رییس دانشگاه نیشابور: تقویت روحیه استقلال دانشگاه نیشابور، اولویت ما بوده است برای تکمیل فیزیکی دانشگاه 20میلیارد تومان نیاز است الهه بهاری فرد- نیشابور کهن را شهر نظامیه‌ها و دانشگاه‌ها، شهر تجارت‌خانه‌ها و بازارها، شهر مساجد و خانقاه‌ها، شهر «دارالعلم خراسان» و «دهلیز شرق» نامیده اند. اما در روزگار نو، توسعه علمی و دانشگاهی، […]

 

رییس دانشگاه نیشابور: تقویت روحیه استقلال دانشگاه نیشابور، اولویت ما بوده است

برای تکمیل فیزیکی دانشگاه 20میلیارد تومان نیاز است

الهه بهاری فرد- نیشابور کهن را شهر نظامیه‌ها و دانشگاه‌ها، شهر تجارت‌خانه‌ها و بازارها، شهر مساجد و خانقاه‌ها، شهر «دارالعلم خراسان» و «دهلیز شرق» نامیده اند. اما در روزگار نو، توسعه علمی و دانشگاهی، از حلقه های مفقوده ای بوده است که از قضا می بایستی مهم ترین جایگاه را در رویکرد توسعه ای شهرستان به خود اختصاص می داد.

استقلال «دانشگاه نیشابور»؛ امری که به ویژه با توجه به پیشینه و صبغه علمی و فرهنگی کهن شهر خراسان، اگرچه دیر اتفاق افتاده، اما آغاز این مسیر نویدبخش روزهای روشن تری برای این کانون دانش در دیار فیروزه ای خیام و عطار است. رییس دانشگاه نیشابور بر این باور است که مسیری که برای استقلال اداری و سازمانی دانشگاه نیشابور در پیش گرفته شده، چراغ راهی است برای «استقلال علمی» و توسعه پژوهشی این دانشگاه و شهرستان نیشابور.

کرسی دار مدیریت دانشگاه نیشابور معتقد است: اگر دانشگاه ما بخواهد روی پای خود بایستد، در نخستین اقدام باید روحیه ی اعتماد به نفس را بین پرسنل و عوامل مجموعه ایجاد کنیم. صادقی سمرجانی اضافه می کند: اولین اقدامی که در این راستا انجام دادیم، تغییر برنامه راهبردی دانشگاه به عنوان چراغ راه آینده دانشگاه بود و این گونه مسیر دانشگاه نیشابور را از بقیه دانشگاه ها جدا کردیم تا بتواند خود را در راهی مستقل بر مبنای سیاست های وزارت علوم فناوری و تحقیقات نشان دهد.

گام های استقلال علمی در دارالعلم خراسان

رییس دانشگاه نیشابور، در نشست خبری با اصحاب رسانه شهرستان با بیان این‌که بخش قابل توجهی از اقدامات او و پرسنل، معطوف به تقویت روحیه استقلال این دانشگاه بوده، گفت: تا قبل از سال ۹۶، دانشگاه نیشابور یکی از مجموعه های اقماری «دانشگاه فردوسی مشهد» بود و ما باید برای هر اقدام کوچکی از این دانشگاه اجازه می گرفتیم. برنامه راهبردی که برای دانشگاه نیشابور تعریف شده بود به گونه ای بود که باید زیرمجموعه دانشگاه فردوسی می بودیم و دانشگاه مادرِ استان باید به عنوان دانشگاه معین، این مجموعه را پوشش می داد.

دکتر حسن صادقی سمرجانی در تشریح گام های استقلال حقیقی دانشگاه نیشابور، پس از استقلال حقوقی آن بیان کرد: مستقل شدن هیئت جذب اساتید گام مهمی بود که برداشتیم و با تشکیل مستقل هیئت انتظامی اساتید و نهاد انضباطی کارکنان، استقلال اداری و سازمانی دانشگاه را تکمیل کردیم. وی از جدا شدن هیئت امنا و ایجاد کمیسیون دائمی امنای دانشگاه، که متشکل از شهرهای نیشابور، کاشمر، تربت حیدریه و گناباد است، به عنوان آخرین گام استقلال دانشگاه نیشابور از مشهد یاد کرد و ایجاد اعتماد به نفس بین پرسنل و کادر مجموعه را ثمره ی این استقلال عنوان کرد.

به گفته او، دانشگاه نیشابور اینک در۴ دانشکده ی «علوم انسانی»، «علوم پایه»، «فنی و مهندسی» و «هنر» مشغول به فعالیت است و ایجاد رشته های جدید «سنگ های قیمتی» و «علم نجوم»، که مقدمات آن فراهم شده، از برنامه های دیگری است که نیشابور را به یکی از مراکز علم و نجوم کشور تبدیل می کند.

وی با اشاره به سرآمدی و بی همتایی گروه «باستان شناسی» این دانشگاه در شرق کشور، از ورود و پیوستن نیشابور به شبکه شهرهای هوشمند خبر داد.

ارتقای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه نیشابور

این مقام مسئول در خصوص وضعیت حوزه آموزش گفت: دانشگاه نیشابور از سال ۷۳ آغاز به کار کرد و تا سال ۹۶ با ۱۸ رشته در ۴ دانشکده مشغول به فعالیت بود که با اضافه کردن ۱۱ رشته جدید در دو سال اخیر، ۱۶۰۰ دانشجو مشغول به تحصیل در این ۲۹ رشته هستند که از این تعداد، ۱۳ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی دایر است.

وی افزود: تعداد اساتید دانشگاه تا سال ۹۶، پنجاه و شش نفر بود که از سال ۹۶ تا کنون ۱۴ عضو جدید به مجموعه افزوده ایم و در مجموع ۷۰ عضو هیئت علمی (که شامل ۱ استاد تمام، ۷ دانشیار، ۵۲ استادیار و ۱۰ مربی می شوند) مشغول به فعالیت اند.

صادقی سمرجانی در خصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه آموزشی گفت: از اقدامات قابل توجه در این حوزه می توان به احداث کتابخانه و افزودن حدود هشت هزار جلد کتاب در طی یک سال نام برد که کمتر دانشگاهی توانسته است در یک سال این میزان کتاب به کتابخانه خود بیافزاید.

مبادلات بین المللی با مراکز علمی

رییس دانشگاه نیشابور از امضای ۱۷ تفاهم نامه همکاری با بخش های علمی و صنعتی خبر داد و افزود: دانشگاه نیشابور رتبه بیست و یکم روابط بین الملل را میان ۲۶۰۰ مجموعه دانشگاهی و بین ۲۰۰ دانشگاه بزرگ کشور کسب کرده است.

وی همچنین به  امضای تفاهم نامه هایی با ۴ دانشگاه کشور چین از جمله فودان، خانجو و لانجو که جزو بهترین دانشگاه های دنیا هستند خبر داد و اضافه کرد که بخش هایی از این تفاهم نامه ها منجر به قرارداد شده است.

صادقی همچنین همکاری دانشگاه نیشابور با دانشگاه های پنجاب پاکستان، دو دانشگاه افغانستان، ایروان و عراق را یادآور شد و برگزاری همایش های علمی و کاوش در تپه برج نیشابور را از نمونه های کار مشترک با دانشگاه های چین دانست.

۶۰ مورد سفر اساتید به داخل و خارج  از کشور برای شرکت در کنفرانس ها و ارائه ی مقالات بخش قابل ذکر دیگری از این تلاش ها بوده است.

رشد تولید علمی در نیشابور

زحمات علمی استادان و پژوهشگران دانشگاه نیشابور، از ثمراتی بود که صادقی سمرجانی در قاب افتخارات سال گذشته دانشگاه عرضه کرد. کوشش هایی که در حوزه پژوهش در سال ۹۷ چنین به بار نشست: برگزاری چهارده کارگاه آموزشی و به همین میزان ارائه طرح پژوهشی در سطح ملی؛ همچنین چاپ ۷۲ مقاله در نشریات بین المللی و داخلی از سوی اساتید دانشگاه، که ۲ مورد آن در معتبرترین مجلات علمی جهان از جمله«نِیچِر» و ۵ مقاله به عنوان مجلات داغ که بیشترین مراجعه کننده را داشتند به چاپ رسید.

درخشش استادان رشته ی برق دانشگاه نیشابور با ساخت هوشمندترین ربات و کسب جایگاه نخست در «مسابقات بین المللی ربوکاپ» و نیز کسب رتبه اول جشنواره «ایده و اختراع»  و مقام ششم جشنواره «رویش» از افتخارات استادان این دانشگاه در سال گذشته بود که او به آن ها اشاره کرد.

تکمیل فیزیکی دانشگاه نیشابور 20 میلیارد تومان هزینه دارد

رئیس دانشگاه نیشابور در ارائه‌ی گزارش پروژه ها و عملیات عمرانی دانشگاه نیز اظهار کرد: در حوزه عمران از سال ۹۶ تاکنون ۱۸ پروژه را کلید زدیم. احداث سالن همایش، دانشکده ادبیات، مجتمع رفاهی، سالن ورزشی، جاده سازی، ساماندهی محوطه و ایجاد فضای سبز، مسجد، کتابخانه، آزمایشگاه، آشپزخانه و ساختمان مشاوره از جمله پروژه های توسعه فیزیکی دانشگاه بوده است.

اگر چه به گفته وی هنوز ۲۰۰ میلیارد ریال جهت تکمیل فضای آموزشی دانشگاه نیاز است.

گفتنی است در این نشست رسانه ای که روز یکشنبه گذشته در محل حوزه ریاست دانشگاه برگزار شد، مدیر امور فرهنگی دانشگاه نیشابور از ایجاد مرکز نیشابورشناسی و تدوین دایره المعارف نیشابور به عنوان دو اقدام اجتماعی- علمی این دانشگاه خبر داد.