خراشادی- نمایشنامه خوانی «سهرابِ یکشنبه» با حضور هنرمندان نیشابوری در تماشاخانه ی آژمان تهران  به روی صحنه رفت. در این نمایشنامه خوانی که پنجشنبه 20 تیر ماه به کارگردانی مجتبی جعفری پور اجرا شد؛ محمد جواد اکبری و محمد امین اکبری هنرمندان نیشابوری به نقش خوانی پرداختند و نوشین بیان دیگر هنرمند اهل شهرستان نیشابور […]

خراشادی- نمایشنامه خوانی «سهرابِ یکشنبه» با حضور هنرمندان نیشابوری در تماشاخانه ی آژمان تهران  به روی صحنه رفت.

در این نمایشنامه خوانی که پنجشنبه 20 تیر ماه به کارگردانی مجتبی جعفری پور اجرا شد؛ محمد جواد اکبری و محمد امین اکبری هنرمندان نیشابوری به نقش خوانی پرداختند و نوشین بیان دیگر هنرمند اهل شهرستان نیشابور نیز دستیاری نور و صدا را بر عهده داشت.

«سهراب یکشنبه» یکی از نمایشنامه های «خسرو حکیم رابط»، از پیشکسوتان عرصه ی ادبیات نمایشی است که مضمونی سیاسی–اجتماعی دارد و در سال 1354 نوشته شده است. این نمایشنامه، در فضایی سورئال، نبرد میان نیکی و بدی را به تصویر می کشد و با بهره گیری از زبانی تاریخی و بیانی طنز به تقابل خیر و شر در مناسبات سیاسی حاکم بر جوامع انسانی می پردازد.

سیر داستان، در فضای یک قبرستان رقم می‌خورد. «صاحب» (والی قبرستان) با لشکری از «شلان و کوران و پهلوانان پیزوری»، نمادی از سیاهی و خفقان را ترسیم می‌کند که با بلند شدن «سهراب» از قبر و جدال با صاحب، سرانجام ظلم و سیاهی رخت بسته و شادی و سرور همه جا را فرا می‌گیرد.

خسرو حکیم رابط در این نمایشنامه نگاهی نمادین داشته و از عناصری نظیر «تار» و «خروس» که به ترتیب نشان دهنده شادی و نشاط و نیز آگاهی و بیداری هستند، استفاده کرده است که در ابتدای نمایشنامه هر یک به دار آویخته شده اند و در انتها، بانگ خروس شنیده شده و [گردن] تار از طناب دار خارج می‌شود. نوای موسیقی فراگیر شده که نوید پیروزی صبح بر شب، و سپیدی بر سیاهی می‌دهد.

تداعی سعیدی فر، هستی زمان وزیری، علیرضا زارعی، مسعود جعفری پور، مهدی کتابی و امیر محمد محمدی از دیگر روایتگران و خوانشگران این نمایشنامه خوانی بودند که بر روی صحنه رفتند.

بهناز صدیق، دستیار کارگردان و علیرضا توسلی نوازنده این نمایش بودند.