراب و امتحان اضطراب چيست؟ معمولا وقتي نام آزمون وامتحان به ميان مي آيدهمراه باآن ترس واضطراب نيز تداعي ميشود.اضطراب نوعي احساس ترس و ناراحتي بي دليل است که باعث اشتغال ذهني فرد و فرار او از موقعيت نا خوشايند مي شود.اضطراب گاه مانع فعاليتهاي فرد مي شود و گاه در فعاليتهاي او خلل بوجود […]

اضطراب و امتحان

اضطراب چيست؟

معمولا وقتي نام آزمون وامتحان به ميان مي آيدهمراه باآن ترس واضطراب نيز تداعي ميشود.اضطراب نوعي احساس ترس و ناراحتي بي دليل است که باعث اشتغال ذهني فرد و فرار او از موقعيت نا خوشايند مي شود.اضطراب گاه مانع فعاليتهاي فرد مي شود و گاه در فعاليتهاي او خلل بوجود مي آورد.

– اگر گمان مي کنيد موقعي خانواده و دوستانتان شما را خواهند پذيرفت که کارها و مسؤليتهاي محول شده را به گونه اي برجسته و کامل انجام دهيد.

– اگر احساس مي کنيد که بايد مطابق ميل ديگران رفتار کنيد، و در حد انتظار آنها ظاهر شويد، در غير اينصورت مورد احترام واقع نخواهيد شد.

– اگر از آوردن نمره هاي پايين و متوسط مي ترسيد و احساستان اين است که آبرويتان از دست مي رود.

– اگر انتظار داريد موفقيتهايتان برجسته و نمايان شود و گمان مي کنيد در غير اينصورت هيچ ارزشي نخواهيد داشت اين نگرانيها و هراسها شما را از رسيدن به هدف باز مي دارد و اعتماد به نفس شما را در جنگ با مشکلات کاهش مي دهد و ايجاد اضطراب از جمله اضطراب امتحان مي کند.

اضطراب امتحان اضطرابي است که از پيش از جلسه امتحان شروع مي شود و در جلسه امتحان به اوج خود مي رسد.

اضطراب قبل از امتحان:

1- اگر نسبت به درس يا مطالعه بي ميل هستيد، تسليم بي ميلي خود نشويد. به مرور به درس و مطالعه علاقمند خواهيد شد. شروع کنيد،امتحان کنيد، تجربه کنيد.

2- به جاي اضطراب از امتحان، درستان را به چند بخش تقسيم کنيد و هر زمان روي بخشي از آن کار کنيد. مي بينيد موفق شدن آنقدرها هم دور از دسترس نيست.

3- وقتي احساس مي کنيد، اضطراب مانع تمرکز حواستان مي شود و شدت آن به اندازه اي است که مفهوم يک جمله را هم درک نمي کنيد، خودتان را بيازماييد کتاب را ببنديد و جمله را تکرار کنيد. اگر نياموخته ايد نگران نشويد دوباره کتاب را باز کنيد و مطالب را با صداي بلند بخوانيد، سپس کتاب را ببنديد، اين بار خواهيد توانست مطلب فرا گرفته را بخاطر بياوريد. تمرين و جديت شما نيرويي عظيم تر از نيروي اضطراب است.

4- به خود بگوييد و تکرار کنيد. شروع هر کاري آن چنانکه بايد خوشايند نيست. وقتي کمي پيشرفت کردم انگيزه بيشتري پيدا خواهم کرد.

5- اگر در حين مطالعه حواستان پرت مي شود چند دقيقه زنگ تنفس به خود بدهيد و در طي اين مدت هر چه مي توانيد در رؤياها و تخيلاتتان سير کنيد و به مسايل و مشکلاتتان بينديشيد. پس از زنگ استراحت مجدداً به مطالعه بپردازيد. فقط مطالعه کنيد. اين ترفند شما را از حواسپرتي و خيالبافي در حين مطالعه، نجات خواهد داد.

آرام و سعادتمند باشيد

نویسنده :علیرضا حدادی