ثبت 4میلیارد تومان فروش فیروزه در ایام نوروز رضا زرگرانی- در نیشابور 30خانه تاریخی داریم اما تاکنون فقط 5 باب از این خانه ها توسط سازمان میراث فرهنگی به  ثبت رسیده است؛ این 5 خانه شامل منازل «مجتهدی»، «وکیلی»، «مهدیانی»، «قرشی» و «عیدیانی»  است که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و مرمت آنها حداقل 5 […]

ثبت 4میلیارد تومان فروش فیروزه در ایام نوروز

رضا زرگرانی- در نیشابور 30خانه تاریخی داریم اما تاکنون فقط 5 باب از این خانه ها توسط سازمان میراث فرهنگی به  ثبت رسیده است؛ این 5 خانه شامل منازل «مجتهدی»، «وکیلی»، «مهدیانی»، «قرشی» و «عیدیانی»  است که اعتبار مورد نیاز برای بازسازی و مرمت آنها حداقل 5 میلیارد تومان است.

این ها سخنان رییس اداره «میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری» نیشابور است که در نشست خبری روز چهارشنبه، 20 شهریورماه در حضور خبرنگاران عنوان کرد.

محمداسماعیل اعتمادی تخریب خانه های تاریخی شهر را نتیجه ناهماهنگی میان ادارات محلی دانست که آخرین فقره از این اتفاقات ناخوشایند، منزل «معمارباشی» در سال گذشته بود. خانه ی سازنده بناهای ماندگاری مانند سردر دبیرستان خیام و بخشی از عمارت امین اسلامی نیشابور، که خود می توانست به عنوان خانه تاریخی معرفی شود، سال گذشته تخریب شد تا احتمالا به زودی آپارتمانی چند طبقه بر جای آن خودنمایی کند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره به خبرنگاران گفت: متاسفانه برای تخریب خانه ها از ما مجوزی کسب نمی شود؛ امکان دارد این خانه ها با مجوز شهرداری تخریب شود، اگر یک استعلام از میراث فرهنگی صورت پذیرد دیگر امکان وقوع‌ چنین رویدادهایی وجود نخواهد داشت.

طرح تشویقی برای مرمت و نگهداری بناهای تاریخی

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در عین حال به یکی از طرح های مشوق برای مرمت و حفاظت از آثار و بناهای تاریخی اشاره و تشریح کرد: براساس بند « د » تبصره 10 قانون بودجه سال 98 اشخاص حقیقی و حقوقی شامل افراد، شرکت ها، صنایع، کسب و کارها و کلیه مودیان مالیاتی می توانند در راستای احداث، تکمیل، تجهیز فضاها، حفاظت، مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی-فرهنگی اقدام و هزینه های مربوطه را با تائید سازمان میراث فرهنگی به عنوان هزینه های قابل قبول مالیاتی محاسبه کنند.

اشیای تاریخی نیشابور در مشهد به امانت گذاشته شده

محمد اسماعیل اعتمادی درباره خارج شدن اشیا موزه نیشابور و انتقال آنها به مشهد و نگرانی هایی که برخی مقامات شهری در این باره عنوان کرده بودند، توضیح داد: فضای مخزن میراث فرهنگی نیشابور نامناسب است و طی چند سال گذشته آسیب هایی به نسخ خطی و اشیا تاریخی وارد شده است. به همین خاطر مقرر شد اشیای ارزشمند به مخزن «موزه خراسان» منتقل شود و کلید مخزن نزد «امین اموال»ِ نیشابور باشد.

نامه نگاری نماینده برای تخصیص بودجه 45 میلیاردی

رییس اداره میراث فرهنگی نیشابور همچنین اضافه کرد: در پی به سفر رییس محترم جمهوری به نیشابور، بودجه 45 میلیارد تومانی برای حوزه میراث فرهنگی مصوب شد و پس از نامه نگاری های دکتر گرمابی با آقای نوبخت، بالاخره ایشان در اسفند 97 دستور داده اند تا این بودجه کاملا تخصیص یابد، البته تا امروز این اتفاق نیفتاده است اما با پیگیری این دستور، تخصیص بودجه مذکور امکان پذیر است. وی در باره برنامه اداره متبوع خود برای ساخت موزه در نیشابور باز هم توپ را به زمین شورا و شهرداری انداخت و گفت: از شورای شهر و شهرداری خواستیم تا زمینی را به میراث فرهنگی جهت ساخت موزه باستان شناسی اختصاص دهند تا ما هرچه سریع تر موزه را بسازیم و اشیای تاریخی به نیشابور برگردانده شود، اما تا امروز زمینی برای احداث این موزه توسط شورا و شهرداری در نظر گرفته نشده است.

تخصیص بودجه پارسال: فقط 60 درصد

اتکای میراث فرهنگی، آن هم برای اداره امور در شهری مانند نیشابور، که معدن فرصت های مغفول مانده گردشگری، تاریخی و فرهنگی است، به بودجه دولت گویا دیگر معنایی ندارد و اگر در این زمینه بودجه ای هم باشد، به صورت متمرکز در پروژه های کلان کشور خرج خواهد شد.

این را می شد از سخنان اعتمادی فهمید، جایی که درباره در زمینه اعتبارات این سازمان گفت: در سال گذشته 1 میلیارد و 700 میلیون تومان بودجه برای میراث فرهنگی و گردشگری نیشابور اختصاص یافته بود اما فقط 60 درصد آن تخصیص یافت.

ضرورت افزایش سهم نیشابور از صنعت ثروت آفرین گردشگری

نیشابور به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور میزبان میلیون ها گردشگر است. میلیون ها زائر و گردشگر عبوری، که سهم دو آرامگاه خیام و عطار، با شهرت بین المللی شان، تنها حدود 300هزار نفر بوده است و این مشت، خود نمونه خرواری از نیاز به بازنگری جدی در سیاستهای جذب گردشگر است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ن در نشست خبری این اداره در آستانه هفته میراث فرهنگی در این باره گفت: یکی از مسائل مهمی که در نیشابور با آن مواجه هستیم کمبود اقامت گاه ها برای اسکان و ماندگاری بیشتر گردشگران در شهرستان است. اگر ما بتوانیم مدت زمان حضور گردشگر را در نیشابور بالا ببریم کمک شایانی به وضعیت اقتصادی نیشابور خواهد شد.  در سال گذشته هتل 4 ستاره در نیشابور افتتاح شد، اما هتل ها نمی توانند به دلیل هزینه های بالا و ظرفیت محدود، افراد زیادی را به خود جذب کنند. به همین خاطر سیاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که به تازگی تبدیل به وزارت خانه شده، این است که امکان اقامت را برای اکثریت افراد جامعه فراهم کند. در همین راستا ایجاد اقامتگاه های بوم گردی را  در دو سال اخیر در دستور کار قرار دادیم.

اعتمادی ادامه داد : ما در سال گذشته 5 اقامتگاه بوم گردی را ایجاد کردیم و در سال98 تا کنون 4 اقامتگاه دیگر را افتتاح شدنیشابور با این 9 اقامتگاه بوم گردی در سطح استان رتبه دوم را بعد از گناباد دارد و 3 اقامتگاه دیگر نیز در حال ایجاد است که امیدواریم در هفته گردشگری افتتاح شود.

به گفته این مقام مسئول، اقامتگاه های بوم گردی، با توجه به هزینه های مناسب و بافت سنتی خود، می توانند افراد زیادی را جذب کنند.

اسماعیل اعتمادی یاد آور شد: در هفته دولت اداره میراث فرهنگی و گردشگری 9 پروژه را با اعتباری بالغ بر 4 میلیارد تومان در شهرستان افتتاح کرد.

اعتمادی :مشکلات مالی باعث شده راهنما نداشته باشیم

اعتمادی در پاسخ به پرسش خبرنگار «خیام نامه» در زمینه خدمات دهی به مسافران و نقش آن در جذب گردشگر به شهرستان گفت: ما ده کمیته زیرمجموعه ستاد خدمات سفر داریم که مرتب جلسات آن تشکیل می شود تا برای خدمات مطلوب بحث و گفت و گو بین سازمان های مختلف صورت بگیرد. در ایم سفرهای تابستانی، گروهی متشکل از فرمانداری و میراث فرهنگی  را مشخص کرده بودیم  تا هر هفته به بررسی مشکلات مسافران بپردازند تا برای رفع آن اقدام شود. اعتمادی در پاسخ به پرسش دیگر خیام نامه در همین ارتباط و درباره نبودن راهنما در اماکن تاریخی و گردشگری نیشابور گفت: اگرچه در روز های شلوغ سال از راهنما استفاده می کنیم، اما در سایر روز ها بدلیل مشکلات مالی و نبود بودجه کافی نمی توانیم نیروی لازم را برای این امر تامین کنیم

سرنوشت حمام صفوی

اعتمادی ادامه داد: یکی از اقداماتی که اداره میراث در دستورکار دارد، مرمت حمام مرمر مربوط به دوره صفویه است . این حمام در سال های گذشته متاسفانه تبدیل به انبار پلاستیک فروشی شده بود اما با انجام مذاکراتی  با اداره اوقاف با توجه به اینکه این حمام ، موقوفه است و با ورود دادستانی، این حمام را تخلیه کرده ایم. پس از انجام مرمت قرار است که این بنا تبدیل به «سفره خانه سنتی» شود که به عقیده من، یکی از بهترین فضاهای تاریخی نیشابور خواهد شد.

کاهش دستگیری حفاران غیرمجاز

اعتمادی درباره حفاری های غیرمجاز در نقاط مختلف شهرستان گفت: در سال گذشته ۷۰ نفر به دلیل حفاری غیرمجاز بازداشت شدند و امسال هم تاکنون  ۱۴ نفر دستگیر شده اند. رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره اهمیت اشیای کشف شده از حفاران غیرمجاز خاطر نشان کرد: سال گذشته تعدادی سفال مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد از یک متهم کشف شد.

وضعیت مطلوب صنایع دستی در نیشابور

اعتمادی درباره وضعیت صنایع دستی در شهرستان نیشابور گفت: ما ۷۴۰ کارگاه فعال صنایع دستی و ۴۲۰ مجوز فعالیت مشاغل خانگی صادر کرده ایم که 80 فقره آن ها جزو مشاغل پشتیبان و تامین کننده است که هر کدام می تواند بین 10 تا 20 نفر را مشغول به کار کند.

اعتمادی 3 پروژه بزرگ درحال فعالیت در این حوزه را شامل گیوه بافی، فرت بافی و سفالگری دانست.

رییس میراث فرهنگی به صنعت فیروزه تراشی و تجارت فیروزه به عنوان یکی از مشاغل مهم این حوزه در نیشابور اشاره کرد و یاد آور شد: طی دو هفته نوروز گذشته  ۴۱ میلیارد ریال فروش فیروزه در نیشابور ثبت شده است.

ثبت میراث ناملموس «فدیشه» در روز عاشورا

اسماعیل اعتمادی درباره ثبت تعزیه خوانی فدیشه گفت: در روز عاشورا کارهای ثبت میراث ناملموس مراسم تعزیه خوانی فدیشه انجام شد.‌ همچنین به زودی «پخت حلیم نیشابور» و «علم سازی» این شهر هم ثبت خواهند شد. ضمن ان که آیین علم گردانی و علم خبری نیز قبلا ثبت شده است.