مهريه جالب يک زوج جوان در نيشابور
مهريه جالب يک زوج جوان در نيشابور

مهريه جالب يک زوج جوان در نيشابور: 5 جلد کتاب! درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. لابد هفته ي گذشته در همين نشريه و در صفحه ي يک هفتم، خوانديد که وزير ارشاد، آرزو کرده بود روزي برسد که در مراسم خواستگاري به جاي پرسيدن از مال و اموال داماد از ميزان علاقه اش به […]

مهريه جالب يک زوج جوان در نيشابور:

5 جلد کتاب!

درود! به کلبه کتاب خوش آمديد. لابد هفته ي گذشته در همين نشريه و در صفحه ي يک هفتم، خوانديد که وزير ارشاد، آرزو کرده بود روزي برسد که در مراسم خواستگاري به جاي پرسيدن از مال و اموال داماد از ميزان علاقه اش به کتاب و کتاب خواني پرسيده شود! حالا اين خبر داغ را هم داشته باشيد که يک آقا داماد نيشابوري و يک عروس خانم شمالي قرار است به زودي با هم ازدواج کنند و عروس خانم که تحصيل کرده ي اروپا ست مهريه ي خود را 5 جلد کتاب تعيين کرده است. اين پنج کتاب عبارتند از: رباعيات خيام، شاهنامه فردوسي، غزليات حافظ، بوستان سعدي و ديوان شمس. آقا داماد مهندس است و عروس خانم حقوق دان. مادر داماد هم از شاعران خوب نيشابوري هستند که البته هنوز کتابي از ايشان منتشر نشده است. ايشان البته قول دادند بعد از مراسم اگر عروس و داماد موافق بودند شرح کامل ماجرا و اسامي آنان اعلام شود. ما هم همينجا از خيام نامه به اين زوج فرهيخته شادباش مي گوييم و آرزو مي کنيم زندگي شاد و زيبايي داشته باشند.

وقتي که تيراژ کتاب ها و روزنامه ها در ايران، ميليوني بود!

«در شاهنامه ابداع و اختراع خط از ايرانيان دانسته شده و الواح گلي و همچنين کتيبه‌هاي مختلف ايام باستان مبين اين نظر است. از اين‌ها گذشته اين که کتابخانه فارس در دجله ريخته شد و آب دجله را تيره ساخت حکايت از کثرت کتاب‌هايي دارد که در کتابخانه فارس وجود داشته که بي‌شک اگر باقي مي‌ماندند امروز بشر بر پايه آن آگاهي‌ها و تحقيقاتش چندين قرن بيش‌تر از اين بود که الآن هست… بعدها نيز که صنعت چاپ رونق گرفت ايران از نخستين کشورهايي بود که نه حتي در مرکز آن بلکه در شهرهاي دوردستش صنعت چاپ از طريق چاپ سنگي گسترش يافت و کتاب‌هاي آن زمان نقش موثري در گسترش فرهنگ ايراني در ميان مردم و همچنين ترجمه‌هاي آثار غربي داشت. سپس در سال‌هايي که تحصيلات نوين آغاز شد و بر تعداد مدرسه‌ها و دانشگاه‌ها افزوده شد شمارگان کتاب و مطبوعات اوج گرفت به طوري که در آغاز دهه 50 شمارگان روزنامه‌هاي معروف کشور به مرز 300 هزار نسخه رسيد که در تمامي خاورميانه بي‌مانند بود. در اواخر دهه 50 با توجه به تحولاتي که در کشور پيش آمد بسياري از کتاب‌ها و برخي از روزنامه‌ها با تيراژ ميليوني منتشر شدند. همه اين‌ها نشان‌دهنده علاقه ايرانيان به مطالعه است.»

آن چه خوانديد بخشي از سخنان آقاي «بقايي ماکان» درباره ي اوضاع و احوال مطالعه در ايران بود. ايشان در ادامه درباره ي دلايل کتاب نخواني ايرانيان گفته اند: «اين‌که امروز ديده مي‌شود شمارگان کتاب متأسفانه تا حد 500 نسخه تنزل يافته به اين سبب است که عشقه‌هايي ظاهرفريب به جريان صنعت نشر افتاده و چنان آن را در خود گرفته که بسياري از واقعيت‌ها در اين خصوص پوشيده مانده است.» اين نويسنده و پژوهشگر در ادامه به مهم‌ترين دلايل مشکلات صنعت نشر اشاره کرد و در اين‌باره گفت: «نخست اين‌که مديريت کلان فرهنگي تلاش مي‌کند قلم اهل معرفت به جوهر آنان آغشته شود. ديگر اين‌که مميزي‌هاي دل بخواه و سليقه‌ اي عرصه را چنان بر اهل قلم تنگ کرده که آنان عطاي نوشتن و انديشيدن را به لقايش بخشيده‌اند. سوم اين‌که مضيقه‌هاي اقتصادي حرکت و پويايي را از ناشران گرفته است…» جهت تکميل سخنان آقاي بقايي ماکان عرض مي کنيم در حالي که هم اکنون آمارها حکايت مي کنند مجموع تيراژ کل روزنامه هاي ايران کمتر از يک ميليون و دويست هزار نسخه در روز است، فقط روزنامه ي «يوميوري شيمبون» ژاپن به تنهايي چيزي در حدود 14 ميليون تيراژ دارد! اين روزنامه به وسيله ي جامعه کارگري اين کشور و کاملا خصوصي اداره مي‌شود.

تازه هاي بازار کتاب

اگر در هفته ي کتاب، برنامه ي مناظره ي شبکه اول سيما درباره ي کتاب را ديده باشيد حتما به خاطر داريد يکي از حاضرين در جلسه به تلويزيون اعتراض کرد که چرا وقتي کتاب فيلمنامه هاي «اصغر فرهادي» منتشر مي شود اين رسانه، خبرش را به عنوان يک خبر مهم ادبي اعلام نمي کند. ما هم ضمن سپاس از اين دوستِ نکته سنج در رسانه ي خودمان که خيام نامه باشد اعلام مي کنيم اين کتاب را که نشر چشمه منتشر کرده و شامل فيلمنامه هاي رقص در غبار، چهارشنبه سوري، شهر زيبا، دايره زنگي، درباره الي، جدايي نادر از سيمين و گذشته است مي توانيد از کلبه کتاب کليدر تهيه اش کنيد. به هر حال، يک ايرانيِ برنده ي اسکار که بيشتر نداريم. اما ديگر کتاب ها:

*«پيرمرد صد ساله اي که از پنجره خانه سالمندان زد به چاک و ناپديد شد» اين عنوان طولاني مربوط به رماني است نوشته ي نويسنده ي سوئدي «يوناس يوناسون» که سه سال پيش در اروپا به شدت مورد استقبال مردم قرار گرفت و حالا با ترجمه ي جلال رضايي راد در ايران منتشر شده است.

*تقليد از خدا (در معرفت شناسي ابن عربي، متن خواني و تفسير فتوحات مکيه) از نصرالله حکمت، نشر الهام، قيمت 40 هزار تومان

*«وقتي دماغ پينوکيو توي سوراخ گوش من بود»، مجموعه شعر طنز از فاضل ترکمن، نشر مرواريد، 14 هزار تومان

*«الواح صلح» و « مرد بي مورد» دو مجموعه غزل از محمدسعيد ميرزائي، نشر نيماژ، 12500 تومان و 9900تومان

*«مردي با کبوتر» نوشته ي رومن گاري با ترجمه ي خانم ليلي گلستان، نشر ثالث، قيمت 7000 تومان

کلبه کتاب