گلایه شهردار از تعلل شورا درباره یک پروژه شفاف سازی
گلایه شهردار از تعلل شورا درباره یک پروژه شفاف سازی

رضا میرابی هشتاد و ششمین نشست هفتگی شورای شهر نیشابور چهارشنبه هفته گذشته در حالی برگزار شد که شهردار علی رغم این که در جلسات چند هفته گذشته شورا غایب بود ، در نشست 90 دقیقه ای پنجم تیر آغاز شد، به طور کامل حضور داشت. شورا عامل تاخیر در راه اندازی سامانه شهرسازی موضوع […]

رضا میرابی

هشتاد و ششمین نشست هفتگی شورای شهر نیشابور چهارشنبه هفته گذشته در حالی برگزار شد که شهردار علی رغم این که در جلسات چند هفته گذشته شورا غایب بود ، در نشست 90 دقیقه ای پنجم تیر آغاز شد، به طور کامل حضور داشت.

شورا عامل تاخیر در راه اندازی سامانه شهرسازی

موضوع جالب توجه این جلسه شورای شهر نیشابور، انتقاد شهردار از عملکرد شورا در فرایند تصویب سامانه شهرسازی الکترونیک بود.

هادی درودی، رئیس شورا در میانه جلسه خطاب به شهردار گفت که اعضای شورا بر شفاف سازی خدمات شهرداری تاکید دارند. مردم باید بتوانند از خانه خود، روند پیگیری های پرونده های شهرسازی خود را کنترل کنند.

شهردار نیز در پاسخ به سخنان درودی گفت: در این موضوع من از اعضای شورا گله دارم. الکترونیک شدن حوزه شهرسازی و استقرار سامانه مربوط به آن، مطالبه فعلی و چندماهه شهرداری از شوراست.

نجفی تصریح کرد: ما سه بار، لایحه استقرار این سامانه را به شورا ارسال کردیم که هرسه بار برگشت خورد. چندبار هم با حضور نمایندگان شهرداری، اعضای شورا و شرکت های پیمانکاری جلساتی برگزار شد که اعضای شورا، هر بار قید جدیدی اضافه می کنند که مانع بستن قرارداد می شود و این موضوع دلیل تاخیر در اجرایی شدن سامانه الکترونیک شدن حوزه شهرسازی است.

محمدکاظم صادقی، نایب رئیس و رئیس کمیسیون اداری مالی شورا نیز در پاسخ به این سخنان شهردار، گفت: در جلساتی که با حضور نمایندگان شهرداری در شورا برگزار شد، ایراداتی که از سامانه گرفته شد، به تایید کارشناسان شهرداری رسید و خود آنها قبول کردند که باید ایرادات مذکور برطرف شود. این که در طرح پیشنهادی برای سامانه شهرسازی ایراداتی وجود دارد، تقصیر از شورا نیست و باید به هر صورت بر طرف شود.

نجفی نیز باردیگر خطاب به اعضای شورا گفت: اگر یک از حالت ایده آلیستی خارج شوید و به صورت واقع گرایانه موضوع را نگاه کنید، می شود کار را پیش برد. ما اگر کامل ترین نرم افزار را هم به شورا ارائه کنیم، باز هم صدتا اشکال می شود گرفت. شرایط معقول و منطقی در نظربگیرید، با همان شرایط کار را به انجام برسانیم و بعد تکمیل نرم افزار را در حین فرایند انجام دهیم.

او ادامه داد: در بحث شفاف سازی هم ما بر اساس نامه استانداری مکلف ایم که تمام قراردادها و مناقصات را در سایت بارگذاری کنیم و همین الان هم اگر به سایت مراجعه کنید، می توانید این قراردادها و مناقصات را ببینید.

این بحث لفظی میان صادقی و نجفی با دخالت اعضا و قول مساعدت بیشتر در این خصوص، به پایان رسید.

افزایش 10 درصدی نرخ کرایه سرویس های مدارس

رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر با قرائت مصوبات این کمیسیون، گفت: لایحه افزایش 10 درصدی نرخ کرایه های سرویس مدارس دانش آموزی در سال تحصیلی 98-99 از مصوبات هفته گذشته کمیسیون خدمات شوراست. این لایحه پیش از این در شهرداری و با حضور نمایندگان آموزش و پرورش، انجمن اولیا و مربیان و سازمان اتوبوس رانی بررسی شد و پیشنهاد خروجی این جلسه، افزایش ده درصدی نسبت به سال تحصیلی گذشته بود که اعضای کمیسیون نیز با همین پیشنهاد موافقت کردند.

احمد همت آبادی در ادامه جلسه، بیان کرد:  با توجه به مباحث کارگروه پژوهشی کوچه باغ های نیشابور، مصوب شد نام بوستان امین الاسلامی با توجه به اینکه این مکان از ابتدا یک باغ بوده، به باغ امین الاسلامی تغییر پیدا کند.

او ادامه داد: با توجه به کف سازی و بازپیرایی باغ های امین الاسلامی و باغ ملی توسط شهرداری، نقدهایی به شیوه اجرا و مصالح مورد استفاده در عملیات بهسازی وجود دارد که قرارشد این طرح های عملیاتی، پیش از اجرا، توسط کارشناسان شهرداری در کمیسیون ارائه شود تا با اعلام نظر اعضای شورا، بهسازی صورت گرفته منطبق بر باغ های ایرانی- اسلامی باشد.

شهردار نیز در پاسخ به همت آبادی گفت: در بحث بازسازی باغ های ایرانی و اسلامی، باغ ملی به عنوان یک باغ قدیمی ایرانی، اهمیت بالایی برای مجموعه شهری دارد. اگر بخواهیم شرایط ایده آل را در نظر بگیریم، به لحاظ کمبود منابع ممکن است قابلیت اجرا نداشته باشد به همین جهت ما تلاش می کنیم که پارک ها را از شرایط نابسامان اولیه خارج می کنیم.

علی نجفی اضافه کرد: حوزه عمران شهرداری با مصالح و شیوه مناسب بازپیرایی باغ های ایرانی آشنایی دارد، اما برآورد مالی اولیه برای اصلاح و کف سازی باغ های ملی و امین الاسلامی نیشابور، بیش از یک میلیارد بود که  با توجه به محدودیت منابع و افزایش 40درصدی حقوق در بودجه امسال، باید روش هایی را در نظر بگیریم که هم قابل قبول باشد و هم کفاف تامین اعتبارات آن را داشته باشیم.

پیمانکاران حاضر به ساخت خانه فرهنگ نمی شوند!

موضوع ساخت خانه های فرهنگ که از ابتدای شورای پنجم، همواره پای ثابت مصوبات کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بوده، پس از گله های مکرر مجتبی باری، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا، در جلسه گذشته مطرح شد.

شهردار در پاسخ به باری که شهرداری را مکلف به ساخت 4 خانه فرهنگ در 4 سال کاری شورای پنجم می دانست، گفت: طرح های ساخت این خانه های فرهنگ آماده شده و اقدامات اداری نیز انجام شده، اما پس از برگزاری دو دوره مناقصه عمومی، هیچ پیمانکاری در این زمینه اعلام آمادگی نکرد!

علی نجفی ادامه داد: معمولا در کارهای عمرانی ترک تشریفات نمی کنیم اما با این شرایط ظاهرا چاره ای جز این نداریم. هم چنین درصددیم تا با ارائه مجوز به بخش خصوصی برای احداث خانه های فرهنگی، اگر در زمینه احداث موفق نبودیم، با جلب مشارکت بخش خصوصی شاهد شکل گیری خانه های فرهنگ باشیم.