اتحاد و یکدلی مردم، کلید ارتقای زبرخان است احسان سلیمانی حمید گرمابی نماینده شهرستان های فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به دیدار با معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از پیگیری بر ای ارتقای بخش زبرخان و بازگشت روستاهای چزگ، فرخار، رباطی‌شاهزاده و جمبرجوق به بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه خبر داد. گرمابی افزود: در […]

اتحاد و یکدلی مردم، کلید ارتقای زبرخان است

احسان سلیمانی

حمید گرمابی نماینده شهرستان های فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به دیدار با معاون پارلمانی رئیس‌جمهور از پیگیری بر ای ارتقای بخش زبرخان و بازگشت روستاهای چزگ، فرخار، رباطی‌شاهزاده و جمبرجوق به بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه خبر داد.

گرمابی افزود: در این دیدار که با حضور نمایندگان شورای بخش زبرخان شهرستان نیشابور برگزار شد؛ من ضمن تشکر از معاون پارلمانی رئیس‌جمهور به سبب همکاری‌های مؤثرش در تصویب «بازگشت روستاهای جدا شده از شهرستان فیروزه» در آخرین جلسه‌ی هیأت دولت، بر خواسته‌ی به حق مردم درباره‌ی ارتقای بخش زبرخان به شهرستان مجدداً تأکید نمودم.

نماینده‌ی مردم نیشابور و فیروزه با یادآوری جلسات پرشمار خویش در‌باره ارتقای بخش زبرخان، در سطوح مختلف طی سه سال گذشته، عزم خود را برای رایزنی نهایی با اعضای مؤثر هیأت دولت جهت تصویبِ نهایی این خواسته‌ ی دیرینه و به حق مردمِ منطقه ابراز داشت.

گفتنی است: معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز با ارائه‌ی گزارشی از روند پر فراز و نشیب موضوع ارتقای زبرخان در دولت یازدهم و دوازدهم به برخی دلایل خارج از اراده‌ی دولت و دکتر گرمابی که تاکنون موجب تأخیر در انجام این مسئله شده است، اشاره کرده و از نمایندگان و اعضای شورای حاضر در این جلسه خواست تا ضمن «رفع این مسائل با هماهنگی و اتّحاد»، به منظور حصول سریع‌تر نتیجه، دولت را یاری کنند.

وی در این جلسه ابراز امیدواری کرد که با تلاش‌ها و همکاری نمایندگان مردم در شورای بخش، به لطف خداوند متعال این موضوع به زودی نتیجه‌ای مطلوب را به بار آورده و موجب خوشحالی مردم منطقه و نیشابور بزرگ گردد.

محمد تاجیک کارشناس ارشد جغرافیای سیاسی و دبیر جغرافیای شهرستان فیروزه در این خصوص در وبلاگ تخصصی خود گفته است: با ارتقای بخش خوشاب در سال 1389 که همراه با تخلفات گسترده و الحاق و انتزاع های مخفیانه در معاونت سیاسی استانداری وقت خراسان رضوی صورت گرفت دو روستای فرخار و چزگ از بخش طاغنکوه شهرستان فیروزه، انتزاع و به بخش مرکزی شهرستان جدید التاسیس خوشاب الحاق شد و همچنین دو روستای جمبرجوق و رباطی شاهزاده هم از بخش طاغنکوه انتزاع و به بخش مشکان شهرستان خوشاب الحاق شدند.

وی می افزاید: البته مسئولان متخلف در استانداری خراسان رضوی در زمان تهیه گزارش توجیهی ایجاد شهرستان خوشاب، علاوه بر این چهار روستا، روستای افچنگ از بخش مرکزی سبزوار را هم جدا و به بخش مرکزی شهرستان خوشاب پیوند دادند، که البته به خاطر کاهش ریسک لو رفتن تخلف بزرگ مسولان تقسیمات کشوری وقت در استانداری، افچنگ را هم در طرح توجیهی ارسالی جزو بخش طاغنکوه قلمداد کردند و زمانی که طرح در دولت وقت بدون هیچ گونه هماهنگی با مردم این روستاها و مسولان محلی به تصویب رسید و سبب خوشحالی مردم خوشاب و سبزوار گردید، کسی در باره عواقب طرح سوالی نکرد.

گفتنی است: این روستاها بر اساس سرشماری سال 1395 جزو شهرستان خوشاب محسوب شده اند و جمعیت آنها به شرح ذیل است: فرخار (913 نفر )، چزگ (553 نفر )، رباطی شاهزاده (371 نفر ) و جمبر جوق (747 نفر ) که جمع آنها بالغ بر 2584 نفر می باشد.