الهه بهاری فرد – خیّر مدرسه ساز نیشابوری ، روز چهارشنبه در پی تماس تلفنی خبرنگار خیام نامه با بیان ماجرای جدال آمیزی که از حدود یک سال و نیم قبل بین آموزش و پرورش نیشابور و حوزه علمیه مبنی بر مالکیت و تصرف هنرستان وکیلی ۸ رخ داد گفت: کلیه کارهایم را متوقف کرده […]

الهه بهاری فرد

خیّر مدرسه ساز نیشابوری ، روز چهارشنبه در پی تماس تلفنی خبرنگار خیام نامه با بیان ماجرای جدال آمیزی که از حدود یک سال و نیم قبل بین آموزش و پرورش نیشابور و حوزه علمیه مبنی بر مالکیت و تصرف هنرستان وکیلی ۸ رخ داد گفت: کلیه کارهایم را متوقف کرده ام و تا زمانی که مدرسه وکیلی ۸ به مردم نیشابور تقدیم نشود، هیچ گامی برنمی دارم.

ماجرا از این قرار بود که حدود یک سال و نیم قبل حوزه علمیه با ادعای مالکیت آموزشگاه وکیلی ۸ علیه آموزش و پرورش شکایت کرده و حضور این نهاد را در زمین این مدرسه ، غیرقانونی و غیرشرعی خواند.

به گفته ی مدیر حوزه علمیه، واقف زمین آن را وقفِ ساختِ «حوزه علمیه» کرده و چون پس از گذشت سالیان اقدامی از سوی حوزه علمیه صورت نگرفته بود،مرحوم غرویان، امام جمعه وقت نیشابور، از مهندس وکیلی برای ساخت «حوزه علمیه» در این زمین کمک می خواهد.

مهندس وکیلی با بیان نیاز آموزش و پرورش به فضای آموزشی بیشتر، در صورتی که وقف این زمین تغییر کرده و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد، تاسیس آموزشگاهی درخور و شایان را در آن زمین تعهد کرده بود.

امام جمعه وقت با نقل موافقت رهبری، واگذاری این زمین را به آموزش و پرورش و ساخت مدرسه در آن را بلامانع می داند، اما نسخه ی مکتوبی از نامه نگاری مرحوم غرویان با دفتر رهبری موجود نیست و همین موضوع بهانه ای به دست حوزه علمیه داد تا در دادگاه ادعای موافقت رهبری را رد کند. به این ترتیب هنرستان دخترانه وکیلی ۸ در حالی در سال ۸۴ با حضور مسئولین مربوطه افتتاح شد که «وجود اجاره نامه ای که به موجب آن آموزش و پرورش ، زمین آموزشگاه فعلی را از سال ۸۱ و به مدت ۱۵ سال از حوزه علمیه اجاره کرده»، مالکیت و هر گونه ادعای این نهاد آموزشی را بر زمین هنرستان دخترانه وکیلی 8 منتفی می ساخت!

بر این اساس و در پی تقاضای حوزه علمیع مبنی بر رفع تصرف آموزش و پرورش از زمین مدرسه، دادگاه بدوی و تجدیدنظر، حکم تخلیه و قلع و قمع این بنای آموزشی زیبا را در تاریخ دوم مهرماه ۹۷ صار کرد. در پی این حکم آموزش و پرورش تنها کاری که توانست انجام دهد این بود که با رایزنی و جلسات متعدد از شاکیان این پرونده ۹ ماه مهلت گرفت.

بنابراین قرار بود که آغاز تیرماه سال جاری و پس از پایان امتحانات دانش آموزان، این حکم اجرایی شود. اما حسین مهرآبادی، رئیس آموزش و پرورش نیشابور با بیان این که  مدارک و شواهدی وجود دارد که واگذاری کامل زمین را به آموزش و پرورش ثابت می کند، تنها راه حل موجود را توافق بر سر واگذاری زمین معوض برای ساخت حوزه علمیه از سوی آموزش و پرورش دانست و بدین ترتیب شش زمین جایگزین را به حوزه علمیه معرفی کرده تا آن ها به میل خود زمینی مناسب را انتخاب کنند.

حوزه علمیه کدام زمین را انتخاب کرد؟

طبق اظهارات وکیلی، همشهری مدرسه ساز نیک اندیش، گویا حوزه علمیه یک مدرسه ی «نوسازِ سه طبقه» را در حوالی خیام انتخاب کرده و امام جمعه خواسته تا همان زمین و ساختمان را در اختیار حوزه قراردهند و در پی آن رئیس آموزش و پرورش از مهندس وکیلی درخواست کرده تا به جای این زمین و بنا، مدرسه ای دیگر بسازد که این درخواست با مخالفت آقای وکیلی روبرو شده است.

حال  مهندس وکیلی ادامه ی فعالیت های خود را منوط به موافقت «کتبی» امام جمعه و رئیس اوقاف کل کشور با واگذاری زمین مدرسه  وکیلی 8 به آموزش و پرورش می داند و در این خصوص می گوید: کلیه کارهایم را متوقف کردم و تا زمانی که مدرسه وکیلی ۸ به مردم نیشابور تقدیم نشود هیچ گامی بر نمی دارم. موضع من از روز اول همین بوده است، تغییری هم نکرده است. ما ده مدرسه را در دست ساخت خواهیم داشت اما متاسفانه با تاخیر ایجاد شده، ساخت این مدارس به مهرماه امسال نمی رسد و تا مهرماه سال جاری ۸۰ اُمین مدرسه وکیلی را افتتاح خواهیم کرد و بهره برداری ۹۰ اُمین مدرسه وکیلی به مهرماه سال آینده موکول خواهد شد.

تاوانی که تورم بر خیّر مدرسه ساز تحمیل کرد

این خیر مدرسه ساز در پاسخ به خبرنگار خیام نامه مبنی بر تاثیر شرایط اقتصادی بر برنامه های پیش بینی شده خود بیان کرد: یقینا شرایط اقتصادی بر برنامه های من تاثیر گذاشته است. ما ۱۴ مدرسه ساختیم که پیمانکاران متضرر شدند و من مجبور شدم بخشی از ضرر و زیان آن ها را جبران کنم وهزینه ی قراردادهای جدید فوق العاده بالاست و برای من بار مالی سنگینی دارد.

با این همه عبدالرضا وکیلی در پایان سخنانش با ابراز امیدواری در خصوص ساخت چند مدرسه روستایی تا سال تحصیلی جدید، افزود : سالن ورزشی اختصاصی و چندمنظوره وکیلی مقابل دانشگاه آزاد نیشابور بدون توجه به مسائل پیش آمده در حال ساخت است و امسال آماده بهره برداری است.