پروفسور کلانتر هرمزی در نشست خبری اصحاب رسانه نیشابور: «مرهم» تنها موسسه ای است که از بیمار نمی پرسد «شما که هستید؟» الهه بهاری فرد-  هتل امیران نیشابور، چهارشنبه شب، میزبان تیم پزشکی «موسسه ملی سلامت مرهم» بود که برای انجام جراحی شکاف لب و بینی، ناهنجاری های جمجمه و سر و صورت به سرپرستی […]

پروفسور کلانتر هرمزی در نشست خبری اصحاب رسانه نیشابور:

«مرهم» تنها موسسه ای است که از بیمار نمی پرسد «شما که هستید؟»

الهه بهاری فرد-  هتل امیران نیشابور، چهارشنبه شب، میزبان تیم پزشکی «موسسه ملی سلامت مرهم» بود که برای انجام جراحی شکاف لب و بینی، ناهنجاری های جمجمه و سر و صورت به سرپرستی پروفسور عبدالجلیل کلانتر هرمزی به نیشابور سفر کرده اند.

دکتر عظیمی نژاد، رئیس دانشکده علوم‌پزشکی نیشابور، در ابتدای این نشست، ضمن خیر مقدم به اعضای تیم پزشکی و خیرین، با بیان اینکه از حدود ۲ سال قبل موضوع تشریف فرمایی آقای کلانتر برای بهار ۹۷ مطرح شد  افزود: به دلیل نبود امکانات و عدم آمادگی در سال ۹۷ این امر به تعویق افتاد و در ابتدای سال  ۹۸ با ایجاد زیرساخت های لازم حضور ایشان در نیشابور میسر شد؛ وی راه اندازی یک بلوک ۵ اتاقه و یک واحد ۲ اتاقه در بخش زنان را از برکات غیرمستقیم سفر تیم مرهم به نیشابور دانست.

در ادامه همایش پزشکان نیک اندیش و شهروندان خیّر نیشابوری،  پروفسور کلانتر هرمزی، سرپرست هیئت مدیره موسسه مرهم ، استاد دانشگاه و فوق تخصص جراحی پلاستیک بیان کرد: موسسه ملی سلامت مرهم در سال ۱۳۸۶ پایه گذاری شد و کار ما با سفری محدود به شهر رامهرمز در خوزستان، که زادگاه من است، با نیت امتحان شروع شد؛ به اندازه ای از آن سفر استقبال شد که امروز برگ زرین بیست و پنجمین سفر خود را ورق می زنیم که بیش از بیست هزار ویزیت رایگان ناهنجاری ها  حاصل این سفرها بوده است.

وی افزود: من در فضای مجازی نه به عنوان تبلیغ کار بلکه به عنوان معرفی ایده و به امید گسترش ایده های مشابه، بارها در رسانه های جمعی مطالبی را عرض کرده ام. دو رکن اساسیِ محوریِ پیشرفتِ هرجامعه ی متمدن، «سلامت» و «امنیت» است و امنیت بدون سلامت ناقص است.

«ناهنجاری مادرزادی» حرف غلطی است؛ پدر و مادر دخالت یکسان دارند

او با اشاره به این که هشتاد و یکمین بیمار در نیشابور به اتاق عمل رفته و تعداد عمل ها تا امشب از مرز ۵۵ عمل عبور می کند، تاکید کرد: فوق تخصص های ما، کار تخصصی خود را فقط روی «ناهنجاری های همراه تولد» (اصطلاح «مادرزادی» نادرست است.) متمرکز می کنند؛ ما کلمه ای به نام «مادرزادی» نداریم. مادرزادی واژه ی عجیب و غریبی ست که در مملکت ما تعریف شده و از نظر علمی درست نیست. نسبت دخالت پدر و مادر در ایجاد ناهنجاری ها یکسان است.

دکتر کلانتر هرمزی، تیم پزشکی مرهم را بزرگترین گروه پزشکی نیکوکار دنیا از نظر تعداد، تخصص، تنوع و تجهیزات دانست و تاکید کرد این موسسه ی ملی، یک موسسه ی خودجوش می باشد که وابسته به هیچ ارگان و نهادی نیست و حتی یک ریال کمک از هیچ کجا دریافت نمی کند و تمام هزینه ها فقط بر دوش موسسین و خیرین این موسسه می باشد.

سخنان دکتر کلانتر با مثال هایی از جمله رکورد ۴۰ عمل در یک روز در زاهدان، ۵۰ عمل در یک روز در بیرجند، ۶۲ عمل در یک روز در ایلام و ۶۵ عمل در یک روز در دزفول و رکورد ۳۲ عمل در نیم روز در نیشابور همراه بود که تشویق حضار را برانگیخت.

جنبه ی آموزشی موسسه مرهم

دکتر کلانتر گفت: مرهم چند سال است که آموزشکده هم شده!؛ پزشکان ما علاوه بر ویزیت روزانه بیماران به مسئولین شهر طریقه ی سالم زندگی کردن و استفاده از فیزیک بدن شان را هم آموزش می دهند..

او در ادامه به نقش کلیدی رسانه ها و خبرنگاران در این حوزه اشاره کرد و نشریات را با نشر اخبار موسسه یکی از شاخه های اصلی مرهم عنوان کرد و نیز در توضیح عملکرد موفق و پیشرفت تیم خود گفت که ۸۰ % اعضای موسسه زیر ۳۵ سال عمر دارند. ما منتظر ۱۴۰۴ نیستیم . ما سال هاست به سال ۱۴۰۴ رسیده ایم و از آن جلوتریم. ما خواستیم پزشکان مان زخمی باشند…زخمیِ عشق…

او در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر عوامل ایجاد این ناهنجاری ها گفت: کل ناهنجاری ها در ۴ ماه اول بارداری بسته می شود و مصرف داروهای بی رویه در سه ماه اول بارداری، عفونت ها، وراثت و مصرف مشروبات دلایل بروز این ناهنجاری هاست و راه پیشگیری آن آموزش از طریق اصحاب رسانه است.

«مرهم» برای همه ایرانیان

همایش پزشکان نیک اندیش و خیران نیشابوری در حالی برگزار می شد که به گفته ی دکتر کلانترهرمزی، تا زمان برگزاری نشست مذکور در هتل امیران،  ۲۰۰ بیمار نیشابوری به صورت حضوری و ۶۰۰ بیمار به صورت الکترونیکی ثبت نام کرده بودند.

رییس هیات مدیره این موسسه خیریه، با بیان این که شعار اصلی موسسه «ارائه ی خدمات مشاوره ای، آموزشی، درمانی و جراحی رایگان برای تمام انسان هایی که در محدوده ی جغرافیایی ایران زندگی می کنند» افزود: خدمات ما صرف نظر از جنس، نژاد، مذهب، سن، طرز تفکر و محل زندگی است؛ یکی از ویژگی های سیستم ثبت نام مرهم این است که مردم می توانند با مراجعه به این سایت، محل درمان خود را انتخاب کنند و این موسسه تنها موسسه ی بین المللی ست که از شخص نمی پرسد شما که هستید! هیچ کدام از این ها در چارچوب موسسه مرهم نمی گنجد.

دکتر کلانتر در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه شایع ترین بیماری های اطراف نیشابور کدام هستند و آیا نیشابور زیرساخت های لازم را برای حضور شما فراهم کرده است گفت: کار عمده ی پزشکان ما تحقیق و پژوهش  در رابطه با عوامل بیماری، شایع ترین بیماری ها در هر ناحیه و تعداد بیماران و … است .اما ما هنوز آنالیز آماری نکرده ایم چون هنوز سفرمان تمام نشده است. اما حتما نتایج تحقیقات خود را منتشر خواهیم کرد.

او در انتها با تشکر و قدردانی از سازمان ها و نهادهای حامی به سخنانش خاتمه داد.

دکترحافظی، مدیرگروه تخصصی، طب فیزیکی و توانبخشی موسسه مرهم هم با بیان برنامه های اجرا شده در یک روز و نیم نخست حضور گروه پزشکان نیک اندیش «مرهم» در نیشابور در نیشابور گفت: ۴ متخصص و ۱ فیزیوتراپیست در این مدت کوتاه ۱۱۲ مورد آموزش چهره به چهره انجام دادند و برای ۱۹نفر اقدام درمانی صورت گرفت و ۱۱ نفر هم نیاز به ارجاع دارند. ضمن آن که در این مدت ۳۵۰ نفر ویزیت شدند.