آموزش و پرورش نیشابور روزهای عجیب و حاشیه های پیچیده ای را از سر می گذراند؛ در حالی که با پایان فصل امتحانات در مدارس، فصل فراغت معلمان و دانش آموزان از درس و مشق فرا رسیده، اما گویا مدیران ارشد این اداره در نیشابور و نیز دستگاه های سیاست گذار و اجرایی، تازه به […]

آموزش و پرورش نیشابور روزهای عجیب و حاشیه های پیچیده ای را از سر می گذراند؛ در حالی که با پایان فصل امتحانات در مدارس، فصل فراغت معلمان و دانش آموزان از درس و مشق فرا رسیده، اما گویا مدیران ارشد این اداره در نیشابور و نیز دستگاه های سیاست گذار و اجرایی، تازه به یک فصل ماراتن وار امتحان نزدیک شده اند. امتحانی که نتایج آن احتمالا در ماه «اسفند» و همزمان با برگزاری انتخابات مجلس! اعلام می شود.

برخی آموزگاران و دست اندرکاران تعلیم و تربیت، این روزها و در تماس های مکرر با «خیام نامه» خبر از صف بندی های سیاسی تازه در بزرگترین مجموعه دولتی شهرستان می دهند و نسبت به وارد کردن دستگاه متولی تعلیم و تربیتِ آینده سازان کشور، یعنی آموزش و پرورش، به نقش آفرینی در پازل سیاسی «شیفتگان خدمت(؟)» و رقبای انتخابات آتی مجلس ابراز نگرانی می کنند. نکته جالب ماجرا اینجاست که این نگرانی ها معطوف به دخالت طرفداران دولت و یا اصلاح طلبان برای تاثیرگذاری بر انتخابات مجلس به سود نزدیکان این طیف فکری نیست؛ بلکه صحبت از تلاش «مردودی های خرداد 1392 و 1396» برای استفاده از پتانسیل انسانی این اداره، و «تک ماده زدن» در انتخابات آتی مجلس به سود نیروهای نزدیک به محافظه کاران و تندروهای نزدیک به جبهه پایداری است!

این شائبه ها در حالی مطرح می شود که همزمان از راهروهای اداره آموزش و پرورش خبر استعفای دو تن از معاونان اداره، در اعتراض به «عملکرد سیاسی» رییس آن، به گوش می رسد و برخی معتقدند که کنار رفتن این دو معاون در اعتراض به تن دادن مهرآبادی به بازی سیاسی تندروهاست.

پیام تغییرات از کجا مخابره شد؟

درست در آعاز روزهای داغ تابستان و در شرایطی که یکی از وظایف آموزش و پرورش برنامه ریزی، تدوین و اجرای کلاس های تابستانی ست و در حالی که عمده‌ی این مسئولیت با حوزه‌ی معاونت پرورشی اداره آموزش و پرورش شهرستان است، اداره‌ی یادشده با تغییر مهمی در بخش معاونت پرورشی رو به رو شده است: معاون پیشین استعفا کرده و پُست وی فعلا خالی ست. از سوی دیگر، خبر برگزاری مراسم تودیع معاون «آموزش ابتدایی» این اداره نیز در شرایطی رسانه ای شده که ادعا می شود تغییرات مزبور به دلایل سیاسی و نزدیک شدن به انتخابات پیش روی مجلس با توصیه‌ی یکی از نمایندگان فعلی (که قصد کاندیداتوری مجدد دارد) رخ داده است!

استعفای دو معاون پیشین حسین مهرآبادی در حالی ست که هر دو از همکاران سابق وی در دوران تصدی «مدیریت آموزش و پرورش میان جلگه» و به قولی رفیق گرمابه و گلستان سال های نه چندان دور مهرآبادی بوده اند و اینک به دلایلی که در ادامه، از زبان ایشان، به آن ها خواهیم پرداخت، به یکباره از اطراف وی پراکنده شده اند. با این همه، رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان ادعاهای مطرح شده از سوی دو معاون پیشین خود را رد کرده و اداره متبوعش را از سیاست زدگی مبرا دانسته است. او در حالی به دنبال افراد جایگزین برای این دو نفر است که حتی از کارایی، حسن تعهد و عملکرد سلیمانی و محمدی تقدیر هم کرده و تنها دلیل برای استعفای آنان را عدم تمایل به ادامه‌ی همکاری آنان ذکر می کند.

در حالی که مسائل مهمی چون تعیین تکلیف آموزشگاه وکیلی انرژی زیادی از آموزش و پرورش و بدنه فرهنگ شهرستان گرفته است، اینک این تغییر و تبدل ها، ادعاها و پاسخ ها، عدم هماهنگی در بخش های دیگری از اداره آموزش و پرورش را نمایان می کند و این زنگ هشدار را برای ما به صدا در می آورد که در شرایطی که بهبود عملکرد مدارس نیازمند ثبات و آرامش در این نهاد فرهنگی ست و لازم است در پیش بینی مسائل و حل آن ها بدون در نظر گرفتن تمایلات سیاسی و تنها با تکیه بر تعهد کاری و تخصص محوری اقدام شود، چرا استعفای ناگهانی و همزمان معاونانی که به گواهی خودِ مدیر مجموعه، عملکرد خوبی داشته اند، به سرعت پذیرفته شده است؟

با اعمالِ نظرهای «شخص ذی‌نفوذ» کاری کردند که خودم استعفا کنم

اسماعیل سلیمانی معاون پرورشی مستعفی آموزش و پرورش نیشابور در گفتگو با «خیام نامه» دلیل استعفایش را عدم حمایت مهرآبادی از حوزه پرورشی اعلام کرد و گفت: رئیس اداره در زمینه های مالی، معنوی و فکری همراهی کافی و لازم را با ما نداشتند.

وی ادامه داد: حضور ایشان در جلسات کارگروه پرورشی شهرستان کمرنگ بود و با توجه به شناختی که ایشان از من دارند (با توجه به سابقه همکاری چند ساله در میان جلگه) می دانند که من طوری کار نمی کنم که حوزه ام ضعیف باشد؛ می خواهم بگویم ایشان با توجه به شناختی که از من داشتند «کاری کردند که خودم استعفا بدهم.» سلیمانی افزود: آقای مهرآبادی اواخر سال گذشته در جلسه ای با یک شخص ذی نفوذ سیاسی، مجاب شد که من و یکی از همکاران دیگر را از دایره مسئولیت حذف کند و افرادِ «مورد نظر همان فرد» را جایگزین کند.

اظهارات معاون پیشین آموزش و پرورش نیشابور تا آن جا پیش می رود که وی مدعی می شود: شخصی که به جای من پیشنهاد شده، خودش از این «مهره چینی» متعجب است وگفته «سلیمانی که خوب کار می کند؛ چرا ایشان را برداریم؟»

با استعفای سلیمانی برای تصدی معاونت پرورشی آموزش و پرورش چهره هایی مطرح شده اند که از این میان به گفته سلیمانی شانس یکی از آنان، یعنی علی ابوالفضلی رئیس اداره سوادآموزی شهرستان، «به سفارش همان شخص ذی نفوذ» بیشتر است.

جنگ لفظی در جلسه تودیع

جلسه تودیع عباسعلی محمدی در 27 خرداد 98 در شرایطی برگزار شد که به گواهی شاهدان، سخنان ردّ و بدل شده میان معاون مستعفی و رئیس چندان در شاٌن اداره‌ی آموزش و پرورش نبوده است؛ در این جلسه که محمدی ادعا می کند تنها «یک ربعِ ساعت» پیش از آغاز و از طریق کارتابل محل کارش از آن مطلع شده است، وی ضمن تقدیر از اقدامات مدیر پیشین، یعنی جواد قوامی نژاد، به نقد عملکرد مدیر فعلی پرداخته و دلیل استعفایش را رفتارها و مدیریت «به گفته ی او» متناقض مهرآبادی عنوان کرده است.

در همین جلسه و بی درنگ پس از او، مهرآبادی نیز قویاً در سخنانی ادعاهای وی را رد کرده و غیرواقع خوانده است و به این ترتیب در مراسمی که به نام «تودیع» برگزار شده بود، جنگ لفظی میان رئیس و معاون پیشین در پیش دیدگان حاضران در گرفته است.

جلسه ثبت نام دانش آموزان به جلسه تودیع من بدل شد!

«خیام نامه» در گفتگو با محمدی از دلایل و چگونگی استعفای وی پرسید؛ همچنین از او خواست تا در خصوص تاریخ استعفا که محل اختلاف نظر میان او و مهرآبادی ست، توضیح دهد.

معاون پیشین اداره آموزش و پرورش با تاکید بر اولویتش که آن را «حفظ شان آموزش و پرورش» عنوان کرد، گفت: تاریخ استعفانامه ام به اسفند 97 بر می گردد اما آن زمان نامه را تحویل ندادم تا آن که در 20 خرداد 98 تصمیم قطعی گرفتم و همان نامه‌ی از پیش نوشته شده را بدون تغییر تاریخ و انشای آن، تقدیم کردم. محمدی با تاکید بیان کرد: بر خلاف آن چه عنوان می شود من قبلا استعفا نداده ام!

وی به سابقه همکاری اش در بخش میان جلگه با مهرآبادی اشاره کرد و گفت: آن دوره با این مدت مدیریت ایشان در نیشابور تفاوت هایی دارد؛ از جمله این که در بحث مدیریت، رویکرد ما سفارش و توصیه نبود یا دست‌کم توجه صرف به توصیه ها نداشتیم اما مدتی پیش آقای مهرآبادی به من گفتند: از دفتر «فلان نماینده» آمده اند و تاکید کرده اند که «محمدی باید عوض شود!» از سویی ایشان نسبت به حوزه کاری آموزش ابتدایی که دایره مهمی ست، بی توجه بودند و این بی توجهی هم در کاهش چشمگیر بازدید از مدارس، حذف فوق برنامه ها، مخالفت با برگزاری کلاس های رایگان ضمن خدمت و تشویقی برای همکاران و کاهش کیفی و کمی برنامه های علمی و کاربردی مدارس قابل مشاهده بود.

معاون آموزش ابتدایی پیشین آموزش و پرورش نیشابور ادامه داد: «خود آقای مهرآبادی بارها در جلسات عنوان کرده بودند: من با کسانی که نسبت به آن ها هماهنگی و هم رایی ندارم، همراه نمی شوم»  و ایشان این عدم همراهی را در جنبه های مختلفی نسبت به من ابراز کردند و همه‌ی این برخوردها برای من یک پیام داشت و آن این که: «باید استعفا بدهم»

محمدی گفت: در آخرین اقدام، ایشان پیش از جلسه‌ی به زعم خودشان تودیع، در نمازخانه آقای بهمدی را به عنوان سرپرست آموزش ابتدایی معرفی کردند و سپس در جلسه ای که موضوع از پیش اعلام شده اش «ثبت نام دانش آموزان» بود، بدون اطلاع رسانی دقیق به من، در حالی که در سین برنامه ها نامی از چنین مراسمی نبود، از من خواستند در جلسه تودیع م حضور یابم!

لابد من آدم خوبی نیستم!

با توجه به سخنان دو معاون پیشین اداره آموزش و پرورش، در گفتگو با مهرآبادی از او خواستیم در خصوص ادعای یکسان مطرح شده از سوی دو نفر در خصوص باز شدن پای یک جناح سیاسی خاص به مساله انتخاب و انتصاب معاونان یک اداره با توجه به نزدیکی به موعد انتخابات مجلس شورای اسلامی ابراز نظر کند؛ رئیس آموزش و پرورش نیشابور ادعاهای مطرح شده از سوی معاونان سابقش را رد کرد و گفت: چنین چیزی صحت ندارد و من با کسی ملاقات نداشته ام تا از او توصیه ای برای تغییر افراد بگیرم.

مهرآبادی با اشاره به سابقه همکاری با دو افراد یادشده، یادآور شد: من تمام تلاش و همکاری لازم را در هر دو بخش داشته ام؛ چه مالی و چه معنوی!

او افزود: از مجموع بودجه ای که در اختیارم بوده است، قسمت بیشترش را صرف طرح های پرورشی کرده ام؛ چطور ادعا می کنند که من به آن بخش اهمیت نداده ام؟ ضمن آن که آقای سلیمانی 9 ماه پس از بازنشستگی با توجه به تبصره ی جانبازی در سمت خودشان باقی ماندند؛ اگر قصدم عدم همکاری بود که می بایست جور دیگری رفتار می کردم.

مهرآبادی همچنین درباره‌ی محمدی ابراز داشت: ایشان اواخر اسفند استعفایشان را رد کرده اند و اگر من تمایلی به همکاری با ایشان نمی داشتم، همان موقع با استعفایشان موافقت می کردم.

مهرآبادی در برابر اصرار خبرنگار که پس دلیل استعفای همزمان دو معاونی که به گفته‌ی خودتان عملکرد خوب و قابل قبولی داشته اند، چه می تواند باشد؟ با تغییر لحنی که به مطایبه شبیه بود، گفت: لابد من آدم خوبی نیستم که نخواسته اند ادامه بدهند!

خواب محافظه کاران برای آموزش و پرورش

این همه در حالی عنوان می شود که خبرها در مورد افراد جایگزین این دو معاون، در صورت صحت، حاکی از تلاش نیروهای نزدیک به تندروها و محافظه کاران، یا دست کم نماینده کنونی آنان در مجلس (یعنی هاجر چنارانی) برای ایجاد تغییرات مطلوب خود در این اداره است؛ در میان نام هایی که برای جایگزینی معاون «پرورشی» به گوش می رسد، نام فردی پررنگ تر دیده می شود که عضو یک تشکیلات به ظاهر مذهبی با اهداف سیاسی است. از سوی دیگر در میان افراد احتمالی برای جانشینی عباسعلی محمدی هم، از فردی نام برده می شود که بعد از ناکامی در راهیابی مجدد به شورای پنجم گام هایی با حمایت خانم نماینده مجلس برای بازگشت به عرصه برداشته است.

برای ارزیابی این گمانه زنی ها باید منتظر ماند و عملکرد رییس اداره تعلیم و تربیت شهر را در آزمون حفظ استقلال این نهاد از زد و بندهای سیاسی مشاهده کرد. شاید هشدارهای دلسوزانه برای کنار نگاه داشتن اداره متولی پرورش آینده سازان از لابی های سیاسی و منافع سیاست پیشگان موثر افتاد و این اداره و رییس آن در امتحان پیش رو مردود نشدند.