گردهمایی مدیران روستاهای نیشابور و فیروزه:  تقاضای انتخاباتی نماینده مجلس از دهیاران و عده برای چهارسال بعد!
گردهمایی مدیران روستاهای نیشابور و فیروزه:  تقاضای انتخاباتی نماینده مجلس از دهیاران و عده برای چهارسال بعد!

رضا زرگرانی در میانه گرمای چهارشنبه 26 تیرماه، اردوگاه خوش آب و هوای باغرود میزبان گردهمایی دهیاران شهرستان های نیشابور و فیروزه بود تا علاوه بر فرصتی نادر برای گفت و گوهای نزدیک و چهره به چهره اداره کنندگان روستاهای شهرستان، حاضران مطالبات خود را با معاون امور دهیاری های وزارت کشور و نیز مدیرکل […]

رضا زرگرانی

در میانه گرمای چهارشنبه 26 تیرماه، اردوگاه خوش آب و هوای باغرود میزبان گردهمایی دهیاران شهرستان های نیشابور و فیروزه بود تا علاوه بر فرصتی نادر برای گفت و گوهای نزدیک و چهره به چهره اداره کنندگان روستاهای شهرستان، حاضران مطالبات خود را با معاون امور دهیاری های وزارت کشور و نیز مدیرکل برنامه ریزی و توسعه روستایی سازمان دهیاری ها در میان بگذارند.

گردهمایی دهیاران، که آنان را می توان مدیران اجرایی و عمرانی روستاها نامید، ساعت 10 صبح چهارشنبه در  حالی در اردوگاه باغرود برگزار شد که جندقیان، معاون امور دهیاری های وزارت کشور و زیارتی، مدیرکل برنامه ریزی و توسعه روستایی در سخنانی جداگانه از نقش دهیاران در عمران روستایی، سخن گفته و به برخی مطالبات آنان پاسخ گفتند.
دهیاران نیشابور و فیروزه در حالی قبل از شروع مراسم به صورت گروه گروه به خوش و بش و بررسی مطالبات خود مشغول بودند که آنچه که زیاد به چشم می آمد، تعداد اندک بانوان دهیار نسبت به مردان بود، نکته قابل تامل دیگر و امیدوارکننده ، میانگین سنی پایین و جوان بودن اغلب دهیاران بود.

تقاضای انتخاباتی نماینده مجلس از دهیاران!

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور و فیروزه  در مجلس در جمع دهیاران از نگرانی خود برای رای آینده اش پرده برداری کرد و در سخنانی عجیب پشت تریبون به دهیاران و در پاسخ به مطالبه آنان برای لحاظ کردن دغدغه امنیت شغلی شان در «لایحه دهیاری ها» گفت: شما مردانه قول بدهید که برای دور بعد کار کنید و من هم به شرافت و «مردانگی!» خودم قول می دهم تا پیگیر وضعیت شغلی شما باشم!!

وی با بیان این که لایحه دهیاری ها که در نوبت بررسی در مجلس قرار گرفته، مخالفان و موافقان زیادی دارد، گفت: حالا در اسفند ماه که رای های انتخابات مجلس اعلام شود مشخص می گردد که شما به قول خود عمل کرده اید یا نه!

هاجر چنارانی این سخنان را در پاسخ به مطالبه دهیاران درباره امنیت شغلی شان مطرح کرد و گفت: دهیاری نیز مانند ما نمایندگان مجلس یک دوره ی خاصی دارد؛ شاید من هم دیگر برای دوره های بعدی رای نیاورم. مگر می شود نمایندگی مجلس دائمی شود؛ چنارانی از حاضرین پرسید مگر می شود شما هر دوره به ما رای بدهید؟
این نماینده مجلس در سخنان خود از دهیاران خواست که از پتانسیل گردشگری روستاهای خود نهایت استفاده را ببرند.
او درباره لایحه جامع دهیاری ها گفت: این طرح با توجه به وضعیت فعلی کشور، فعلا به مجلس نخواهد رسید.
چنارانی همچنین از دهیاران خواست تا طرح ها و ایده های خودشان را بصورت مکتوب به نمایندگان بدهند تا بررسی کنند.

هاجر چنارانی با اذعان به این که دهیاری، مانند نمایندگی مجلس وابسته به انتخابات است و نمی شود شغل دهیاری را دائمی کرد، گفت: شاید من دور بعد رای نیاورم، آیا شما می توانید قول بدهید که نمایندگی یک فرد در دوره های بعد تکرار شود؟ او سپس در پاسخ به جمعی که به مطایبه پاسخ دادند: «بله!»، گفت شما مردانه به من قول بدهید و من هم به شرافت و مردانگی خودم قول می دهم تا پیگیر وضعیت شغلی شما باشم.

گرمابی: دولت باید به دهیاران بیشتر اعتماد کند

دیگر نماینده نیشابور و فیروزه در مجلس نیز با بیان این که نزدیک به یک سال است دنبال برگزاری این گردهمایی با حضور جناب دکتر جندقیان هستم، گفت : من معتقدم دهیاران نماینده عالی دولت در روستاها هستند و قطعا مقبولیت مردمی هم دارند.

وی افزود با توجه به اینکه چند روز قبل هفته دهیاری ها بود، من از دکتر جندقیان درخواست دو هدیه برای دهیاران را دارم؛ یک قول در زمینه دغدغه های شغلی از دکتر جندقیان می گیرم. (البته قسمتی از کار توسط ما نمایندگان مجلس هست و قسمت دیگر آن به وزارت کشور مربوط می شود) و درخواست دوم من درباره وضعیت روستاهای نیشابور است.

حمید گرمابی در ادامه سخنانش از طرف خود قول داد تا تمام تلاش خود را بکند تا هرچه سریع تر لایحه طرح جامع دهیاری ها که آهویی نماینده دهیاران در این جلسه مطرح کرد، به صحن مجلس بیاید.

گرمابی افزود اگر دهیار نماینده دولت هست، اگر برگزیده مردم هست پس باید اعتماد بیشتری نسبت به او بشود تا دست بازتری در اداره روستا داشته باشد.

 

دهیاری شغل دولتی نخواهد شد

پس از سخنان نمایندگان مجلس، جندقیان، معاون امور دهیاری های وزارت کشور به ایراد سخنرانی پرداخت.

جندقیان، بر خلاف انتظار معمول، بیش تر به سخنان انگیزشی و ارائه راهکارهای مبتنی بر روانشناسی پرداخت. در عین حال این معاون وزیر کشور با اشاره به لایحه جامع دهیاری ها، گفت: دهیاران برای اولین بار می توانند از پاداش پایان خدمت استفاده نمایند.

معاون وزیر کشور در همین حال، آب پاکی را بر روی دست دهیاران ریخت و گفت: شما هیچ گاه کارمند استخدامی دولت نخواهید شد.

وی در پاسخ به مطالبات مطرح شده از سوی دهیاران، درباره خدماتی که قرار است به آنان ارائه گردد گفت: دهیاران برای اولین بار می توانند از پاداش پایان خدمت استفاده نمایند و ابراز کرد که باید ترتیبی اتخاذ شود که دهیاران پاره وقت، بتوانند از بیمه تمام وقت بهره ببرند.

جندقیان همچنین از امضای تفاهم نامه ای با پست بانک برای پرداخت 30 تا 50 میلیون تومان وام کم بهره به دهیاران خبر داد.

قبل از دهیاری ها، روستاها رها بودند

مدیرکل «برنامه ریزی و توسعه روستایی» سازمان دهیاری ها کشور هم در سخنانی با اشاره به شکل گیری 37هزار دهیاری در کشور، در دو دهه اخیر گفت: قبل از شکل شکل گیری دهیاری ها روستا های ما رها شده بودند. با همت دهیارانمان  29هزار از روستاهای کشورمان مانند مناطق شهری طبق جدول زمانی زباله هایشان در حال جمع آوری است، 900 شرکت تعاونی دهیاری ها را داریم که این ها به تنهایی 10هزار شغل را ایجاد کرده اند.

زیارتی، با بیان این که 2500 نفر از دهیاران ما زن هستند، افزود: در سال حدودا 12هزار پروژه کوچک و بزرگ توسط دهیاری ها به بهره برداری می رسد.

مطالبات و دغدغه های 300 دهیار نیشابوری

در ابتدای این نشست، نمایندگان دهیاران نیشابور و فیروزه پشت تریبون رفته و دغدغه ها، مطالبات و نیازهای خود را بدون پرده با معاون امور دهیاری های وزارت کشور و دیگر مسئولان حاضر در میان گذاشتند.

در ترکیب نماینده ی دهیاران سه مرد و یک دهیار زن سخن گفتند.

دهیاری ها؛ نوزاد بدون شناسنامه

در ابتدا آهویی نماینده دهیاران نیشابور و دهیار روستای «آهوان» با اشاره به این که قانون تاسیس دهیاری ها 14 تیر ماه 1377در مجلس به تصویب رسیده، این قانون را به نوزادی تشبیه کرد که حالا به سن 21 سالگی رسیده ولی شناسنامه ای ندارد.

دهیار آهوان با بیان این که هر بار که لایحه ی «قانون جامع دهیاری ها» به مجلس رسیده با لابی گری هایی از دستور کار خارج شده، گفت: آقای دکتر گرمابی! لطفا پیگیر تصویب قانون جامع دهیاری ها باشید.
پس از آن نوبت به نماینده دوم دهیاران نیشابور رسید.

دهیار حتی کارت شناسایی ندارد

محروقی، از دهیاران بخش مرکزی، در ابتدا خلاصه ای از مشخصات بخش مرکزی نیشابور را برای حاضران در جلسه ارائه داد. محروقی گفت : بخش مرکزی نیشابور با مساحتی بالغ بر2368 کیلومتر مربع یکی از بزرگترین بخش های شهرستان و استان است. بخشی که دارای2 شهر، 5 دهستان و234 پارچه آبادی و 175 روستای دارای شورا است و 162 دهیاری های آن فعال می باشند.

محروقی افزود: بخش مرکزی با جمعیت 76807 نفر در سرشماری سال1395 یکی از بزرگترین بخش های کشور محسوب می شود که از چند شهرستان و حتی استان نیز بزرگتر است.

محروقی خواستار توجه بیشتر به پتانسیل بالای گردشگری روستا شد و افزود: گردشگری می تواند بیکاری را به طور کلی در روستاها از بین ببرد.

او سپس به محصولات مختلف نیشابور پرداخت از سیب شهر بار تا عسل روستای بقیع و… اشاره کرد و خواستار تخصیص  اعتبارات ویژه ای شد تا بتوان این ظرفیت ها را نیز متمرکز کرد و دهیاری را خودکفا نمود.

وی با بیان این که شرح وظایف دهیاران در قانون مشخص است، گفت: اما ارگان های دولتی و غیر دولتی تمام وظایف خود را به دوش ما گذاشته اند. اداره آب و برق و مخابرات و… وظایف خود را به ما محول کرده اند . حتی اگر کابل برق روستا را سرقت کنند می گویند مردم روستا و دهیاری باید با مشارکت یکدیگر خودشان تعمیر و حفظ و نگهداری آن را انجام دهند.  دهیاران هیچ گونه امنیت شغلی ندارند و با اولین تغییر در شورای روستا کنار گذاشته می شوند، حداقل یک تسهیلات با درصد کم و طولانی مدت به دهیاران داده شود تا اگر بطور مثال من بعد از 15 سال  دهیاری  برکنار شدم، حداقل شغلی برای خودم ایجاد کنم. این سخنان محروقی با تشویق حاضرین مواجه شد.

وی به کمبود امکانات دهیاری ها در بحث مدیریت بحران اشاره کرد و درخواست کرد که دست کم در هر دهستان یا بخش وسایل مدیریت بحران تعبیه شود تا در زمان حوادث سریع تر وارد عمل شده و از خسارات جانی و مالی جلوگیری کرد.

محروقی در پایان سخنان گلایه کرد؛ او گفت: من 15 سال است دهیار هستم اما یک کارت شناسایی ندارم که هویت دهیار بودن من مشخص باشد.

او همچنین خواستار تخصیص برخی خدمات رفاهی و مسافرتی برای دهیاران و خانواده شان شد و در یک کلام از مسئولین خواست به فکر دهیاران باشند.

دوگانگی اختیارات و وظایف، حتی در اداره روستاها

همت جو، دهیاری جوان و پرتحرک، سخنران بعدی مراسم بود، که برخلاف دو نماینده ی قبلی با جسارت بیشتری مطالبات خود را بیان کرد.

همت جو، در سخنانی که بیانه وار نوشته و قرائت می کرد: ابتدا از عملکرد نمایندگان در خانه ملت گلایه کرد و گفت: اخیرا متوجه شده ایم که نمایندگان مسئولیت نظارت بر هزینه کرد اعتبارات نهاد عمومی دهیاری ها را به نهاد غیر دولتی و خودگردان بنیاد مسکن واگذار کرده اند؛ «هر دم از این باغ بری می رسد…».

وی افزود: در کجای دنیا مدیریت روستا بر عهده ی یک نهاد قانونی و مردمی است، اما اداره ی اراضی آن توسط دستگاه دیگری است.

دهیاران نه امنیت شغلی، که امنیت جانی هم ندارند!

در آخرین سخنرانی این بخش، نوبت به تنها بانوی نماینده دهیاران رسید.

حمیده تهامی، دهیار روستای سالاری (بخش میان جلگه) با بیان گرم و لهجه کرمانی، خود سخنانش را شروع کرد.

در آغاز سخنان این بانوی دهیار، هاجر چنارانی در مراسم حاضر شد و برای لحظاتی به دلیل پر بودن صندلی های ردیف اول، سخنان تهامی متوقف شد تا هاجر چنارانی در جایگاه مناسبی بنشیند.

حمیده تهامی با بیان این که «دهیاری شغل نیست؛ عشق است و تنها عاشق می تواند دهیار شود»،

سخنانش را با ارایه گزارشی در باره مساحت و جمعیت بخش میان جلگه ارائه کرد.

به گفته او، میان جلگه با حدود 3000 کیلومتر مربع، جمعیتی بالغ بر 40هزار نفر را در خود جا داده و از 76 پارچه آبادی آن روستا دارای70 دهیاری است.

تهامی که معتقد بود که دغدغه ی او دغدغه تمام دهیاران است، ادامه داد: دهیاران حتی امنیت جانی هم ندارند!

تهامی هم با طرح چند باره موضوع امنیت شغلی دهیاران، افزود : آبادانی روستا به خرسندی و آرامش خاطر دهیاران بستگی دارد.

این زن دهیار معتقد بود که دولت به دهیاران جسارت داده است.

سایر دغدغه های تهامی نیز مروری بر مطالبات و جمع بندی خواسته های سایر نمایندگان بود.

فرماندار: مواجهه با دهیاری ها سطحی بوده است

گفتنی است، سخنران اول این جلسه، شیبانی معاونت استاندار و فرماندار نیشابور بود. او در ابتدای سخنان خود ضمن تشکر و خیرمقدم به مهمانان حاضر در جلسه گفت که فرمانداری و دهیاران فعال نیشابور و فیروزه از مدت ها قبل منتظر بودند تا این گردهمایی با حضور دکتر جندقیان برگزار گردد تا بتوانند مطالبات و اقدامات خود را با ایشان در میان بگذارند.

وی با قدردانی از تلاش و پیگیری های دکتر گرمابی برای تشکیل این جلسه، گفت: ما یک جمعیت بزرگ روستایی در نیشابور و فیروزه داریم؛ در شهرستان نیشابور بیش از 400 روستا داریم که جمعا 300 دهیار خانم و آقا با وجود مشکلات فراوان این روستا ها را اداره می کنند.

فرماندار گفت: ما به دهیاری ها اعتقاد عمیق داریم اما مواجهه ی ما با مشکلات آنها متاسفانه خیلی سطحی بوده که موجب مهاجرت روستاییان به شهرها و نیز افزایش حاشیه نشینی و افت شدید کیفیت زندگی روستایی شده است.