حمل و نقل درون شهری از تیرماه گران می شود
حمل و نقل درون شهری از تیرماه گران می شود

ناوگان اتوبوس رانی نیشابور در بحران رضا میرابی- نشست هفتگی شورای شهر نیشابور، چهارشنبه هفته گذشته، بیست و دوم خرداد با حضور همه اعضا برگزار شد. در جلسه هشتاد و چهارم شورا که بیش از 90 دقیقه به طول انجامید، بازهم شهردار که در ماه های اخیر حضورش در صحن های علنی شورا کمرنگ شده، […]

ناوگان اتوبوس رانی نیشابور در بحران

رضا میرابی- نشست هفتگی شورای شهر نیشابور، چهارشنبه هفته گذشته، بیست و دوم خرداد با حضور همه اعضا برگزار شد. در جلسه هشتاد و چهارم شورا که بیش از 90 دقیقه به طول انجامید، بازهم شهردار که در ماه های اخیر حضورش در صحن های علنی شورا کمرنگ شده، حضور نداشت.

هویت تاریخی شهر را به خاطر مسائل اجتماعی و فرهنگی خدشه دار نکنیم

رئیس کمیسیون فرهنگی که به عنوان نماینده شورای شهر در کمیته نامگذاری معابر شهر حضور دارد، هفته گذشته مصوبات این کمیته را پس از بررسی در کمیسیون فرهنگی به صحن علنی آورده بود.

پس از قرائت درخواست جمعی از ساکنان یک محله قدیمی نیشابور (گنید سبز) برای تغییر نام این محله و خیابان منتهی به آن، رضا مهرداد، عضو دیگر شورا در مخالفت با این تصمیم، گفت: یکی از اشکالاتی که ما در نامگذاری ها داریم این است که سابقه تاریخی مناطق را لحاظ نمی کنیم و بی توجه از آن عبور می کنیم.

او افزود: من با تغییر موافق ام اما زمانی که این تغییر الزام داشته باشد نه صرفا با درخواست های جمعی از اهالی. نباید پذیرفت که هویت تاریخی شهر به خاطر وجود برخی کاستی ها و مسائل اجتماعی و فرهنگی خدشه دار شود بلکه باید روی خود مسائل فرهنگی و اجتماعی کار کرد و مشکل زدایی نمود نه این که با تغییر نام، تنها صورت مساله را پاک کنیم. من معتقدم حتی المقدور نام محلات قدیمی شهر را به عنوان یکی از شاخصه های هویت شهر حفظ کنیم. برخی نام های محلات قدیمی، مانند «رحمت» (رحمت آباد)، فرخ آباد و… علاوه بر هویت تاریخی، زیبا و ارزشمند هستند و نباید با هویت محلات شهر شتاب زده برخورد کنیم.

باری نیز در پاسخ به مهرداد ضمن تایید سخنان وی، گفت: البته بعضی از این نام ها سایه سنگینی بر روی خانواده ها گذاشته و ساکنان به نوعی تاوان این نام ها را می دهند. طوری که خود ساکنان برخی مناطق از این نام ها فرار می کنند.

علی اکبر شکیبا، رئیس کمیسیون ورزش و جوانان شورا نیز در حمایت از این سخنان باری گفت: پژوهش ها نشان می دهد که در یک منطقه، حتی نور و آسفالت نیز بر هویت اجتماعی ساکنان تاثیر گذار است. هدف از تغییر نام، زدودن و از یادبردن محله های قدیمی شهر نیست.

در نهایت این تغییر نام به تصویب اعضا نرسید.

افزایش کرایه تاکسی و اتوبوس از ابتدای تیر ماه

رئیس کمیسیون خدمات شورای شهر در جلسه هشتاد و سوم این نهاد مدنی که سیزدهم خرداد برگزار شد، از افزایش 25 درصدی نرخ کرایه اتوبوس و 20 درصدی نرخ کرایه های تاکسی خبر داد.

احمد همت آبادی (منشی هیات رییسه شورا)  در این زمینه گفت: علی رغم اینکه مدت زیادی از مصوبه قبلی افزایش نرخ تاکسی در سال 97 نمی گذرد، اما افزایش 180 درصدی قیمت های نگهداری وسائل نقلیه ، باعث شد این تصمیم را به ناچار بگیریم. پیشنهاد شهرداری و سازمان حمل و نقل بار و مسافر، افزایش 25 درصدی نرخ کرایه های تاکسی بود که با طرح در کمیسیون، با افزایش 20 درصدی نرخ کرایه تاکسی ها موافقت شد.

وی با بحرانی خواندن وضعیت ناوگان حمل ونقل اتوبوسی شهر، اذعان کرد: فرسودگی موجود در اتوبوس ها دیر یا زود خطراتی را به وجود می آورد که باید از همین حالا نگاه ویژه ای به آن داشت. یک راننده اتوبوس ماهانه کمتر از سه میلیون درآمد دارد که این میزان نزدیک به صفر است. پیشنهاد سازمان حمل و نقل بار و مسافر افزایش 25 درصدی نرخ کرایه های اتوبوس ها بود که شورا نیز با این تصمیم موافقت کرد.

وی در پایان با تاکید بر افزایش غیرمنطقی هزینه های نگهداری وسائل نقلیه گفت: باید هزینه های اتوبوس و تاکسی را کاهش دهیم. فرمانداری باید برای دریافت یارانه های روغن و لاستیک ورود کند و این موضوع را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری کند.

به گفته او، افزایش نرخ کرایه های تاکسی و اتوبوس، در صورت تایید در کمیته انطباق مصوبات شورا، از ابتدای تیرماه اعمال خواهد شد.