شوراي شهر؛ سناريوي نخ نماي سفرها، سنگيني بار بيت المال
شوراي شهر؛ سناريوي نخ نماي سفرها، سنگيني بار بيت المال

شوراي شهر؛ سناريوي نخ نماي سفرها، سنگيني بار بيت المال آيا شهردار اين بار استيضاح مي شود!؟ شهردار بر لبه تيغ جلسه هفتگي شوراي شهر، شاهد اعلام وصول طرح سوال از شهردار نيشابور از سوي دو تن از اعضاي شوراي شهر بود. موضوعي که مي تواند بار ديگر زرندي را در آستانه استيضاح قرار دهد. […]

شوراي شهر؛ سناريوي نخ نماي سفرها، سنگيني بار بيت المال

آيا شهردار اين بار استيضاح مي شود!؟

شهردار بر لبه تيغ

جلسه هفتگي شوراي شهر، شاهد اعلام وصول طرح سوال از شهردار نيشابور از سوي دو تن از اعضاي شوراي شهر بود. موضوعي که مي تواند بار ديگر زرندي را در آستانه استيضاح قرار دهد.

يازدهم آذر ماه، در ابتداي جلسه شوراي شهر، مقرر شد با توجه به اينکه حد قانوني تاريخ ابلاغ و ارسال سوالات به شهردار گذشته است، جلسه فوق العاده اي روز پنجشنبه سيزدهم آذر ماه برگزار شود که دو گروه سوالاتشان را مطرح کنند. دو سوال کننده از شهردار ين بار از دو طيف متفاوت شورا هستند. در يک سو ثمانه سکاکي است، که در ماه هاي گذشته به علت به کارگيري برخي نزديکان اش در شهرداري خود مورد انتقاد برخي ديگر از اعضاي شورا قرار دارد و معتقدند اين عضو شورا و همفکران ش خود از عوامل فشار بر شهردار هستند. موضوعي که در صورت صحت، اقدام اين عضو شورا را زير علامت اين سوال قرار مي دهد، که آيا دليل اين طرح سوال، و احتمالا عدم اقناع و تلاش براي استيضاح زرندي، حلقه ديگري از دخالت ها و فشارهاي اعضاي شورا بر شهردار است.

از سوي ديگر، محمدکاظم صادقي، شهردار سابق که تنها پس از يک سال از شروع به کار شورا، در يک چالش طراحي شده خود و دوستان ش کرسي هاي هيات رييسه را به طيف نزديکان يک نماينده مجلس واگذار کردند. انگيزه صادقي از طرح سوال، عدم تحقق برنامه هاي شهرداري، عدم تحقق بودجه و به کارگيري بدون ضابطه نيروها در شهرداري عنوان شده است.

به اين ترتيب، شهردار حالا از سوي طيفي که معتقدند زرندي به جاي رعايت قانون و پيگيري وعده هايش، با امتياز دادن به برخي شوراييان از کارآمدي شهرداري کاسته و همچنين از سوي طيفي که امتيازات بسياري از زرندي در طول 16ماه شهرداري اش گرفته اند، ميان دو لبه قيچي قرار گرفته است.

دستور جلسه شورا

هفته گذشته نيز با وجود يکي دو عضو جنجالي اين شورا، صحبت هايي مطرح شد که از نظر خبرنگاران که اتفاقا حضور پررنگ تري به نسبت ساير جلسات داشتند، دور نماند.

مدير IT دبيرخانه شورا با اشاره به لپ تاپ هايي که روبروي تمام اعضا گذاشته بود، توضيحاتي در رابطه با وب سايت جديد شورا به آدرس shoraneyshabur.ir و اتوماسيون اداري ارائه داد و اين اقدامات را براي جلوگيري از طولاني شدن ثبت مدارک و گم شدن آن در جريان جابجايي ها و همچنين کارتابل تحت وب، که اعضا بتوانند خارج از مجموعه شورا نامه هاي شان را بررسي کنند و مردم هم بتوانند به صورت الکترونيکي درخواست خود را پيگيري کنند، دانست.

رئيس کميسيون عمران در رابطه با ديوار کشي ساختمان هاي مجتمع فولاد که باعث انسداد معابر شده است، اعلام کرد که در طرح تفصيلي، توسط کميسيون ماده 5 بررسي شود و تا قبل از طي مراحل قانوني، انسداد معابر غير قانوني مرتفع گردد.

انتقاد از وضعيت نابه سامان پايانه نيشابور

در ادامه جلسه نيز شاملي نامه مسئول پايانه هاي مسافربري نيشابور را قرائت کرد. مواردي از جمله عدم وجود جايگاه مناسب جهت سوار شدن مسافرين، عدم وجود خط اتوبوس از چند نقطه شهر به پايانه، تسلط نداشتن ورود و خروج خودروها به پايانه، عدم نظارت بر نظافت پايانه و سرويس هاي بهداشتي آن، مستقر نبودن نيروي انتظامي و عدم وجود دستگاه خودپرداز را از مشکلات اين پايانه دانسته است.

شاملي با بيان اين که من سرويس هاي بهداشتي را بررسي کردم که تميز بود و فقط تعداد آن کم بود، از وضعيت ابراز رضايت کرد. اما حجت اله شريعتمدار با بيان اين که با بازديد مختصر نمي توان مشکلات را کتمان کرد گفت: بايد مشکلات اين مجموعه مرتفع گردد. صالح آبادي پيشنهاد کرد که کميسيون خدمات به همراه مجموعه هاي مرتبط جلسه ويژه اي در ترمينال تشکيل دهد و تمام موارد را بررسي کند. اما شاملي با بيان اين که برخي از اين موارد مثل دستگاه خودپرداز، بر عهده مدير است خواستار تذکر به مديريت مجموعه در اين زمينه شد و البته موضوع با اظهارات شريعتمدارچنين ادامه يافت: مدير آنجا زير نظر شهرداري است، اگر مديري عرضه نداشته باشد نمي توان کار مردم را معطل نگه داشت. يک عضو ديگر شورا هم با درخواست اين که اين موارد را به مديريت آن ارجاع دهيد تا ظرف مدت معيني بررسي کند، تصريح کرد: آن آقايي که به عنوان مدير حقوق مي گيرد و کارمندان آن مي گردند و مي چرخند! چه کاره اند که اعضاي شورا بروند آنجا جلسه بگذارند؟ صالح آبادي تاکيد کرد: جلسه گذاشته شود تا مشکلاتي که مربوط به مديريت است از بقيه تفکيک شود.

در بند ديگراز موارد کميسيون خدمات، ساخت و سازهاي خيابان عطار به همراه پارک دوطرفه خودروها که پياده رو و حاشيه خيابان را مسدود کرده است قرائت شد که در نهايت مقرر شد سازمان پسماند جهت ايمن سازي و پاک سازي خيابان ها با اولويت خيابان عطار اقدام و نتيجه ظرف مدت دو هفته به شورا اعلام شود.

در ادامه صائب نيا در رابطه با يک طرفه شدن خيابان مدرس و بسته شدن تقاطع اين خيابان با بلوار بعثت اظهار کرد که کسبه اين خيابان تحت فشارند که شاملي در پاسخ بيان داشت: موضوع با سرهنگ دهنوي جهت بررسي هماهنگ شده که اگر بشود چراغ راهنمايي گذاشت که هم از ترافيک جلوگيري شود و هم راه مذکور باز شود.

نظافت شهر از پول ميوه و لپ تاپ شورا واجب تر است

يک عضو شورا در بحث خدمات شهري و رفت و روب، با بيان اين که برخي قسمت هاي شهر به اين لحاظ فاجعه است، تصريح کرد: چطور به خودمان اجازه مي دهيم که امروز و فردا کنيم، شهرداري را مکلف کنيم با نيروهاي موجود يا با گرفتن نيروهاي شرکتي اين مسئله را حل کند. شريعتمدار با اشاره به اين که برخي مناطق شهر در سه نوبت نظافت مي شود ولي برخي مناطق ديگر ماهي يک بار، افزود: اگر بحث بودجه است از همان جا که 30 ميليون تومان براي ميوه اي که ما در جلسات شورا مي خوريم تامين مي شود، بودجه رفت و روب را تامين اعتبار کنيم، از همان جايي که اين لپ تاپ ها را خريديم تامين کنيم.

صادقي نيز با بيان اين که پيشنهاد داريم به جاي اينکه چند نيرو اضافه کنيم، دو سه تا ماشين مکانيزه استفاده کنيم، اظهار داشت: کسي هم منکر ضرورت اين مسئله نيست ولي تا الان اطلاعاتي که به شورا رسيده اطلاعات درستي نبوده که مبناي تصميم گيري ما باشد. وي از 70 هکتار «اختلاف محاسبه در مورد مساحت» خيابان ها و کوچه هاي شهر که در گزارش هاي شهرداري در مورد مناطق مورد رفت و روب ارسال شده است خبر داد و اضافه کرد: در جلسه فردا در کميسيون خدمات شهري اين مغايرت ها برطرف مي شود.

واکنش جدي به طرز بيان شريعتمدار

جدي در واکنش به صحبت هاي شريعتمداري با بيان اين که من متاسفانه مجبورم با زبان خود آقاي شريعتمدار با ايشان صحبت کنم، اظهار داشت: گفتمان اينکه «فقط ما مي دانيم مشکلات مردم چيست» درست نيست. شريعتمدار هم ساکت نمانده و پاسخ داد: ما نشسته ايم در شورا براي خودمان «تف مي دهيم»، الان هم شب هاي زمستان است بياييد در خانه ما کرسي بگذاريم، تخمه هم بشکنيم، حق الجلسات هم نگيريم. جدي دنباله حرف را چنين پي گرفت که شما که هر روز مشهدي، اين بقيه اعضا هستند که دائما به اين مناطق سر مي زنند.

در اين لحظه صالح آبادي پادرمياني کرد که البته اوضاع بدتر شد، وي اظهار داشت: اگر ما پيراهن از قرآن بپوشيم و داد بزنيم که خدمت گزار مردم ايم، مردم در قضاوت هاي شان اشتباه نخواهند کرد، مردم فهيم تر از آنند که ما با شعار بخواهيم چيزي را بقبولانيم يا پنهان کنيم. شريعتمداري از صندلي خود به جلو خم شد و خطاب به صالح آبادي گفت: شما که اينجور متلک مي گوييد اگر بنا به شعار باشد، جناب عالي بوديد که شعار مي داديد اگر از آسمان سنگ ببارد کلنگ ميدان بار را مي زنيم!

اين بگو مگوها و اتهام زدن به يکديگر ميان صالح آبادي، شريعتمدارو جدي دقايقي ادامه يافت که براي صرفه جويي در وقت خوانندگان نشريه از ذکر ادامه آن خودداري مي کنيم.

سفر تهران براي تبديل پادگان به دانشگاه

قرار شده است چند تن از شوراي شهر نيشابور با سفر به تهران و ديدار با نمايندگان مجلس، موضوع اختصاص زمين پادگان هاشمي نژاد به دانشگاه فرهنگيان را پيگيري کنند. صالح آبادي با اشاره به دليل سفر تهران اظهار داشت: دختران دانشجوي دانشگاه فرهنگيان، دغدغه هاي شان را با ما مطرح کردند و ما براي اين موضوع جلسه گذاشتيم.

اين موضوع با واکنش شريعتمدار روبه رو شد که: «مگر نمايندگان مجلس، نيشابوري نيستند که شما مي خواهيد برويد در تهران جلسه بگذاريد؟ پول بليط و غذا و حق ماموريت از جيب مردم بگيريد که مي خواهيد در محضر مبارک آقاي سبحاني نيا و مروي نهار بخوريد!» کهرييس شورا تنها به گفتن «واقعا متاسفم!» اکتفا کرد.

ثمانه سکاکي در ادامه مباحث اظهار داشت: امتياز دانشگاه فرهنگيان را هم سبزوار و هم نيشابور مي خواهند بگيرند و سبزوار به خاطر بحث استان شدن ش بسيار پيگير است، من هم به نمايندگي از خانم ها در جلسه فردا شرکت خواهم کرد. شريعتمدار اين بار سکاکي را بي نصيب از انتقاد نگذاشت و خطاب به سکاکي اظهار داشت: شما چه تخصصي در حوزه دانشگاه داريد که مي خواهيد برويد؟

در پايان ليلا کاشفي ضمن بيان اين که فضاي پادگان شهيد هاشمي نژاد تخليه شده، بهترين فرصت است که اين امتياز به نيشابور منتقل شود، اظهار داشت: من دلسوزي آقاي شريعتمداري را که صرفا براي بيت المال است تقدير مي کنم، ولي به نظر مي آيد که اين جلسه لازم است.

به هر روي به نظر مي رسد يکي از گزينه هاي مهم براي جايگزيني پادگان هاشمي نژاد نيشابور، که اينک با تخليه آن توسط سپاه، در اختيار آموزش و پرورش قرار گرفته، تبديل شدن به دانشگاه فرهنگيان است. اگر چه تنها گزينه مطرح شده تا کنون هم هست که مورد بررسي در شورا قرار گرفته است و خبري از بررسي هاي کارشناسي جدي در اين زمينه وجود ندارد، اما دست کم اين گزينه در صورت تحقق بيش ترين سنخيت را با کارکرد مالک جديد، آموزش و پرورش، دارد و امتيازي هم براي شهر به حساب مي آيد. فعلا شوراييان نيشابور در تحقق آن مصمم به نظر مي رسند.

تذکر کاشفي در مورد پرداخت ها به اعضا

ليلا کاشفي با تذکر به اعضاي شورا در مورد حق الجلسات دريافتي گفت: حق الجلسات ما حداکثر 50 ساعت در ماه است اما گاهي دوستان کمتر از اين ساعات حضور دارند در حالي که حداکثر دريافتي را دارند و متاسفانه گاهي ساعت ها جابجا مي شود و جلسه اي که در 2 ساعت و 50 دقيقه تشکيل شده، براي کليه اعضا 12 ساعت گزارش شده است! اينجا هم بايد روي بيت المال حساس بود.

نویسنده :آزاده مهدیار