بهار پر دردسر پلیس نیشابور
بهار پر دردسر پلیس نیشابور

اجرای 654 طرح، 1999 مورد دستگیری، 7 قتل، 4 خودکشی،10 مرگ مشکوک، 11 نزاع جمعی، 11 تجمع و کشف 77 میلیارد ریال قاچاق افزایش سه برابری کشفیات مواد مخدر و دستگیری 491 نفر نیشابور با 22 درصد افزایش سرقت، پایین ترین نرخ افزایش در استان را دارد احسان سلیمانی، امیرعباس لسانی نشست خبری رییس پلیس […]

اجرای 654 طرح، 1999 مورد دستگیری، 7 قتل، 4 خودکشی،10 مرگ مشکوک، 11 نزاع جمعی، 11 تجمع و کشف 77 میلیارد ریال قاچاق

افزایش سه برابری کشفیات مواد مخدر و دستگیری 491 نفر

نیشابور با 22 درصد افزایش سرقت، پایین ترین نرخ افزایش در استان را دارد

احسان سلیمانی، امیرعباس لسانی

نشست خبری رییس پلیس و مدیران ارشد نیروی انتظامی نیشابور سه شنبه هفته گذشته در سالن جلسات ستاد فرماندهی انتظامی در حالی برگزار شد که با انتقادات مکرر از تاخیر طولانی در برگزاری این نشست همراه بود؛ سرهنگ دهقان پور نیز با پذیرش این نقد، سوالات خبرنگاران را نشان از دوری پلیس با رسانه ها در ماه های گذشته دانست و تصریح نمود: من فرمانده پلیس شهری هستم که هم اراذل و اوباشان در آن زندگی می کنند هم افراد محترم و ما باید پلیس همه آن ها باشیم. من وظیفه دارم به همه شهروندان پاسخگو باشم چه رسد به شما که خبرنگار هستید.

سرهنگ دهقان پور با بیان این که رسانه ها به ما نیاز ندارند، بلکه ما برای انعکاس اقدامات و مطالب به آن ها نیاز داریم، افزود: رسانه تاثیر مهمی بر افکار عمومی دارد و می تواند اقتدار و عملکرد ما را بازتاب دهد و با افزایش اطلاعات به مردم باعث کاهش جرم در جامعه شود. همچنین بایستی مشکلات را پیگیر باشد، ما نیز انتقادات را به دیده منت می پذیریم.

وی خطاب به خبرنگاران گفت: یک اشکال هم به خود شما بر می گردد که با حیا هستید؛ باید سمج و پیگیری باشید و اگر با یکی دو بار تماس پاسخ نگرفتید، کوتاه نیایید. من خوشحال ام که برخی دوستان در جلسه با صراحت و جسارت حرف های خود را مطرح کردند. وی در عین حال از برخی رسانه ها به دلیل آنچه وجود آوردن التهاب خبری برای فروش بیشتر دانست؛ نیز انتقاد کرد.

خط قرمز بی جا برای اطلاع رسانی نداریم

سرهنگ حسین دهقان پور در پاسخ به انتقاد خبرنگار «خیام نامه» از عدم اطلاع رسانی پلیس درباره قتل ها و نزاع های جمعی به بهانه «ممنوعیت از سوی ناجا» اذعان کرد: وقتی قتلی رخ می دهد کافی است دو نفر ببینند؛ همه شهر پر می شود. اگر پلیس به رسانه ها پاسخ ندهد، در فضای مجازی و افکار عمومی شایعات قوت می گیرد و بعد، هم کار پلیس و هم کار رسانه دشوار می شود. لذا ما به جز مواردی که به روند تحقیقات لطمه می زند، هیچ خط قرمزی برای اطلاع رسانی نداریم و اصل ماجرا را که نمی توان منکر شد. البته حقیقتا خیلی از واقعیت ها را هم شاید ما به خاطر معذوریت ها نتوانیم بگوییم و شما باید از جای دیگری کشف کنید.

فرمانده انتظامی نیشابور از اجرای 654 طرح مختلف امنیت محور، محله محور، برخورد با اوباشان و سوداگران مرگ و… از ابتدای سال تا کنون در سطح شهرستان خبر داد و گفت: در سه ماه اول امسال 7 مورد قتل در نیشابور صورت گرفته و  پنج نفر از قاتلین  دستگیر شده اند. همچنین 4 خودکشی منجر به فوت و 10 مرگ مشکوک نیز در بهار 98 داشتیم. در همین مدت 418 مورد نزاع فردی و 11 مورد نزاع دسته جمعی رخ داده که متاسفانه خیلی زیاد است. در نزاع فردی 56 نفر و در نزاع دست جمعی 27 نفر دستگیر شده اند. در این افزایش پلیس کمترین نقش را دارد و موضوع به مسائل اجتماعی و اقتصادی بر می گردد. اختلافات ملکی، مالی، خانوادگی و قومیتی عمده دلایل درگیری هاست. با این حال یکی از همکاران خود را مامور کرده ایم که 56 ساعت در هفته در مدارس مشغول آموزش است.

افزایش جرم در نیشابور؛ کم تر از استان

دهقان پور افزود: سال گذشته شهرستان نیشابور با 22 درصد افزایش جرایم به خصوص جرم سرقت از شهرستان هایی بود که کمترین افزایش را در استان داشت. میانگین استان 70 درصد افزایش جرایم است! نسبت به سه ماه آخر سال 97 این شاخصه تغییر نکرده اما اگر سه ماه اول 98و سه ماه اول 97 را بررسی کنیم امسال 22 درصد افزایش سرقت داشته ایم.

این مقام انتظامی عنوان کرد: متاسفانه سن اعتیاد به مواد مخور به 14 سال کاهش یافته است. کشفیات مواد مخدر صنعتی در سه ماه اول سال نسبت به سه ماه آخر 97 سه برابر شده است و فقط در فصل بهار491 نفر به دلیل توزیع و یا مصرف مواد دستگیر شده اند.

رشوه 137 میلیونی به مامور پلیس

به گفته رییس پلیس، در بهار امسال 7 میلیارد و 700 ملیون تومان کالای قاچاق کشف شده که فقط یک فقره آن شامل 2 میلیارد و 700 ملیون تومان گوشی تلفن همراه بود، در همین پرونده 138 میلیون تومان رشوه به حساب همکار ما واریز کردند تا فقط کارتن گوشی ها جابه جا شود ولی همکار ما با صداقت و هماهنگی عمل کرد، در حالی که چنین مبلغی وسوسه انگیز است. همچنین سرقت کابل مخابرات و کابل برق در سطح شهر افزایش یافته است. چندی قبل باند بزرگی کشف شد و تنها در چند روز گذشته هم باندی جدید با 22 هزار متر کابل را دستگیر کردیم.

دهقان پور از حضور پلیس در 11 مورد تجمع کارگری خبر داد که به گفته او، باعث ایجاد امنیت و نظم در این جلسات بوده است.

وی تعداد کل دستگیری های پلیس از اول سال تا 27 خرداد را 1999 نفر اعلام کرد.

سرهنگ دهقان پور در پاسخ به دو سال پیرامون ارتقای سطح انتظامی و افزایش کلانتری ها و نیز دریافت کمک از دیگران گفت: مؤلفه های جمعیت، وسعت و نرخ جرایم در این امر و همچنین احداث پاسگاه های برون شهری مؤثر است و پیگیری های لازم در این خصوص صورت گرفته است. در مورد دریافت کمک از شهروندان نیز، اگر کسی بخواهد کمکی به پلیس داشته باشد ما ابتدا درباره وی  تحقیق می کنیم. تشکیل مجمع خیرین امنیت ساز در این زمینه کمک زیادی به ما کرده است.

کنترل شهر با دوربین مدار بسته

وی با اشاره به کنترل و نظارت چندین روستای شهرستان با دوربین، از وجود 150 دوربین در شهرستان خبر داد و گفت: نیشابور جز معدود شهرهای غیر مرکز استانی است که دارای چنین مرکز مانیتورینگی است.

دهقان پور پیرامون مشکلات کورس های شبانه خودروها، در شهرک و به ویژه بلوار فضل، گفت: نصب دوربین در این بلوار را از امروز به صورت جدی پیگیری می کنیم و شما هم مرتب از ما بخواهید و بپرسید.

وی ضمن اشاره به تجمیع  مرکز پاسخگویی 110 در استان، یادآور شد: هم اکنون همکاران مشهد پاسخگوی تماس های 110 تمام استان هستند.

این مقام مسئول تصریح کرد: همکاران ما حق ندارند به واسطه آشنایی با شهروندان در مراجعات و مأموریت ها حق را به کسی بدهند یا از کسی بگیرند ولی می پذیرم که چنین مواردی در نیروی انتظامی رخ می دهد. ما در آموزش های سازمانی مدام در این خصوص کار می کنیم و خوشبختانه طی یک سال گذشته، نیشابور در کاهش تخلفات انتظامی و جرائم درون سازمانی رتبه اول استان را کسب کرده است.

وی با اشاره به روحیه تعاون و انسان دوستی در مجموعه نیروی انتظامی بیان کرد: با مشارکت 45 میلیون تومانی همکاران، منزلی برای یکی از پرسنل پیشین نیروی انتظامی که به دلیل بیماری همکاری اش با ما قطع شده، تهیه و تجهیز گردید.

دهقان پور در پاسخ دیگر سوال «خیام نامه» در مورد  کارکرد شورای معتمد پلیس تصریح کرد: این شورا کمک بسیار بزرگی در تامین امنیت به ما می کند و در بسیاری از روستا ها زمینه صلح دو طرف را برقرار کرده و همان طور که  اشاره کردید در ماجرای اخیر اختلاف بین دو روستای نیشابور و کاشمر با دخالت به موقع فرمانده انتظامی منطقه و کمک این شورا از نزاعی خونین و پرتلفات پیشگیری شد.

وی در مورد تامین امنیت مناطق گردشگری و ییلاقات  گفت در مناطقی که عمومی هستند نیروی انتظامی وظیفه تامین امنیت را دارد اما در مکانی که هزینه ای از افراد گرفته می شود و یا مناطقی که به نحوی خصوصی شده اند، برای  تامین  امنیت شان بایستی هزینه آن را به پلیس پرداخت کنند.

وی به دستگیری یک باند جعل اسناد پزشکی هم اشاره نمود که با جعل مهر پزشکان متخصص، داروهای کمیاب را با تعرفه پایین تهیه و در بازار آزاد با نرخی بالا می فروختند.

دهقان پور از طی شدن مراحل نهایی احداث ساختمان ستاد فرماندهی انتظامی نیشابور در بلوار پژوهش خبر داد و گفت: کارهای اصلی آن انجام شده و نمایندگان نیز پیگیری کرده اند و امیدواریم به زودی تا زمانی که در مسئولیت هستم کلنگ آن بر زمین بخورد.

در این جلسه محمدرضا فداییان معاون اطلاعات و امنیت انتظامی شهرستان از دستگیری دو گروه در رابطه با «ارز دیجیتال» خبر داد و گفت: ۴۹ دستگاه ماینر قاچاق ارز دیجیتال در نیشابور و ۵۵ دستگاه توسط فرماندهی انتظامی زبرخان کشف شده که این دستگاه برای تبدیل پول به ارز دیجیتال مورد استفاده قرار داده می شود.

گفتنی است: دو روز قبل از جلسه پیامک دعوت به آن برای خبرنگار «خیام نامه» ارسال شده بود، اما روز بعد در تماسی تلفنی ممنوعیت حضور خبرنگار نشریه در جلسه (ظاهرا به دلیل انتشار گزارش انتقادی از پلیس) به وی اعلام گردید و خواستار حضور وی در محل معاونت اجتماعی شدند، اما ساعتی بعد اعلام شد که حضور نماینده «خیام نامه» در نشست خبری بلامانع است! فرمانده پلیس در واکنش به انتقاد خبرنگار «خیام نامه» در این مورد اظهار داشت: از نظر من به عنوان فرمانده پلیس هیچ منعی وجود ندارد. برای فرمانده پلیس فرقی نمی کند که چه کسانی در جلسه حضور دارند چون پلیس برای همه مردم است. اداره ارشاد همه شما را تایید کرده لکن ما هم به لحاظ سازمانی در دعوت افراد بررسی های داریم ولی حفاظت اطلاعات ما هم مطمئنا کسی را بصورت قطعی رد نمی کند.